Kirjoittaja Aihe: Ensimmäistä veteraanimopoa hankkimassa - mitä pitää ottaa huomioon?  (Luettu 1733 kertaa)

Tammikuu 22, 2020, 13:12:37 ip
Luettu 1733 kertaa

Kimmo Virtanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5
Morjens kaikille.


Olisi ajatuksena hommata lähitulevaisuudessa harrasteeksi jonkin kuntoinen veteraanimopo. Hakusessa olisi ensisijaisesti Mustang-merkkinen mopo, mutta niitä ei hirveästi ole Suomen puolella tarjolla. Eiköhän sellainen kuitenkin jostain löydy :) Sitten kun löytyy, niin mitkä ovat sellaisia asioita mihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota mopoa ostaessa? Mitkä osat mopossa pitää ehdottomasti olla kunnossa ja minkä kunnostamiseen/uusimiseen menee eniten aikaa/rahaa/vaivaa? Tarkoitus ei ole entisöidä mopoa välttämättä museokilpiin vaan enempi omaksi iloksi, ajettavaksi ja miksei näyttelyynkin jossain vaiheessa.


Mopon omistajahistoriasta varmaan kannattaa yrittää selvittää mahdollisimman paljon. Samoin kannattanee tehdä tarvittavat paperit (kauppakirja, luovutussopimus) kaupantekohetkellä. Mutta entä jos ostaakin mopon Ruotsin puolelta? Mitä tietoja kannattaa kysellä ensin puhelimitse/meilitse ennenkuin voi päättää lähteekö paikan päälle katsomaan?


Kaikki neuvot ja vinkit otetaan kiitollisena vastaan :)


Kimmo

Tammikuu 22, 2020, 17:41:06 ip
Vastaus #1

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 515
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
No. Mitä tuohon sanoisi,,,,, usein on päältä kaunis mutta mekaniikka huonompi. Huolellinen koeajo että moottori on moitteeton jos siitä joutuu maksamaan rahaa. Hinta ja laatusuhde tietenkin on tärkeä   . Varaosat ovat usein murheen ryyni. Suomalais mopoihin saa usein tavaraa mutta melko korkeaan hintaan kun taas Ruotsalaismopoihin on vaikeampaa ja joutuu kulkemaan rompetorit läpi jos jotain löytyis. Minä muuten asun Ruotsin puolella ja tiedän aika paljon noista maahantuonneista. Kannattaaa tutustua varaosapolitiikkaan etukäteen. Ranskalais ja moniin Saksalais merkkeihin saa" melkein "mitä vaan, myös Jawaan. Olen silloin tällöin matkalla Etelä Ruotsiin ,että jos satut löytämään etukäteen ennen minun mahdollisia kulkuja niin voin auttaa sen saamaan Suomen rajan sisälle Tornio-Kemi ,Taivalkoski !!

Tammikuu 22, 2020, 17:44:10 ip
Vastaus #2

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 515
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Ja tietysti  runkonumero pitää näkyä jolla saa selville ettei vaan olis varastattua tavaraa,silloin sen rekisteröinti tyssää !!

Tammikuu 22, 2020, 17:45:40 ip
Vastaus #3

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 515
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Jos se on kauempana ,,,älä maksa etukäteen tuntemattomalle !!!

Tammikuu 22, 2020, 17:54:39 ip
Vastaus #4

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1617
https://www.mopedgaraget.se/alltom/mustang     on monta mallia ruotsinkin tarjonnassa sitten vielä muiden merkit Italjet, Jawa ja Kreidler

Tammikuu 22, 2020, 18:10:55 ip
Vastaus #5

Kimmo Virtanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5

Tammikuu 22, 2020, 19:57:10 ip
Vastaus #6

Kimmo Virtanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5
Huolellinen koeajo että moottori on moitteeton jos siitä joutuu maksamaan rahaa.


