Äänestys

Lisää liksaa vai ei

Lisää liksaa
0 (0%)
Korotus linjassa muiden alojen kanssa
0 (0%)

Äänestäjiä yhteensä: 0

Äänestys päättynyt: Tammikuu 27, 2020, 11:51:45 ap

Kirjoittaja Aihe: Hoitajille korkeampi palkankorotus.  (Luettu 7818 kertaa)

Helmikuu 06, 2020, 17:12:21 ip
Vastaus #105

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Krista Kiuru: Hoitajien siivoaminen ja pyykkääminen loppuu, hoitajamitoitus etenee – Rahaa yksityisen terveydenhuollon Kela-korvauksista
Hoitajamitoitukseksi tulossa seitsemän hoitajaa kymmentä vanhusta kohti. Lähivuosina tarvitaan hoitajia yli 4000 lisää.

https://yle.fi/uutiset/3-11194877

Pääministeri vahvistaa Ylelle: Hallitus sopuun vanhuspalveluiden hoitajamitoituksesta – Rahat lääkehuollon tehostamisesta ja digitalisaatiosta
Vanhuspalveluiden hoitajamitoitukseksi tulee aiottu 0,7 hoitajaa vanhusta kohti, mitoitus sitovasti voimaan keväällä 2023.

https://yle.fi/uutiset/3-11192414

Sitä mie vaan, että mistä lähtien valtion tehostamistoimet ja digitalisaatio on alentanut kustannuksia... :)
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Helmikuu 06, 2020, 17:28:40 ip
Vastaus #106

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Kyllä siinä saattaapi käydä taas niinkin että kun joku puolituttu golf kaveri digikaupparatsu käy myymässä valtiolle jonniinlaisen ohjelmiston kaikkine tukipalveluineen ja päivityksineen, niin kaikki määrärahat män siihen, ihan pennilleen. Kassa tyhjeni taas moneksi vuodeksi eteenpäin ja mummot latkii edelleen sitä vesivelliä vaipoissaan.
Enhän minä skeptinen ole mutta kumminnii.

Helmikuu 06, 2020, 17:46:24 ip
Vastaus #107

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Meillä on reaali-unelma hallitus.

Menot on reaalisia, tulot on unelmia.

Oon sanonu aikaisemmin, että ei haittaa minua, en mie niitä jouvu maksamaan.  Nyt näyttää vauhti niin kovalta tuon menopuolen toteutuksissa, että taijan ehtiä miekin maksumieheks, ei jää kaikki lasten maksettavaks.  Tai eihän sitä kukkaan kohallaan tiijä, millon lähön hetki on, mutta tuollasena ennustearvona jos kattoo kohallaan, sillä taustalla että missä nyt mennään ja mitkä on aikasempien polvien toteutumat.

Helmikuu 06, 2020, 18:26:27 ip
Vastaus #108

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Meillä on reaali-unelma hallitus.

Menot on reaalisia, tulot on unelmia.

Oon sanonu aikaisemmin, että ei haittaa minua, en mie niitä jouvu maksamaan.  Nyt näyttää vauhti niin kovalta tuon menopuolen toteutuksissa, että taijan ehtiä miekin maksumieheks, ei jää kaikki lasten maksettavaks.  Tai eihän sitä kukkaan kohallaan tiijä, millon lähön hetki on, mutta tuollasena ennustearvona jos kattoo kohallaan, sillä taustalla että missä nyt mennään ja mitkä on aikasempien polvien toteutumat.
Niin, eihän tuo hyvältä näytä tämmösen arkirealistin silmin katseltuna. Tässä kun on itse joutunut näitä ruohonjuuritason menokulu kaavioita pyörittelemään, niin ei ole voinut laskea mitään oletuksien varaan, vaan kaikki lähinnä varman päälle. Kun ne on ollut aina niitä omia rahoja. Tai ainakin vastuullisena kirstun vartijana.
 Ja just sen takia oon varmaankin jäänyt tänne ruohonjuuritasolle pyörittelemään näitä pennosia?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 06, 2020, 18:29:35 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Helmikuu 07, 2020, 15:30:35 ip
Vastaus #109

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hoitajakoulutuksen suosio on selvässä laskussa. Hakijamäärät ovat laskeneet tuhansilla sekä lähihoitajan että ammattikorkeakoulujen hoitajakoulutuksiin viime vuosina.

