Kirjoittaja Aihe: Bensaletkuista  (Luettu 1233 kertaa)

Joulukuu 22, 2019, 13:51:10 ip
Luettu 1233 kertaa

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka

Mp:n huolto käynnissä ja huomasin propleemin. Toinen tankilta hanalle tuleva bensaletku alkaa olla melkoisen pykinyt ja halkeillut. Letkut on n. 10 cm pitkät ja molemmat tekee melko tiukan z-mutkan. Sen teko ei onnistu tavallisesta bensakumiletkusta, kun siinä vaiheessa kun moottori lämpiää, letku painuu kurveista läjään ja tukkoon. Ja tilat missä ne kulkee on ahtaat eikä siellä voi tehdä loivempia mutkia. Asiasta on liiankin konkreettista kokemusta kun uusin edelliseen 2:s pyörään just samat letkut. Samoten kokemusta löytyy myöskin itse tehtyjen alipainehanojen letkun lämpiämisestä, ja silloinkin se bensan saanti ja meno loppuu.
 Eli onnistuuko jollain konstilla muotoilemaan tavallisesta bensaletkusta ne muotoletkut, esm lämmittämällä tms? Vai käyttääkö marmoritiskillä? 8 mm letkut. Alkuperäiset ei ole kangasvahvistetut.

Joulukuu 22, 2019, 14:09:20 ip
Vastaus #1

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos ei ole ulkonäköpaineita-taivuta
kupariputkesta ja päihin suorat
kumiletkunpätkät?

t. Markku

Joulukuu 22, 2019, 14:18:55 ip
Vastaus #2

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
kumiletkunpätkät?

t. Markku
Ei ole ulkonäköpaineita kun ne ei jää näkyviin. Mutta ei mahdu kun niihin pitäis saada kumminkin kumiletkun pätkät tankin ja hanan päähän. Ja molempaan letkuun.  Mutkat on heti liitoksien jälkeen. Ja niiden pitäis vielä myös joustaa että saa tankin paikalleen. Ei saa letkuja kiinni kun ne on asennettava molemmista päistään kiinni ennenko laskee tankin oikealle kohdalle.
 Nakkila näyttäis myyvän noita alkuperäisletkuja. Noiden luettelot ei tunnistanut tuota minun pyörän just oikeaa mallia, mutta kuvan letkut yms näyttää just samoilta. Osa nro:t 4 ja 7. Todellisuudessa niiden mutkat on paljon tiukemmat kuin alla olevan varaosaluettelon kuvassa. Ja oma on vm 1996.

https://www.npm.fi/fi/varaosa-luettelot/suzuki/1100-cc/gsx-1100-gn-1992/39-bensahana

Eihän noi hinnan kiroissaan ole, mutta löytyyköhän mokomia edes minkään maahantuojan varastosta? Ei niin yleinen malli, ja ikääkin on. Usasta näyttäis löytyvät heti hyllystä, kun se on enempi sinne usan markkinoille tehty pyörä.

Mitenkä lie, että oliskohan gsx 1100 r:ssä samat letkut, kun moottori, kaasarit yms on just samat kuin tuossa omassa.

Gsx 1100 f:ssä on alipaine hana, eli siitä EI käy. Ja muutenkin erilaiset letkut ( kun just semmoiseen tein aikanaan itse, ja ne menivät tukkoon lämmetessään).
 No vielä lisäys. EI käy gsx r:n letkut, mistään vuosimalleista. Ihan erinäköiset.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 22, 2019, 14:55:39 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Joulukuu 22, 2019, 14:21:54 ip
Vastaus #3

Mika Malinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
kumiletkunpätkät?

t. Markku

Hehkutettu kupariputki on sormin, jopa naisen tai nuoren miehen hennoin pikku kätösin taivutettava ilman pokkaria. Sitä motonetissäkin myydään polttoaineputkena kylläkin kieppinä.  Sit on 6 ja 8mm.

Joulukuu 22, 2019, 14:29:27 ip
Vastaus #4

Mika Malinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
kumiletkunpätkät?

t. Markku

Hehkutettu kupariputki on sormin, jopa naisen tai nuoren miehen hennoin pikku kätösin taivutettava ilman pokkaria. Sitä motonetissäkin myydään polttoaineputkena kylläkin kieppinä.  Sit on 6 ja 8mm.

Näyttää ekaa löytyvän euroopastakin kun hakee numerolla. Hakee itse ni huomaa.

Joulukuu 22, 2019, 15:23:46 ip
Vastaus #5

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ite olen tehnyt sen pelkän mutkan kupariputkesta ja vetänyt väkisin kumiletkun sisälle. Mutka on oikeassa paikassa ja ei näy. Tosin mulla ei niin paljon pensaa hörppiviä pelejä ollut että virtaama olisi jäänyt pieneksi. Vielä parempi  konsti on työntää tiheä jousi sinne letkuun sisälle. Ulkopuolinen jousihan on tietysti ollut jo tehtaan jäljiltä joissain pyörissä .

