Kirjoittaja Aihe: Itämaistiaiset,Riga Mini 30  (Luettu 6205 kertaa)

Helmikuu 11, 2020, 15:38:48 ip
Vastaus #75

Juha Koivurova

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 41
Kilpakoneen pytty ja männät noissa kuvissa on.  Baltiassa kun ajavat noillakin!! kilpaa niin sieltä ovat peräisin.  Kyllähän noistakin tehoja saa.  Lähtökohtana on mitä on saatavilla ollut aikanaan.  Niitä sitten on viritetty taitojen ja tietojen mukaan.  Kyllä noistakin ihan hyvin tehoja ulos saa, muttei tietenkään koskaan riittävästi. :D Tuo oikeanpuoleinen mäntä on aihio joka on valettu kokillissa.  Siis siitä muoto. Yleensä sisäpuoli tehdään niin ettei sitä juuri tarvi koneistaa.  Ulkopuoli on helppo sorvata sopivaksi, siksi myös "hattu" laessa josta saa kiinni sorviin.  (Tuo on valettu kyljellään sivusta, ei "hatusta".)
Tuossa keskimmäisessä on muistaakseni kahden rengasuran väli murtunut.  Eli ei kestänyt sorvauksessa niin pientä kannasta kun oli suunnitteilla.  Materiaalivika.  Männänrenkaiden lukumäärän kaima jo hyvin kertoi.Noissa "kierrätysmännissä" suurin ongelma on materiaali. Jos hyvää aihiota ei saa, niin se on valettava itse.Valamisessa paras on käyttää vanhoja mäntiä jos uutta materiaalia ei saa.Männän tekemisessä suurin työ on muotissa.  Hyvän muotin tekeminen on työlästä.  Valetusta mäntäaihiosta on helppo työstää ulkopinnasta, sisäpinnasta hankala.  Siinä vaikeus.Männän valaminen alkaa olla suomessa katoavaa kansanperinnettä.  Pyttyjä ja kansia valavia harrastajia on useampiakin.  Tuossa linkissä lähistön kaverit kertovat kuinka suunnitellaan ja valetaan pv:n pytty josta otetaan tehoja 15hp.  Tarina on pitkä ja mielenkiintoinen.  Mutta lukemisen arvoinen.  (Ainakin sivulta 5 alkaa juttua moottorista)
http://www.pv-foorumi.org/viewtopic.php?f=5&t=10794&start=39
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2020, 15:51:55 ip kirjoittanut Juha Koivurova »

Helmikuu 11, 2020, 16:13:29 ip
Vastaus #76

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 546
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Wautsi ja kyllähän tiesinkin että itäblokissa näilläkin kilpaa ajavat kuten KoD koneillakin jotka sentään kunnon metallia kiinalaisiin halppis kopioihinsa ja myös luistiohjattuja paitsi kinkkikopiot ei.
Kovat työn olet tehnyt ja männistä lähtien joka moinen valutouhu todellakin katoavaa kansanperinnettä kuten sanoitkin ja samaa katoavaisuuttahan  tämä(kin) harrasteenala laajemminkin on olipa vanha mopo tai edes 70 lukuinen moottoripyörä kyseessä joihin sentään osat saisi valmiina perustarpeisiin mutta ehkä seuraavaksi tulee ajan hengen mukaan mauttomia,hajuttomia,äänettömiä ja saasteettomia sähkömoottorimuunnoksia esim pappikseen tai tuutin runkoon sovittuina ??? kun bensakin menee takaisin apteekkiin tai muovikanisterissa myytäväksi tokmanniin pienkonebensan viereen 4l ,12euroa.

Mites sisuskalut,kaasutin jne ovatko vakiotavaraa idästä vai erimoista nykytavaraa lännestä?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 12, 2020, 11:32:28 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Helmikuu 13, 2020, 00:25:36 ap
Vastaus #77

Juha Koivurova

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 41
Erinomaista vakiotavaraa idästä. :)

Helmikuu 14, 2020, 12:22:06 ip
Vastaus #78

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 546
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Erinomaista vakiotavaraa idästä ja säteilytettyjä orkkistiivisteita Ukrainasta.Näillä saattaa olla käyttöä ellei sylinterin tiivistelyt riitä käynnistysmurheiden ensihoidoksi. Asennellaan jahka mopokärpänen puree flunssakärpäsen hellitettyä. Kuvassa myös käyntikortti myyjältä jolla näyttäisi sen löytyvän moniin mp kuin nelipyöräisiinkin idän pikajuniin apuja,kysymällä sp selvinnee tarkemmin mitähän sorttia.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 14, 2020, 20:50:42 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Maaliskuu 15, 2020, 17:36:28 ip
Vastaus #79

