Kirjoittaja Aihe: Itämaistiaiset,Riga Mini 30  (Luettu 6307 kertaa)

Joulukuu 15, 2019, 10:48:02 ap
Vastaus #15

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3679
  • Mamu
Meillä töissä oli kaveri joka maahantoi tuollaisia,niitä sai ei-kilvellisiä sekä kilvillä.Kilvellinen maksoi 1100,muistaakseni.Siis markkaa,se oli sitä aikaa.Minulla on sellainen tuntemus ettei niitä paljon mennyt.Yhden puretun osia minulla joskus oli,ei enää-

Joulukuu 15, 2019, 11:52:15 ap
Vastaus #16

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 550
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Tarkoittaako Risto tyyppikilpeä  ja jos,niin kilven puuttuminen ei ole mikään este rekisteröintiin kas kun Rigan tyyppikilpiä  löytyy uutena blancoja Ebaysta ;)
Sillä niin väliä onko se just oikea siihen versioon,niistä kirjaimista täällä kukaan tolkkua saa eikä näiden tyyppejä tiedä ja kaikki on tyytyväisiä kunhan asiansa ajaa ja numerot löytyy siitä.
Neuvostoliitossa mopoja ei kilvitetty senkummemmin lukemani mukaan.


Saas nähdä oisko täällä numero 2 toimiva mini joskus Juhan taidonnäytteen jälkijunassa,siitähän tehtiin käytännössä uusi kuka hänen linkittämiään  kuvia tutkinutkin.
Rattaat on muuten 15/29 mitä sitten tuossa kuvan  isopyöräisessä,en tiedä.


Noh,vaihteita säädetty ja saas nähdä kun kelit antaa myöden mitä vehje sanoo,ainakin se käy hyvin,kytkin toimii,valot palaa,töötöttää ja jarruttaa.

Pakoputki ongelmaan löytynyt ratkaisu ulkomailta ja kun alkuperäistä uutta ei kerta mistään löydy rupisen tilalle niin tutkittiin mittojen ja ulkonäön mukaan mahdollisimman samanmittainen ja muotoinen mitähän löytyisi kun kovasti kaivelee hartaudella?

Joo-o,pyöreää löytyisi mutta ei tuommoista kantattua häävisti minkäänmoista  ja nekin jotka löytyi oli sikarityylisiä,ei käy, mutta sitten löytyi Italiasta oikeanmittainen,paksuinen ja kantattu jossa pieni ulostulo peräpäässä ja ainut ero silmiinpistävästi rinta rinnan verraten on viistous vs suoraan katkaisuun mutta se ei haittaa ketään ja voisi alunperinkin olla tuollainen.
On italialaisesta Benelli moposta ja vanhaa NOS jäämistöä mutta alunperin tullut oikealta nyt se käännetään vasemmalta peilikuvana että viistous on järkevämmän näköinen ja senmyötä täytyy 1 kiinike poistaa ettei paina päälle tulevaa peiteritilään kun tulee nyt näkyvälle puolelle.
Pienellä muuttelulla ok ja suojaritilä päällä naamioi sen hyvin paikoilleen,klemmari korvaa tässä kierrekiinnityksen mutta pieni murhe ja putkikoossa senverta eroa että liitokset tehdään toisinpäin.
Parempikuntoinen käyräkin löytynyt kunhan posti tuo niin nähdään mitä tästä tulee.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 22, 2019, 15:56:54 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Joulukuu 15, 2019, 11:58:44 ap
Vastaus #17

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1034
Kilpi on kaiketi rekisterikilpi.
Kilvellinen oli maksettu rekisteröinti ja kilvetön halavalla mökkimopoksi

Joulukuu 15, 2019, 12:14:31 ip
Vastaus #18

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3679
  • Mamu
Jep,rekisteröitynä,tai tuohon aikaan vakuutettuna,sen 1100 Fim.Just tuommoinen putki pyöri muun romun joukossa 25 wee sitten,lienee pakoputkien taivaassa...Luulis Latviasta löytyvän?Tai East Highwaylla saattaisi olla edes tietoa?

