Kirjoittaja Aihe: Ase-mopon kone.  (Luettu 988 kertaa)

Tammikuu 16, 2020, 07:43:50 ap
Luettu 988 kertaa

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 9511
Eilen ihmeteltiin pikkuporukalla Expressen M-107
koneen vaihdevipstaakien edessä olevaa vipua,jolla
polkimet saa pyörimään joutavaa,kun siitä kieräyttää.

Mylly on jotain 1955...56 vuosimalliltaan. Kait samanlainen
kuin varhais-Solifereissa?

Miksi-tai mihin tarpeeseen-semmoinen vipunen  on siihen koneeseen laitettu?

t. Markku

Tammikuu 16, 2020, 08:36:22 ap
Vastaus #1

Arto Ahonkivi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 373
Hopeasaumassa on sama moottori ja sama vipukin, ohjekirjassa sanotaan seuraavasti:
-Jos halutaan liikuttaa mopedia polkemalla silloin kun moottori ei käy, on vipu siirrettävä taka-asentoon ja pantava ykkönen päälle.

Tammikuu 16, 2020, 08:49:03 ap
Vastaus #2

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 9511
Kiitokset!

No noinhan se tietenkin on!

t. Markku

Tammikuu 16, 2020, 09:15:32 ap
Vastaus #3

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 9511
Tuo Ase voi olla hiukan uudempikin-eli  -57-mutta on ollut
rekisterissä moottoripyöränä. Papereita eilen katseltiin.

Eikä konetta ole vaihdettu.  On semmoinen myrkynvihreä väriltään-
putkirungolla ja jäykällä peräpäällä.

t. Markku

Tammikuu 16, 2020, 09:29:46 ap
Vastaus #4

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 9511
En tullut katsoneeksi tankin tekstin mallia-
väri kyllä on tuo ja ASE siinä lukee.

Kuva vipusesta.

t. MK

Tammikuu 16, 2020, 09:34:21 ap
Vastaus #5

Jarmo Latva-Käyrä

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 593
Asehan se on ja M-107 moottorilla, ilman mittarinpyörittäjää
Jopa nuo moottorinsuojapellitkin kiinni  :o
*
Nyt näin lisää kuvia ko. moposta, sylinteri ja kansi kuitenkin Estlander.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 17, 2020, 18:11:15 ip kirjoittanut Jarmo Latva-Käyrä »
Solifer M-107 (M-55) moottoreille sydämensä menettänyt mopoharrastaja.
Mikäli ajelet meilläpäin, käy tervehtimässä Rajatie 46 Seinäjoki, (Koyo logo päädyssä)
samalla voit päivittää laakeri ja stefa tarpeesi, luonnollisesti posliinikupista kaffetta kaupanpäälle. (sanot vaan että Jarmo lupas)

Tammikuu 16, 2020, 09:38:34 ap
Vastaus #6

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 9511
Ahaaa!

Mutta kaveri on vailla ketjusuojaa-se on onnistuttu hukkaamaan.

Olisikohan kellään semmoista jouten?
Tai jos ei-niin hyvää piirustusta mittoineen?

Saa olla tuollainen vihreäkin,jos vain löytyy...

t. Markku

Tammikuu 16, 2020, 10:06:00 ap
Vastaus #7

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 9511
Kappas!

Kerron kaverille noista ketjusuojista!  Ja palataan asiaan!

t. markku

Tammikuu 18, 2020, 12:45:09 ip
Vastaus #8

Jarmo Latva-Käyrä

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 593
Kovasti tietäväisenä väitin että M-107 ei olisi Ase mopoa koskaan kyydinnyt  ::)
Tyyppikatsastustodistus 08001 Ase E3/49- moottori Solifer M-107, päivätty 10.01.1958
Tyyppikatsastustodistus 08093 Ase E3/49- moottori Express M-57, päivätty 03.09.1958
Ymmärtääkseni 107 ja 57 on sama 1957 mallin kotimainen versio.
Molemmissa esittäjänä Veljekset Helkaman tehdas oy.

J L-K
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 18, 2020, 12:50:10 ip kirjoittanut Jarmo Latva-Käyrä »
Solifer M-107 (M-55) moottoreille sydämensä menettänyt mopoharrastaja.
Mikäli ajelet meilläpäin, käy tervehtimässä Rajatie 46 Seinäjoki, (Koyo logo päädyssä)
samalla voit päivittää laakeri ja stefa tarpeesi, luonnollisesti posliinikupista kaffetta kaupanpäälle. (sanot vaan että Jarmo lupas)

Tammikuu 18, 2020, 12:47:31 ip
Vastaus #9

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 9511
Tää kyseinen pyssy on tuo ensimmäinen-
magneeton kopassa lukee notta Solifer M-107 .

Rungon messinkipannassa varmaan on tuo tyypitysnumerokin-
en huomannut katsoa.

Rekisterikirjassa on  muita  tarinoita....


Joko sait soiton ketjusuojista?

t. Markku

Tammikuu 18, 2020, 12:51:25 ip
Vastaus #10

Jarmo Latva-Käyrä

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 593
jaa soiton... kuvat ja viestit lennellyt sinne tänne :laugh:
Se kyseinen pyssy on -57 moottoripyörä ja nuo tyypitykset on mopoihin. ;D
Solifer M-107 (M-55) moottoreille sydämensä menettänyt mopoharrastaja.
Mikäli ajelet meilläpäin, käy tervehtimässä Rajatie 46 Seinäjoki, (Koyo logo päädyssä)
samalla voit päivittää laakeri ja stefa tarpeesi, luonnollisesti posliinikupista kaffetta kaupanpäälle. (sanot vaan että Jarmo lupas)

Tammikuu 18, 2020, 13:01:12 ip
Vastaus #11

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 9511
Mutta tämä on tyypitetty mopoksi-siitä on maininta
myös rekisteriotteessa.

Ja mopon rungossa on se mopotyypityksen metallipanta (messinkiä) ,
joka noihin mopoksi muuton yhteydessä katsastusmies leimasi,kiinnitytti
runkoon ja plommasi lyijysinetillä.

Sama oli mulla myös Peto-mopossa.

t. Markku

Tammikuu 18, 2020, 14:11:20 ip
Vastaus #12

Jarmo Latva-Käyrä

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 593
"Mutta tämä on tyypitetty mopoksi-siitä on maininta
myös rekisteriotteessa.
"
Juurikin näin mutta oikeammin kyse on muutoskatsastuksesta.
Kun vastaava malli oli saanut tyyppihyväksynnän mopoksi ne voitiin muutoskatsastaa ajokortti ja vakuutusvapaiksi mopoiksi,
tästä toimenpiteestä runkoon messinkirengas leimatulla sinetillä.
Vakuutuspakko tuli sitten melko pian takaisin mopoihinkin.
Solifer M-107 (M-55) moottoreille sydämensä menettänyt mopoharrastaja.
Mikäli ajelet meilläpäin, käy tervehtimässä Rajatie 46 Seinäjoki, (Koyo logo päädyssä)
samalla voit päivittää laakeri ja stefa tarpeesi, luonnollisesti posliinikupista kaffetta kaupanpäälle. (sanot vaan että Jarmo lupas)

Tammikuu 18, 2020, 14:14:18 ip
Vastaus #13

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 9511
Tuohon lauserakenteeseen pyrin-näin on
juuri tässä toimittu.

t. Markku