Kirjoittaja Aihe: Kannattaakohan tämäkään homma?  (Luettu 12878 kertaa)

Marraskuu 14, 2019, 14:22:36 ip
Vastaus #15

Peter Rumjantzeff

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 126
Minusta on omituista että joku edes olettaa saavansa "omiaan pois" mistään harrastevehkeistä. Onko niistä joskus saatu? Absurdi ajatus. Ja minun mielestä epäsopiva ajatusmalli melkein mihin tahansa harrasteluun, ja suuri syy siihen miksi ostajien mielestä "hinnat ovat karanneet käsistä" ja toisaalta myyjä ajattelee että "pitäis kaikki ilman antaa". Mutta kukin tyylillään tietenkin.

Oma näkövinkkeli on sellainen että kun laitos saapuu talliin ja maksu on suoritettu, niin ne rahat lasketaan menneiksi eikä niitä enää surra. Iloitaan vaan tuoreesta hankinnasta. Samoin kaikki osat, työt ja muut palvelut joista kunnostuksen aikana maksaa, ne rahat ovat menneet myös hyvään tarkoitukseen. Eikä mitään katkeruutta näistä, kysehän on siitä että on käyttänyt rahaa johonkin jota haluaa ja josta on ehkä kauankin unelmoinut. "Eikä voi ees laskea omalle työlle hintaa"... Haistakaa ny huilu! Mitä hemmettiä, harrastustahan tämä on eikä työtä.

Mutta noin niin kuin yleisesti, kannattaako roikkua vuosia kiinni jossain härvelissä jota ei tarvitse, eikä oikeastaan haluakaan, jos siitä "ei saa edes omiaan pois"? Jos on laittanut vekottimeen yli kolme tuhatta ja sen realistinen myyntihinta on kaksi tuhatta tai vähän päälle niin eikö ennemmin kannata myydä vekotin, saada se pois nurkista ja vielä pari tonnia bonuksena näppiin? Summat vedin hatusta, mutta liipannevat lähelle esim tuon oman Hondan kohdalla. Tosin en ole laskenut paljonko se on tullut vuosien saatossa maksamaan rahassa, kun ne tuhannet mukavat kilometrit ovat sen rahan väärti joka tapauksessa :)

Erittäin hieno mielipide, olen täysin samaa mieltä. Vaikka ei laittaisi pelkkiä joutavia taskurahojaankaan. Tässä touhussa ei saa olla kunnia pelissä niin, että tuntee itsensä nöyryytetyksi jos jää tappiolle eikä saa omiaan pois. Tärkeintä on että kalusto liikkuu ja kivaa on. Suorastaan nautinto katsella lähes tukkeutuvaa meiliä, kun laittaa hinnan pari satkua tason alle ja ostajan riemuitsevia kasvoja. Ei tartte vääntää. Nettimotossa on pari pyörää ollut myynnissä monta vuotta putkeen, mutta hinta ei tipu eurollakaan vaikka kyse ei ole museopyöristä. Ei oikein tiedä mitä siihen sanoisi, roikotetaan kauppaa vuositolkulla parin satasen takia. No harrastus se on sekin. Tehdään koneremontteja, mutta eivät ostajat sellaisesta juuri ylimääräistä maksa mikä ei näy. Omaksi ilokseen saa toki remontoida. Ei kukaan maksa tonnin pyörästä tonnikaupalla enempää, vaikka olisi mikä koneremontti tehty. Omaksi ilokseenhan niitä remontteja tehdään, ei voitto mielessä. Takkiin tulee lähes aina, se on varmaa mutta mitä sitten. Nykyisenkin pyörän 2000km hakumatka menopaluu oli taloudellisesti aivan kamikaze, mutta kivaa oli. Tuli ajettua läpi paikkojen paluumatkalla, jotka olivat aivan uusia. Se oli kesän paras ajopäivä.
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(3), CBR1100XX. Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Honda CBR1000F Dual Brake

Marraskuu 14, 2019, 14:32:45 ip
Vastaus #16

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1120
Myyntipalstoilla on paljon sellaista kalustoa, joita ei meinatakaan myydä.
Esitellään vaan, että minullapa tuollainenkin on.