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 546
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Pahaa maailmaa ja corollavirusta pakoon pötkien talliin sulkeutuen jatkettiin mihin  joskus jäätiin ja sehän ois sylinterin irrotus jotta saapi uudet tiivisteet asennettua niin ylä kuin alapäähän koska  vuotoa tuntui olevan  ruiskutettuani starttipilottia viimeksi kun masiina oli käynnissä
ja näkeepähän samalla miltä sisuskalut näyttää muutenkin niin ei tarvi arvailla.


Saattaapi auttaa myös huonoon käynnistyvyyteen ,ellei niin jatketaan ruuvaamista ja tiivistelyä.

Hyvältä näytti,sylinteri naarmuton ja vailla pykälää eikä männässäkään mitään valittamista näy pintapuolisesti,myös kiertokangen klappipuoli tuntuu karkeasti arvioiden olevan ison maan tolenransseissa.
Saattaa siis 144km pitää paikkansa mittarilukemana.
Pinnapultit oli otettava irti ennenkuin sylinteri sopi tulemaan ulos,runko oli liian lähellä perinteiseen irrotustyyliin jotta sylinteri olisi noussut tarpeeksi pinnapulttien päälle enkä viitsinyt moottoria ruveta irrottamaan ja pudottamaan alaspäin tuon vuoksi kun homma hoitui näinkin kiertoteitse.

Uudet tiivisteet on ja löytyisi uusi mäntäkin joka vastaa ulkomitoiltaan ja tappikooltaan kiinni olevaa mutta helmassa olevat aukot poikkeavat.
Vanhassa on noin 5mm matalampi  tuo aukko korkeudeltaan kuin tässä toisessa,mitenkähän tuo vaikuttaa moottorin käyttäytymiseen jos vaihtaisi tuommoisen kokeilun vuoksi??
Tuokin mäntä on kyllä V50 tai V501 koneesta mutta ainakin 2 eri tappikoolla löytyy tarjontaa kuin 2 tai 3 rengasuralla olevaa mäntää ja mäntien helmoissakin näkyy eroja löytyvän kuin toki ylikokomäntiäkin monenmoisia joten eri variaatioita on olemassa ehkä alkuperäisen käyttökohteen mukaan ja oisko peräti kehitystyötäkin ollut olemassa idän ihmemaassa?
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 16, 2020, 12:00:28 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Maaliskuu 19, 2020, 15:26:04 ip
Vastaus #80

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 546
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Värkki lähti käyntiin yllättävän hyvin ja pieni spurtti metsätiellä lennätetty rapaa roiskuttaen 8)
Uusi mäntä avarammalla helmalla nyt kiinni,pyöräytin hoonilla sylinterin ja uudet tiivisteet sylinterin alapäässä sekä kannentiiviste joka semmoinen alumiinirengas.

Kaasuttimen säätöä näköjään on ja imukurkun tiiviste falskaa(jarrusprayllä saumaa suihkaisten sammuu) aiheuttaen kaasunkäytön tarvetta pitää kierroksia että pysyy käynnissä.
Vaihteet ok mutta hienosäätöä yhä tuon ykkösen kanssa ja sehän oikein hyökkäsi kierroksia keräten vaikka ratasmuutokset vielä tekemättä.
Jatketaan tästä pakertamista ja imukaulan tiivistämistä.

Maaliskuu 22, 2020, 19:29:01 ip
Vastaus #81

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 546
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Tänään askarteluvuorossa oli imukurkun lisätiivistys ja ykkösen kunnolla paikoillaan pysymisen varmistelu(taas) jotka ilmeisesti onnistuivatkin pienen koeajon puitteissa todennettuna.
Kaasutinsäädöt saa olla tolleen tääläviisiin,räpelletään niitä tarkemmin kun pääsee kunnolla testaamaan kesäkeleissä enempi kuumalla asfaltilla kiitäen kuin pikku pätkää sahaten eestaas pää jäässä.
Noh,isoa miestä ei nuo välitykset oikein tahdo viedä kakkosella eli ykkösellä kyllä kiihtyy hyvin ja ottaa yliäänikierrokset mutta kun kakkonen senverta harvempi välitykseltään niin silti kierrokset laskee liikaa ja niiden kerääminen vaatiikin sitten tovin jos toisenkin,ei kiva.
Ensiapuna takapyörä irti ja ratas käteen kunhan ensin ymmärsi ideologian mitä ottaa irti ja miksi,rakenne mielenkiintoinen ja erilainen kuin mitä vastaan länsimopoissa tullut.
Orkkisratas on 29 piikkinen eikä isompaa suoraan sopivaa löytynyt mutta semmoisenhan voi tehdä jos edes sinnepäin sopiva löytyy josta muokata.
Tämä on jonkin toisen itämopon,oisko ollut Simsonin vai Rometin takaratas jossa keskireikä kuin orkkiksessa tyyliltään mutta pikkasen liian pieni,piikejä 35 ja kiinitysreiät(3) tietty porattava itse 5 reiän rattaaseen eli orkkisratas tämän rattaan päälle ja piirretään uudet pultinreikien paikat kuin keskireiän koko silläviisiin jotka muutokset tehtiin porakoneella ja kovametalliterällä porakoneeseen asennettuna tuo keskireiän isonnus.
Parin tunnin hommeli ja kokeilua.
kuvassa 1 on 29 orkkisratas,sitten näkyy idea paremmin miten ratas on kiinni ja parissa viimeisessä uusi 35 ratas sovitettuna.
Se sopii paikoilleen oikein hyvin ja ketjusuojakin sopii just ja just rattaan päälle niin ettei hinkkaa ketjuun kunhan pikkasen soveltaa ja käyttää ohuempaa pulttia joka ketjusuojan&iskarin yhteiskäytössä(näkyy kuvassa) jolloin ketjusuoja nousee tarvittavat millit ja systeemi toiminee jopa käytössä kun painoa päällä.
Saas nähdä mitä välitysten muutos vaikuttaa,edessä 15 ja takana 35 mutta ketjut kylläkin jää lyhkäiseksi nyt mutta onneksi biltema/motonet lähistöllä ja ne löytyy sieltä.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 22, 2020, 19:44:01 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Maaliskuu 23, 2020, 18:29:30 ip
Vastaus #82

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 546
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Takapyörän laakerit putsattu,rasvattu ja rasvattu muutakin kuten uudet ketjut jotka lyhensin motonetistä tänään hakemistani 415 DID japskiketjuista passeleiksi,takajarrujen tsekkaus jarrukenkien pintoihin kuin itse rumpuun jota pikkasen hiomanauhalla pyyhkäisin irtoruosteista&jarrukenkien pölystä ja paikat kiinni,hyvältä kun kerta näyttivät kunnoltaan.
Takapyörä kiinni,ketjujen kiristys ja eikun koittamaan :P
Nyt välitykset isolle ihmisellekkin passelit ja kakkonen jaksaa uuvahtamatta paljon paremmin jo kohtuukierroksille ykkösellä huudattaen jatkaa eteenpäinmenoa eikä kumminkaan mennyt liian tiheiksi eikä ketjut hankaa ajossa ketjusuojukseenkaan joten ihan tyytyväinen aikaansaamiseen täytyy olla.

Seuraavaksi syvennytään äänisaasteen vähentämiseen,pikkasen on päätä repivän kova amismopon ääni nyt mutta kehitellään tuo nettilöytö,jonkun 70 luvun Benellimopon NOS vaimennin josta vissiin kuvakin aiemmin täällä joka tyyliin sopivana,oikeanmittaisena pitää mölyt paremmin mahassaan ja onhan se uutena kovin kiiltävän komeakin kromipinnaltaan uusin klemmarein asentaa.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 23, 2020, 18:35:53 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Maaliskuu 24, 2020, 16:48:48 ip
Vastaus #83

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 546
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Kaasutin irti ja pääsuutin vaihtui vakio 52:sta 62:seen jollainen löytyi yhdestä  samanmoisesta käytetystä K 60b kaasuttimesta kiinni ja eikun kokeilemaan miltäs nyt tuntuu...
Nyt ei kuolleita kohtia vedossa ole samaan tyyliin ennenkuin keräsi kunnolla  kierroksia,lähtee pikkasen paremmin käyntiinkin ryypyttä ja myös pysyy tyhjäkäynnillä aika hyvin ajolenkin jälkeen joten olkoot 62 kiinni ja hifistellään ilma/seosruuvin asentoa myöhemmin,nyt se on noin 2-3 kierrosta auki.