Kirjoittaja Aihe: Itämaistiaiset,Riga Mini 30  (Luettu 10406 kertaa)

Tammikuu 18, 2020, 01:29:38 ap
Vastaus #45

Juha Koivurova

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 38
En.  Ei se anna linkittää nytkään.
Menisiköhän se näin manuaalisesti: 

https://www.youtube.com/watch?v=N40falI5HJY
No nyt toimii ainakin mulla.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 18, 2020, 01:31:29 ap kirjoittanut Juha Koivurova »

Tammikuu 18, 2020, 08:46:07 ap
Vastaus #46

Arto Ahonkivi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 377

Tammikuu 25, 2020, 19:15:01 ip
Vastaus #47

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 577
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Tänään päräytettiin kone käyntiin ja taas tuli huomattua että huonosti lähtee tarviten paljon ryyppyä tulvittaen pariinkin kertaan ja painaen kaasusta pompsahtava ryyppyvipu kaasarin kyljestä alas joka kerta starttiyrityksissä mutta silti saa polkea liian paljon ja sama homma jos sammahtaa puolilämpimänä=
ryyppyhommia. Tulppa uusi ja kipinä hyvä,kärjetön sytytys joten eipä siinä paljon muuta 2 tahtisessa jää kuin kaasutinmurheet vissiin ja bensaa tulee letkua pitkin .Kaasarin kyljessä on 2 ruuvia joista toinen tyhjäkäynti,toinen kait seos/ilmaruuvi eikä sen pyörittely tähän mitään vaikuttanut.
Tokihan..ööh.. kireät kisakoneet tahtoopi huonosti lähteä käyntiin ;D mutta kun kuskikin on vähän pipokireä niin ei oo hyvä yhtälö ja tahtoo olla tässä talllissa useinkin 2 pyöräisiä kisavehkeitä jos käyntiinlähtöä miettii,paitsi tuo etuvetomopo lähtee kuin ajatus.

Vaihdevaijeri on uusi ja siihen klipareeseen(kuva tuossa aiemmin joskus) joka vastaa moottorissa vaihdetappiin laitoin korokkeen ja nyt sitä sitten kokeiltiin.
Ensituntuma positiivinen ja kunhan vaijerin keskellä olevaa kiristinruuvia vielä tiukensin niin nyt tuntuu 1 pysyvän ,vapaa löytyvän  kuin 2:nenkin lmutta pidempi taival tarvittaneen 100% varmuuteen kuin eestaas liukasta metsätienpätkää jyräten 100m suuntaansa.
Vaihteiden täsmällisyys ei todellakaan ole japanilaistasoa mutta kait niihin tottuu ja ymmärtää sen oikut,niihän se tahtoo olla jos ei paremmaksi saa ja kait tällä vaiteensiirrolla "muutama muukin" on pärjännyt kun muuta ei ollut tarjota kuin olla ilman... ::)


Tallissa otin kaasuttimen irti ja tilalle tulee tuliterä koska moinen kerta löytyy+ylimääräisiä käytettyjätuli niitäkin  mikroauton osakasan mukana(!) niin kyllä kaasareissa piisaa tässä projektissa..
Pistin kuvia itäystävän systeemeistä ja huomatkaa avara imukanava(männänhelma näkyy pikkasen) jossa sovitteena&kuristuksena moinen alumiinholkki.
Kaasutinkin pikkasen normaalista poikkeavaa ideointia esim palautinjousi ei sijaitse normaalityyliin kaasuvaijerin sisässä vaan sen sivulla jossa luistissa kolo sen alapäähän sekä kannessa pykälä yläpäähän ja on siis luistiohjattu.
Tästä jatketaan ja tähän jäätiin.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 27, 2020, 21:02:40 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Tammikuu 26, 2020, 09:14:20 ap
Vastaus #48

hannu Lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 633
  • BMWMZGUZZI
Kampuran stefa saattaa falskata sähköpuolelta. Meillä oli vuosia sitte semmonen vika jota kauan ihmeteltiin ennenkun löydettiin. Pari muutakin semmosta tapausta oon kuullu.
HANE

Tammikuu 26, 2020, 09:50:37 ap
Vastaus #49

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 577
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Kiitos Hannu,juu kyllä tuokin tullut mieleen ja moinen ropleema oli siinä SZ 13 (alias Riga)&Chiu  mopetissakin joka taasen kyllä ilmeni molemmissa siten ettei ne tykänneet tosiaankaan lähteä käyntiin mutteivat tahtonut pysyä käynnissäkään kuin ryyppy päällä vaivoin +kävivät kovilla kierroksilla+oudosti aaltoillen. Tässä ei semmoisia oireita ole vaan kunhan käyntiin lähtee ja lämmittää kohtuukauan niin se käy ryypyttä tasaista tyhjäkäyntiä ja moottori muuten käy kolisematta ja nätiksi tuommoiseksi itämoottoriksi mutta kierroskone tuntuu olevan huonolla alaväännöllä.

