Kirjoittaja Aihe: Tunturi tiger aqua  (Luettu 5286 kertaa)

Huhtikuu 16, 2020, 13:15:15 ip
Vastaus #15

Jani Kaasalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 597


Täällä kun oli puhetta noista kiertokangista mittailin niitä aikani kuluksi.

Am6 2004 ja uudemman kangessa on paksumpi alapään tappi kuin Morinissa, mutta 2003 ja vanhemmassa näyttää olevan sama.
Työntömitalla sihtailtuna näyttti, että Aquan kanki on noin millin pidempi, kuin Am6.

Huomasin, että ei löydy enää kuin yksi taiwanilainen ja yksi italiainen sarja Moriniin hyllystä ja oli
kumpikin poistunut maahantuojan valikoimista...
VARAOSIA MYYTÄVÄNÄ: www.janikaasalainen.fi

Lisää varaosia myytävänä: https://www.huuto.net/haku/sellernro/1218281

Marraskuu 08, 2020, 11:51:18 ap
Vastaus #16

Petteri särkioja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 28
Ajelin tuossa kesällä jonkin verran ja vakiona kulki n:50kmh mutta ei jaksanut mennä minkäänlaisia mäkiä ja papapakerhon mopomiiteissä sai tiristää ihan tuppinurin koko ajan.
-vanha simonini esiin
-18mm dellorto
-korkeapuristeinen kansi.
71kmh 13/38 rattailla, mutta yläpään säätöä ei saanut kohdalleen, ei oikein tiennyt mitään mistään suuttimien vaihdoista 90-70.
Kiertokangen laakeri hajosi taas kerran, mäntä sai kipeää ja siinä näytti olevan leikkausjälkiäkin, sylinteri jäi onneksi ehjäksi.
Tuolla putkella myös meteli on todella kohdallaan, koko kylä kuulee kun ajelee.

Nyt moottorissa on taas uusi kiertokanki, laakerit ja mäntä, laakerikaupassa sanottiin ettei tuollainen normaali yläpään laakeri tule kestämään ikinä, eikä se kyllä ole ikinä kestänytkään.
Yläpäässä on nyt minarelli am6 yläpään laakeri.
Vakio kansi.
Orkkislookin takia tein pv suzukin putkesta vakion näköisen putken, nyt on myös huomattavasti hiljaisempi.
Kaasuttimena 18mm lortto ja vähän varovasti ajellut sisään, eikä tunnu toimivan vieläkään 3/4 kaasulle asti toimii todella hienosti, siitä ylöspäin tuntuu pahalta.
Pitääkö nyt suutinta suurentaa niin paljon että röpöttää täydellä kaasulla? Nyt suutin 80.
Kertokaahan virittäjä velhot.
Osa kaasulla menee n:55kmh ja n:9000rpm.
Paikallaan kaasuttaessa pyörii yli 10000rpm helposti.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 08, 2020, 12:11:01 ip kirjoittanut Petteri särkioja »

Marraskuu 08, 2020, 20:32:37 ip
Vastaus #17

Petteri särkioja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 28
Kävin ajelemassa sisäänajoa ja sellainen outous tuossa on että 4 vaihteella meno loppuun 8700rpm kohdalla, jotenkin tuntuu pahalta ja jos vaan vetää tuppinurin kiihtyy huonosti n:8900rpm enempää ei uskaltanut ettei taas hajoa, MUTTA alamäessä kun veti yli tuon huonon kohdan kiersi tasamaallakin 10400rpm ja olisi kelannut enemmänkin.
Mitähän tuolle oikein pitäisi tehdä?? =
Sytkä on vakio merkissä n:2.5mm eykk.

Marraskuu 09, 2020, 16:11:58 ip
Vastaus #18

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1757
kokeile 1,5 tai 1,2  jos kiertää enemmän  niin pienempi ennakko

Marraskuu 13, 2020, 21:09:15 ip
Vastaus #19

Petteri särkioja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 28
Vähän rassasin, 85 suutin röpörikas, 75 parempi, kokeilin sytkää aikaisemmalle.
Pienellä suuttimella 4vaihteella vähän yli 9000rpm kun vetää väkisin yli tuon 8700rpm.
10440 aina maksimi mitä jää mittariin.
65kmh gepsillä.
Ennen hajoamista toisella putkella meni 71kmh  vaikka ei kunnolla toiminut.
Pitää kokeilla myöhäseen päin sytkää.
Tuo 2.5mm on asteina todella paljon ei riittänyt edes ajoituslampun asteikko.

