Kirjoittaja Aihe: Itämaistiaiset,Riga Mini 30  (Luettu 11029 kertaa)

Joulukuu 23, 2019, 16:27:24 ip
Vastaus #30

tapiovuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 216
Yksi ajamaton ,siis uusi. Latviassa tehty Jawa Stella ( joiltain osin kopio Tsekkiläisestä jawasta ,joka oli kylläeri moottorilla , siis automaatti)
Tämä oli 2-vaihteinen VM50 . Tässä yksilössä jo uutena oli kytkimen laakerit "sökönä". Lappia oli enemmän kuin mummon tossussa.
Laitoin nuo laakerit kuntoon , mutta oli niin paljon muita murheita ,esim. Nuo kahvat , käynnistyspoljin, kaasutin ,ilmanputsari , "umpikumirenkaat 10" ym.ym.
Ei ole surkeampaa tekelettä tullut vastaan.
Kiinalaisetkin on laatukamaa tähän verrattuna. Olihan tästä kyllä oppiakin , osaa varoa CCCP ja nykyisen Russian koneita.
Siirsin keksinnön eteenpäin kannustavin saatesanoin.
Riga mopoista en tiedä , onko niissä mitään parempaa.Ainakin kahvat , vaihteensiirtimet ja vaijeri säätö keskellä tuntuu olevan samaa. Entä moottorityyppi.?.

Joulukuu 23, 2019, 16:38:30 ip
Vastaus #31

tapiovuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 216
Pieni korjaus edelliseen : Moottori oli siis V50 ( ei VM50) Siis sama Rigassa !

Joulukuu 23, 2019, 19:39:44 ip
Vastaus #32

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 592
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Hei come-on Tapio,jos haluaa taattua toimivuutta ostaa Japanilaisen ja laatu just eikä melkein kun tässä taas melkein mutta ei sinnepäinkään eikä se mikään salaisuus ole että idän ihmeet piti jo uutena purkaa ja koota uusiksi ihan kotimarkkinoillakin jos toimivan laitteen aikoi saada.
Ostohintaan sai kaikki osat sentään uusina  ja malliksi kasattuna oikeaan järjestykseen.
Harrastevehkeet on harrasteita, romuja valmistusmaasta riippumatta ja jos helpoimman kautta ajattelee ja tehtailla reilusti kilometrejä  niin tutut &turvalliset merkit on heille ja uudet osat saa hyllystä mutta minä tykkään enempi outolinnuista ,valmistusmaasta viis.

Tänään on omin pikku kätösin tehty vapaamuotoinen kopio pikku parannuksin tuosta orkkistapista ja kylmät testit eestaas räpläten osoitti sen toimivan ja vaihteet lukittuu nyt mutta koputetaan puuta kunnes pääsee testamaan ajaen.
Kiinanmopoihin näissä venäjän lahjoissa se ero että ovat paksusta raudasta,yksikertaista ynnä tee-se-itse korjattavaa tekniikkaa ja kiilto-osat yllättävän laadukasta mutta kumi,muovi ynnä moottoriosien laatu ei vastaa yleensä länsitasoa.
Tämäkään ei uutta kenellekkään,hajonneet paikat korjattu länsiosilla iät ajat laakereista renkaisiin olipa itävehkeen nimi mz, jawa,ural,csepel tai vaikka riga.

Mikolta tuli joulupaketti ja sieltä paljastui pikku puunauksen jälkeen hienokuntoinen käyrä joka kuulemma Delta RMR moposta ,rinnakkain vertaillen ne ei ole ihan 1-1 mutta eroa niin vähän ettei amatööri juuri huomaisi ellei sanoisi eli tuon uuden käyrän putki äänenvaimentimeen suuntautuu pikkusen yläviistoon kun orkkis on suoralla linjalla vaimentimeen,silti kiinnitys moottoriin  ja takapäässä alkuperäisvaimentimen kanssa takaiskarin pultin alle sattuu just kohdilleen mutta tähänhän ei tuo vanha raihnainen vaimennin loppupeleissä tulekkaan,kunhan kokeilin silläkin.
Kuka tietää vaikka tuommoistakin olisi käytetty joissain erissä minissäkin ja mikä on ollut idea valmistaa lähes 2 samanlaista käyrää samaan merkkiin+moottoriin?
Kiitos Mikolle vielä kerran :)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 30, 2020, 13:06:35 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Joulukuu 23, 2019, 22:48:34 ip
Vastaus #33

