Kirjoittaja Aihe: Ossa/muita menneisyyden pyöriä  (Luettu 9091 kertaa)

Tammikuu 03, 2020, 15:47:17 ip
Vastaus #105

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3354
 Hugolla äidin puolelta nimi.    Äiti ei kuitenkaan liene Lotta.  :)

 Jaakolle; kyllä Wiikit ainakin harrastaa, Alexander vanhimpana eniten. Löytys varmaan crossin vet. tuloksista.
 Huippunopea veljeskolmikko, joista Simon ajoi myös maailmalla, muistaakseni temmillä, eikä pärjännyt lainkaan huonosti, mutta maailman kiertäminen ei ollut se Simonin juttu ja se loppui, vaikka tehdas olisi toisin tahtonutkin.  Jonathan on nuorin ja ehkä vähiten ajanut. Pojilla oli treenimaastot tallin takana ja se näkyi.

 Uskallan sanoa, että endurovaltikka on ollut tällä alueella, etenkin jos Salminen ja Vantaa siihen lasketaan.
 Nykyään se on kiistatta Jämsän seudulla ja hyvä niin.  Tästä saa kaiketi kiittää Järvisen veljeksiä. Kova sarja sielläkin.

 Liitän vielä yhden kuvan, jos Zyndapit herättää jossain mielenkiintoa.      Oisko Kymiksellä näitä lisää ?  100cc ??
 Pyörähän oli aikanaan varsin suosittu ja Göte voitti samanlaisella Päitsinkin. Swedu Berndt Enö tais tehdä saman.  (?)
 Mun pyörä oli -74 malli, jonka hankin ehkäpä -76 ja ajoin sillä kisoja vielä -79 syksyllä.   Hyvä pyörä !
 Siitähän on vasta reilu 40v, joten ei me tän ikäset vanhoja olla, ollaan vaan aiemmin synnytty.  :P
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 03, 2020, 16:27:19 ip kirjoittanut Eero Nikkanen »

Tammikuu 04, 2020, 09:35:51 ap
Vastaus #106

Kymäläinen_Paavo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 314
Satakuutioisia Dappeja oli kahta "sukua". Jämeri aloitti tuonnin 100cc, jossa selkärunko. Siitä ei ollut muita moottorikokoja ainakaan Suomessa. Myöhemmin sitten ohjelmaan tuli sekä satku että piikki. Laitteissa kehtorunko ja ei oikein mitään yhteistä tuon ekan mallin kanssa. Tässä mukana minun satku, jonka Penttilän Hessu oli rakentanut. Huomaa kehtoputket, joita ei siis alun perin ollut. Etupää vaihdettu samoin pakoputki Hessun tekemä. Vaan oli makea peli.

Tammikuu 04, 2020, 09:38:36 ap
Vastaus #107

Kymäläinen_Paavo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 314
Ja tässä sillä mennään niin perkuleen kovaa Porvoon ajossa. =;-)))

Tammikuu 05, 2020, 15:25:17 ip
Vastaus #108

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3354
 Vielä muutama kuva Zyndapeista löytyy, tässä malliksi tuo Kymiksenkin omistama ja kuvassa Kemppaisen ohjastamana Riksussa -78.

 Himmeä kuva alkaa olemaan, joten tää koneelle siirtely jatkukoon ja hyvä niin. Kuva on ollut ja jo hävinnytkin tuolla -enduro kuvat ja kertomukset- osiossa.

Tammikuu 06, 2020, 22:27:08 ip
Vastaus #109

timo t.laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 576
Kuva taitaa olla Erkylänjärven jäältä ja keltatakkinen kaveri on ilmeisesti pilkillä🙂.
Jawa 896

Tammikuu 07, 2020, 17:26:39 ip
Vastaus #110

Kymäläinen_Paavo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 314
Selasin tänään nettisivuja, omiakin ja kuinka ollakkaan vastaan tuli sivu Basellan museosta, jossa väitin jokin aika sitten olevan Santiago Herreron alumiinirunkoinen OSSA. Ja olihan siellä kuva siitäkin ja paljon muuta mukavaa. Tässä jos joku haluaa katsoa: http://www.kymalainen.net/barca_012/museo/IMG_0254.html

Tammikuu 07, 2020, 20:55:50 ip
Vastaus #111

matti pöysä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3
Kouvolassa järjestettiin 24.08.1974 urheilukoneille Speedway- kisat, tuloksista löytyy 10. Ilpo Henriksson VarkMK, Ossa 5 p ja 15. Pekka Hyvärinen, P-KMK, Ossa 2 p. Pekan Ossa taisi mennä JAPin vaihdossa jonnekkin, Ilpon Ossasta ei tietoa.

