Kirjoittaja Aihe: Projektin suunnittelu.  (Luettu 2430 kertaa)

Joulukuu 12, 2019, 12:52:21 ip
Vastaus #15

Eero Nikkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 Onpas hyviä ajatuksia esitetty.  :)
 Itse en ole yhtään pyörää entisöinyt, mutta korjannut toimintakykyiseksi.. useita, viimeisen 50V aikana !!

Viimevuosina muutamia kolaripyöriä, joita olen hankkinut lähinnä oman kiinnostukseni vuoksi, en tienistimielessä, mutta olen myös onnistunut niiden myynneillä plussalle jäämään, mitä nyt 1 viidentonnin pyörä tallissa makoilee...

Varmaan monen taidot riittää tähän purku- kasaus vaiheeseen, mutta harva maalaa, hitsaa erikoisempia, koneistaa jne., jolloin ne on teetettävä ulkona.
 Näin itsellänikin, mutta siitä huolimatta olen tännekin heitellyt täkyjä, helppojakin, kuten tuo lukon vaihto.
 Eihän se ameriikan temppu ole ja olisi varmasti irronnut ilman neuvojakin, mutta turhapa sitä ruutia on kahdesti kesiä, jos vaan ylpeys kestää neuvoja ottaa.

Nyt mulla on vanha speedi palasina, oikeinkin siisti GT Suzuki yhtenä palana,  ::), sekä tuo kotari, joka tarkoitus vain laittaa luonnollisesti savuamaan.
 Tienpäälle ja ilman tulitikkuja.

Mitsin tein viime talvena ja se on senverran arkinen väline, että on aivan älytöntä laittaa siihen tonnia museostatuksen saamiseksi.
 Siinä halpa vakuutus noinkin, enkä sitä näyttelyyn vie.

Eio tu paljon työtunteja tallissa, mutta lähtökohta mulla on ollu tiettyjen laitteiden "pelastaminen" lopulliselta tuholta ja se, että homma on hauskaa.

Vaan on edellä kirjoitetuissa opiksi otettavaksi.       Varmaan muillakin kuin mulla.

Joulukuu 12, 2019, 18:10:19 ip
Vastaus #16

Niko Lindström

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hyvä ketju ja hyviä vastauksia. Heti huomaa muutamia juttuja joissa itsellä olisi parantamisen varaa. Sellaisia, jotka ei ole tullut aikaisemmin mieleenkään...

Mä olen aika nuori kaveri (23 tuli just mittariin), eli ihan niin montaa laitetta en ole kerennyt kunnostamaan kuin monet muut. Ja oikeastaan mitään laitetta en ole entisöinyt vaan kunnostanut käyttö-tai lähes näyttelykuntoon (vaikka tuo mun Tunturi Trial projekti muutamaa värivalintaa lukuunottamatta olisi entisöinnistä käynytkin). Ja osa kohteista on vieläpä autoja kun niiden kanssa tulee nykyisin enemmän pelattua, mutta samahan pätee oli niitä pyöriä sitten kaksi tai neljä...

Jo ennen jonkun uuden raadon hankintaa tulee hieman tutkittua laitteen taustoja, kyseisen mallin historiaa (ja mahdollisesti myös yksilön historiaa) sekä tarjolla olevaa osatarjontaa. Muutenkin kaikki tieto hankinnan kohteesta on tervetullutta, niin osaa sit ostotilanteessa jo tutkia tarkemmin puutteita ja vaadittavaa työmäärää, näillä voi mahdollisesti saada aihion hintaankin vaikutettua.