Mikko Kortelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 695
  • Harvinaisten mopojen sekä koneiden harrastaja :)
Itel tämä Delta RMR johon aikoinaan laitettiin Cittari Tunturin kone ei ollut konetta silloin ja noin 13v halusin mopedilla ajaa nii isä teki tosta miulle sitten mopedi ja Petri kiitos kaupoista ja hyvä jotta tavara löytää uuden omistajan ja toi käyrä miulla varmaan varaston seinäl roikku 10v ;)
Raha Ei Katoa Raudasta koskaan

Omistan vaikka mitä muutakin Vanhoja Koneita mopedien lisäksi

Joulukuu 26, 2019, 21:54:52 ip
Vastaus #34

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 592
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Parin tunnin puuhastelut ja tuntuu että vaihteet nyt pelaisi ja lukittuisi tuon uuden tapin avittamana joka on millin pidempi ja saman verran ohuempi kuin orkkis mutta paksuus ei ollut suunniteltua,tuon paksuinen tappiaihio sattui romulootasta käteen jossa reikäkin toisessa päässä valmiina vaijerille kunhan lyhensi sopivaksi.
Tankki on kuvassa näkyvän yhden ruuvin kiinnityksellä,etureuna kolossa ja idealtaan hieno jos tarkoitus pikakiinnittää perinteisin keinoin ilman muovikiinnikkeitä,myöskin neuvostomopoista kannattaa ottaa mallia johdotuksista ja niiden suojaamisesta,tavara kuin meidän MMJ kaapelia ulkoisesti ja varmaan käsityönä vedettyä johtosarjojen sijaan mitä tässäkin tutkii miten ne päätelty ja liitoksia.
Semmoistahan se oli länsimaissakin kauan sitten ennenkuin piti ruveta laskemaan tuottavuutta.
Löytyy toki paljon asioita joista ei kannata mallia ottaa mutta ajat oli toisemoiset ja tavaran laatu oli sitä mitä milloinkin  tarjolla.
Alimmaisessa kuvassa asennettuna Mikon lähettämä käyrä vanhaan orkkisvaimentimeen yhdistettynä malliksi,tuon verran ulkonäkö eroaa tuolla RMR/Stella käyrällä minin orkkisesta jolla vaimennin vaakatasossa.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 26, 2019, 22:17:36 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Joulukuu 30, 2019, 20:40:04 ip
Vastaus #35

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 592
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Aarrekammioon raahasin eilen Itikan muovisen lihalaatikon jossa oli ns löytöjä maakunnasta mutta ei tässä lihaa ollut vaan myyjän mielestä romurautaa kun kysyin jalometallin hintaa paikanpäällä joten hintaneuvottelut sujui oikein suopeassa hengessä
eikä kumpikaan ollut tyytymätön....
Muovilootassa oli neuvostoliittolaisesta mikroautosta peräisin oleva sen orkkiskone hajallaan purettuna ja 1 kpl kuulemma ihan ehjäkin varakone ,pari kaasutinta,puola,mikroautosta irrotettu pakoputki ja sytytysyksikkö joka ulkoisesti poikkeaa melkoisesti ainakin minissä olevasta,oiskohan siinä tehokäyrä erimoinen kun kerta mikroautoon tehdasasennettu??
Mikroautoon oli myyjällä suunnitteilla juniorille tulevaisuudessa se perinteinen juttu eli jonkin moottorisahan tehokas kone jossa keskipakoiskytkin tuon perinteisen sijaan ja varmaan näppärämpi kuin käsin vaihtaa 2 epämääräistä vaihdetta eestaas samalla ajaessa kierroksiakin jotenkin ylläpitäen.

Versio on uudempi V-50M jossa tuo M edustaa BMW tyyliin tehoversiota....vai oisko 8) ?