Joulukuu 15, 2019, 13:43:26 ip
Vastaus #19

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 550
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Enpä oo löytynyt netinkään välityksellä ja nimenomaan länsikirjaimisin hauin  ,ryssänkirjaimin venäjäksi tai  vaikka puolaksi,unkariksi tms varmaan löytyisikin mutta kuten sanoin,heillä läheskään kaikilla ei ole nettiä myyntikanavana saati PayPal,VISA tai muutakaan länsimaista maksujuttua millä kauppaa voisi tehdä. Tietty jos lähetät käteistä kirjekuoressa kuin ennenvanhaan Amerikkaan autonosia ostaessa mutta jotenkin se vaihtoehto ei innosta..
Tietty paikanpäälle jos menee kuten guzzi mopon osien kanssa tein , mutta mihin ,ex-itäblokki alueena "aika"laaja kierreltävä...
Nämä itävehkeet on outoja ja haluttu unohtaa muutenkin saati nettimarkkinoinnissa että pikkasen haastavaa joskus osapuolella eikä East Highway osannut auttaa,kysytty on kuten esim minskpartsista.
Unkarista löytyy muuten firma MZ-B jossa jos vaikka mitä itäblokin mopoihin & mp  ja löytyy sieltä Romet/Riga mallienkin osia mutta miniin ei muuta tarjolla kuin seisontatuki ja merkin yleisosaa jonkin verran joka sopii moniin malleihin.
Hyvä kuulkaa tämä on ja sopii paikoilleen nätisti verraten pienin eroin orkkikseen ,mitatkin oikeat ja kiiltää kuin petsamon nikkelin mainos vaikka italiaano onkin.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 30, 2020, 13:04:10 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Joulukuu 19, 2019, 14:27:26 ip
Vastaus #20

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 550
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Tänään työnnetty sojuz ulos ja päräytetty käyntiin pakoputki pikkasen poppaskonstein vielä tilapäinasennuksena  kiinni  ja luonnollisesti miehekkästi  kireää race ääntä vuotaen saumasta,tiedättehän sen  teinien pakoputkivirityksiin kuuluvan melun joka nostaa karvat pystyyn ja ajaa koiran karkuun.

Joo,käy kuin kilpakone ja tuntuu tykkäävän kierrättämisestä koska alavääntöä  ei häävisti ole mitä sain kokeiltua KOSKA ykkönen pomppii pois päältä koko ajan jolloin kiihdytys ei onnistu kakkoseen asti ja on säädetty vaihdekahva vapaalla+ tappi keskiasennossa(vapaa) moottorissa systeemillä ,kokeiltu myös että ykkönen päällä +ykkönen kahvassa ja vaijeri kuin viulunkieli mutta sitten taasen kakkonen ei mene päälle eikä se ykkönenkään vakuuttavalta tunnu.
jaa-a,tässä on nyt joku juttu kun ei vaijerin kireyden säätely tuota kummempaa tulosta kuin toki että kakkonen ja vapaa löytyy oikein hyvin ??? 
Oletan että itse vaihteistossa ei ole valmistusmaata kummempaa vikaa koska kaikki pykälät kyllä on olemassa ja löytyy paikoillaan käännellessä kuin säätövaiheessakin vielä mutta ajokokeilussa taasen ei ja jotenkin vaihdekahva ei pysy lukittuneena ykkösasentoon vaan pompauttaa itsensä pois siitä,outoa,muut kohdat kylläkin pysyvät lukittuneena ja kytkinkahva ei jää irvistämään vähäsen kuten ykkösellä jää jostain syystä.
Alhaalle vääntäen pitäisi 1 löytymän,sitten vapaa ja eteen ulospäin 2 käsittääkseni.
Kytkinkin on säädetty ja ainakin liikerataa katsoen menee kytkinvipu pohjaan moottorin alla kahvaa vetäen ja kun laittaa vaihteen päälle niin mopeti ei liiku eikä kierroksetkaan laske.


Onkohan osasalaisuus tuossa vaihdekahvassa olevassa  kolotussa irtotapissa johon vaijerin pää kiinnitetään,kenties "oikea"virallinen asento olemassa?


On se nyt kumma jotta näin yksinkertainen juttu murheena kuin ykkösen päälläpysyminen kun vaijerilla vaan kiristetään peltikliparetta joka vastaa vaihdetappiin sisään-ulos ja toinen pää vaihdekahvassa joka osaltaan löysää /kiristää vaijeria.Mikäli vaijeri on löysällä on kakkonen päällä aina tai pikkasen kiristämällä toimii vapaa+2 vaihde mutta 1-vapaa-2 kaavaa ei saa pelaamaan.
Tuo peltiliparekkin tarvii mun mielestä tuotekehittelyä,joku pala tai jousi väliin joka painaisi tehokkaammin  vaihteiston tappia pohjaan kohtuukiristetyllä vaijerilla niin että muutkin pykälät löytyisi.


Nooh,tämähän on harrastuksen helmiä ,aikaa kuluu,saa roplata sekä tuotekehitellä ilmaiseksi reilut 30v jälkikäteen eikä tuu kuulemma herkästi dementiaakaan romujen kanssa ihmetellessä jos vielä lukee kirjoja ja tekee ristisanoja :)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 22, 2019, 16:06:37 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Joulukuu 20, 2019, 14:47:42 ip
Vastaus #21

Juha Ollila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 103
Enpä osaa äkikseltään sanoa missä vika piilee?


Meillä oli kakkosen kans vastaavaa ongelmaa, mutta siihen syynä oli liian tiukalle säädetty vaijeri.