Joulukuu 22, 2019, 15:55:05 ip
Vastaus #6

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Ite olen tehnyt sen pelkän mutkan kupariputkesta ja vetänyt väkisin kumiletkun sisälle. Mutka on oikeassa paikassa ja ei näy. Tosin mulla ei niin paljon pensaa hörppiviä pelejä ollut että virtaama olisi jäänyt pieneksi. Vielä parempi  konsti on työntää tiheä jousi sinne letkuun sisälle. Ulkopuolinen jousihan on tietysti ollut jo tehtaan jäljiltä joissain pyörissä .
F suzukissahan tais olla jouset niiden letkujen päällä, varmaankin just sen painuminen takia? Sopivan paksuisia jousia löytyy tallista kun tuli ostettua joskus semmonen jousilajitelma, ja löytyy myös tuota 8mm bensaletkua. Pitää koittaa tuota keinoa, jos ne ei silloin painuisi kasaan.
 Kiitoksia vinkistä ja muistutuksesta.

Tuossa on tosiaan ahdas väli missä ne pitää asentaa paikalleen, ja lopullinen paikka kun tankki on paikallaan, niiden kulkuväli on vielä entistäkin pienempi. Jäykkiä putkia ei voi käyttää. Siihen koloon mahtuu just ne kaksi letkua, eikä juur mitään muuta.
Varatankin puolen letku on vielä ehjä, eli tähän hätään ei tarvii tehdä kuin toinen letku. Eikä tuo ajokausikaan pukkaa ihan heti vielä niskaan?  :(
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 22, 2019, 16:09:16 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Joulukuu 22, 2019, 16:11:28 ip
Vastaus #7

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
GR 650 '84 ja VX 800 '92 sekä P924 ja MB230CE
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Joulukuu 22, 2019, 16:33:45 ip
Vastaus #8

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Omia rojulaatikoita penkoessa osuu koko ajan silmiin yksi ylimääräinen jakuvaariin  ruiskupaketti jossa on kumiletkuja välissä. Niissä on just oikealla kohdilla olevia mutkia, ja oikean paksuista bensaletkua.
 On pitäny jo pari kertaa toppuuttaa itseään että elä nyt p...rkele mene katkaiseen ainakaan niistä, kun jos se pitää jossain vaiheessa vaihtaa, niin on sitten oikeesti helevetin kallis paketti ostaa, ja se on kallis paketti jopa käytettynä. Eipä ollu kotitallissa sitä 8mm bensaletkua, eli pitääpä käydä huomenna toisella hallilla penkomassa (asennuskaljaa on nyt veressä). Sieltä pitäis löytyä.

Joulukuu 22, 2019, 18:25:46 ip
Vastaus #9

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Empiirisen tutkimuksen perusteella kumin molekyylien muisti on pidempi kuin minun. Ja yksi jousiklemmari kimpoili minne liekään. 
Niin että pitääköhän siirtyä tässä vaiheessa jo tuvan puolelle ja katella bensaletku asiaa huomenna uudestaan?  :(
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 22, 2019, 18:31:10 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Joulukuu 22, 2019, 18:37:45 ip
Vastaus #10

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pitäisi!  8)

t. Markku

Joulukuu 22, 2019, 18:51:13 ip
Vastaus #11

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Empiirisen tutkimuksen perusteella kumin molekyylien muisti on pidempi kuin minun. Ja yksi jousiklemmari kimpoili minne liekään. 
Niin että pitääköhän siirtyä tässä vaiheessa jo tuvan puolelle ja katella bensaletku asiaa huomenna uudestaan?  :(

Ei vielä luovuteta.
Kunnolla kun tänään touhuaa, niin on paljon jännempi mennä seuraavana päivänä katsomaan loppuillan aikaansaannoksia... :)
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 22, 2019, 19:48:48 ip
Vastaus #12

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka

En minä luovuttanut. Eihän immeinen olis ikinä käynyt kuussa tai tehnyt mitään muutakaan tieteellistä tai teknologista saavustusta jos oli nostettu käpälät pystyyn eka vastoinkäymisen kanssa. Ja tässä nyt ole kyseessä sen ihmeellisempi jutska kuin yksi bensaletku!
 Ratkaisu oli yksinkertaisuudessaan tässä.
Beehiveä,  nollaamaan niiden molekyylien muistin. Rapakalja antoi vision. Kynttilä antoi kumille lämpöä. Lumipallo taas jäähdytti kumin. Kuvasa etualalla alkuperäinen letku ja aihio. Niin että siellä sen nyt on eikä ole letku lutussa. Nyt ei tarvii tehdä enää muuta kuin käydä shoppailemassa se yksi tallin sopukoihin lentänyt klemmari. 12-14 mm, ja sinne tankin päähän kelpaa ihan perusklemmari.
 Tää nyt ole sen ihmeellisempää kun ottaa ja trekee.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 22, 2019, 20:08:37 ip kirjoittanut tuomo jylha »