Mielikuvat alasta ovat muuttuneet, ja se vaikuttaa koulujen hakijamääriin, sanoo sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehyn tutkimuspäällikkö Juha Kurtti.

– Esimerkiksi keskustelu vanhustyöstä heijastuu koko alalle ja vaikuttaa vetovoimaan. Alan kuormittavuudesta ja uupumuksesta on kirjoitettu paljon.

https://yle.fi/uutiset/3-11195636

Helmikuu 21, 2020, 08:37:30 ap
Vastaus #110

jussi koskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • PJ
Ennätysvaikeaksi povattua kevään työmarkkinakierrosta käydään myös propagandan voimin.
Tärkein kysymys on mielikuva siitä, kenen työ on tärkeintä, arvioi politiikan erikoistoimittaja Timo Haapala.
Suorastaan ultravaikeiksi povatut neuvottelut kunta-alan työ- ja virkaehtosopimuksista pääsevät käyntiin tiistaina.
Sopimusten takaraja on maaliskuun lopussa. Jollei siihen mennessä sopimuksia ole saatu aikaiseksi, työrauhavelvoite poistuu.
Sen jälkeen alkaa tarvittaessa lakkoilu. Siitä povataan pahaa, esimerkiksi terveysalan Tehyn osalta jopa pahempaa kuin 2007, jolloin lakkoilu päättyi joukkoirtisanoutumisuhkaaan.

ALUN PERIN Tehy tarkoitti sitä, että se saisi siis suuremmat palkankorotukset kuin esimerkiksi opettajat, toinen kuntapuolen raskassarajalainen.
Ei Tehy tietenkään ole opettajien OAJ:lta palkankorotuksia kieltänyt, mutta Tehy on luonut mielikuvan muita ylevämmästä ammatista,
jonka palkkatilanne tulee nyt korjata.

Kuntatyönantajien mukaan Suomen 2,4 miljoonasta palkansaajalta siirtyisi 330 euroa hoitajille tulonsiirtoina joka vuosi, jos ekstrakorotus toteutuu.
Sen Kuntatyönantaja unohtaa toki mainita, että hoitajat itsekin maksavat samat korotetut kunnallisverot.
Summa tietenkin kasvaa, jos tai kun Tehyn vaatimukset ulottuvat koko kuntakentälle.

Eli palkkoja maksetaan, jotta saadaan maksaa kohoavat verot.

Koska veronkorotuksillakaan ei voi nyt kaikkea kuitata, loput voi hoitaa velaksi. Se on sitten tulevien sukupolvien huoli.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006371094.html
   "Kuntatyönantajien mukaan Suomen 2,4 miljoonasta palkansaajalta siirtyisi 330 euroa hoitajille tulonsiirtoina joka vuosi"
Paljonko tämän lystin tulonsiirto kansalaisilta on valtiolle, en ole nähnyt julkisuudessa (propagandatiedotteissa) tietoja? Pitääkö taas kaivella taskunpohjia?

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f7f84b76-2a15-412e-8050-1fc38c093f8f
MOTO GUZZI Galletto 192 cc, 1958
MOTO GUZZI V50, 1977

Helmikuu 21, 2020, 09:53:30 ap
Vastaus #111

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mitenkäs tuo siirto toteutetaan-ehkä siten,että
tuo määrä otetaan firmoille nyt jaettavasta palkkatuesta?

Vai kuin pärkkeleen lailla muuten?

t. Markku

Helmikuu 21, 2020, 15:37:16 ip
Vastaus #112

Lasse Nieminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vielä työelämässä ollessani kaikki amattipätevyyteen vaadittavat kurssit käytiin työajalla, vapaa-ajalla ei trvinnut näitä opiskella. Hoitajat joutuvat käyttämään omaa aikaansa kerratessaan amatiinsa vaadittavat uusiutuvat pätevyystenttien tiedot, opiskeluajasta omalla ajalla työantaj ei nykyään korvaa (kunta-ala).