Marraskuu 14, 2019, 16:16:47 ip
Vastaus #17

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 572
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Joo,no minä olen eri mieltä ja pyyhinkin aiempia pitkähköjä mietteitäni aiheesta mutta lyhesti ja ytimekkäästi ihmettelen hauskuuden jatkumista itse kunkin rahavarannoista riippumatta jos ei omiaankaan osista saa ,muusta nyt puhumattakaan,jolloin kaikkoaa jatkuvuus tehokkaasti projektien hommaamisesta aika nopsaan jos tietää ettei myydessä
siitä saa kuin murusia uhratuista voimavaroista,varsinkin kun ne projektien hinnat ei oo missään suhteessa hienojenkaan MR laitteiden kuluihin vaivoineen ja todellisiin myyntihintoihin jolla se myytävä jos syystä tai toisesta luovuttava joskus joko ikäsyistä,uuden projektin tieltä tai kyllästymisen vuoksi tms. :-[
Uusia harrastajia tilannekuva ei hivele mukaan romujumppaan tulemaan eli jatkuvuusennuste huono ja kyllä monet vanhat patutkin pikkasen tarkemmin miettii lyökö kätensä sihen itseensä vapaaehtoisesti.
Mikäli kyseessä ajopeli joita myyntipalstoilla liikkuu,valmiin ostaminen moninverroin rahallisesti ainakin järkevämpää olipa hauskaa tai ei...
Voimme myös aika suurella varmuudella aavistaa että 2 ja 4 pyöräistä  kalustoa A:sta- Ö:hön ja aihiosta alkuperäiseen niiden  irtonaisten osakasojen kera tulee myyntiin lähivuosina kuolinpesistä,talleista ja kartanoiden kätköistä älyttömästi koska elämä on rajallinen romuoskareillekkin.
Ala ei myöskään nauti valtion,ympäristön,median eikä nuorten polvien suosiosta muuta kuin kielteisessä mielessä mutta toki valtio polttoaineveroilla meiltäkin hyvän siivun imee ja niihinkin luvassa taas lisää raippaa.

Mitä kokoajan kallistuva bensa/dsl sitten lisäksi tekee vanhojen ajoneuvojen myynti+ostomarkkinoille massiivisen ylitarjonnan kera ,helppo arvata mielestäni.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 14, 2019, 17:43:13 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Marraskuu 14, 2019, 21:39:18 ip
Vastaus #18

Pekka Puoskari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1929
  • naavaparta



"Myyntipalstoilla on paljon sellaista kalustoa, joita ei meinatakaan myydä.Esitellään vaan, että minullapa tuollainenkin on."
Eihän tämä ole ollut myyntiplstoilla, vai onko?Tuumailin vain sitä että kannattako?
Ei ehkä kannata muuta kuin että on jotain tekemistä.
Näillä eläkepäivillä pitää olla tekemistä, sellaistakin joka ei kannata. putkivahvistimia- ja radioita omiksi iloiksi. Se on satavarmaa että rahoja ei saa takaisin.
Ja se, ettei mene nryyppy hommiksi.
Ei kai kukaan tee entisöinti töitä rahan takia?Tuo Jytäjammu, voishan siitä bobberin joku tehdä, mutta ei ole minun juttu.
Ei ole se paras jytä  malli, mutta se oli sitä aikaa. Meinasin sen laittaa kuitenkin alkupräiseen asuun.Kattokaa sitten rallissa.


Marraskuu 14, 2019, 22:46:05 ip
Vastaus #19

Pekka Puoskari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1929
  • naavaparta
Tämähän ei ole ollut myyntipalstalla.
Jos on myynnissä niin sitten on kuvat, historia ja hinta.


Olen vain tuuminut asioita, ja elämän menoa.  Ei varmaan kannata myynnin kannalta alkaa hommiin.
Jotain on kuitenkin tehtävä. Siis eläkkeellä.. Ryyppy ja muutkin paheet ovat heti odottamassa.
Sais tuon Jytärillä eukon kahdelle pyörälle. Paha moka oli ostaa sille heti iso ja raskas seiskapuolikas <honda.
Se oli pahin moka oli että arvioin kaikki väärin.

Marraskuu 15, 2019, 13:06:08 ip
Vastaus #20

Peter Rumjantzeff

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 126
Siinä mielessä ymmärrän kyllä aiheen aivan hyvin, että jos jostain pehmeistä raadoista pyydetään kovia hintoja, niin eihän se oikein enää motivoi entisöimään. Noin yleisesti henki käytettyjen prätkien markkinoilla on muuttunut siitä kun viimeksi tuli tehtyä noin kolmet kaupat vuodessa monta vuotta putkeen vuosituhannen taitteessa. Silloin oli vielä aika rento meininki ja mahdollisuus taxfree-tuontiin Saksasta oli aivan uusi juttu, mikä laski hintoja. Itsekin ostin kaksi taxfree-pyörää ne maahantuoneelta henkilöltä silloin, ja tuli halvemmaksi vaikka maksoi veron.

