Kirjoittaja Aihe: Itämaistiaiset,Riga Mini 30  (Luettu 9889 kertaa)

Joulukuu 03, 2019, 20:39:10 ip
Luettu 9889 kertaa

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 572
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Tässäpä tämä erään viikonlopun 700km ajolenkin syypää ja peräti 142km ajettu idän ihme ja monkeyn paljonkin oudompi itäkaima joka tehty niistä aineksista mitä oli tarjolla ja vaan pitihän tuo pelastaa siihen kuuluisaan hyvään kotiin niin edes yksi toivottavasti säästyy jälkipolville ihmeteltäväksi.
Kun tuo (Riga) SZ 13 lähti taannoin entisöinnin jälkeen Oulun seutuville niin tämmöistä rupesi tekemään mieli ja kyllähän moisia sillointällöin myyntiin tupsahteleekin ei senpuoleen,valitettavan huonoja vaan tahtoivat olla kun kukaan miksikään arvosta,laadutonta romua ja mehut pois,kartanon taakse ja muutama talvi hangessa tekeekin kohteesta rahalliseen arvoonsa nähden täällä romiskuorman täytteen.
Koneenahan tässä on 2 tahtinen n50kuutioinen V-50 sekä 2v kahvassa.
V-50 kuin jalavaihteinen versionsa V-501 käytettiin monissa muissakin itämopoissa ja oli uusinta uutta tuolloin,mm kärjetön sytytys löytyy.
Ei kuulemma maailman paras tai toiseksikaan paras kone mutta näillä mennään millä sillonkin pakosta,nyt onneksi tietty harrastepohjalta.
Vuosimalli tyyppikilpeä tulkiten ja ulkoisin tuntomerkein n1986.

Periaatteessa kaikki osat tallella ja aika hyväkuntoisenakin säilyneet mikä hyvin iso plussa, vaihdevaijeri poikki kuten käytännössä kytkinvaijerikin,johtoja repsottaa irti,maalimurheita,ruostetta ym löytyy ja tekemistähän taas haettiinkin mutta ei liian huonoa lähtökohtaa eikä liian tavallista kun ne ei ole mun juttuja ,harrastevehkeiksi itävehkeet onkin oivia kohteita ellei ennakkoluuloja.
Kaikki semmoinen tahtoo kiinnostaa mitä muut ei huoli=saa halavalla ja tuon aiemman projektini -64 raketti Crescentin kanssa homma olikin jo liiankin helppoa kun moottoripeltejä lukuunottamatta tilaamalla kaikki tarvittava suurinpiirtein samasta liikkeestä uutena ja ruuvaamalla kiinni.
Hieno museomopo siitä tuli ja harvinainenkin Husqvarnan uutuuskoneella ja kickstartilla,täällä kun semmoisia ei myytykään.
Onnellinen uusi omistaja sai persoonallisen laatumopon kotiinkuljetettuna :)



Parin tunnin roplaamisella lähti mini jopa käyntiin,kävi kait aika normaalisti moiseksi isoilla toleransseilla tehdyksi mutta ne lumiset koeajot jäi naapureiden harmiksi tekemättä mutta meidän naisväen myötähäpeän kannalta kuulemma onneksi.
Valmistusmäärä näissä ei enää valtava ollut,suuri ja mahtava oli kaatumassa eikä teollisuuskaan enää pyörinyt häävisti,osia jo sekoiteltiin mitä laarissa oli jäljellä.
Länsimaihin näitä ei viety ja tänne ilmaantuneet lienee Venäjältä sekä Virosta pääosin pakunperällä tms saapuneita jälkikäteen.


Kuka näiden suunnittelun taustoja ja historiaa tutkinutkin niin tietää että nämä ei alunperin mitään lasten leluja olleet tai semmoisiksi suunniteltu vaan sosialistiseen maailmaan aikuisille parkkihallin ja kerrostalonasunnon väliseen liikennöintiin koska käyttistähän=ladaa,mossea ym urheilukärryjä  ei ulos kadulle mieluusti jätetty irto-osista puhdistettavaksi ja tallit/parkkihallit oli monesti kaukana asunnosta.Sarvet taittuu alas sekä penkki irtoaa näppärästi jolloin mopo mahtuu hyvinkin pieneen tilaan hissin kautta parvekkeelle,rappukäytävään tai autonperälle ja tankkikin  irtoaa tarvittaessa pikaisesti pois hajuhaittoja tuottamasta.
Painoa noin 50kg ja tottakait moinen oli myös nuorison unelma kuten monkeyt ym pikkumopot länsimaissa jotka enempikin vain muutenkin hupikäyttöön ajateltuja.
Renkaat niin paksua ja jäykkää kumia ettei eroa juurikaan kuulemma huomannut oliko rengas tyhjä vai täynnä,näin aikalaiskertomuksissa googlekääntäjälle.


