Äänestys

Luotto vai raha?

Luotto Credit
Raha Debit

Äänestys päättyy: Tammikuu 09, 2020, 20:11:06 ip

Kirjoittaja Aihe: Maksatko verkko-ostokset luotolla vai rahalla?  (Luettu 491 kertaa)

Marraskuu 10, 2019, 20:11:06 ip
Luettu 491 kertaa

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2852
Noniin.
Kysytään, että maksatko verkko-ostokset "velaksi" (Credit) vai suoraan rahalla (pankkisiirto, lasku, suoraveloitus, Debit yms.).

Saa toki perustella valintaa.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 10, 2019, 20:13:19 ip
Vastaus #1

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2852
Creditillä totta kai ja aina.
Jos ostoksen maksaa suoraan tililtä tai Debitillä, silloin pitää itse selvittää asia kauppiaan kanssa.
Kun taas ostoksen maksaa luotolla, maksutapahtuman takana on pankki.

Pari reklamaatiota ollut ja molemmilla kerroilla melko pienellän vaivalla rahat palautettiin.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 10, 2019, 20:40:02 ip
Vastaus #2

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 5227
  • MC Debit
Ulkomailta Credit tai PayPal, justiinsa tuon turvallisuuden takia. Kotimaasta etenkin tutuilta toimijoilta usein verkkopankilla.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Marraskuu 10, 2019, 21:04:45 ip
Vastaus #3

Marko Mauriala 2

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 82

Marraskuu 10, 2019, 21:06:47 ip
Vastaus #4

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2852
Unohdin PayPallin, koska itse en sitä juurikaan käytä, mutta se menee "Credit" osastoon.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 10, 2019, 21:16:18 ip
Vastaus #5

Juhani Halmeenmäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1155
Voi sen Credit maksaa seuraavana päivänä pankille jos niin kamalasti velkaa pelkää. Mutta turha se on ottaa riskiä ja maksaa debitillä periaatteen takia.
GR 650 '84 ja VX 800 '92 sekä P924 ja MB230CE
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Marraskuu 10, 2019, 21:18:45 ip
Vastaus #6

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2852
Voi sen Credit maksaa seuraavana päivänä pankille jos niin kamalasti velkaa pelkää. Mutta turha se on ottaa riskiä ja maksaa debitillä periaatteen takia.

Taikasana mainittu... :)
Velkaa en perkele ota edes sekunniksi, maksoi mitä maksoi...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 10, 2019, 21:26:44 ip
Vastaus #7

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2848
Miun maksukäytäntö on ollu sekä verkossa että tiskin yli sama jo aika päiviä.  Aina luottokortilla.  Paypalilla ulkomaan nettiostokset, joita ei tosin enää merkittävästi tule.  Ainut poikkeus on sillon, kun maksan tutulle tai turvalliselle myyjälle suoraan tiskin yli, ja myyjä on yrittäjä tai omistaja.  Silloin maksan pankkikortin puolella, jos saamani palvelu on erityisen hyvää.  Ja samalla aina mainitsen, että luottokunta jätettiin osattomaks hyvän palvelun johdosta.  Taloudellisestihan se nykyisten nollakorkojen aikana on minulle sama, myyjälle sillä on pieni merkitys.  Mutta luonteva tapa kehua saamaansa palvelua, mikä johtaa yllättävän usein siihen, että seuraavalla kerralla saa vielä parempaa palvelua.

Oltiin tuon nykysen rouvan kanssa melko uusia, taijettiin eka kertaa olla ravintelissa syömässä.  Mie maksoin.  Ja tapani mukaan luottokortilla siinä paikassa.  Rouva kertoi myöhemmin ajatelleensa, että se on niin köyhä, että pittää ravintelissakin ostaa luotolla; selviääköhän se siitä maksusta?  No kuulu se rouva siihenkin joukkoon, jonka mielestä torin alle tehty parkkihalli on peeceestä; hän ei sinne mene ikinä!  On se oppinu kummankin asian, kun ne tarpeeksi selvästi perustellen ja tarpeeksi monta kertaa toistaen on selittäny.  Kaikki ihmiset lopulta ymmärtävät käyttää järkevintä tapaa, toisille omaksumiseen menee tunti, toisilla kymmenen vuotta...

Mie en oo rikas, mutta kuten oon monta kertaa kertonut, kaikki mitä ostan pystyn maksamaan ilman luottokuntaa tai muuta korttifirmaa; oon niin kauan ilman että on rahat olemassa.  Silti maksan aina luotolla, mutta tilillä pittää joka päivä olla enemmän saldoa kuin tehtyjä luottokorttiostoksia.  Sitä kortin varsinaista luotto-ominaisuutta, eli luottolaskun pätkimistä, en oo käyttäny ikinä; sehän on yhtä järetön ko pikavipit!  Niiko Pete kerto, luottokortin käyttö on tervetullut ylimääränen varmistus eli turvatekijä.  Ja etenkin just nettiostoksissa ulkomailta.  Ainoastaan yhen kerran oon joutunu tuohon turvaan turvautumaan.