Tammikuu 17, 2020, 19:15:14 ip
Vastaus #112

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3354
 Mahtaisko Kymis, tai joku muu, vanhanliitonmies, muistaa, tai löytää Montesa historiikeista, milloin tehtiin trialpyöriä, joissa 2t Hondan moottori.

-90 alkupäässä kuitenkin ?

Tammikuu 17, 2020, 19:36:41 ip
Vastaus #113

Kymäläinen_Paavo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 314
Montesa  täytti juuri 75 vuotta. Todotrialissa asiaa https://todotrial.com/en/news/item/7354-montesa-cumple-75-anos.html
Tosin tuossa ei suoraan kerrota koska ja mitä.Jutun lopussa on linkkejä Permanyerin perheen tekemisiin.  Googlen kääntäjällä noita itse yritän tulkita. Jännä juttu muuten, että Ulf Karlssonin maailmanmestaruus on kuitenkin   ainoa silloin vanhoina hyvinä aikoina. Luhtasuon Pepe olisi ylivoimaisesti paras tietäjä Montesan asioista. 

Tammikuu 17, 2020, 20:21:05 ip
Vastaus #114

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3030
Ei oo tietoo, arveluja vain.

Honda teki japaniassa ihan ite riialipyöriä, 70-luvulta alkaen nelitahtisia, ja lopuksi kakstahtitekniikalla.  Sijotan arvaten nuo kaksitahtiset 90-luvulle, melko loppupuolellekin.  Montesa tais siirtyy Hondan omistukseen 90-luvulla, sen loppupuolella?  Oiskos sillon loppunu sitten Hondan trialpyörien valmistus Japanissa?  Joka tapauksessa Hondan omistama Montesa teki kakstahtisia trialpyöriä ainakin vuoteen 2004, vai oliko 2005 asti.  Oliko tuo moottori sitten Montesan vanhaa perua vai Hondan suunnittelema ja tekemä, en tiedä, mutta kuvittelen jälkimmäistä, että Hondalla olisi ollut jo moottorin osalta vahva panostus tuossa vaiheessa, ja nimenomaan jo kaksitahtiseen?

Dougie Lampkin ajoi loppupään mestaruutensa (8 yhteensä, jos muistan oikein) näillä 2-t Montesoilla, ja Takahasi Fujinami ainoansa, oliko 2005?

Sitten alkoi Montesan nelitahtikausi, ja se moottori oli sitten Hondan suunnittelema ja tekemä, ja ruiskukone.  Sillä maailmanmestariksi ajoi vasta Toni Bou, oliko Boun ensimmäinen mestaruusvuosi 2007?  Silloin oli Fimillä sääntö, että kaksitahtiset moottorit kielletään muutaman vuoden siirtymäajan jälkeen, ja kaikki muutkin valmistajat, eli Sherco, Beta ja Gas Gas tekivät nelarikoneisia trialpyöriä itse kehittämillään moottoreilla, ja Scorpa Yamahan moottorilla.  Gas Gas oli muuten sivuventtiilikone, joka saatiin toimimaan hyvin lähelle 2-t moottorin tavalla, mutta jäähtymään sitä ei saatu.  Beta oli tolkuttoman painava, muuten kestävä ja toimiva laite, Shercosta pian sanottiin, että se on vaikea käynnistää, mutta sen voi ostaa tehtaalta valmiiksi käynnistettynä.  Montesa, siis Hondan suunnitteluvoimalla ja nelariosaamisella toimi ja kesti alusta asti.  Tuosta ruiskutekniikasta vielä sen verran, että se triali tuli siis noin 2005 tai 2006 markkinoille, ja ei silloin enää kaasutintekniikkaa ollut missään Hondan maantielaitteissa, ei autoissa eikä moottoripyörissä, että ei tuo triali sillä lailla ruiskutekniikan laboratoriona enää toiminut, taisi tietoa jo olla aika lailla hallussa, ja tieto siirtyä toiseen suuntaan.

FIM perui tuon nelareihin pakkosiirron, ja muut nelarit ovat poistuneet vähin äänin markkinoilta, paitsi Montesa/Honda.  Pahat kielet puhuivat, että Hondalla oli vahva lobbaus saada tuo pakkonelarisääntö, olihan se valmistajana vahvasti orjentoitunut nelitahtiteknologiaan, ja hyvä niissä.  Ja sitten lopuksi kuitenkin espanjalaisten lobbaus vei voiton.  Vaiko järki?

Muistinvaraista, eli ei varsinaista tietoa.  Googlesta oikeilla hauilla saattaa löytyä lisää muistinvaraista tietoa, mutta paremman muistin.