Onko vika pelkästään vaiko ollenkaan kaasuttimessa selviää pian vaiko kenties ehdottamassasi kampuran tiivisteessä tai ehkä kansitivisteessä niin tutkitaas järjestään ellei korjaannu pykälä kerrallaan edeten  ,tuleepahan tuo kaasutin samalla ihmeteltyä  kun kumminkin auki otettava joka paikka,järjestyksen voikin valita senmukaan tykkääkö konttia tänään  vai ei ja haluaako rystyset ruhjeille nyt vai vasta ens viikolla.
Mahtaisko kampitiivistejutut selvitä puristuspainemittarilla  ja mitähän lukemat tulisi olla suurinpiirtein ?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 28, 2020, 16:16:36 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Tammikuu 28, 2020, 19:12:23 ip
Vastaus #50

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 577
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Puristuspaineet mitattu,7 baria ja mielestäni oikein hyvä lukema matalapuristeiselle 2t moottorille joten tiivisteongelmista ei liene kyse tai männänrengasmurheitakaan luulisin.
Bensahanan alta kiersin sakkakupin irti,liekö ikään aiemmin ollutkaan sitten tehtaalta lähtönsä ja kyllähän sieltä kivettynyttä kuin ryynimäistäkin tavaraa löytyi bensan kera joten puhdistin  kupin ja ruuvasin takaisin.
Mulla on bensaletkun väliin asennettu mikälie bilteman irtosuodatin ja bensaa sinne näyttänyt tulevan hanasta mutta vähästähän se kiinni on lähteekö vai ei...
Koska silmiin sattui hyllystä starttipilottipurkki niin pitihän sitäkin kokeilla ensin ruiskaista ilmansuodattimeen ja kokeilla kylmiltään ilman ryyppyttämisiä.
Jees,ensipolkaisulla pärähti kunnes hyytyi kait bensapulaan.
Ryypyttämällä ja perinteiseen tyyliin ilman pilottia perusteellisemmat kokeilut jäi tekemättä sisätiloissa mutta lupasi ainakin herkemmin eli oisko seuraavana luvassa  käynnistysshow+kaasutinsäätöä ulkosalla niin pääsee myös kokeilemaan.
Nyt oli liian kylmää ja lunta tulee joten ei napannut,jatketaan koeruuvaamista ulkona kun inhimmilisempi keli :(
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 28, 2020, 19:14:19 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Tammikuu 28, 2020, 21:43:38 ip
Vastaus #51

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1643
ei varmaan olis iso homma vaihtaa stefat kampikammioon,puristuspaine mittaus ei kerro kampikammion tiiviydestä mitään,sen mittaukseen on kyllä mittari ja siinä suljetaan pako ja imu aukko jossa yleensä mittari

Tammikuu 28, 2020, 22:37:07 ip
Vastaus #52

Juha Koivurova

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 38
Samaa mieltä kaiman kanssa.  Stefavuoto ei näy puristuspainemittarilla.  Puristuspainemittari kertoo lähinnä männän päällä tapahtuvan puristuksen lisäyksen.  Noiden kaasarit säädetään yleensä siten, että ensin tavaraa hirveästi jotta saadaan edes käyntiin.  Sitten aletaan ruuvaamaan polttoainepuolta pienemmälle.  Ja ensin myös neula ylös jos on säädettävissä.  Ja ota se suodatin pois letkusta säädön ajaksi, joskus nekin ovat "ahdistaneet".Ja se perinteinen, jos tulppa kastuu, niin soppaa tulee liikaa.  Ja savuhan pitää näkyä perässä. :)

Tammikuu 29, 2020, 09:22:41 ap
Vastaus #53

MarkkuT Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 55
Ajovideo olisi  sitten kova.Olisi todistettua että jollakin pelasi :D

Tammikuu 29, 2020, 11:07:08 ap
Vastaus #54

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 577
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Asia selvä elikkäs ei se sitten kertonutkaan koko totuutta,kiitos tietäjille joten ei vedetä tiivistevuotoa yli sittenkään mahdollisista tarkistuskohteista.
Ajovideon voin toki laittaa jos osaan sen tänne värkätä joten eukko pistettävä asialle kuvaamaan miehekästä näkyä  ,mutta ainakin kuvia pistän ellei muuta.
Kaasuttimessa ei ole säädettävää neulaa,eikä mitään muutakaan terävää paitsi poikkeava idea ollen siis luistiohjattu ja kovin erimoinen länsikaasuttimiin mitä ropeltanut.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 30, 2020, 13:13:25 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Tammikuu 29, 2020, 13:57:16 ip
Vastaus #55

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 577
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Just kävin päästämässä lunta pöllyttäen,siis ykkösellä joka pysyi kuin pysyikin päällä,metsätietä eestaas.Kakkosella se ei läskiä liikuta kuin kunnon kiihdytyksen jälkeen muttei umpihangessa,vielä on tosin vanhat välitykset,tiuhempi eturatas kuin isompi takaratas kokeilu tekemättä
ja moiset siis löytyvät jo,tosin takaratas vaatii askartelua uusien kiinitysreikien poraamisella ym viilausta.