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 10, 2019, 21:28:28 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Marraskuu 10, 2019, 21:36:57 ip
Vastaus #8

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2852
Keväällä kävi semmoinen homma, että Credit-puolella oli n. 350€ ostos Berliinin rautatieasemalta.
En ollut Berliinissä luottokorttini kanssa siihen aikaan.
Kortin kuoletus ja parin viikon vieretusoireet, kun ei pääse maksamaan kortillan, vaan "Cash only".
Tarina luottokunnalle ja tuonne: https://www.nets.eu/fi-fi/asiakaspalvelu/Pages/Oikaisupyynt%C3%B6.aspx
Sitten tuli Credit-lasku, jossa oli se 350€ veloitus.
Soitto luottokuntaan ja sieltä sanottiin, että maksa se lasku ilman sitä 350€ summaa.
Sitten menin n. kuukausi, kun se 350€ veloitus oli kadonnut Credit-tililtä. Ei korkoja, ei kuluja siitä 350€ jutusta.
Mitää ilmoitusta ei tullut, mutta homma hoitui ilman mitään suurempaa dramatiikkaa ja älytöntä duunia.
Ainoa harmi oli se pari viikkoa ilman pankkikorttia.

Kuka lie imuroinut korttitiedot kesken nettipornon... ;)
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 10, 2019, 22:17:29 ip
Vastaus #9

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2848
On mielikuva, että tätäkii on puitu jo aikaisemmin.  Miulla oli yks ostos, moottoripyörän osia, amerikkalaisesta alan liikkeestä, jolla myös nettikauppaa.  Rahat velottivat master cardin taustafirmalta, tavaroita ei tullu.  Soitto luottokuntaan, rahat palautu heti miun tilille.  Mutta tässä kohtaa on muistettava, että ei se ihan näin helppoa oo; luottokunta kyllä palauttaa rahat heti kun kortin haltija pyytää.  Sen jälkeen luottokunta kyssyy siltä myyjältä, mille hyö on maksaneet jo, sitä rahaa takasin.  Jos myyjä myöntää virheensä, asia klaari.  Jos näitä tullee monta, se firma lakkaa olemasta luottokorttiyhtiön listalla, eli sille myyjälle huonompi juttu, ainakii ameriikassa, tai euroopassa.  Mutta jos se myyjäyritys sanoo lähettäneensä tavaran, aletaan kyselemmään vastaanottajan kuittausta rahtifirmalta.  Jos se myyjä pystyy osottamaan, että on sopimuksensa velvotteet täyttänyt, eli toimittanut tavaran, velottaa luottokunta ostajalta uuvestaan ne rahat, sekä lisäksi kohtuulliseksi katsomansa korvauksen turhasta selvittelytyöstä.  Eli kannattaa käydä läpi ne luottokorttilaskut jatkuvasti, ettei oo menny kuitekii uudestaan se maksu.  Luottokorttiyhtiöllä ei taida olla ees mittään ilmotusvelvollisuutta tässä kohtaa, se vaan ottaa ne rahansa kuluilla lisättynä kortin haltijan tililtä, jos sillon oikein ymmärsin keskustelumme luottokorttiyhtiön selvittelijän kanssa.

Eli ne heti palautetut rahat on vaan merkki siitä, että asiaa selvitellään, ei vielä ratkasu puoleen tai toiseen.  Luulen mie.

jaakkovaakko

Marraskuu 10, 2019, 22:45:35 ip
Vastaus #10

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2852
On mielikuva, että tätäkii on puitu jo aikaisemmin.  Miulla oli yks ostos, moottoripyörän osia, amerikkalaisesta alan liikkeestä, jolla myös nettikauppaa.  Rahat velottivat master cardin taustafirmalta, tavaroita ei tullu.  Soitto luottokuntaan, rahat palautu heti miun tilille.  Mutta tässä kohtaa on muistettava, että ei se ihan näin helppoa oo; luottokunta kyllä palauttaa rahat heti kun kortin haltija pyytää.  Sen jälkeen luottokunta kyssyy siltä myyjältä, mille hyö on maksaneet jo, sitä rahaa takasin.  Jos myyjä myöntää virheensä, asia klaari.  Jos näitä tullee monta, se firma lakkaa olemasta luottokorttiyhtiön listalla, eli sille myyjälle huonompi juttu, ainakii ameriikassa, tai euroopassa.  Mutta jos se myyjäyritys sanoo lähettäneensä tavaran, aletaan kyselemmään vastaanottajan kuittausta rahtifirmalta.  Jos se myyjä pystyy osottamaan, että on sopimuksensa velvotteet täyttänyt, eli toimittanut tavaran, velottaa luottokunta ostajalta uuvestaan ne rahat, sekä lisäksi kohtuulliseksi katsomansa korvauksen turhasta selvittelytyöstä.  Eli kannattaa käydä läpi ne luottokorttilaskut jatkuvasti, ettei oo menny kuitekii uudestaan se maksu.  Luottokorttiyhtiöllä ei taida olla ees mittään ilmotusvelvollisuutta tässä kohtaa, se vaan ottaa ne rahansa kuluilla lisättynä kortin haltijan tililtä, jos sillon oikein ymmärsin keskustelumme luottokorttiyhtiön selvittelijän kanssa.

Eli ne heti palautetut rahat on vaan merkki siitä, että asiaa selvitellään, ei vielä ratkasu puoleen tai toiseen.  Luulen mie.

jaakkovaakko

Mitä jos sama maksu olisi maksettu tilisiirrolla yms. vastaavaalla ko. firmalle...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.