Kirjoittaja Aihe: Tunturi tiger aqua  (Luettu 2357 kertaa)

Joulukuu 31, 2019, 22:32:14 ip
Luettu 2357 kertaa

Petteri särkioja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11
En haulla löytänyt aquasta oikein mitään joten tein uuden ketjun.


Kaivoin vanhan aquan esiin, ostin mopon uutena 11/90 ja viimeeksi on käynyt/ajettu - 94.
Mopo seisoi mummon kylmässä varastossa mummon kuolemaan asti muutama vuosi sitten ja sen jälkeen eräässä tallissa.


https://aijaa.com/qqHNwa
https://aijaa.com/ExzGdE


Käsittämätöntä että vaijereiden hölväyksellä rost offilla alkoi kaikki liikkumaan.
Renkaissa kesti ilma, tankkiin bensaa jota sitten vuoti vähän joka paikasta, mutta hana alkoi pitämään ja kaasariin annetulla huikalla heräsi käyntiin joten ajamaan vaan.
Muuten kaikki toimii paitsi kaasari joka ei pysy säädössä 1, 2 ja kolmosella loppuu bensa, yläruuvi ihan auki sai kerran vedettyä kunnolla kyytiä 4 vaihteella, mutta sammuu rikkaalle jos yhtään löysäsi.
Käsittämätöntä että kulkee vielä ja vetoakin on, kakkoselle vaihtaessa alkaa vielä keulimaan jos ei sudi.  ;D ;D ;D


Nyt pitäisi purkaa mopo osiksi, pahimmat ongelmat ovat.
- moottoriin pitää saada oikeasti hyvä kiertokanki,
ajoaikoina kankia meni vaikka kuinka monta, laakerit hajosivat ja öljyurien nurkista lohkesi paloja.


- etuiskarit eivät pitäneet ikinä öljyjä ja keula on tosi löysä.
Mitähän öljyä ja miten paljon niissä pitäisi olla?


-jostain pitäisi saada vakiopakoputki lainaan rekisteröintiä varten.
Vakio kaasutin ja ilman putsari olivat vielä tallessa.

Mistä tuohon kannattaa osia tilata?
Voimakone,  scatter, mopo sport?


Muutama vuosi sitten tein yhden monkeyn moottorin ja silloin moposportin männät olivat säälittävän huonoja.

Kuvien lisääminen on näköjään mahdotonta?
Ei puhelimen kuvia saa millään noin pieniksi?






« Viimeksi muokattu: Joulukuu 31, 2019, 23:10:37 ip kirjoittanut Petteri särkioja »

Tammikuu 01, 2020, 19:09:54 ip
Vastaus #1

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 516
Kaasutin näyttää olevan mikälie moottorisahan kaasutin, ei ihme jos ei toimi kunnolla.
Tuo morinin kone on jo valmiiksi paska, pytyn sylinteriputkesta irtoaa pakopuolen reunasta pinnoite kunnes leipoo kiinni, uus pyttysetti nakkilas noin 240e ja on noita pinnoitettu uudelleenkin.
Kiertokansisarjaa saa nettikaupoista mutta kiven alla alkavat morinin koneen osat olla ainakin suomessa.


Etupäässä on stefat jotka ajanmittaan alkaa vuotamaan, lisäksi jos sisemmät liukuputket on kromipinnaltaan ruostuneet, ei uudetkaan stefat auta.
Öljyä menee pumppuihin noin 1dl ja ei ole väliä mitä sinne laittaa kunhan jotain on, paksummalla öljyllä ja enemmän, keulasta saa hieman kovemman.
Keulan putkien ylämuttereita on turha yrittää auki, kannattaa purkaa alapäästä kuusiopultti auki jolloin sisempi liukuputki irtoaa ja lähtee vetämällä pois.


Vakioputket harvinaista herkkua, itellä niitä on tuolla kasa haalittuna koska sama paisari tunturi tiger s mallissa eli käyrää muokkaamalla saa aquan putken sovitettua. Vaimentimia saa yleismallia nettikaupoista.
Vakioputkea vois soveltaa suzuki pv:n tehoputken paisarista tekemällä siihen käyrän ja vaimentimelle menevän putken uusiksi.
Tuo on ollut kauan myynnissä, kannattaa ostaa heti jos tarve, hintaehdotuksiin myyjä ei vastaa.
https://www.huuto.net/kohteet/ilmeisesti-tunturi-tiger-vaimennin/507818649





Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x3 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Solifer-Suzuki pv -88.
Honda px 50.
Jupiter 50 -61.

Tammikuu 01, 2020, 20:46:51 ip
Vastaus #2

Petteri särkioja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11
Aloin purkamaan tunaa tänään ja tutkin moottoria.
Kopsaan saman höpinän mitä kirjoitin muualle.


Kävin kaivelemassa mopon vanhoja jäänteitä vanhemmilta ja tosiaan tuossa oli aina ongelmana että kiertokangen laakerit hajosivat.
Vanhoja tappeja ja yläpään laakereita oli vielä pussillinen, kiertokankia vaihdettiin monta,  aikansa huippu tekijät vaihtoivat niitä, soljan simo (teki mm. MM-sarjaan 500cc 2t sivarin moottoreita lauslehdolle) karttiala.

