Kirjoittaja Aihe: Ennen v. 1957 valmistettu mopo moottoripyöränä rekisteriin ?  (Luettu 944 kertaa)

Tammikuu 06, 2020, 15:40:37 ip
Luettu 944 kertaa

heikki.vaari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 448
  • Vanhempi Asiantuntija
Joululomalla liikaa aikaa taas mietiskellä. Ennen vuotta 1957 ei tunnettu käsitystä mopo, ja mitenkäs sen aikaiset (Helkamat, Pyrkijät yms. mitä niitä nyt oli) olivat rekisteröity? Oliko niin että ne olivat moottoripyöriä ja sitten piti kuristaa mopoiksi että vapautui rekisteröinnistä ja ajokorttivaatimuksesta?


Olisiko vielä mahdollista laittaa ennen -57 tehty ”mopo” moottoripyörän kilpiin, ja miten? Onko joku porukasta laittanut?

Tammikuu 08, 2020, 00:31:58 ap
Vastaus #1

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 501
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Kyllä sen vain saa kunhan kakki  hallintalaitteet ja valot ,töötti toimii , ja moottori ei kuljeta mopoa kovin kovaa jos kokeilevat. Minä muistan kun Kemissä katsastin Jawa babetta 210 mallia ensi kerran niin he eivät löytäneet ennakkotapausta moisesta mopon tyyppikatsastuksesta mutta annoin heille moottorin arvot  ja paperit tehtiin.   Mopo tuli Ruotsista ja ensin he kaipaili Ruotsin papereita mutta kun sain heidät uskomaan että vasta 97 tuli mopoihin rekisteröinti paperit ja tämä oli vanhempi  niin niitä ei sitten enämpää kaipailtu

Tammikuu 08, 2020, 00:35:37 ap
Vastaus #2

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 501
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
En tajunnut että Heikki Vaarilla oli päivastainen kysymys.     Katsastukseen vain pienellä tehonlisäyksellä ja pienellä vauhtilisällä niin menee moottoripyöräksi jos ei muuta niin poliisiratsian kautta  kautta

Tammikuu 08, 2020, 23:23:25 ip
Vastaus #3

Risto Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 256
Tiedä, auttaako tämä asiaasi mutta minä kilvitin 220 Jupiterin moottoripyöräksi kun se oli uutenakin sellainen ollut, jotkut niitä mopon papereissa pitävät. Halusin ajella nopeusrajoitusten mukaan, nääs, ilman pelkoa nopeusvalvonnasta.

Tammikuu 09, 2020, 06:45:31 ap
Vastaus #4

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 652
Sedällä oli Simson joku -56 mallinen, isopyörä Simsoni kuitenkin.
Mopoasetuksen myötä sitä piti suitsia eli liikaa nopeutta pois.
Isompi takaratas siihen kai piti laittaa kun se pieni pyöri irrallisena kauan nurkissa ?
Muita muutoksia ei kai tehty.
Olin silloin n. viiden vanha joten omaa tarkkaa muistikuvaa tai ymmärrystä ajalta ei ole. :P

Tammikuu 09, 2020, 07:10:17 ap
Vastaus #5

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 9507
Moro!

Tämä ei ehkä ole Heikin pointti asiaan-mutta
moottoripyöränä tuo liikennevakuutuskin
saattaa pudota puoleen mopovakutukseen verrattuna.

Toivottavasti katsastaja ei keksi mitään ensirekisteröintipykälää-
ja ensi vuonnahan se taitaa jo olla mahdotonta tuollainen järkevästi ensirekisteröidä
ollenkaan meillä.

t. Markku

Tammikuu 09, 2020, 09:30:18 ap
Vastaus #6

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3695
  • Mamu
Kyllä ne oli moottoripyöriä ennenkuin mopo-ajoneuvoluokka keksittiin...Vai oliko hienommin mopedi?

Tammikuu 09, 2020, 09:44:28 ap
Vastaus #7

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 9507
Taisi olla -58 kun noista moottoripyöriksi rekisteröidyistä
sai mopedin. Mutta se piti ihan virallisesti muuttaa.

Mulla oli esim. -56 Pedossa semmoinen messinkipanta
rungossa-pantaan oli katsastusmies lyönyt liturgiansa,
jolla laite todettiin mopoksi. Oli ruuvilla kiinni ja lisänä
kaysastusmiehen lyijyplommi...samankaltainen kuten sähkömittareissa .

Harvalla lienee kumminkaan omassa mopossaan jäljellä tuo panta-sittenhän
tuli ne alumiinilätkät,jotka oli niitattu jonnekin mopon vartaloon.

Tosin onahan nuo "mopomoottoripyörätkin" rekisteritietokannassa,jos vanhat kantakortit
vielä jostain löytää-kaikkien läänien tietoja ei vaan taida enää olla.

t. Markku