Nykyään on ilmapiiri paljon epäluuloisempi ja kylmempi pyöräkaupoilla. Nykyään jotkut ostavat jonkun vanhan käytetyn ihan vsain puhtaasti voitontekomielessä, eivät edes aja sillä eikä ole välttämättä edes korttiakaan. Ostetaan joku vanha Kawa jostain tutulta viissatasella, vahataan ja laitetaan Nettimotoon puolellatoista tonnilla eikä kysyttäessä osata sanoa pyörästä oikein juuta eikä jaata kun ei olla sillä itse edes ajettu. Tuollaiseen törmää yhä useammin. Ihmiset jotka eivät edes harrasta lajia yrittävät tehdä käytetyillä muutaman satasen voittoja. Siitä olen samaa mieltä että lukuun ottamatta muutamia klassikoita kuten jotain tuutteja yms, niin ihan hyviäkin pyöriä saa kohta aivan kilohintaan. Nuorisoa ei kiinnosta, vanha polvi lopettaa ja hyvätuloiset ostavat sähköprätkän kohta.
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(3), CBR1100XX. Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Honda CBR1000F Dual Brake

Marraskuu 15, 2019, 17:45:06 ip
Vastaus #21

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 1085
Tämähän ei ole ollut myyntipalstalla.
Jos on myynnissä niin sitten on kuvat, historia ja hinta.


Olen vain tuuminut asioita, ja elämän menoa.  Ei varmaan kannata myynnin kannalta alkaa hommiin.
Jotain on kuitenkin tehtävä. Siis eläkkeellä.. Ryyppy ja muutkin paheet ovat heti odottamassa.
Sais tuon Jytärillä eukon kahdelle pyörälle. Paha moka oli ostaa sille heti iso ja raskas seiskapuolikas <honda.
Se oli pahin moka oli että arvioin kaikki väärin.
älä huoli asioilla on tapana järjestyä

Marraskuu 15, 2019, 20:31:17 ip
Vastaus #22

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1120
Tämähän ei ole ollut myyntipalstalla.
Jos on myynnissä niin sitten on kuvat, historia ja hinta.


Olen vain tuuminut asioita, ja elämän menoa.  Ei varmaan kannata myynnin kannalta alkaa hommiin.
Jotain on kuitenkin tehtävä. Siis eläkkeellä.. Ryyppy ja muutkin paheet ovat heti odottamassa.
Sais tuon Jytärillä eukon kahdelle pyörälle. Paha moka oli ostaa sille heti iso ja raskas seiskapuolikas <honda.
Se oli pahin moka oli että arvioin kaikki väärin.
En myyntipalstaksi ajatellutkaan tätä, mutta edellisissä kommenteissa alkoivat myytävistä puhelemaan.
Olkoon vaan se vähemmän tärisevä, mutta tuo on silti valmiina nätti kapistus.

Marraskuu 16, 2019, 10:09:59 ap
Vastaus #23

Pekka Puoskari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1929
  • naavaparta
Minusta taas tämä ameriikan kustomi malli ei ole ole sellainen jossa silmä lepää.
Vanhemmat jytärit ovat kauniimpia.


Tässä on kuitenkin jo kärjetön sytkä ja muitakin herkkuja.
Panee miettimään että jos muuttais tämän vanhaan luukkiin.
Tuo pakoputki, ohjaustanko ja penkki ovat tosi rumia.
Sitten sen museoinnin sais unohtaa.

Marraskuu 19, 2019, 23:23:14 ip
Vastaus #24

Pekka Puoskari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1929
  • naavaparta
Nyt keskeytyi Jytärin laitto.
Kehuskelin tarvikeliikkeessä että mulla on sellainen auto jota ei tarvitse korjailla.
Joskus vain öljyt vaihtaa.
Nyt piru sytytti vikavalon kojelautaan.


Katotaan miten papparaisen korjaus edistyy?
Perkele nuo vikakoodit ja muut automaatit.
Nokka akselinkin ajoituskin muuttuu kierrosten myötä.
Jos joku himmeli palaa kojelaudassa niin hylky tulee katsastuksessa.

Marraskuu 20, 2019, 06:30:03 ap
Vastaus #25

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3734

Sano muuta. Minulla maksoi jo vuosia sitten Toyotan jarruvalon sulakkeen vaihto pikahuollossa 38€!
ABS merkkivalo vilkkui ja eihän maallikko vikaa löydä. Sitä paitsi sulake ei ollut normaalissa kotelossa
konehuoneessa vaan ohjauspylvään sisällä josta huoltomies kaivoi sen alakautta pitkänokkaisilla pihdeillä pois.
Rahastusta sanon minä.