Tunaan ei saanut välityksiä vaihtaa ja se kulki 80kmh vakiovälityksillä.
Jollain raisu lähtöisellä putkella, moottori kun purkautui lopullisesti korjattiin sylinteri finnairin moottorikorjaamolla.
Moottori on niiltä jäljiltä, sylinterin alla on koroke, kansi on koneistettu uusiksi samoin mäntä.
Sylinterin alla on koroke, pakoajoitus on tasan 180° silti mäntä jää vielä pakoaukkoon?
Sytkästä ei saa tolkkua, ei merkit magneetosta sovi mihinkään.
Kalvokaasutin, simonin ja 13 34 välit
Ja tuolla ajettiin metanolilla loppujen lopuksi.
Tarakalla oli bensapullo mistä huikka että lähti käyntiin ja menoksi.
Tulppana oli jotain rr-pyörien tulppia missä elektronit sisällä piilossa
20km koulumatkan ajoi tuolla nopeammin kuin linja-autolla
Nyt tarvitsee varmasti ihmetellä että mitä tuolle tekee??
Koeajamassa kävin 100 octaanisella bensalla.



https://aijaa.com/1oxZmb
https://aijaa.com/hV4TqY
https://aijaa.com/MJN531
https://aijaa.com/lLD50z
https://aijaa.com/YGrCzO
https://aijaa.com/jdC2nI
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 2020, 20:52:42 ip kirjoittanut Petteri särkioja »

Tammikuu 05, 2020, 17:41:36 ip
Vastaus #3

Petteri särkioja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11
Iskareista lähti yläpään korkitkin ihan helposti auki kun teki 11mm työkalun.
Mitä öljyä niihin nyt sitten pitäisi laittaa?
Motonetissä oli 20 iskariöljy paksuinta ja kaveri sanoi että ajaa classic crossia 10 iskariöljyllä/10/30 moottoriöljyä 50/50seoksella.

Sitten mitähän tuo vaihteisto öljy on? Manuaali sanoo mobilube SHC ja netti sanoo että se on 75w80 vaihteisto öljyä?
Toimiiko kytkin tuollaisella.

Mulla on jotenkin sellainen muistikuva että tuohon olisi joskus laitettu 10w30 moottoriöljyä, mutta voin olla väärässäkin?

Tammikuu 05, 2020, 19:02:25 ip
Vastaus #4

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 516
Netistähän nuo kaikki tiedot löytyis mutta.....


Iskareihin jotain, ite laitoin mitä kaapista löytyi, automaattiöljy oli liian ohutta, jotain volkkarin tehostimen öljyä sitten laitoin ja hyvin on toimineet.
Usein se muovimen yläkorkki jumittuu eikä lähte auki muuten kuin putkea lämmittämällä mikä taas sulattaa mutterin kierteet pilalle.
Stefat kannattaa uusia kun keula on paloina.


Joskus koneeseen kaadettiin mitä löytyi, nykyään kuulemma kytkinlevyt ei tykkää synteettisestä eli mineraaliöljy olis parempaa mutta ainakin motonet myy mp-koneen öljyä joka käy myös märkäkytkimelle.

Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x3 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Solifer-Suzuki pv -88.
Honda px 50.
Jupiter 50 -61.

Tammikuu 10, 2020, 22:10:00 ip
Vastaus #5

Petteri särkioja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11
Mistä saisi moriniin alkuperäisen kiertokankisarjan tai moposportin - 90luvun alussa myymän kiilloitetun "kisakangen"?
Nyt näyttää olevan noita rocket merkkisiä ja voimakoneesta sanoi ettei kestä virittämistä.
Jos jollain on nurkissa pyörimässä, voisin ostaa pois.

Tammikuu 12, 2020, 18:35:54 ip
Vastaus #6

Antti Mäki-Paavola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 276
  • Yamahamaha
Minarelli Am6 kiertokanki pitäisi sopivan myös Moriniin. Katsoo vain oikeankokoisella alatapilla olevan, niitä kun on 16mm ja 18mm tapilla. Kangen pituus 85mm.
Yamahat YZ125K '83, YZ125L Enduro '84, TZR250 '90, RD125LC '86
Hondat CB125 K5 '73 ja Monkey '85
Tunturi Sport '73
Lusifer-Suzuki S Supermotard

Tammikuu 17, 2020, 15:17:09 ip
Vastaus #7

Petteri särkioja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11
Minarellin kankia katselin netistä ja sitä kautta löytyi sitten ebaysta oikea morinin kanki, toivottavasti se vaan tulee italiasta.
Sitten onkin uusi ongelma, eturengas, kunnon nappularengasta ei olekaan missään koko 2.25 - 2.5"x19
Tai 70/100/19
https://www.moposport.fi/rengas-2-50-19-nappula-duro
Voisiko tällaista käyttää?

