Kirjoittaja Aihe: Itämaistiaiset,Riga Mini 30  (Luettu 10404 kertaa)

Helmikuu 01, 2020, 16:27:40 ip
Vastaus #60

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3686
  • Mamu
Minulla oli samaa sukua oleva D8M,suurimmaksi ongelmaksi osoittautui läpilaskeva bensahana,eihän se venäläisen kaasarin kohon neulaventtiili niin jeti ollut etteikö kampikammio olisi ollut täys bensaa,ja sitten se on aika huono lähtemään.Tiiviimmän hanan jälkeen oli aika hyvä käynnistymään.

Helmikuu 01, 2020, 17:03:17 ip
Vastaus #61

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 577
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Hienoa että vodka&kaviaarimaan tuotos kiinnostaa lukemaan kuin kommentoimaan näinkin pitkään ,luulin jotta huono käynnistyvyys joka vaatii tolkuttoman ryypytyksen johtui vaan kultuurista mihin se on tottunut ;)


Koska kaasutinpuoli ok,kirkasta kipinää tulee ja kärkiä ei löydy,tulppia vaihdeltu ja bentsiiniäkin virtaa niin  oisko sitten ilmavuodot mihin perehdyttävä korjaten tai hommattava käynnistymisen helpottamiseksi näpsäkkä nuori työntäjä vaikka Venäjältä mutta paljon halvemmaksi tullee vissiin ensimmäinen vaihtoehto korjata työntelyjen sijaan.


Tuon mikroauton osakasan myyjä mainitsikin että myös hän ihmetteli moisten V ohjusten hyvää käynnistyvyyttä,lähestulkoot ensi polkaisusta, joten tutkitaas asiaa ja tuossa ois toki tuo ehjä,kokonainen V-50M jolla asian voisi testata pitääkö sillä paikkaansa mutta koitetaas korjailla tätä,ei viitsi vaihtohommiin vielä tuon vuoksi ruveta vaan tahtoo yrittää tämän koneen ehjäämistä.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 01, 2020, 18:58:32 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Helmikuu 01, 2020, 17:11:01 ip
Vastaus #62

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 9699
Kone auki vaan-stefat ojennukseen ja kunnon tiivisteillä+liimalla
kasaan...niin jo vot!

t. Markku

Helmikuu 01, 2020, 17:38:11 ip
Vastaus #63

Juha Ollila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 110
Siihen imukaulan alumiinilärpäkkeeseen tehtiin tiivisteet tietysti molemmin puolin, jotka
voideltiin Hylomarilla, ettei tulis imuvuotoa  :)

Helmikuu 02, 2020, 14:20:46 ip
Vastaus #64

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3686
  • Mamu
Käyppä nyt laittaen silinterin alapään tiiviste,ja hylomaria,mietitään sitten taas...Kaasutinhan on yksinkertainen kuin tiiliskivi,koho neuloineen,tyhjäkäyntiruuvi ja säätösuutin jo tehtaalta lähtiessä...

Helmikuu 02, 2020, 18:25:22 ip
Vastaus #65

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 577
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Koitetaan yleisön pyynnöstä kömpiä talliin taas musiikkiviihteen pariin ja perehdytään siinä sivussa koneanatomiaan syvemmin viikolla,tänään on aika mennyt käytetyn(sai halavalla tietty) halkomiskoneen hakemiseen+testailuun ja se jopa toimii mikä positiivinen yllätys.
Voiskohan sitä käyttää jotenkin moporemontteihin.... ::)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 03, 2020, 10:42:20 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Helmikuu 06, 2020, 00:39:58 ap
Vastaus #66

Juha Koivurova

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 38
Kun oli puhetta niistä Rigan pytyistä ja männistä niin tässä mallia.  Pytty on saanut vähän lisää aukotusta, eli reikiä on.  Männässä myös pari lisäkanavaa.  Ei tämä penkissä ole käynyt, mutta tehot on moninkertaistunut ja kierrokset lisääntynyt huomattavasti.Vähän ollut ongelmia noiden uusiomäntien kanssa.  Ei oikein kestä kahden puristusrenkaan sorvaamista.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 06, 2020, 00:45:01 ap kirjoittanut Juha Koivurova »