Entäs jos mopo ei ole ajokunnossa? Kuten esim. tämä ei ehkä ole: https://www.keskipohjanmaa.fi/regionline/1912832/-

Tammikuu 22, 2020, 20:37:15 ip
Vastaus #7

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 571
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
No tuota..kysymys on oikeastaan mahdoton vastata kokonaisvaltaisesti yhtikäs mitään. Kaikkihan riippuu myös siitä mihin tasoon ja kuntoluokkaan aiot sen kunnostaa tai kunnostuttaa joka vaihtoehto taasen lisää kustannuksia paljon omiin pikku kätösiin verrattuna .   Perusasiat samat kaikissa härveleissä eli mahdollisimman ehjä kiitos niin kukkaro kiittää ja kääntäen: mahdollisimman huono romu jos haluat tekemistä paljon+pitkään ja avartaa kukkaroa.  Hyvä asia on jo että tiedät mitä haluat joten otat ennakkoon selvää millainen peli Mustang on ollut,kuvia yksityiskohtineen netistä ja niistä näkee  orkkisvärejä&varusteita jne millä lainatekniikalla niitä
mahdolisesti valmistettu minäkin vuonna tms ja kyllähän ruotsalaismopoihin osia todellakin saa,terveisin 1kpl 1964 Flinta Crescenttejä entisöinyt joka oli naapurista aikoinaan pakunperällä tullut puutteellinen aihio papereitta tietty + vailla historiaakin  ja johon osat sai vain klikkailemalla mopedrenovering.se sivuilta ja paketit tuli muutamassa päivässä ,tullitta sekä paljon halvemmin hinnoin+pienemmin  postikuluin kuin kotimaasta jos täältä jotain olisi löytynyt mutta vähempi täällä mitään olikaan ja jos niin hinnat hurjanpuoleiset.

Mihinkään ajopeliin ei ole helpompaa ollut saada uusia osia ja suoraan hyllystä koneelta naputellen.
Museotarkistettiin ja ihan hienohan siitä tulikin.


Toista ääripäätä edustikin Moto Guzzi Chiu mopoprojekti jonka stoorin jotkut muistanevatkin...mutta sekin valmistui lopulta päätyen Guzzi keräilijälle mutta liian kalliiksi tuli mopoksi vaikka superharvinainen oli Italiassakin.


Tämä neuvostomopo joka nyt tekeillä liikkuu vähän valkoisella kartoittamattomalla alueella kartalla osien löytymisen puolesta tai punaisella paremminkin mutta kunhan kaivelee niin löytynyt pikkuhiljaa kaikki tarvittava mutta suomesta ei mitään paitsi lihalaatikossa ns osakasa vanhasta neuvostoliittolaisesta mikroautosta Rigan V-501 moottorilla.Arvoton laite ryssä  rahallisesti on ja arvostamaton mutta mielenkiintoinen kylläkin edustaen omaa aikaansa toisessa naapurissa ja kivan erilainen vaihtoehto ruuvailla ajankulukseen.




Mustangista en tiedä,outo malli minulle miten siihen osia suomesta saa ja miten tyyristä mutta kurkkaa itse mitä löytyy ja toki ruotsinmaallakin piisaa mopotavaraa kauppaavia firmoja muitakin+ esim Tradera ym kauppapalstat siihen päälle.
Mustang lienee yksi monista "alias" merkeistä aikoinaan eli kysessä ei liene mikään oma merkki omalla tekniikalla vaan valitut palat muunnos jostain muusta ruotsimoposta ajan tyyliin?


Naapurista jos haet niin  ei niissä mitään papereita ole numeroineen eikä ikään ollutkaan noin vanhoissa kun niitä rekisteröitykään eikä tarvi mitään tyyppikatsatuksia tai äänenvaimentimen fonikilpiä tms,ne on mennyttä aikaa täälläkin toisin kuin monet yhä luulee ja pitää hyvinkin tärkeinä.
Katsatusmies naureskeli asialle kun kysyin ja sanoi ettei niitä kukaan kysele eikä niitä heillä missään tietokoneella edes ole siirrettyinä nykyaikaan+paperiversiot hävitetty ja EU.ssa ollaan kunhan jotkut numerot löytyy moposta mitkä pistää papereihin jos rekisteröintikatsastaa+kilvittää niin sillä selvä eikä koeajokaan kiinnosta tai toimivuuskaan.