Päällisin puolin ihan samanmoinen,sisuksista en tiedä mutta 2 vaihdetta ja käsin vaihdetaan tässäkin kuten V-50 moottorissakin ja eturataskin näyttää olevan samanpiikkinen(15) minissä olevaan mutta kait takaratas täytynyt olla rutkasti isompi jos vauhtipuolta ja nimenomaan kiihtyvyyttä meinannut ylläpitää syheröisellä radalla tai kuskin painoa hallittu kaalikeitolla.
Kone on asennettu jonkinmoiseen kehikkoon joka asennetaan mikroautoon,käynnistinpoljin on väärinpäin mopokäyttöön nähden ja tuossa sytkäboksissa vain 1 pistoke kun mopossa olevassa niitä on molemmissa päissä.
Saas nähdä,täytyy vähän tutkia ja ihmetellä myös miksi tuosta moottorin sylinterin alaosasta tulee tuommoinen kumiletku ja mihin se tarkoitettu yhdistää+miksi,mopossa ei tuommoista ole.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 31, 2019, 13:00:40 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Joulukuu 30, 2019, 21:53:43 ip
Vastaus #36

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1688
bensapumpua sillä letkulla vois käyttää,jos on säiliö ollut alempana kun kaasari

Tammikuu 04, 2020, 14:27:06 ip
Vastaus #37

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 592
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Eilen tuli koeponnistettua tuota vaihdevivun tappikehitelmää josko se olisi avain ratkaisuun ja 1 pysyisi nyt viimeinkin päällä ? Äääh,ei pysynyt kunnolla mutta paremmin kylläkin,ehkä jopa 10 m kerrallaan ilman pomppaamista pois päältä joten kehittely jatkuu..

Nyt mulla on nuo 2 varamoottoria tämän kiinniolevan kera johon voin verrata ja tehdä
omia kehitelmiä osia parannellen/miksaten  koska ainakin semmoinen ero on että tuossa kokonaisena säilyneessä V-50M koneessa vaihdetappi tulee enemmän ulospäin kuin tässä mopon omassa V-50 versiossa(tai sitten yksilöerot vaan kyseessä) ja myös hyvin kevyt painaa sisään vastukseltaan &lyhyellä liikeradalla toimien noiden pykälien väli tapissa pohjasta ylös kakkoseen.

Tutkitaan taas josko mietintämyssyssä sytyttäisi ::)  parempi kipinä,ei lannistuta ei.


Sitten tuli mieleen ja huomattua tuo rataspuoli josta täällä Akseli kommentoitikin että nämä välitykset jopa isopyöräisessä mopossa liian harvat keskivertopainoiselle länsiplösölle joten tuossapa kuvaa millainen 15 eturatas näissä on normaalisti  ja sitä ei ihan vääränmallin rattaalla korvatakkaan ilman isompaa askartelua joten ensin eksoottisen MZ-B liikkeen valikoimaa tutkimaan onkohan mahdollisesti
vaihtoehtoista rataskokoa myynnissä ja voisi tilata tänne ?
Tuo kolo rattaan kyljessä on nopeusmittariin liittyvä hienomekaanininen ja tietty elintärkeä yksityiskohta :o


Jep,alle neljällä eurolla oli poistomyynnissä 13 piikkinen ja koska tuokin ehkä vielä turhan iso(tai sitten ei)niin samaan pakettiin postikuluineen tutkin takarattaan tilannetta mutta vain vakiosta 3 reikäistä 29 piikkistä  näytti Rigan kohdalla tarjottavan vaan muiden itämopojen puolelta löytyikin Rometin 5 reikäinen 45 piikkinen(6,20e) josta varmaan saa muokattua kätevästi passelin ja on ulkokehältään ketjusuojan alle sopivakin,keskireikä ei ole näissä kriittinen kunhan menee paikoilleen ja kiinnitysreiät voi kohdistaa poralla.
Muutakin löytyi pakettiin elikkäs koetetaan korvata kytkinkahva uudella vastaavalla Simsonin itäkahvalla jossa nuo tärkeät lukituspykälät kulumattomat,uusi on aina uusi ja pariksi otettiin samalla toki uusi etujarrukahvakin ettei ole eripariset.

