Kirjoittaja Aihe: Tehdasvalmisteinen moottoripyörän häkäpönttö Sperco II vm.1941  (Luettu 1189 kertaa)

Marraskuu 26, 2019, 20:54:20 ip
Luettu 1189 kertaa

Erkki Rautio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 367
Ruotsalainen hiilikaasulaite Sperco vuodelta 1941. Kaupan päälle tulee Husqvarna "lättviktare" 98 cc vm. 1937 ILOn moottorilla. Pyörään on  kantakorttikopio Ruotsin Riksarkivetista.

Tarjolla siis ainutlaatuinen kokonaisuus pohjoismaista moottoripyöräilyn historiaa.

Hinta 2200 euroa.
Tiedustelut iltaisin 040-1912174

Marraskuu 29, 2019, 16:23:05 ip
Vastaus #1

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8656
Että tuo kiinnostaisi-mutta jotain sälää pitäisi
kyllä saada välirahana laitettua,että kauppa syntyisi...Harmi..ei taida onnistua.

Tuosta saattaisi tulla hitti,kun grillihiilillä tuohustaisi
vihreiden kesäkokoukseen...makkarat pytyn kannella
tiristen...

t. Markku

Marraskuu 29, 2019, 19:12:08 ip
Vastaus #2

Veli-Matti Järvenpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 38
Hieno kiuas kerrassaan. Samanlaisen laitteiston näin joskus aikoinaan Söderteljen rompepäivillä ruotsissa. Toihan toimii hätätilassa vaikka kuivilla kuusen kävyillä. Mitenköhän toi 2-tahtimoottorin voitelu on järjestetty, onkohan siinä jonkunmoinen öljytin siinä kaasarin ja sylinterin välissä? Vai pitääkö pilkkeet tehdä oikeen kunnon tervaskannosta.

Jos tuon häkäpöntön asentaa pyörään joka ei ole museoajoneuvo, niin onko vaarana mahdollinen dieselvero käyttövoimasta?

t: V-M J

Marraskuu 30, 2019, 07:47:47 ap
Vastaus #3

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8656
Eivät vissiin ole keksineet vielä dieselveroa
motukoille-onhan niitä tehdastekoisiakin,kuten
Intian Rojali...

t. Markku

Joulukuu 02, 2019, 13:28:29 ip
Vastaus #4

Erkki Rautio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 367
Kaasuttimen paikalle tulee tällainen ilman ja häkäkaasun annostelulaite, jossa on paikka myös öljyputkelle. Bensatankkiin siis laitetaan öljyä, jonka annostelua säädetään hanalla.

Joulukuu 02, 2019, 15:20:39 ip
Vastaus #5

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8656
Mistä tuo puhallin ottaa
pyörimisvoiman?

t. Markku

Joulukuu 02, 2019, 15:49:38 ip
Vastaus #6

Stefan Holmström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1422
  • Pystykierreasentaja

Lainaus
Mistä tuo puhallin ottaa pyörimisvoiman?
t. Markku

Motalan museossa oli samantyylinen laite, mikä otti puhallusvoimansa takapyörästä. Jos pyörä seisoo keskituella niin puhallinta voi siis käyttää ennen liikkeeelle lähtöä.

Joulukuu 02, 2019, 16:07:30 ip
Vastaus #7

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8656
Näin sen täytyy olla-tuossa esitekuvassa se
on juuri silläviisiin kenollaan,että jokin
pikkupyörä osuisi kummiin...

Mutta onko tuo Husse ajokuntoinen/ehjä vekotin?

t. Markku

Joulukuu 02, 2019, 16:22:18 ip
Vastaus #8

Stefan Holmström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1422
  • Pystykierreasentaja

Joulukuu 02, 2019, 22:37:58 ip
Vastaus #9

Erkki Rautio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 367
Tässä näkyy Sperco II asennettuna Monarkiin. Pyörän oikealla puolella on suodatinpönttö, jonka alaosasta häkä johdetaan sylinteriin. Takapyörästä otetaan voima puhaltimen pyörittämiseen, jolla hiilet saadaan kunnolla hehkumaan. Myyntiesitteen mukaan (5-15 mm halkaisijaltaan olevaa) hiiltä kuluu 10 litraa per 100 km.
Markulle: Ajokuntoa ei ole vielä testattu millään polttoaineella.



Joulukuu 02, 2019, 22:50:39 ip
Vastaus #10

Erkki Rautio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 367
Tässä vielä yksi kuva Tukholmassa vuonna 1941 järjestetystä puukaasunäyttelystä. Kuva on Åsbrink & Co:n osastolta, jossa esiteltiin Sperco II hiilikaasulaitetta. Kuva on Bilder i Syd -kuva-arkistosta. Huomaa tukeva seisontatuki, joka mahdollistaa käyntiinpolkemisen.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 02, 2019, 22:53:04 ip kirjoittanut Erkki Rautio »

Joulukuu 03, 2019, 17:24:30 ip
Vastaus #11

Erkki Rautio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 367
Tässä vielä pari kuvaa siitä Motalan moottorimuseon hiilikaasu-Husqvarnasta. Pyörässä näyttää olevan myös normaali kaasutin eli ilmeisesti siinä imuputkessa on läppä jolla suljetaan häkäpöntön syöttöputki, että voidaan ajaa bensalla. Toisessa kuvassa näkyy tankin takana oleva erillinen öljysäiliö.

Joulukuu 04, 2019, 09:31:27 ap
Vastaus #12

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8656
Tuohon kaasariversioon on varmaan tehty semmoinen
"viritysosa" ? On jotenkin pajasepän työn
vaikutteita. Vaan ihan hyvä homma silti.

Tässä kuva yhdestä virityksestä...

t. Markku