https://www.ebay.com/itm/NEW-SUR-RON-LB-X-SERIES-ELECTRIC-DIRTBIKE-FRONT-REAR-OFF-ROAD-TYRES-70-100-19/283681443310?_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D20160908105057%26meid%3Db23f9721b85e4b4d8213d82d98cde681%26pid%3D100675%26rk%3D1%26rkt%3D15%26mehot%3Dnone%26sd%3D283681443310%26itm%3D283681443310%26pmt%3D0%26noa%3D1%26pg%3D2380057&_trksid=p2380057.c100675.m4236&_trkparms=pageci%3A8d79d42e-392b-11ea-a273-74dbd180aa28%7Cparentrq%3Ab3a5bb9016f0a4d21125e1d1ff800228%7Ciid%3A1


Alibabasta olisi saanut muutamalla eurolla kappale renkaita, mutta olisi pitänyt tilata 100kpl, olisiko tarvetta mopon 19" nappularenakille🤪
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 17, 2020, 15:21:18 ip kirjoittanut Petteri särkioja »

Tammikuu 17, 2020, 19:51:50 ip
Vastaus #8

Petteri särkioja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11
Jatketaan yksinpuhelua.
Tuolta niitä nappularenkaita sitten löytyi.
https://www.1001renkaat.com/renkaat-moottoripyora-70-100-19/

Huhtikuu 04, 2020, 22:04:54 ip
Vastaus #9

Petteri särkioja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11
Tuna on nyt sitten leimattu ja kilvissä.
Vähän lisää kulkua tarvitaan ja pyörittelin olemassa olevia osia.
Nyt paikalla oleva kansi on outo puolipallolla palotilalla, mitään squish alueita ei ole.
Sitten tuo laskettu kansi olisi hyvän näköinen, mutta palotila aika pieni 4cc ja sillä ajettiin metanolilla aikoinaan.
Uskaltaakohan sillä ajaa bensalla vai pitäisikö etsiä jostain kansi minkä laskisi vähän?
Mikähän olisi virittäjä gurujen mielestä oikea koko?
Kelkkamiehet sanoi että 400cc 2t =40cc ja 300cc=30cc.
Samalla kaavalla tuo pitäisi olla 5cc
https://aijaa.com/YGrCzO
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 04, 2020, 22:12:25 ip kirjoittanut Petteri särkioja »

Huhtikuu 05, 2020, 09:38:07 ap
Vastaus #10

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1617
moro,jotain ranskan juttuja napannut 6,29=13,71/1 ja 5,9=14,55/1 ja palotilan muoto keskellä pieni pallo ja o,8 squis,veivin jos vaihtaa am6:sta seuraa monenlaista ajotukset muuttuu ja joutuu taas pyttyä nostaan mutta kaikkineen positiivinen juttu

Huhtikuu 05, 2020, 13:17:02 ip
Vastaus #11

Petteri särkioja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11
Ebaysta löytyi morinin oma kanki.

Huhtikuu 05, 2020, 20:47:28 ip
Vastaus #12

Petteri särkioja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11
Ei tuo iskari homma nyt oikein onnistunut, poikaa ajatin crossipyörällä ympäri metsäautoteitä ja polkuja.
Laitoin sae30 öljyä niihin ja on kuin ei olisi iskareita röykyissä ja epätasaisella, jarruissa kuitenkin löysä keula.
Eli onko paksulla öljyllä +-0keleillä nopea vaimennus kova ja hitaassa taas jouset vaan liian löysät.
Pitää varmaan kokeilla vaihtaa 20iskariöljyä keulaan.
Mistähän saisi jäykemmät jouset.
Tai pitää vaan unohtaa koko homma.
Kulkua kanssa tarvitaan vähän lisää, gps menee vakiona nyt 47kmh ja pojan crossipyörä 52kmh kiihtyvyyskin ihan jotain muuta kuin tunassa, 25kg kuski.

Huhtikuu 06, 2020, 19:30:57 ip
Vastaus #13

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 516
Ei ole väliä mitä öljyä siellä keulaputkissa on ja kuten aiemminkin jo mainitsin niin enemmän öljyä = kovempi kyyti.
Aquas on vakiona 9mm kaasari, vaihda tilalle esim vastaava malli dellun sha mutta 14.14 kokoisena ja jonkinlaista tehoputkea niin pitäis piristyä.



Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x3 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Solifer-Suzuki pv -88.
Honda px 50.
Jupiter 50 -61.

Huhtikuu 08, 2020, 11:57:18 ap
Vastaus #14

Petteri särkioja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11
8mm bing on vakiona.
Mulla on olemassa tuohon koko viritys satsi millä sillä ajettiin mopo ikäisenä.
Pakoputki, 25mm kaasari kurkkuineen, kansi ja tuo sylinteri mikä on kiinni, silloin ajettiin metanolilla lopuksi.
Tuo hyvä kansi on 4cc palotilalla ja vakio kansi taas puolipallopalotilalla ilman mitään squish alueita.
Ja ostin 18mm lorton.
Meinasin laittaa pakoputken, 18mm kaasuttimen ja kansi pitäisi saada jotenkin 5-6cc tilavuuksiseksi että voi ajaa bensalla, tai en tiedä toimisiko venäläisellä 100oct bensalla?
Koeajamassa kävin sillä ennen mopon purkua talvella.