Helmikuu 06, 2020, 19:15:31 ip
Vastaus #67

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 577
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Mielenkiintoista ja kiitos Juhalle vaivannäöstä.Ihmetyttää kovasti mikä tämmöisen teknisten vekottimien palstan idea on kun kuvat katoaa ylläpidon toimesta kohtuullisen pikaisesti joten on kuin lukisi kuvatonta käyttöohjekirjaa kuka jälkikäteen näihin aiheisiin palaa ja hyvin usein kuva on tärkein johtolanka mistä puhutaan ja minkä avulla kysytään?
Todellakin haastavaa jos kysymys kuuluu mikä tämä on ,kohdista näin kuin kuvassa tai vaikka nämä Juhan kuvat joita ilman melkoinen arvausleikki miltä männät+kanavat näyttää...
Miksi ne on poistettava,loppuuko bittiavaruudesta tila vai häh?

Näitä Rigan V 50-V501 moottoreiden mäntiä löytyy 3 rengasuralla varustettuinakin,näin olen lukenut ja kuviakin netistä nähnyt. Antavat lisää tehoa lisätiiveydellä kuulemma ja ehkä puristustakin,jälkimmäisestä en ole selvää saanut mutta koneitahan on käytetty mopoissa,mikroautoissa ja ties missä vekottimissa jopa kenttäoloihin sähköntuotantoon jonkinmoisena generaattorina ym.

Nyt on järkiperäinen ruuvaustauko flunssaoireiden ja vihoittelevan selän takia,siksi ei oo kuulunut ärräpäitä tai mitään tyhmiä kysymksiä& kuvia,koitetaan korjata asia yläpaineita pikkuhiljaa kasvattaen ??? 
Onhan V-50/501 moottori erilainen ja normaalista totustusta poikkeava mutta virityskäyttöön erikoinen valinta sanoisin ja ihan mielenkiinnolla.
Vaan onpahan hienot kuvat ja kanavissa nähty vaivaa !   mikä on,jos saa kysyä, tuon koneen tuleva käyttötarkoitus?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 07, 2020, 16:16:10 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Helmikuu 06, 2020, 20:43:49 ip
Vastaus #68

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3686
  • Mamu
Skeptikko epäilee että kuvat haihtuvat sen vuoksi että harrastettava merkki on niinsanotusti "Harhaoppinen"...Kunnossapito saa poistaa..

Helmikuu 06, 2020, 22:05:30 ip
Vastaus #69

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1643
mitkä enemmän halutaan tehoa sitä vähemmän on männän renkaita ja se männän rengas kapenee 0,8mm jolloin ollaan parhaassa männässä

Helmikuu 07, 2020, 09:03:59 ap
Vastaus #70

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 577
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Ai jaa... :-[ ...minä olen luullut väärin tuonkin ja semmoiset renkaattomat männät poikkeavat sitten varmasti muutenkin ns perinteisistä rengasurallisista joissa kunnossa oleva tiiveys männän&öljyrenkain varmistettuna elinehto.
Minulla ei semmoista moottoria ole ollutkaan missä tuo on tuolleen hoidettu.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 07, 2020, 15:29:37 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Helmikuu 07, 2020, 09:24:59 ap
Vastaus #71

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1643
http://www.emot.nl/products.php?section_id=26       normaali mäntähän tuo,se männän renkaan korkeus on 0,8 ja jos oikein ymmärrän se renkaan kitkan ja lepatuksen takia pienenetään

Helmikuu 07, 2020, 09:37:07 ap
Vastaus #72

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 577
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Ovat siis kilpakoneisiin tarkoitettuja,kiitos...hmmm...no ei ihme etten ole törmännyt moisiin.