Käyntiilähtö sujui ehkä pikkasen paremmin,tosin ihkauusi säätämätön kaasutin arvoitus paljonko esim seosruuvi kuuluu olla auki virallisesti ja nämä on taatusti standardittomia yksilökappaleita muutenkin.
Kun se tuossa jalalla nojaten pörisi ja levitti sinisiä saastepilveä ruiskin pilottia imukurkun tienoille sekä sylinterin ylä ja alapäähän tapahtuuko mitään?
Juu,sylinterin alasaumaan vaikutti ja aika rajustikkin kierroksia nostaen joten voimme kait olla samaa mieltä että jos kuskin yläpäässäkin ilmavuotoja CCCP mopon ostettuaan niin tasapainon vuoksi myös ostoksen alapään tiiviste falskaa eikä ainakaan käyntiinlähtöä paranna eikä muutenkaan suositeltava 2t ominaisuus?
Valitettavasti se kuvaaja puuttui kaahaukselta äsken kun koiran kanssa kaksistaan kotosalla mutta asia korjaantuu kyllä,ei tämä varmaan vielä tähän jäänyt .
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 30, 2020, 13:17:21 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Tammikuu 31, 2020, 01:12:47 ap
Vastaus #56

Juha Koivurova

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 38
Jos se kerta ei vielä loppunut, niin sitten virittämään esim Viron malliin.  Kun ajavat sielläkin noilla kilpaa.  Otanpa muutaman kuvan viri pytystä ja männästä kun ehdin.  Nuo saa kulkemaan ihan reippaasti.  Ihan oikeasti, tai ainakin melkein.Tässä vähän lisää Rigailua.
https://www.youtube.com/watch?v=yiZDRWlli18&t=74s
D-mallista on moneksi: https://www.youtube.com/watch?v=RDVm4KULkpY&t=211s
Tässä sitten vähän toisenlaista vauhtia Riga 15s:
https://www.youtube.com/watch?v=XoFh_67OnoU
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 31, 2020, 01:34:42 ap kirjoittanut Juha Koivurova »

Tammikuu 31, 2020, 08:12:26 ap
Vastaus #57

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9699
Sen verramn kerkesi tulla itäpojan kaasariin
kosketusta,että KOD4-motissa se ei myöskään ollut ihan toimivimmasta
päästä. Siis nuo neuvostolan omat kaasarisuunnittelut.

Mutta ne Bing-kopiot jota on isommissa neukkulan laitteissa-ne kyllä saa
toimimaan kohtuuhyvin. Niissähän ero alkuperäiseen sakemanniin
on lähinnä materiaaleissa ja työstöjen tarkkuuksissa...

t. Markku

Tammikuu 31, 2020, 10:09:07 ap
Vastaus #58

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 577
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Joo,tuommoisessa polkupyörän apumoottoriksi suunnitellussa KoD moottorin kaasarissa pikkasen vastaava rakenne joka tuli tutuksi SZ 13(Riga)" polkumopossa" mutta semmoiseen vehkeeseen se oli ihan ok , yksinkertainen ja nerokaskin mielestäni mutta miksi siinäkin luistikone onkin outoa,kiinanmoottorikopioissa rakennehan on tavanomainen ja valmistukseen jätemetallia.
Karkeaa viimeistelyä KoD kaasuttimet kuin myös tämä tässä minissäkin oleva mutta tukevarakenteisia ja jotenkin käsintyöstetyn oloisia jälkineen ym millä purseita pikkasen siistitty luistista kuin ulkokuorestakin.

Täytyy tutkia tuo imuvuoto ja napata sylinteri irti niin näkeepähän sinnekkin.Tiiviste täytynee värkätä itse alapäähän,yläpäässähän näissä semmoinen urarengas,pistän kuvaa kun purkaan.
Ebaysta löytyi 1kpl Carpathians mopon tiivistesarjoja jossa siis ne kampiakselin tiivisteet ja mitälie muuta pyöreää mutta ei yläpään tiivisteitä.
Carpathians käytti samoja V-50&V-501 moottoreita Rigan kanssa ja peräisin Ukrainasta(siis silloisesta Neuvostoliitosta sekin),sieltä se tiivistesatsikin löytyi+tulee noin 15 euroon postikuluineen.
Löytyneekö suomesta Karpaattien mopoa,enpä tiiä,varmaan joku semmoisenkin ihmeen tänne tuonut.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 31, 2020, 10:15:14 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Helmikuu 01, 2020, 15:57:48 ip
Vastaus #59

Juha Ollila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 110
Tuo meidän projekti lähti käyntiin eka polkaisulla, kun kaikki vaikeudet oli ensin voitettu [/font] :)
Vivusta ryyppy päälle, napista 5 painasua, polkaisu ja käyntiin. Lähtee kuulemma vieläkin
samalla konstilla pörisemään ekalla.