Kirjoittaja Aihe: Kannattaakohan tämäkään homma?  (Luettu 12876 kertaa)

Marraskuu 21, 2019, 20:24:04 ip
Vastaus #30

Pekka Puoskari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1929
  • naavaparta
Kahden euron remonttimies tekee 2000E remontin.

No ei tässä niin käynyt.
Astra H 2008 sytytti jakoavaimen kuvan kun olin tehnyt jakopään rempan.
Huono veto keskikierroksilla.
Tyhjäkäyntiä kävi hyvin.
Kävin kattomassa liittimestä mitä koodia näyttää.
Jakopää ei ole kunnossa.
Katoin, että ajoitus on ok koska merkit kampiakselissa ja nokka-akseleissa täsmäävät.
Mutta epäilys tuli kuiutenkin mieleen ja poistin venttiilikopan.
Merkit oli kohdallaan, mutta nokka-akselien toisessa päässä olevat hahlot eivät ole oikeassa asennossa.
Tein sen virheen että väänsin avaimella nokkapyörän pultista merkit kohdalleen.
Mutta tässä karvalakkimallin astrassa onkin säätyvät nokat. Sitä en tiennyt. Vanhassa -99 astrassa ei ollut.
Ihmettelinkin kun avasin että mitä nuo hommelit nokka-akselin hammaspyörissä ovat.
Vika koodi näytti nokka-akselien asentoa.

Tein erikoistyökalun, sen joka asennetaan nokka-akselien toiseen päähän, 4,5mm paksua rautaa.
Nyt sain nokka-akseli oikeaan asentoon.

Mulle sanoi eräs autoilija .
Miksi teet jäkopään rempan itse. Et saa takuuta.
Vastasin että en tarvitse mitään takuuta kun teen itse.

Hihna paikoilleen ja nyt käy kuin kissa ja veto palautui.
Vikavalo sammui myös.

Opetus:

Nuita säätyviä nokkia ei voi pyöritellä niin kuin vanhoissa masiinoissa.
Karvalakkimallisessa Opel Astra 2008 X16XER on jo säätyvät ajoitukset.
Ja varmaan muissakin uusissa autoissa, ja pyörissä.
Muistakaapa tämä kun korjailetta pyöriä, tai autoja.

Mulla ei ole mtään tuntipalkkaa omalla tallilla. Mukavaa hommaa eläkepäivien ratoksi.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 22, 2019, 10:43:14 ap kirjoittanut Pekka Puoskari »

Marraskuu 22, 2019, 07:26:21 ap
Vastaus #31

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 1085
joo säätyvät nokat tuli 80 luvulla alffoihin, hihnan vaihto on nykyään semmonen että kannattaa netistä katella mimmosta erikoistyökalusarjaa siihen myydään että tietää mitä pitää tehdä, monissa autoissa on asento tunnistin nykyään sekä kampuralla että nokka akselilla (varsinkin suorasuihkut) ja silloin hampaan tarkkuus ei riitä hihnalle eli sekä nokka akseli ja kampura pitää lukita ja hihnapyörät helppaa jotta hihna kireyden muutos ei vaikuta asentoon, joissain autoissa ei ole ollenkaan merkejä ja hahlot nokissa lukitusta varten ja kampura lukitaan pultilla tai tapilla, vähän niin kun diislit oli aikanaan että pumppu piti lukita

mutta esim mikä nyt on 5  pyttynen volvon diiseli niin ihan perinteisesti menee vaihto ilman mitään lukituksia

tosta vika valon itse sammuttelusta olen aikaisemman kirjottajan kanssa kyllä eri mieltä, suuri osa niistä on virhe häiriöitä ja voi ihan rauhassa sammuttaa pois, ja esim jos tulee jarrusta vika valo niin sieltä näkee vaikka minkä pyörän abs anturi on rikki niin ei tarvii alkaa arvailemaan mikä pitää vaihtaa

Marraskuu 22, 2019, 07:29:53 ap
Vastaus #32

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 9605
No Opelit ja niiden sukulaiset ovat hanakoita
sytyttelemään Lambda-valoa. 