Helmikuu 21, 2020, 16:06:59 ip
Vastaus #113

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eihän ne haluaisi enää maksaa siitä työajallakaan
tehtävää työtä...oottakaas..sana on ihan tuossa
kielen päällä...KIKY !

t. Markku

Maaliskuu 04, 2020, 15:26:26 ip
Vastaus #114

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Suomeen palkataan Filippiineiltä satoja sairaanhoitajia suoraan vakipaikkoihin – taustalla hoitoalan paheneva työvoimapula

EU-alueella on miljoonan hoita-alan ammattilaisen pula. Lisäksi osaavia hoitajia hamuaa Japani.

Suomessa tarvitaan lähivuosina tuhansia uusia sairaanhoitajia. Pelkästään pääkaupunkiseudulta ja Keski-Uudeltamaalta sairaanhoitajia eläköityy seuraavan kymmenen vuoden aikana noin 2 200.

– Pula on aivan valtava ja kaikki keinot on käytettävä, sanoo Seuren toimitusjohtaja Anne Sivula. Seure on alueen kuntien omistama henkilöstöpalveluyhtiö.

Yhtiö on nyt päättänyt yrittää hoitajien värväämistä myös ulkomailta, mitä varten Seure on kilpailuttanut työnvälitysfirmoja.

Seure aikoo palkata neljän vuoden aikana yhteensä neljäsataa sairaanhoitajaa Filippiineiltä. Hoitajille luvataan vakituinen työpaikka.

Ensimmäiset tulevat Suomeen jo tämän vuoden lopulla. Tulijoille järjestetään ensin suomen kielen koulutus Filippiineillä ja sairaanhoitajan pätevöitymiskoulutus Suomessa. Seure maksaa koulutukset.

https://yle.fi/uutiset/3-11233650

Maaliskuu 19, 2020, 17:39:58 ip
Vastaus #115

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jahas, missä nyt mennään...

Kuntatyönantaja sanoo saaneensa keskiviikkona paperilla hoitajilta palkankorotusvaatimuksen, jossa halutaan 1,3 + 9,3 prosentin korotus ensi vuodelle.

Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen kiistää Ylen haastattelussa 10 prosentin vaatimuksen esittämisen.
– Neuvottelupöydässä ei ole esitetty KT:n mainitsemia 10 prosentin tavoitteitä, Rytkönen sanoo.

Oletteko esittänyt sen jossain muualla?
– Meidän tavoitteet ovat olleet ihan julkisia. Ne tavoitteet me olemme tuoneet esiin ihan neuvottelupöydässä.

Kuka on työntänyt Jaloselle 10 prosentin palkankorotusvaatimuksen?
- Niin siihen varmaan osaa Markku Jalonen itse vastata, Rytkönen sanoo.

https://yle.fi/uutiset/3-11265991

Maaliskuu 23, 2020, 07:53:09 ap
Vastaus #116

Taito Nuutinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Triumph T100ss,Nimbus 19??
Vieläkö porukka sitä mieltä että korotus samassa linjassa muiden kanssa vai lisää liksaa?Itse olin alun perin sitä mieltä että lisää liksaa..

Maaliskuu 23, 2020, 08:36:38 ap
Vastaus #117

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vieläkö porukka sitä mieltä että korotus samassa linjassa muiden kanssa vai lisää liksaa?Itse olin alun perin sitä mieltä että lisää liksaa..

Nollasin äänestyksen.
Edellinen tulos oli
Lisää liksaa 30%
Korotus linjassa muiden alojen kanssa 70%

Hukkaan meni nollaus, ei anna äänestää uudestaan. Tyhmä ohjelma.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 23, 2020, 08:38:10 ap kirjoittanut Petri Behm »

Maaliskuu 23, 2020, 09:10:33 ap
Vastaus #118

Taito Nuutinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Triumph T100ss,Nimbus 19??
Ihan mielenkiinnosta voisi kokonaan uuden kyselyn laittaa..

Maaliskuu 23, 2020, 10:12:17 ap
Vastaus #119

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa