Äänestys

Aiotko hankkia itsellesi uuden pyörän tulevalle kaudelle ?

Vaihdan/ ostan uuden.
1 (3%)
Vaihdan/ ostan käytetyn.
7 (21.2%)
Tallista valmistuu projekti.
3 (9.1%)
En tälle kesälle.
18 (54.5%)
En enää koskaan.
4 (12.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 33

Kirjoittaja Aihe: Pyöräkuume.  (Luettu 4793 kertaa)

Tammikuu 20, 2020, 18:58:39 ip
Vastaus #15

Martti Törmä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1305
No jos olis rahaa, niin Honda CB500X, tai Kawasaki 300 pikkuversys tai Triumphin uusi 600 Street Triple.
Honda olisi hyvä yleispyörä kaikkeen ajoon, Kawa on ehkä vähän hengetön, pitäisi päästä koeajamaan, Triumphilla kerkiäisi sitten jo perkeleesti 90hp. Kaikissa yhteistä keveys, painavat pyörät ja rähmällään ajettavat ei huvita. Triumphi tarvis varmaan korkeemman ohjaustangon.
Supermotolla tulee persus kipeeksi, on niin älyttömän kovat penkit.

Mutta kun ei oo,nii ei oo.

Tammikuu 21, 2020, 09:33:24 ap
Vastaus #16

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4257
No jos olis rahaa, niin Honda CB500X, tai Kawasaki 300 pikkuversys tai Triumphin uusi 600 Street Triple.
Honda olisi hyvä yleispyörä kaikkeen ajoon, Kawa on ehkä vähän hengetön, pitäisi päästä koeajamaan, Triumphilla kerkiäisi sitten jo perkeleesti 90hp. Kaikissa yhteistä keveys, painavat pyörät ja rähmällään ajettavat ei huvita. Triumphi tarvis varmaan korkeemman ohjaustangon.
Supermotolla tulee persus kipeeksi, on niin älyttömän kovat penkit.

Mutta kun ei oo,nii ei oo.

Tero Kiira kehuu tuota Honda CB500X

Allroad-luokan moottoripyörät ovat mitä mainioimpia seikkailupyöriä. Paitsi että ne on nykyään varustettu mieluiten yli 1,2-litraisella moottorilla, ja tehoa pitää olla vähintään sata kilowattia. Niissä on julmetusti massaa, ja ne maksavat järjestään yli 20 000 euroa.

Juuri uudistuneen CB500X:n kohdalla Honda tekee kaikin toisin. Siinä on pieni moottori, ja pyörä painaa ajokunnossa alle 200 kilogrammaa. Ja mikä parasta, hintalapussa seisoo maltillinen 8 990 euron luku. Se on vähän, mistä tahansa uudesta moottoripyörästä, saati sitten seikkailupyörästä.

Starttinapin painallus käynnistää kaksisylinterisen 471-kuutiosenttisen rivimoottorin. Moottorin ääni on todella hiljainen – hyvä että sen joutokäynnillä kuulee. Kiihdytyksissäkin kuuluu vain pieni puputus. Hyvä niin, sillä melukin on päästö.

Ensimmäisessä liikkeellelähdössä koittaa hämmästys. Vaijerivälitteinen kytkin on niin kevyt, että sen käyttäminen onnistuisi vaikka yhdellä sormella. Mikä parasta, kytkin on myös tunnokas.

A2-korttiluokan säännösten mukaisesti Hondan moottori tuottaa tehoa ”vain” 35 kilowattia, ja vääntöä löytyy 43 newtonmetriä. Lukemat kuulostavat melko vähäisiltä. Kun sitten kääntää kaasua oikein tunteella, on todettava, että jälleen kerran lukemat ja todellisuus eivät lainkaan kohtaa. Honda nimittäin kipittää oikein mukavasti.

Tuohon on myös muita syitä kuin onnistunut moottori. Nimittäin vaihteiston ja toisiovedon välitykset on justeerattu kohdalleen. Vaihteisto oikein pyytää latomaan peräperään isompaa sisään, ja sitähän on tarjottava. Samaan aikaan nopeusmittari kerää näkymiin sellaisia lukemia, että heikoimpia hirvittää.

runko on tukeva, ja jousitus toimii asfaltilla mainiosti, mutta soratien suurissa heitoissa takajousitus esittelee orastavaa antautumista. Etujousitus toimii silloinkin hienosti.