Jaakko
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 17, 2020, 20:26:24 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Tammikuu 17, 2020, 20:43:21 ip
Vastaus #115

Kymäläinen_Paavo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 314
Hondan kaksitahtisia trialmotukoita ei juurikaan tuotu yksittäisiä yksilöitä lukuunottamatta. Vantaalainen kaveri ajoi 50cc TLM:llä aikanaan. Yritin selvittää sen myöhempiä reittejä, mutta...
Muutama vuosi sitten ostin Pasi Pölkiltä hänen Japanista tuoman 200cc TLM:n. Peli on nyt tuolla tallissa. Jossain vaiheessa tuo rekisteröinti keskustelu antoi ajatuksen josko?
No Pasilta löytyi Japanialainen rekisteriote, tosin ei sitä kukaan ole saanut selvää. Vein Hondan katsastukseen ja yllätys yllätys; katsastusmies ei halunnut peliä edes pois peräkärrystä.Kiemurteli vain sisään ja tarkisti rungonnumeron ja mekaaniset jarrut. Puolen tunnin kuluttua asia oli selvä ja sain peliin valkokilven. Sitten veroilmoitus tulliin ja sieltä parin viikon jälkeen päätös, jossa vero oli alle kympin ja sitä ei peritä. Sitten taas konttorille ja nyt peli on kilvissä.
Valitettavasti SUURI VALKOINEN PÄÄLLIKKÖ TIMO SOINI alkoi puhumaan juppikoottereiden verottamisesta.Eli äkkiä pois liikenteestä.
Anteeksi pitkä selitys.
Beta esitteli juuri 2020 paremmat mallinsa ja mukana on edelleen nelari.

Tammikuu 17, 2020, 20:51:52 ip
Vastaus #116

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3354
 Hieno TLM.   Mikä se itseasiassa on ?    Mulle ihan tuntematon.   Hondan omatekemä ja osuu johonkin -83 kieppeille ?
 Otahan Paavo itseäsi niskasta kiinni ja tavoitteeksi ensikesälle, että osallistut yhteen tapahtumaan tuolla.
 Ajat C reitin minkä pystyt ja ei kelpaa sanoma että -ei pysty-.   Ihminen pystyy mihin vaan jos tahtoa löytyy.
 Jos lähdet, vaikka vaan varikolla ajat, niin tarjoan makkaran, pullakahvit jne.  :)  ?     Lånkeron wiskillä ??  ;D

 Luhtasuon Pepellä on sellainen 2t Honda-Montesa.   Ainakin ollut.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 17, 2020, 20:54:27 ip kirjoittanut Eero Nikkanen »

Tammikuu 17, 2020, 21:20:01 ip
Vastaus #117

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3030
Kiitos Paavo oikaisusta tuon Betan nykymalliston suhteen; niiko tiijät oon ollu vähän pois kuvioista... onneks kirjotin jo että vain arveluja.

Hieno tuo siun TLM, ja hienoa että tuollasta historiaa on tallessa ees jossakin!  Peukutan sitä.

Jaakko

Tammikuu 17, 2020, 21:35:38 ip
Vastaus #118

Kymäläinen_Paavo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 314
Nyt äkkiä korjaus: Kuvan TLM ei ole minun, mutta ei sekään juurikaan häpeä kuntoaan.
Mutta kun minulla on sellainen heikkous, että moottoripyörät ja Suzukit ovat lähellä sydäntä, niin "Next to sex I love my Suzuki best".
Päijänne kierretty Susnalla, perheessä ollut puolen kymmentä Suzuki autoa.
Ja sitten tällainen (kuva netistä, mutta meidän yhtä siisti, Beamish Suzuki löytyy tallista.
Merkin historiassa Suzuki toi Eurooppaan Jaappanissa tehtyä trialia taisi tyyppi olla RL. Laite oli aika huono rungoltaan ja Enklanttissa maahantuoja Beamish tilasi rungon Englantilaiselta firmalta. Ensi moottorit olivat hopean värisiä, mutta sitten siinäkin tapahtui parannusta "Black engine" eli ensin oli 250 ja lopuksi 325.

Tammikuu 18, 2020, 17:46:32 ip
Vastaus #119

Kymäläinen_Paavo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 314
Pyydän anteeksi, että tarinan värittämiseksi käytin nettikuvia. Tämä ketju alkoi OSSAsta.
No laitetaan tähän minun osallistumisen lopuksi OSSA Gripper 80. Ja kuva on aito. OSSAn puikoissa meidän Jarno. Laite on meidän tallissa, mutta tuskin läpäisi museotarkastusta.