Tehty niin Riga,Romet kuin Jawa nimellä eri itäblokin maiden markkinoille ,siis kuten vaikkapa Stella malliakin ja tekniikkana ollut V-50(M myöhemmin) 2v käsivaihteella,V-501(M versio tästäkin myöhemmin) 2v jalkavaihteella ja viimeiset Babettan 2vaihteisella.
M versiot eivät juurikaan käytännössä eronneet mitenkään perusversioistaan .
Valmistettu 1982-87 pyöreällä ajovalolla kromikehyksen kera ja 1988 eteenpäin kanttisella muovilyhdyllä edessä.
Neliskanttinen takavalo 86-90. Etulokari oli aluksi peltiä ja myöhemmin muovia.Alkuperäinen versio oli siis vastaava mutta jäykkäperäinen 26 malli(koska sopivan mittaisia iskareita+jousia ei aluksi ollut).Taustapeilit oli lisävaruste 5 ruplaa kpl ja kori taakse maksoi 15 ruplaa.Etusarvien väliin sai jännän tavaratelineenkin lisähintaan.
Moista minimopoa valmistettiin Latviassa 1990 loppuun ja hintaa oli 275 ruplaa .
Muiden tuotantomaiden tuotanto Romet kuin Jawa nimillä määrällisesti ja ajallisesti arvoitus.

Tämmöistä infoa löytyi kun aikansa kaivoi ja käänteli ryssästä selkokielelle,osapuoli on tunnetusti aika kortilla nettitouhuissa,ongelmahan on ne kirjaimet,kommunikointi sekä yhteisen maksutavan löytyminen mutta se asia tuli tutuksi tuon edellisen idän ihmeen kanssa touhutessa.
Katellaan ja päivitellään mitä tuli taas ostettua :o .
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 30, 2020, 13:01:11 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Joulukuu 04, 2019, 07:56:14 ap
Vastaus #1

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 9592
Moro!

Kuuluuko tuohon semmoinen ohjauslukko,jossa
on jonkilainen snadi muoviläpyskä ja se lukkosysteemi
siinä muovissa?

Sellainen on tuolla tallin nro 2 naulassa roikkumassa...avaimineen.

t. Markku

Joulukuu 04, 2019, 11:34:25 ap
Vastaus #2

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 572
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Helou Markku!  ei tässä ole minkäänmoista ohjauslukkoa eikä silmään sattunut paikkaakaan moiselle vaan onko kyseessä siis jonkinmoinen irtolukko ,semmoinen vaijerilukon tyylinen, vai ihan kiinteäversio?

Joulukuu 04, 2019, 11:59:34 ap
Vastaus #3

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 9592
Moi!

Jotenkin se tuohon ohjaustangon luokse jonnekin tulee-ja
on irtolukko.

On tuolla datsalla-mutta otan kuvan ja pähkäillään.

t. Markku

Joulukuu 05, 2019, 11:11:18 ap
Vastaus #4

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1117
Meillä oli kaverin kanssa 90-luvulla uusi tuollainen mutta kokopunaisena.
Kuulemma se parempi malli Jawan moottorilla. Ei oikein sekään toiminut, kaasarista ei saanut tolkkua. Myytiin ja uusi omistaja vaihtoi ainakin länsikaasarin. Maksoi muuten Virossa 150mk.


Siinä oli tosi lyhyet takaiskarit ja Virosta sai kaikkia osia. Sellaiset laitoin yhteen R-E 750 sopperiin, kun silloin piti jousitus olla, jos uutena oli ollut.
Ei ne kyllä mitään joustaneet, mutta oli jouset.
Hyvin ovat kestäneet tähän päivään asti.

Joulukuu 06, 2019, 07:57:02 ap
Vastaus #5

Olavi Toppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 126
Olin Virossa töissä ja toin sieltä tuollaisen punaisen jalkavaihteisen Minin Ouluun syksyllä -89. Oli oma hommansa saada se Rakveresta Ouluun kun ei ollut itellä millä olisi sen tuonut. Hyvin se mulla toimi mitä sen vähäsen sillä ajelin. Myin sen joskus -90 luvulla mökkimopoksi muistaakseni Puolangalle.