Suurikokoinen etukate suojaa mainiosti, ja pleksissä on korkeussäätöä 40 millimetrin verran. Säätötyö tosin on monimutkainen ja vaatii työkalujen käyttämistä. Mittaristo on valitettavasti lähes vitsi. Tummanpuhuvasta näytöstä näkyy jotain vain auringonpaisteella.

Ajoasento on erittäin pysty ja näin ollen rento. Paino lepää takapuolen päällä, eikä käsien varassa. Ajoasento on tilava isommallekin kaverille. Ilmoitettu 3,6 litran keskikulutus antaa toimintamatkaksi ruhtinaalliset 490 kilometriä. Se on paljon.

Kaiken kaikkiaan Honda on hämmästyttävän hyvä seikkailupyörä, josta on moneksi. A2-ajokortilla pääsee monipuolisen ajamisen makuun sopivan kompaktilla pyörällä, joten ehkä isoon pyörään siirtyessäkin säilyy maltti.

Moottori: vesijäähdytteinen kaksisylinterinen rivimoottori; iskutilavuus 471 cm3 (67,0 x 66,8 mm), puristussuhde 10,7, teho 35 kW (48 hv)/8 600 r/min, vääntömomentti 43 Nm/6 500 r/min, 2 sylinterikanteen sijoitettu nokka-akselia, 4 venttiiliä sylinteriä kohden

Voimansiirto: kuusivaihteinen vaihteisto, toisioveto ketjulla

Alusta: alumiinipalkkirunko; edessä teleskooppihaarukka, takana keinuhaarukka; edessä levyjarru (320 mm) ja 2-mäntäinen jarrusatula, takana levyjarru (240 mm), 1-mäntäinen jarrusatula

Mitat ja massat: pituus 215 cm, leveys 83 cm, akseliväli 145 cm, istuinkorkeus 83 cm; polttoainesäiliö 17,7 l, omamassa 197 kg, renkaat edessä 110/80 R19, takana 160/60 R17

Kulutus ja päästöt: yhdistetty EU-kulutus 3,6 l/100 km, CO2-päästö 80 g/km

Hyvää

    hyvä ajoasento
    pitkä toimintamatka

Huonoa

    huonosti näkyvä mittaristo
    jousitus suurissa heitoissa

Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 21, 2020, 16:09:48 ip
Vastaus #17

Peter Rumjantzeff

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 136
Honda XBR500 Clubman olisi hyvin mielenkiintoinen. Todella harvinainen Suomessa. CB250RS FT500-koneella olisi myös hieno, Briteissä ovat tehneet monta konversiota. FTeen konehan käy about suoraan tuohon kun sama alapää. Uusi imukaula täytyy tehdä kaasarille. Kävin vaihtamassa sen Kuopiosta ostetun Metzelerin alle liikkeessä. Oli aikamoinen sota. Yksi uusi sisärengaskin saatiin rikki :D Oli tiukka tapaus. Vajaa 50km tuli ajelua siinä sivussa. Keveys on se hieno juttu tässä pyörässä, tuo ajamiseen erilaisen oman maanläheisen fiiliksensä, ei ole liian rauhallista ja vaivatonta meno eli tylsää.
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(3), CBR1100XX. Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.


Tammikuu 22, 2020, 08:21:51 ap
Vastaus #19

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9866
Tuo Saksa on jännä maa. Tuollainen aika erikoinenkin fillari on siellä
ihan järkihinnoissa.

Mutta monet meillä tuikitavalliset ja hieman "nolotkin" pyörät
maksavat helposti tuplahinnan Saksassa-ja muualla euroopassa.