L&K.

Marraskuu 20, 2019, 06:37:38 ap
Vastaus #26

Rauno Härkönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 72
  • Honda CB 750 F2 Seven Fifty
"Kannattaakohan tämäkään...?" Yleensä kaikki kannattaa, paitsi pieni vene, se paljoa kannata...  :angel:
-Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.

Marraskuu 20, 2019, 07:36:29 ap
Vastaus #27

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 1085
Nyt keskeytyi Jytärin laitto.
Kehuskelin tarvikeliikkeessä että mulla on sellainen auto jota ei tarvitse korjailla.
Joskus vain öljyt vaihtaa.
Nyt piru sytytti vikavalon kojelautaan.


Katotaan miten papparaisen korjaus edistyy?
Perkele nuo vikakoodit ja muut automaatit.
Nokka akselinkin ajoituskin muuttuu kierrosten myötä.
Jos joku himmeli palaa kojelaudassa niin hylky tulee katsastuksessa.


satasella saa netistä koodinlukijan jolla saa turhat ilmotukset pois ei siellä usein mitään vikaa ole joku pelkkä bittihäiriä esim johonkin aikaan volkkareissa sytty moottorivalo kun ilmastoinnin läpän toimilaite anto virhe ilmotuksen, johonkin navigaattoriinkin saa semmosen mutikan mikä lyödään töpseliin ja näkee kokoajan haluttuja arvoja moottorista ja pystyy myös näkemään ja kuittaamaan virhekoodit, turha maksaa koodin lukemisesta kun sitä voi ite harjotella

Marraskuu 20, 2019, 10:10:30 ap
Vastaus #28

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1120

Sano muuta. Minulla maksoi jo vuosia sitten Toyotan jarruvalon sulakkeen vaihto pikahuollossa 38€!
ABS merkkivalo vilkkui ja eihän maallikko vikaa löydä. Sitä paitsi sulake ei ollut normaalissa kotelossa
konehuoneessa vaan ohjauspylvään sisällä josta huoltomies kaivoi sen alakautta pitkänokkaisilla pihdeillä pois.
Rahastusta sanon minä.

L&K.
Kusetusta....itte olis kannattanu tehdä.
Melkein 230 vanhassa rahassa.
Paitsi että, mikä vika, mikä sulake ja missä?
Tietysti netissä hyviä opastusvideoita vieraalla kielellä pitkään puhuttuna ;D

Marraskuu 20, 2019, 13:21:08 ip
Vastaus #29

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 572
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
"Kannattaakohan tämäkään...?" Yleensä kaikki kannattaa, paitsi pieni vene, se paljoa kannata...  :angel:
Paitsi että mikä on sitten "paljon" määrällisesti onkin vaikeampi hahmottaa kun toiselle vähän on toiselle paljon ja päinvastoin.. ::)

 
Ja se vikavalo on hienosti kuulemma huoltovalo ja huoltoon ne ainakin meillä töistä hienoja Mersuja,Audeja ja Bemareitaan  kuskasivat vähänväliä vaikkakin niiden huoltoväli oli kymmeniä tuhansia kilometrejä virallisesti mutta ehkä ne olikin semmoisia...hmmm.. välihuoltoja sitten?
Hieno tekniikka on semmoista ja jos se uutena on jo ruikulla niin vanhemmiten tahti senkun kiihtyy ja saattaa olla jo korjattavaakin eikä arktiset olosuhteen muuta kuin viimeistelee vikakertoimet potensiin kaksi.


Nykykalustoa minusta ns mutu tuntumalla kannata ruuvailla eikä koodinlukijaakaan ostaa vikavalojen sammutteluun,ei ne vikavalot huvikseen pala ja tarvii osata myös korjata+tulkita viat eli tilat,työkalut ja osat päälle.Tulee vaan enempi vahinkoa monesti ja väärässä paikassa säästöä jos käyttöajopelinä on lähtökohtaisesti alle rippikouluikäinen ja kohtuukilometrein eikä pikkuvikojen korjauttaminen omaisuuksia maksa kumminkaan ja niillä välttää ne isommat monesti kunhan huoltaa/huollattaa säännöllisesti ja mieluusti reilusti virallisia ylipitkiä huoltovälejä lyhentäen.

Harrasteajoneuvot eri juttu,ne saa olla vanhoja niiden ei tarvi toimia 24/7 ja korjaillee kun intoa,aikaa tai tarvetta.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 21, 2019, 08:59:27 ap kirjoittanut Petri J Kokko »