Tässä vaiheessa pitää tietysti miettiä, mitä aihiolle haluaa tehdä. Eli onko tarkoitus kunnostaa vain puhtaasti käyttökuntoon, vai onko tarkoitus entisöidä joka nippeliä myöden. Projektin hintapuolta olen miettinyt sillä tavalla, että jos haluan kyseisen laitteen rakentaa, niin onko lompakossa tarpeeksi seteliä että se onnistuu. Mitään projektin "järkevyyttä" tai muuta vastaavaa ei ole tullut mietittyä, koska tuskinpa tässä koko touhussa oikeasti mitään järkeä on. Mulle riittää että on hauskaa, joten silloin voin pitää sitä ainakin itse järkevänä toimintana, muut saa ajatella mitä tykkäävät. (Samalla lailla olen perustellut itselleni, miksi jokapäiväinen käyttöauto on vuosimallia 1974...) Mahdollista myyntihintaa tai myyntivoittoa/tappiota ei tule mietittyä, jollei ainoana tavoitteena ole vain tehdä laitetta myyntiin (tätä ei ole tullut harrastettua, vaan kaikki on ihan itselle tehty).

Kun laite on ostettu, niin sitten pääsee tutkimaan kuntoa paremmin. Jos pienellä työllä on mahdollista, tavoite on ensin elvyttää laite käynti-ja ajokuntoon, koska silloin saa vähän paremmin tuntumaa siihen, mikä toimii ja mikä vaatii korjausta. Jos kyseessä on enemmän projektikuntoinen laite, niin sitten ensimmäiseksi se täytyy purkaa palasiksi. Purkuvaiheessa pitää olla tarkkana mikä osa purettiin mistäkin, mä otan paljon kuvia purkuvaiheessa osista ja puretut osat olen aina merkannut selkeästi Minigrip pusseihin.

Itse entisöinti/kunnostustyö riippuu tietysti paljon siitä laitteesta joka kulloinkin on työn alla. Samoin osahankinnat, eli haluaako suosia käytettyä osaa vai uutta palikkaa. Tähän tietysti osittain vaikuttaa, löytyykö paikallisesta vauhtikaupasta hyllystä tarvittavia osia uusina vai pitääkö tilailla ulkomailta. Ja minkä laatuisista osista on kyse... Vai onko kyseessä sellainen laite, johon ei pahemmin uusia osia saa, jolloin täytyy pyrkiä kunnostamaan olemassaolevat osat tai haalia lisää käytettyjä varaosia joista sitten rakentelee yhden toimivan...

Mun mielestä toi suunnitteluvaihe on kohtalaisen oleellinen osa rakenteluprosessia. Helpottaa rakenteluvaiheessa huomattavasti, kun on etukäteen perehtynyt aiheeseen ja on jo tiedossa, mitä kautta puuttuvia osia kannattaa alkaa kyselemään.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 12, 2019, 18:19:34 ip kirjoittanut Niko Lindström »
FHRA Stock Eliminator Driver.
http://www.youtube.com/watch?v=UCacR4N92Ug
Ajokortin saamisen myötä tallissa lakanan alla eläkepäiviään viettää Tunturi Trial.

Joulukuu 13, 2019, 20:13:06 ip
Vastaus #17

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onpas hyviä ajatuksia esitetty.  :)
 Itse en ole yhtään pyörää entisöinyt, mutta korjannut toimintakykyiseksi.. useita, viimeisen 50V aikana !!

Joo, oikein kiinnostavaa lukea, millä tapaa ihmiset lähestyvät tämmöisiä hankkeita. Äkkiä ajatellen vaikuttaa viisaalta kunnostaa osia yksi kerrallaan jo siinä vaiheessa kun niitä puretaan ja pakata sitten siististi odottamaan loppukokoonpanoa.

Minä en myöskään ole entisöinyt yhtäkään pyörää, mutta hiukan toisella tapaa rakennellut joitakin... ;D

Joku joskus kysyi minulta, että mistä moottoripyörän rakentaminen pitää aloittaa. Hetken asiaa tuumattuani totesin, että ensin pitää rakentaa moottori ja sen jälkeen pyörät. Ne sitten lopuksi yhdistetään toisiinsa erinäköisillä osasilla.