Vai onko niin,että noita maatalouskoneeksikin luokiteltavia
japseja yms. on tuotu lähinnä vain Suomeen uutena? Ja
siksi ne katsotaan maailmalla harvinaisiksi ja siten arvokkaiksi...?

t. Markku

Tammikuu 22, 2020, 10:03:50 ap
Vastaus #20

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1172
38hv on kyllä aika vähän...
Minä hommaisin tuollaisen
https://www.nettimoto.com/triumph/bonneville/2467892#
Tai
https://www.nettimoto.com/triumph/thruxton/2453740#


Kumpikin kevyitä käsitellä ja toimintavarmoja. Tuo rukstonin ajoasento on kamala, mutta nuoremmissa vuosimalleissa on normaali raiserikiinnitteinen brittitanko, jonka saa käännettyä toisinpäin. Nousee juuri sen verran, ettei rasita käsiä.
Erittäin hyviä mutkatiellä molemmat

Tammikuu 22, 2020, 11:23:17 ap
Vastaus #21

Peter Rumjantzeff

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 136
Ei mahdu Clubman budjettiin, kun vielä laittaa jotkut tonnin tuontikulut päälle mutta onhan se hieno pyörä. Itselle tehot riittäisivät kun periaatteessa nykyiset 26hv:kin riittää. Etenkin täällä flegmaattisella pääkaupunkiseudulla kun kaikki ajaa nykyään kuin pyhäpäivänä. Olen ne tehokkaat pyörät jo kokenut. Onhan niissäkin toki puolensa. Kivaa ajaa pientä konetta jota joutuu vähän piiskaamaan koko ajan, siinä on tunnelmaa :) En koe sitä rasittavaksi. Haluan siis pyörältäni ikään kuin ääripäitä, jotakin ääripäätä, luonnetta. Niihin on vielä kiinnostusta.

Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(3), CBR1100XX. Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Tammikuu 22, 2020, 11:40:02 ap
Vastaus #22

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1172

Tammikuu 22, 2020, 11:44:45 ap
Vastaus #23

Peter Rumjantzeff

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 136
Sehän on sitten tuo
https://www.nettimoto.com/honda/monkey/2456510#

Se on saman hintainen kuin Clubman:) Vähän liian snadi. Nykyinen on aika lähelle. 250cc-versio Monkeysta olisi mielenkiintoinen, tai 250cc Dax kieltämättä.
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(3), CBR1100XX. Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Tammikuu 22, 2020, 16:26:02 ip
Vastaus #24

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3663
Moro

Hae vaan Saksasta ja ota hakureissu varsinkin se takaisinpäin matka kuin lomareissuna äläkä pidä kiirusta.Toi ko. pyörä on vain reilu sata kilsaa Hampurista etelään niin siitä kun suihkasee Hollantiin ja sieltä vaikka Tanskan kautta Göteborgiin ja sieltä kotio niin ihan mukavan reissun siitä saa.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Tammikuu 26, 2020, 10:08:48 ap
Vastaus #25

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4257
Menen viikon päästä ostamaan käytetyn moottoripyörän, joka ei ole vanha.
Se olisi järjestysluvultaan 8. (ja seitsemäs Italialainen).

Harmi kun äänestyksessä ei ollut sopivaa vaihtoehtoa.

Noniin!
Nyt on tallissa taas yksi käytetty Italialainen moottoripyörä lisää.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 26, 2020, 17:18:30 ip
Vastaus #26

Martti Törmä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1305
Onnittelut, italialaiset pyörät ovat kyllä todella hyvännäköisiä. Haavelistalla on ollut pitkään Moto-Morinit tai Moto-Guzzi TT.

Tammikuu 26, 2020, 22:19:45 ip
Vastaus #27

velipuukka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 354
Kiinostaisko Moto Morini Corsaro -06

Tammikuu 27, 2020, 07:04:21 ap
Vastaus #28

Martti Törmä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1305
Ei kiinnosta, kyllä pyörä täytyy olla 70-80-luvulta.

Tammikuu 29, 2020, 18:22:40 ip
Vastaus #29

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3570
 Tein ovelan vedon ja selätin pyöräkuumeen.  :)
 Voin kevein mielin lähteä messuille haahuilemaan, eikä (ehkä) kauppoja tule.  ???

 Viimekesänä ajelin ja myinkin piikin jammun, mutta mitsin ja projekti-suzukin kaveriksi piti hankkia itse kaupittelemani pyörä.   ::)

 https://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=123801.0   Piikki sekin. Ilmasto ei noilla tehoilla muutu ja maailma pelastuu...

 Pitää hieman sillä ajaa ja koittaa sitten päästä eroon jollainhintaa...  :P
 Kaikkea se hulluus teettää, mutta pienoiseläkettä nauttivan on jostain se 50e hankittava niitä kahta wiskipulloa varten. :o