Kirjoittaja Aihe: Itämaistiaiset,Riga Mini 30  (Luettu 5276 kertaa)

Helmikuu 11, 2020, 15:38:48 ip
Vastaus #75

Juha Koivurova

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 41
Kilpakoneen pytty ja männät noissa kuvissa on.  Baltiassa kun ajavat noillakin!! kilpaa niin sieltä ovat peräisin.  Kyllähän noistakin tehoja saa.  Lähtökohtana on mitä on saatavilla ollut aikanaan.  Niitä sitten on viritetty taitojen ja tietojen mukaan.  Kyllä noistakin ihan hyvin tehoja ulos saa, muttei tietenkään koskaan riittävästi. :D Tuo oikeanpuoleinen mäntä on aihio joka on valettu kokillissa.  Siis siitä muoto. Yleensä sisäpuoli tehdään niin ettei sitä juuri tarvi koneistaa.  Ulkopuoli on helppo sorvata sopivaksi, siksi myös "hattu" laessa josta saa kiinni sorviin.  (Tuo on valettu kyljellään sivusta, ei "hatusta".)
Tuossa keskimmäisessä on muistaakseni kahden rengasuran väli murtunut.  Eli ei kestänyt sorvauksessa niin pientä kannasta kun oli suunnitteilla.  Materiaalivika.  Männänrenkaiden lukumäärän kaima jo hyvin kertoi.Noissa "kierrätysmännissä" suurin ongelma on materiaali. Jos hyvää aihiota ei saa, niin se on valettava itse.Valamisessa paras on käyttää vanhoja mäntiä jos uutta materiaalia ei saa.Männän tekemisessä suurin työ on muotissa.  Hyvän muotin tekeminen on työlästä.  Valetusta mäntäaihiosta on helppo työstää ulkopinnasta, sisäpinnasta hankala.  Siinä vaikeus.Männän valaminen alkaa olla suomessa katoavaa kansanperinnettä.  Pyttyjä ja kansia valavia harrastajia on useampiakin.  Tuossa linkissä lähistön kaverit kertovat kuinka suunnitellaan ja valetaan pv:n pytty josta otetaan tehoja 15hp.  Tarina on pitkä ja mielenkiintoinen.  Mutta lukemisen arvoinen.  (Ainakin sivulta 5 alkaa juttua moottorista)
http://www.pv-foorumi.org/viewtopic.php?f=5&t=10794&start=39
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2020, 15:51:55 ip kirjoittanut Juha Koivurova »

Helmikuu 11, 2020, 16:13:29 ip
Vastaus #76

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 537
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Wautsi ja kyllähän tiesinkin että itäblokissa näilläkin kilpaa ajavat kuten KoD koneillakin jotka sentään kunnon metallia kiinalaisiin halppis kopioihinsa ja myös luistiohjattuja paitsi kinkkikopiot ei.
Kovat työn olet tehnyt ja männistä lähtien joka moinen valutouhu todellakin katoavaa kansanperinnettä kuten sanoitkin ja samaa katoavaisuuttahan  tämä(kin) harrasteenala laajemminkin on olipa vanha mopo tai edes 70 lukuinen moottoripyörä kyseessä joihin sentään osat saisi valmiina perustarpeisiin mutta ehkä seuraavaksi tulee ajan hengen mukaan mauttomia,hajuttomia,äänettömiä ja saasteettomia sähkömoottorimuunnoksia esim pappikseen tai tuutin runkoon sovittuina ??? kun bensakin menee takaisin apteekkiin tai muovikanisterissa myytäväksi tokmanniin pienkonebensan viereen 4l ,12euroa.

Mites sisuskalut,kaasutin jne ovatko vakiotavaraa idästä vai erimoista nykytavaraa lännestä?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 12, 2020, 11:32:28 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Helmikuu 13, 2020, 00:25:36 ap
Vastaus #77

Juha Koivurova

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 41
Erinomaista vakiotavaraa idästä. :)

Helmikuu 14, 2020, 12:22:06 ip
Vastaus #78

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 537
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Erinomaista vakiotavaraa idästä ja säteilytettyjä orkkistiivisteita Ukrainasta.Näillä saattaa olla käyttöä ellei sylinterin tiivistelyt riitä käynnistysmurheiden ensihoidoksi. Asennellaan jahka mopokärpänen puree flunssakärpäsen hellitettyä. Kuvassa myös käyntikortti myyjältä jolla näyttäisi sen löytyvän moniin mp kuin nelipyöräisiinkin idän pikajuniin apuja,kysymällä sp selvinnee tarkemmin mitähän sorttia.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 14, 2020, 20:50:42 ip kirjoittanut Petri J Kokko »