Mitään vaikutusta
tuossa talossa olleessa Opelissa ei käyntiin
ja toimintaan sen valon palamisella tosin ollut.

Kolmenkympin Motonet-kalikka hoiti sen sammuttamisen kun'
katsastus saapui-eikä arvoissa mitään hämärää ollut,kun se ukko kytki
johtonsa ja työsi putkeen sen rassin.

t. Markku

Marraskuu 22, 2019, 10:00:52 ap
Vastaus #33

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 572
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Ja helpoin jakopääremonttihan on kiertää rakenne kaukaa ja pysytellä nokkaketjuisissa kertakäyttöisten halppisratkaisujen sijaan.Kuten tietänette niin jakohihnoja ei ole tarkoitettukaan vaihtaa eikä niitä maailmalla vaihdellakkaan,paitsi tällä pohjolan perukoilla.
Idea on että ne kestää auton lasketun iän ja niin ne tekeekin helpoissa olosuhteissa joissa kumihihna kestänee jotenkuten sen ajan mitä muukin auto,paitsi täällä jossa olosuhteet on mitä on ja tekohengitetään jopa 3 tai nelosella alkavia mittarilukemia .

Tehokas tapa jännityksen hakemiseen on miinus kakskymmentä tai enempi ja kylmäkäynnistyksiä,ainakin jos säteilyläämitin ns lämmitysmuotona joka yhtä tyhjän kanssa.
Terv 2 hihnavetoisen ex-omistaja joista toisessa hyppäsi hampaan ja toinen katkesi,kilometrejä alle 100tkm molemmissa tuolloin.

Ketjut voi klapista pitkäänkin todella isoilla km ja jotkut nykyrakenteet olleet heppoisia mutta kunhan öljyt vaihtaa ajoissa niin monet nykyketjumurheetkin olisi vältetty kiristinmurheineen jonka huonot tai ylipitkät öljynvaihtovälit aiheuttaneet.
Toki kukin tyylillään ja ensimmäiset omistajat pääsevät helpolla tokikin hihnoineen,kyllä ne aikansa kestää.
Tämä vaan mun mielipide tokikin ja hihnoille löytyy fanit kuin puolustajansakkin esim kilpakäytössä johon lie alunperin ideoitukin.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 22, 2019, 10:34:50 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Marraskuu 22, 2019, 10:54:44 ap
Vastaus #34

Pekka Puoskari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1929
  • naavaparta
117200km oli mittarissa tuossa ooppelissa.
Jakohihna ja rullat olivat kuin uudet. Eli turhan aikaisin tuli vaihdettua.
Tässä ooppelissa vesipumppu ja tehostin pyörivät moniurahihnalla niinkuin laturi.
Joten vesipumpun rikkoutuminen ei aiheuta sen suurempia murheita.
Tarkastin tietenkin myös vesipumpun, tehostimen ja laturin kunnon. Laakerit olivat kaikissa tiukassa kunnossa.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 22, 2019, 17:32:28 ip kirjoittanut Pekka Puoskari »

Marraskuu 22, 2019, 17:37:56 ip
Vastaus #35

Pekka Puoskari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1929
  • naavaparta
Nyt taas pääsin Jytärin kimppuun. Kunnostelen pisteosia museokuntoon.
Ne joita ei voi korjata, tilaan saksasta uudet osat.
Ei paljoa tarvitse, on tuo pyörä niin hyvässä kunnossa.


Tällä ei voi entisöimis laatukilpailua rallissa voittaa, on niin hyvä jo nykykunnossa.
Ajopyörä eukolle, se on tarkoitus.