Marraskuu 19, 2020, 09:05:03 ap
Vastaus #20

Petteri särkioja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 28
Sutkää kun myöhäistää alkaa kuolemaan koko kierrosalueella, 1.5mm ennakolla kierrokset jää tuohon 8700rpm mutta ei tunnu pahalta.
2mm ennakolla nyt ajanut, 2vaihteella menee huonosta kohdasta yli huomaamatta, 3vaihteella joutuu jo junnaamaan yli, 4vaihteella ei mene yli kuin alamäessä.
Onkohan tuo suitsan putki jotenkin epäsopiva, peräänhän tuli aika paljon jatkoa että saa äänenvaimentimen omalle paikalleen.
En millään viitsisi vielä putkea vaihtaa ja kokeilla.
Ajattelin että jos kulkisi jonkun 60kmh olisi hyvä, mutta nyt kuolee tuohon n:55kmh lukemiin vaikka kiihtyy tosi hyvin sinne.

Marraskuu 21, 2020, 08:34:56 ap
Vastaus #21

Petteri särkioja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 28
Toista tunturia ollaan tuossa purettu ja ihmetelty mitä muoviosille oikein pitäisi tehdä?
Tankkia koehioin, pitää olla 240paperia mikä tuntuu aika karkealta että pinnasta saa materiaalia pois, sitten 800 ja 1000 karkeudet.
Hienot paperit menee tukkoon heti vaikka veden kanssa hankaa.
Vaikuttaa todella työläältä.
Saako tuon muovipinnan vielä kiilloitettua jollain ettei jää ihan mataksi?
Kaikki muoviosat on vielä eri tavaraa, katteet paksua jugurttipurkkimuovia, tankki jotain vähän saman suumtaista ja lokarit onkin pehmeää joustavaa muovia.
Katteet ajattelin maalata.

Marraskuu 21, 2020, 09:54:48 ap
Vastaus #22

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1394
Tankin maalauksessa voi käydä niin, että maalin alta alkaa nostaa kuplia.
Kannattaa yrittää kiillottamalla, jos on läpivärjättyä värkkiä.
Muovitankista tulee aina bensahöyryjä läpi, mutta ne eivät pääse maalista ulkoilmaan. Paine nostaa maalin irti.

Marraskuu 21, 2020, 20:19:16 ip
Vastaus #23

Petteri särkioja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 28
Jotain tuollaista ajattelinkin.

Joulukuu 26, 2020, 17:41:01 ip
Vastaus #24

Petteri särkioja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 28
Olisiko kenelläkään hyvää vinkkiä mistä löytyisi vaihteistoon nuo pronssihelat?
Tai olisiko nurkkiin jäänyt heloja pyörimään??
Tai alkuperäistä varaosanumeroa?
Kuvassa osat 85 ja 86
https://www.npm.fi/fi/varaosa-luettelot/morini-moottorit/50-cc/morini-aqua-tunturi/gsa-vaihteisto
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 26, 2020, 17:42:59 ip kirjoittanut Petteri särkioja »

Tammikuu 07, 2021, 19:24:45 ip
Vastaus #25

Petteri särkioja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 28
Vaihteiston heloista toinen löytyi kaasalaiselta ja toinen sorvataan huomenna.
MUTTA nyt on iso ongelma kun vanteet pitäisi saada kasattua, kuka tai missä tehdään?
Onkohan kuinka kallista?
Ja miten saa onnistumaan, taakse tulee leveä 17"kehä ja eteen vaihdetaan 19" tilalle 17" kehä.

Tammikuu 21, 2021, 21:18:22 ip
Vastaus #26

Petteri särkioja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 28
Italiasta tuli uusi etulokari, mopohan näyttää melkein uudelta. 😂
Helvetillinen hankausurakka oli kyllä tankki.
https://aijaa.com/sv0FiU
https://aijaa.com/Ouma9m
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 21, 2021, 21:23:00 ip kirjoittanut Petteri särkioja »

Tammikuu 21, 2021, 21:58:37 ip
Vastaus #27

Juho Mäki-Petäjä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 71
Hieno! Mahtavaa että näitäkin kunnostellaan. Moni on meidän entisten teinien käsissä tuhottu ja pilattu.

Maaliskuu 02, 2021, 23:34:03 ip
Vastaus #28

Joona Auttila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1
Moro, täällä yks näitä tuhoova ja pilaava teini vähän hehkuttamassa osia. Jos jollakulla löytyy nuoruusajoilta ylijääneitä viritysosia ilmoitelkaas, kiinnostaa ostaa.

Löytyy myös jonkinverran ylijääneitä osia aquaan/airiin:
https://m.tori.fi/li?w=3&cg=0&ca=11&aid=2140267

Myös kilvellinen runko löytyy, uusi kilpi ja sähköisessä järjestelmässä mun nimissä.

Tallista löytyy yksi ajossa oleva 75 kuutioinen tigeri sekä 1 raato.
https://aijaa.com/kfEkX7

Ja apuakin kaivataan: Mikä olisi hinta-laatusuhteeltaan paras tapa maalata katteet?