Laitoitko tuon vaijerinpään tuollain?


https://juhaollila.kuvat.fi/kuvat/Riga+Mini+1988-projekti/050.jpg


Onko tuota konetta avattu?


Tuolla jousella on joku tarkoitus pitää jotakin paikoillaan  :)


https://juhaollila.kuvat.fi/kuvat/Riga+Mini+1988-projekti/030.jpg


Puuttuneeko tuo kokonaan???


Ihmetellään asiaa  :o

Joulukuu 20, 2019, 16:15:05 ip
Vastaus #22

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 550
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Moro! Juu,vaijerinpää on tuollain paitsi mulla tuo irtopään kiristinruuvi on tässä etualalalla eikä tuolla peltilipareen välikössä mutta eikait se toimintaan voi vaikuttaa?
Tuota,tällä on ajettu 144km näköjään peräti toimivan mittarin mukaan joten vaikka tuo lukema pikkasen poikkeaisikin niin toivottavasti konetta ei ole vielä tarvinnut avata,eikait se niin huono voi olla :o
Kiitos Juhalle kuvista taasen kerran kuin valaisevista kommenteistakin ;D 
Silleen tullut kanssa mieleen että jos vaijeri,niin vaihde kuin kytkinvaijeri, on liian tiukalla niin kytkinkahva jää haukottelemaan sen pykälän kohdalla koska tuo mainitsemani tappi ei lukitu kunnolla niiden piikkien taakse eikä systeemi toimi suunnitellusti jos tuota joku ikinä suunitellutkaan sen kummemmin kunnolla toimivaksi.
Muistuuko mieleen mitenpäin tuo yläpää vaihdevaijerista  reititettiin sen tapin osalta?
Tarttee sulkeutua miesluolaan ihmettelemään sekä tehdä kokeilevaa tiedettä asian osalta...hmmm
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 20, 2019, 16:25:43 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Joulukuu 20, 2019, 16:30:00 ip
Vastaus #23

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9305
Auttaisiko asiaa,jos sen vipustiikan ja vaijerinkiinnikkeen lipareen
väliin laittaisi sopivan jäykän jousen?

t. Markku

Joulukuu 20, 2019, 18:58:03 ip
Vastaus #24

Juha Ollila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 103
Momentin kannalta vaikuttaa, mutta en tiiä sitte, vaikuttaako toimintaan???


Oli tuossa meidänkin projektin mittarissa 420 km, mutta en usko, että 420 metriä enempää tuolla ois kukaan viittiny ajaa  ;D


Tuossa muisteltiin Anan kans hommaa ja mietittiin. Oisko kytkin vaijeri liian tiukalla?


Ei muistu kyllä mieleen! Laita kuvia, josko muisti palautuis  :D  Minun osalta tuo ei paljonkaan vippaa, mutta Antti saattas nuorempana jotaki muistaa?
Ei tullut tuohon hommaan paljon kiinnitettyä huomiota, ku saatiin pelaamaan kohtuullisella rassauksella. Kytkin ja kampiakseli tuotti enemmän päänvaivaa.


Mitään ylimääräisiä jousia tuo järjestelmä ei tarvi, koska pelaa ilman niitäkin! Kuten muutkin Neuvostoliittolaiset vehkeet  ;D

Joulukuu 20, 2019, 21:17:58 ip
Vastaus #25

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1034
Kun laite on neuvostoliiton tuote, on mahdollista, että moottorin sisältä puuttuu osia, vaikka konetta ei olisi avattu ikinä.

Joulukuu 20, 2019, 21:18:51 ip
Vastaus #26

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 550
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Raahauduin suihkuun ja kyllähän se taas kylmiltään räpläten tuntuu pelaavan ja nyt tuntuu jopa tuntuu lukkiutuvan vaihteet paremmin koloihinsa niin ettei kahvaa saa kohtuuvääntäenkään siirreltyä pykälien välillä ilman kytkimen painallusta,saas nähdä nyt kun tehdään kenttäkoe bensiinin voimalla.
Olette varmaan oikeassa kytkinvaijerin osalta,löysäsin sitä pikkasen jolloin tuntuu että nyt se pystyy myötäämään paremmin isohkoon liikerataan vaihdekahvaa käännelessä,samaan valuun kun kuuluu ja nyt se ei jää irvistämään missään asennossa...mutta kenttäkoe kertoo tästäkin totuuden kohta.