Sen olen huomannut että jos jostain saa uusiakin  osia näihin vanhoihin romuihin niin ehdottomasti pääsee helpommalla kaikenmoisten korjailujen sijaan,monesti murheet ratkeaa jo niin ja ellei niin onpahan varalle/muokkaamiseen tarvittaessa se käytetty osa jota ei tarvi suojella liikaa pilaamisen pelossa eikä uudet osat ainakaan lisäänny tulevaisuudessa tarjonnaltaan ja vaikkapa tämä eturatashomma on paljon helpompaa ostaa valmis kuin ruveta itse huonoin välinein ja taidoin muokkaamaan moista kiinnitystä johonkin vähäpiikkiseen perinteiseen eikä tähän(kään)mopoon oikeasti isoja rahoja kulu kumminkaan jos auto tai mp puolen harrastetouhuihin vertaa.
Lähtökohta on kumminkin halpa kuin mikä ja mielenkiintoista mietittävää talvi-illoiksi jota voi jatkaa kesäkeleillä maalihommilla ym semmoisella tarvittaessa siihen loppusilaukseen



Näillä eväillä luulisi 100kg liikkuvan luikkaammin ettei tarvi alkuvauhtia potkia tai kytkintä tuhota luistattamalla mutta miksi välitys on sitten näin harva alunperinkin malli kuin malli onkin hyvä kysymys.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 06, 2020, 20:30:09 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Tammikuu 16, 2020, 12:52:24 ip
Vastaus #38

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 592
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Hiljaiseloa on ollut pari viikkoa mutta nyt pukkasi pakettia Unkarista jossa mm kuvassa näkyvät 13 piikkinen orkkis eturatas,35 takaratas muokattavaksi ja etukahvat joista toinen mallina kuvassa siihen kytkinsysteemiin.
Jahka tämä tästä taas käynnistyy niin vaihdeongelmat saadaan selätettyä ja lähtöpuoli välitysten muokkaamisella jouheammaksi.
Samalla tuo Benellimopon uusi vaimennin  paikoilleen ja hyväkuntoinen käyrä yhdistetään siihen kun asianmukaiset kromiliittimetkin löytyy nyt.


Sittenhän sitä voipikin kokeilla taas :) tuossa metsätiellä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2020, 12:55:44 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Tammikuu 16, 2020, 18:44:07 ip
Vastaus #39

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1688

Tammikuu 17, 2020, 01:51:12 ap
Vastaus #40

Juha Koivurova

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 38
Tässä vähän pölyisempää ja savuisempaa menoa:
https://www.youtube.com/watch?v=Ex-AfmEylrI
https://www.youtube.com/watch?v=ys_16uDljIk&t=73s

Baltiassa harrastetaan Riga mopoja kuin meillä Tunturia.  On myös erilaisia kisoja kaikenikäisille.  Krossia, asfalttia, enduransea.  On myös sivuvaunullisia (joissa hyväkuntoisia purkkareita). Pääasia että kaikilla on hauskaa.https://www.youtube.com/watch?v=psXF6qFaCIo
Riga Riders hakunimellä löytyy paljon videoita mm Tallinnan kerhon juttuja.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 17, 2020, 02:00:59 ap kirjoittanut Juha Koivurova »

Tammikuu 17, 2020, 14:43:24 ip
Vastaus #41

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1688

Tammikuu 17, 2020, 16:59:44 ip
Vastaus #42

Juha Koivurova

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 38
Tässä tämmöinen:    You tubessa animaatio:    Riga motorblokk

Tammikuu 17, 2020, 17:09:31 ip
Vastaus #43

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 592
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Jeah ;)  just tuommoinen muskelimoottori kuin Juha P linkitti ja moinen hirveä työnopeuskin on varmaan tullut siitä että tuo asentaja on tehnyt tuon kymmeniä kertoja omaankin mopoonsa ,kerrassaan kunnon urakkatahtia työnantajien mieleen ja tuntipalkalla.

Tammikuu 17, 2020, 22:03:00 ip
Vastaus #44

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1688
https://www.youtube.com/watch?v=uxGWdCdnNu8   tuotako Juha tarkotit                           
mä en kyllä tarkottannu tuota,jostain hyppäs!!
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 18, 2020, 09:19:03 ap kirjoittanut juha p salonen »