Marraskuu 23, 2019, 13:14:59 ip
Vastaus #36

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3686
  • Mamu
Jotkut tekee tätä hommaa saadakseen rahaa.Mammonan haaliminen ei kuitenkaan ole se kaikkien"juttu"...En uskalla alkaa laskemaan kuinka paljon olen menettänyt tässä harrastuksessa,kuitenkin vähemmän kuin kerska-autoilija,himogolffaaja tai Lapin mutkamäkivuokramökkilaskettelija...Ja on ollut paljon kivampaa.Kukin makunsa mukaan.

Marraskuu 23, 2019, 13:34:27 ip
Vastaus #37

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 572
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Tekeekö siis joku oikeasti  tätä hommaa saadakseen rahaa?? ???
Kait ne nyt kumminkin tietoisia millä vuosikymmeneellä ollaan ja antenneihin kantautunut hajatietoa että parempiakin bisneksiä löytyy..
Eikä millään pahalla kenellekkään mutta nyt olisi kiva kuulla kommentteja ja esimerkkejä millä merkillä ja mallilla pääsee vielä voittoprosenteille edes projektin hinnan+ uhrattujen osien puolesta?
Harrastukset maksaa,toiset enempi ja toiset vähempi ,tässäkin touhussa harrastaa voi kovin eri tasoilla ja tyylillään kukin mutta kuten kommentoin aiemmin niin aika monet kumminkin pikkasen enempi tuumii pistääkö miten paljon roposia ja paukkuja johonkin raatoon kun ehjän valmiin saa vähintäänkin samaan loppuhintaan,tietty vähän tapauksesta riippuen mutta karkeasti yleistäen.
Ymmärrän oikein hyvin jos kiikarissa tai jo haavissa erikoisuus&täällä harvinaisempi kohde jossa tekee kulttuuriteon eikä kustannukset niin väliä tietäen hyvin ettei niitä takaisin myydessä saa mutta presidentti voisi kyllä kutsua linnajuhliinkin jos sinnikkäästi vaikeuksien kautta pääsee voittoonkin ,MR kunnossa saisi SISU kunniamerkin rintaan ja nimen lehteen,  mutta tavallisista tavallisimpien kanssa en oikein ymmärrä miksi vaivautua edes ajankulukseen,takkiin tulee niin että ropisee.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 23, 2019, 13:46:37 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Marraskuu 23, 2019, 13:41:52 ip
Vastaus #38

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3686
  • Mamu
Kyllä ne ainakin ennen yritti rikastua tällä,vaan lienee nykyään yhtä hyvä keinottelukohde kuin muttotappiokunnassa asuntokeinottelu.Joku pyyti jokus ehjästä lampusta mittareineen saman verran kuin itse maksoin kokonaisesta ajokuntoisesta pyörästä.Onneksi siinä oli ehjä lanppu ja mittari... ;D

Marraskuu 23, 2019, 14:05:06 ip
Vastaus #39

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 3573
Moro

Kyllä näistä menopeleistä omansa pois saa riippuen tietysti paljonko on itse tehnyt tai teettänyt eli kun on onnistunut tekemään laitteen inhimilliseen hintaan silti hyvin,tosin ei kyllä niistä kaikkein yleisimmista laitteista.Ei kotomaassa mutta myymällä tuolla manner Euroopassa jossa on varakasta ostajakuntaa monin verroin kotomaan ostajakuntaan nähden.Tälläkin palstalla pyydetään pyöristä sellaisia summia että niillä saisi hyvinkin omansa pois mutta kuten sanottua kyllä pyytää saa mutta se saaminen onkin ihan toinen asia.Joku voi sanoa että kyllähän tästä Mobilessakin tämmösiä summia pyydetään mutta mutta kuten sanottua ei meillä täällä saa semmosia hintoja.