Alimmat kuvat esittää kuinka vaijeri tapin kera oli aiemmin nyt käänsin tapin vaijereineen toisinpäin kuskiinpäin koska ajattelin josko tuo kolo onkin tarkoitettu jonkinmoiseksi ohjaimeksi jonka läpi vaijeri juoksee eikä tarkoitettukaan kytkimen tappien kanssa yhteispeliin?.
Jos jotakuta ihmetyttää niin siniset tussinmerkit niin on väliaikainen tyylikäs toteutus vapaan kohdistusmerkiksi,tangossa ei ole mitään semmoista ja kahvassa vaihdemerkinnät yläpiste-keskipiste ja kaksi pistettä.
 
neuvoista ja kannustamisesta kiitosta niin Juhalle kuin toki Markulle ;) 


Joo Pertti on oikeilla jäljillä,hyvällä säkällä voi olla neuvostovehkeissä myös ylimääräisiäkin osia tai tyystin toiseen laitteeseen kuuluvia jos ei muuta ollut laarissa tilantäytteeksi.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 22, 2019, 16:07:44 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Joulukuu 21, 2019, 17:47:57 ip
Vastaus #27

Juha Ollila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 103
Toivottavasti nyt pelittää ajossakin  :)

Joulukuu 21, 2019, 21:19:11 ip
Vastaus #28

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 550
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Pjotr.J.Kokovits saattoi ratkaista idän pikajunan arvoituksen kasattuaan ensin onnistuneesti autotallissa lintulaudan 8)  lautakasasta,muutamasta ruuvipussista ja suttuisesta ohjeesta.
Koeajo mopollakin ounasteli parempia lopputuloksia kuin aiemmin mutta ei se hyvä ollut vieläkään,ykkönen tykkäsi putosi pois juuri kun etupyörä oli nousemassa maasta... joten kurvasin takaisin tallille tutkimaan ja jos kerta alapää tuntui olevan kunnossa vaijerin osalta niin vikaa täytyy silloin olla kahvan lukituksesta vastaavissa komponenteissa yläpäässä,eikö vaan?


suojus taas pois jotta sisuksiin näkee ja eestaas ykköstä, vapaata ja kakkosta silmien edessä  ja tutkia mikä siinä on että se ei kunnolla lukitu aina ykkösellä,muissa kohdissa kyllä.
Kytkinkahvan irvistyskin liityy tähän mutta ei vaijerin kireyden vuoksi yksinään vaan kahvan valumuodon vuoksi joka sisältää pidempien helmojen muodoissaan ulokkeet jotka vaihdesysteemin puolella näkyvät metallisina piikeinä eli stopparitappeina.
Kytkinkahvan alapään metallia työntyy vaihdekahvan sisään ja kun kytkimen vetää pohjaan niin vipu luonnollisesti tapin kohdasta erkanee kauemmas kahvasta=stopparitapit katoaa .
Tuo tanko jossa vaihdevaijerin pää pyöreydestään johtuen ei ääriasennossa ykkösellä pysy kunnolla stopparitappien  välissä vaan lipsahtaa yli herkästi  vapaalle.
Miksi viisas neuvostoinsinööri ei porannut kantikasta reikää(??) ohjaustankoon ja laittanut kantikasta tappia tai edes pyöreän tapin toista päätä kantikkaaksi jolloin vaihteiden pysyminen päällä olisi paljon parempi tällä systeemillä?
Täytyypä kehitellä moinen ja vaihtaa ,toinen vaihtoehto olisi kytkinkahvan muokkaaminen jotta painuisi syvemmälle ja työntäisi enempi stoppareita ulospäin mutta tiedä passaako tuohon viilan kera sattua...
Pari selventävää kuvaa asian tienoilta,olkaapa hyvä,spasiba.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 22, 2019, 16:12:56 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Joulukuu 22, 2019, 16:24:07 ip
Vastaus #29

Akseli Zitting

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 121
Ootko Akseli tutkinut Deltan pakoputkea?


Rigassa ainakin alunperin on noita haittoja sisällä siihen malliin, että pakokaasu ei osaa tulla ulos  :D



Joo,  ei siellä ollut kun tuo päätykappale, testattu myös mm. pv tehoputkella ei vaikutusta. Lähinnä välitykset tuossa on liian pitkät niin ei jaksa vetää kunnolla, oliko jotain 15/32 luokkaa alkuperäiset rattaat. Joku tuntsan 11 piikkinen eteen niin jo jaksaisi paremmin, sen vaan joutuisi sovittamaan siihen ihme booriholkkiin mikä siinä rattaassa on.

Vaihteet hyppi minullakin ja parantui vähäsen kun vaihdoin varaosamotista ne vaihteen siirron palikat niissä oli ne tarttumahampaat pikkusen kuluneet.
Ja tuo tuo vaihdekahvan toiminta ei tosiaan ole ihan tarkkaa ;D ja ainakin tämän isopyöräisen rigan alkuperäisissä vaijereissa on säätö keskellä vaijeria!?
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 22, 2019, 16:28:04 ip kirjoittanut Akseli Zitting »
"Idiootin ja rautakangen ero on se, että rautakankikin taipuu joskus"