Tiiveys tapahtunee kait sitten tosi tiukoilla sovituksilla(?) mutta miten se tapahtuu ilmajäähdytteisessä 2t moottorissa lämpölaajenemisen ym huomioonottaen ja silloin oltava kait tiedossa myös ryssämoottorin seos koostumus millä laskea vaikka männän arvot tietäisikin?

Mitenkähän tämmöinen V moottori mahtaa isompia virittelyjä kestää,meinaan kun orkkisosien laatu vähän sattuman kauppaa eikä priimaa ollut tarjollakaan joka paikkaan,noh kait asia huomioitu ja ratkaistu jotenkin?
minulla vaatimattomampi päämäärä saada minimopon kone edes vakiosena toimimaan jotenkin luotettavasti vaihteiden kera.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 07, 2020, 17:08:45 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Helmikuu 07, 2020, 10:45:37 ap
Vastaus #73

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1131
Tuossa kuvassahan on kolmas vaihtoehto, josta ei vielä mäntää ole paljastettu. Siitä tulee juuri sellainen kuin tekijä päättää.
Aika karkea aihio, kun on suoraan valun jäljeltä.
 
Kaveri toi joskus J2:een Rojaaliin hankkimansa aihion ja antoi vapaat kädet jatkaa mallin mukaan. Aihio oli jo karkeasti männäksi koneistettu niin, että sorvarille jäi rengasurat ja ulkomitat. Tapinreikä ja sisäpuoli oli valmiina.
Kyllä sillä käyntiin sai ja jonkin aikaa ajettiinkin, mutta laki meni tuossa aihiossa liian ohueksi ja matka-ajossa tuli reikä.


Helmikuu 11, 2020, 15:38:48 ip
Vastaus #74

Juha Koivurova

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 38
Kilpakoneen pytty ja männät noissa kuvissa on.  Baltiassa kun ajavat noillakin!! kilpaa niin sieltä ovat peräisin.  Kyllähän noistakin tehoja saa.  Lähtökohtana on mitä on saatavilla ollut aikanaan.  Niitä sitten on viritetty taitojen ja tietojen mukaan.  Kyllä noistakin ihan hyvin tehoja ulos saa, muttei tietenkään koskaan riittävästi. :D Tuo oikeanpuoleinen mäntä on aihio joka on valettu kokillissa.  Siis siitä muoto. Yleensä sisäpuoli tehdään niin ettei sitä juuri tarvi koneistaa.  Ulkopuoli on helppo sorvata sopivaksi, siksi myös "hattu" laessa josta saa kiinni sorviin.  (Tuo on valettu kyljellään sivusta, ei "hatusta".)
Tuossa keskimmäisessä on muistaakseni kahden rengasuran väli murtunut.  Eli ei kestänyt sorvauksessa niin pientä kannasta kun oli suunnitteilla.  Materiaalivika.  Männänrenkaiden lukumäärän kaima jo hyvin kertoi.Noissa "kierrätysmännissä" suurin ongelma on materiaali. Jos hyvää aihiota ei saa, niin se on valettava itse.Valamisessa paras on käyttää vanhoja mäntiä jos uutta materiaalia ei saa.Männän tekemisessä suurin työ on muotissa.  Hyvän muotin tekeminen on työlästä.  Valetusta mäntäaihiosta on helppo työstää ulkopinnasta, sisäpinnasta hankala.  Siinä vaikeus.Männän valaminen alkaa olla suomessa katoavaa kansanperinnettä.  Pyttyjä ja kansia valavia harrastajia on useampiakin.  Tuossa linkissä lähistön kaverit kertovat kuinka suunnitellaan ja valetaan pv:n pytty josta otetaan tehoja 15hp.  Tarina on pitkä ja mielenkiintoinen.  Mutta lukemisen arvoinen.  (Ainakin sivulta 5 alkaa juttua moottorista)
http://www.pv-foorumi.org/viewtopic.php?f=5&t=10794&start=39
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2020, 15:51:55 ip kirjoittanut Juha Koivurova »