Ihan sama asia kun Nettiauton ne kalliimmat perheelle rakkaat kinnerit seisoo kuukausi tolkulla listoilla myynnissä ja ne "oikean" hintaiset vaihtaa omistajaa.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Marraskuu 23, 2019, 19:58:56 ip
Vastaus #40

Arto Ahonkivi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 374
Toisessa ketjussa kyselin kytkimen materiaalia, tulee tommoseen rakkineeseen    https://www.yesterdays.nl/product/nv-1927-model-249-249cc-1-cyl-ohv-2701/
Tankin raita vaan tule oranssin värisenä, se laittamani youtubelinkin vehjettä ei oo laitettu museokuntoon. Omani meinaan saara uutta vastaavaan kuntoon ja siihen kuntoon että sillä voi lähteä ajeleen vähän pitemmällekin.
Ihan omaksi ilokseni mää tota laitan, en oo eres aatellu myymistä. Jos kuitenkin halun sen joskus myyrä, se menee takas ruattiin koska siitä saa siällä paremman hinnan. Onhan se ruattalainen motskari ja merkin ensimmäinen malli, lisäks ainoo johon he tekivät moottorin. On tosta olemassa Eiberin koneella olevia koekappaleita, mutta niitä ei vissiin tehty yhtään myyntiin. Tätä tehtiin ensin 300kpl:n esisarja jonka perusteella tehtiin 1000 lisää, korjattiin lastentauteja. Mun motskari on siitä esisarjasta, siitä toisesta joka on suamessa en osaa sanoa kumpaa sarjaa se on.

Marraskuu 23, 2019, 20:31:33 ip
Vastaus #41

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3686
  • Mamu
Artolla on oikea ote harrastukseen...

Marraskuu 23, 2019, 21:35:26 ip
Vastaus #42

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4005

Sano muuta. Minulla maksoi jo vuosia sitten Toyotan jarruvalon sulakkeen vaihto pikahuollossa 38€!
ABS merkkivalo vilkkui ja eihän maallikko vikaa löydä. Sitä paitsi sulake ei ollut normaalissa kotelossa
konehuoneessa vaan ohjauspylvään sisällä josta huoltomies kaivoi sen alakautta pitkänokkaisilla pihdeillä pois.
Rahastusta sanon minä.

L&K.
Kusetusta....itte olis kannattanu tehdä.
Melkein 230 vanhassa rahassa.
Paitsi että, mikä vika, mikä sulake ja missä?
Tietysti netissä hyviä opastusvideoita vieraalla kielellä pitkään puhuttuna ;D

Youtubesta löytyy melkein minkä tahansa ajoneuvon, melkein minkä tahansa vian korjaus.
Se vaan pitää seuloo sieltä pa*kan seasta.
Mutta suosittelen kokeilemaan myös sitä vaihtoehtoa.

Ps. Tuo "vanhan rahan" vertailu on vähän harhaanjohtavaa, kun pitäisi tietää kaksi vuosilukua.
Esim. vuoden 2018 38€ oli vuonna 2001 (viimeinen vuosi, kun laskuri tunnistaa markan) 178,54 markkaa.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 23, 2019, 22:24:03 ip
Vastaus #43

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 3573
Moro

Verottajalla vain yksi kurssi 5,94573.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Marraskuu 24, 2019, 09:44:26 ap
Vastaus #44

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 572
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Artolla mielenkiintoinen NV projektina ja saattaa olla että ehkä omansa saa myydessä,ei kokemuksia noin vanhoista vekottimista enkä tiedä noiden hintoja ja haluttavuutta ruattissa,mutta suomessa tihkaisee taatusti ,naapurissa tavaraa piisaa kun pula-aikaa ei oo kärsitty,kalusto senmukaista ja tarjontaa enempi kuin kysyntää sielläkin noin kokonaisvaltaisesti.
Enempi ajattelin 60-80 luvun perusmopoja ja vastaavien pienehköjen mp kohtaloa,niitä piisaa ja jos sekalaatikollisesta moottorinosia+ rujosta rungosta jopa ilman pyöriäkin halutaan 400e niin hakoteillä ollaan jos ehjän toimivan löytää tonnilla.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 24, 2019, 11:30:49 ap kirjoittanut Petri J Kokko »