Joulukuu 07, 2019, 15:36:46 ip
Vastaus #6

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 572
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
tiedä vaikka Olavin mopo olisi vielä hengissä mutta epätodennäköistähän se lie kun mökkimopoiksi nämä varmaan kaikki tuotiin eikä mihinkään muuhun,halpoja ja itätekniikkaa kun ovat vaikkakin huomioitava että harvinaisia ilmestyksiä länsimaissa.
Vilkaisemalla Ebay.de näkee myynnissäkin sillointällöin eikä kannata järkyttyä hintapyynneistä,yhtäkin kaupattiin 1600e:lla nostalgian-nälkään,sama ilmiö DDR tuotteillakin.

Tallissa on palanut valot ja valohoitoa enimmäkseen vaihteensiirto saanutkin ja asentaja rationkuuntelua kun en oo keksinyt miten ykkösen saisi menemään päälle ja vaihdekaavion toimimaan loogisesti kahvasta?
Vaihdevaijeri on nyt uusi mutta vaihteensiirto on todellakin jäänyt kesken suunnittelijoilla tai sitten olen vaan tyhmä enkä ymmärrä säätöideaa.. oisko mietintämyssystä loppunut uraani vaiko vodka vienyt voiton mutta kuvassa näkyvän peltiläpyskän on tarkoitus vaijerin avustuksella painaa sisäänpäin jäykähköä tappia jolloin menee 1 sisään ja pikkasen ulospäin pohjasta on vapaa sekä uloimpana 2.nen joka sinne automaattisesti loksahtaakin jonkin sisäisen jousen vetämänä.
Noh,vaikka kuinka kiristän vaihdevaijeria joko vapaa-asennossa tai ylkkönen päälle pakkotyönnettynä (kahvan asennot toki sen mukaan), en saa sitä pelittämään.
Systeemi on haasteellinen ja kahvan asennot todella epämääräiset mutta onneksi harrastuslaitteesta kyse eikä jokapäiväisestä kulkuneuvosta.
Täytyy värkätä vaikka joku korokepala tai jousi tuohon klipareseen avuksi jolloin se painaa paremmin nastaa sisäänpäin... ::)
Onhan tässä aikaa kehitellä...ja tuo eturattaan tienoilla olevat peltilipareet kuuluu tietty matka&nopeusmittarin hienomekaniikkaan ennen hienoa nyky elektroniikkaa.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 08, 2019, 11:44:14 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Joulukuu 07, 2019, 19:25:52 ip
Vastaus #7

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 572
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
kolme tuntia ja olutta myöhemmin tapahtui ihme jota täytyi juhlia talosta löytyneellä pommac pullollisella ja ihan eukko+koira haettava sisältä todistamaan juhlahetkeä kun vaihteet loksahtelivat päälle kuin Jaltassa konsanaan ;)
Tätä ongelmaa pakerrettu huonolla menestyksellä muutama ilta aiemminkin ja miljoonalaatikosta kehittelin jos vaikka mitä hyödytöntä lopputuloksen aina kumminkin ollessa= 2vaihde päällä aina ja parhain patentti antoi 2 ja vapaan yhdistelmän.
Onko systeemiin alunperin kuulunut jotain joka nyt puuttui,en tiedä?
Tapin liike on hyvin pieni pohjaamisesta täyteen palautumiseen  ja tarkka vaijerin säädöstä jolla lipare painaa sitä pohjaan mutta ei liikaa eikä liian vähän että vapaa kuin kakkonenkin pelittää.
Voiton antanut patentti oli jäykkä jousi jonka pujotin vaijeriin vastaamaan kliparetta ja vaijerin kiristinpäätä.
Vaihdevipu ykkösen kohtaan,Isolla ruuvarilla ykkönen sisään kliparetta sisäänpäin painaen ja samalla välikäsillä vaijerin kiristinruuvi todella tiukkaan jousta vastaan pikaisesti siihen kiristäen ja siinä se oli!
Säätö siirtyi alkuperäisen ja poikenneen neuvostovaijerin keskikohdasta nyt vaijerin sisäänmenon tienoille moottoriin jossa irtokierrepala toimii myös ohjurina huonon alkuperäisidean sijaan jossa vaijerin pää vastaa syvennykseen ja reikä moottorin sisään josta vaijeri klipareeseen.
V-501 versio jalkavaihteella varmaan kehittyneempi toiminnaltaan.
Parit kuvat jos nyt ketään aihe kiinnostaa kun ei oo minimopo monkey tai peevee ja kuva myös kopassa olevasta vastakappaleesta eturattaan mittarin pyöritys-systeemiin.
 
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 08, 2019, 15:55:53 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Joulukuu 08, 2019, 18:36:33 ip
Vastaus #8

Juha Ollila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 110
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 08, 2019, 18:45:59 ip kirjoittanut Juha Ollila »

Joulukuu 08, 2019, 19:15:55 ip
Vastaus #9

Juha Ollila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 110
Tuollain osat pitää olla vaihdevivustossa.


https://juhaollila.kuvat.fi/kuvat/Riga+Mini+1988-projekti/050.jpg


Käsikahva vapaa-asentoon ja vaihteiston pitää olla myös vapaalla. Jos ei ole, nii säädä vaijerista vaihteisto vapaalle.

Joulukuu 08, 2019, 19:22:58 ip
Vastaus #10

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 572
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Moi Juha ja kyllä,tutut sivut tarkkoinen ja laadukkaine  kuvineen joita ihasteltu täällä jo ennen Minin hommaamista,ne osaltaan antoivat lisää vettä myllyyn, ovat muuten kirjainmerkillä tuossa sivupaneelissani elikkäs laadukasta työtä viimeisen päälle teitte ja oletettavasti mini liikkuu läpikäynnin jälkeen yhäkin ja kuin uusi?
Sivuillahan on jos vaikka mitä muutakin ihmeteltävää minin lisäksi ja mielenkiintoista tutkittavaa ;)
 Vaihteiston sain ilmeisesti pelittämään,kiitos ohjeista ja päivän saldo oli ketjujen irrotus polttoöljykylpyyn,töötin johdon korjaus sekä pimenneen takavalon kirkastaminen,polttimon kanta vaan hapettunut.
https://www.youtube.com/watch?v=feqPfQwYLUg

Tuossa projektissa on luvassa niinsanotusti vauhtia&vaarallisia tilanteita..ja joutilas jaawan rojektimoottorikin ois tiedossa halavalla jos mopopojat rupeaa ryppyilemään ::)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 09, 2019, 16:06:28 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Joulukuu 08, 2019, 19:45:01 ip
Vastaus #11

Juha Ollila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 110
Kiitoksia, Petri  :)


Entiselle työkaverille, poikani Antin kans värkättiin tuo Mini. Jamppa käytti ensirekisteröinnissä ja katsastuksessa kamppeen, ilman moitteen sijaa.
On kuulemma ensimmäinen Riga Mini nykyrekisterissä? Tiiä häntä, mutta työtä ja tuskaa tuotti välillä tuo projekti  :D


Käyntiin ku saatiin, nii heti levesi kytkin, seuraavaksi kk-laakeri yms.....mutta loppupeleissä siitä tuli täysverinen pikkumopo  ;D


Nyt jäähään tarkkailuasemiin, miten sinun mopolle käy.



Joulukuu 13, 2019, 17:52:17 ip
Vastaus #12

Akseli Zitting

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 40
Minulla on tuon isoveli Riga Delta RMR 24 (johan on nimellä siunattu) ;D Samalla käsivaihteisella voimakoneella. Aivan äärettömän laiska, varmaan samat rattaat kun tuossa minissä, tässä vaan on 16" pyörät... jaksaa melkein vetää 2. vaihteella eikä tuohon kovin helposti voimaa lisätä kun kanavat on jo valmiiksi turhankin isoja ja huonon mallisia. Takarattaan voisi jostain askarrella vielä isomman niin vetäisi vähän paremmin nyt jo pikkusen isompi paikallaan.

Ostokunnossa 3v sitten ja tuolta se kyllä näyttää edelleen, tupit vaan uusittu ja johtosarjaa tehty uudestaan ja nyt 14mm bingi kaasarina.




Ja tuolta sen suunnilleen pitäis näyttää, ollut oranssi alunperin

"Idiootin ja rautakangen ero on se, että rautakankikin taipuu joskus"

Joulukuu 14, 2019, 22:17:15 ip
Vastaus #13

MarkkuT Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 60
Aina sillon tällöin kuulee jonkun omistavan tuollaisen minin.En ole livenä nähnyt mutta jäänyt mieleen ettei kellään ole ollut toimivaa.Onhan tuo silti hieno.

Joulukuu 14, 2019, 23:59:50 ip
Vastaus #14

Juha Ollila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 110
Ootko Akseli tutkinut Deltan pakoputkea?


Rigassa ainakin alunperin on noita haittoja sisällä siihen malliin, että pakokaasu ei osaa tulla ulos  :D


https://juhaollila.kuvat.fi/kuvat/Riga+Mini+1988-projekti/026.jpg


Tuosta meidän projektista otettiin sisuskalut pois ja tehtiin tuommonen viritys tilalle, nii alkoi vetämään ihan erilailla.


https://juhaollila.kuvat.fi/kuvat/Riga+Mini+1988-projekti/047.jpg


https://juhaollila.kuvat.fi/kuvat/Riga+Mini+1988-projekti/048.jpg


Päällepäin ulkonäkökään ei muuttunut, mutta tietysti tuli vähä virkeämmät äänet  :D