Vaikeimmat osat on niitä erikoisosia jotka kuuluu ehkä vain tuohon malliin,esim ketjusuoja,moottoripellit,metallimerkit,koristeosat jne ja huomioithan että tuntureihin tms verrattuna näihin erikoisempiin  tahtoo palaa enemmän aikaa ynnä rahaa joka ei kylläkään tahdo heijastua myyntihintaan jos asialla sinulle väliä.
Lycka till ja onnea matkaan ;)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 23, 2020, 11:20:23 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Tammikuu 23, 2020, 00:09:08 ap
Vastaus #8

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 515
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Tuo vanha Mustang näyttää kuitenkin että se olis täydellinen mutta rahaa siihen vain menee aika paljon, ja loputhan tuossa  Petri jo kertoi aika tarkkaan :  Se runkonumero voi näissä vanhemmissa 50 luvun ja alkupuolelta 60 lukua  puuttua  kokonaan.   Harvinainen tuo kyllä on mutta sitten se osto hinta onkin jo toinen kysymys  ja kunnostus päälle,,Jos  ei itse osaa tehdä runkoa maalauskuntoon  myös  maalata ja saada se näyttämään alkuperäiseltä  . ja ei osaa moottorin kunnostusta ,rattaiden kunnostusta yms. niin unohtaisin koko jutun . Vieraan työt maksavat maltaita !!!

Tammikuu 23, 2020, 06:58:15 ap
Vastaus #9

Eino Turunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 104

https://www.keskipohjanmaa.fi/regionline/1912832/-

Harrastuksena ja nimenomaan harrastuksena mukavaa ajanvietettä mopojen "rassaus" kyllä on.Mielekkyys lähtee mielestäni siitä, että on jonkinlainen tuntuma siitä, että mitä harrastukselta odottaa. Jos päällimmäisenä ajatuksena on, että teenpä museomopoja ja käärin myymällä voitot taskuun niin ei ehkä paras lähtökohta. Tuossa Mustangin kuvassa saattaa piillä juurikin yksi pieni "ansa" näissä mopohommissa. Kuvassa näyttää olevan varsin hyvännäköinen lähtökohta kunnostukselle. Muutama juttu tosin mietityttää. Mielestäni Mustang-mopoissa käytettiin Zyndapin-moottoreita ja toisekseen näyttää, että keula ei ole alkuperäinen, vaan on peräisin Monarkista?
Tokihan tuostakin "Mustangista" saa aivan kelvollisen ajelupelin,mutta ei ehkä kannata viedä ammattitaitoisille museokatsastajille näytille.

Itse kiinittäisin erityistä huomiota "aihion" hankinnassa mopossa oleviin kromiosiin, niiden kuntoon erityisesti, koska niiden kunnostus on kallista ja kelvolliset käytetytkin usein vaikeasti saatavissa.

Tuosta alla olevasta linkistä löytyy lisä tietoa Mustang-mopedeista.....


https://mo-ped.se/moped/mustang.htm#MUSTANG
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 23, 2020, 07:23:24 ap kirjoittanut Eino Turunen »

Tammikuu 23, 2020, 09:43:21 ap
Vastaus #10

Kimmo Virtanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5
Kiitoksia taasen. Mustang-mopoja ilmeisesti kuitenkin on tehty myös ILOn moottoreilla, löysin aiheesta pari vanhempaa ketjua täältä:
https://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=117300.msg579495#msg579495

https://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=109805.0

Jostain myös olin lukevinani, että Trelleborgin tehtaalla olisi valmistettu myös Monarkin mopoja.. Tiedä häntä :)

Tammikuu 23, 2020, 11:00:01 ap
Vastaus #11

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 515
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Tuo mopo on kyllä enämmän sekasikiö mutta näyttäis että se on silti tehtaan oma sekoitus  kuten Solifer Silvakin oli.  Mustangin tehtaalla on tehty myös Monarkeja  joitain malleja Mustangin nimellä !!

Tammikuu 23, 2020, 11:16:48 ap
Vastaus #12

MarkkuT Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 62
Harvinaista mallia ostamassa kannattaa panostaa enemmän rahaa yleensä jos vaan saa hyvän.Tulee paljon halvemmaksi loppupeleissä kun ostaa kohtalainen ja haalia huonokuntoisia varaosia sieltä täältä tai korvata kuluneet osat uusilla surkealaatuisilla varaosilla.

Tammikuu 23, 2020, 11:21:54 ap
Vastaus #13

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1112
Tuo mopo on kyllä enämmän sekasikiö mutta näyttäis että se on silti tehtaan oma sekoitus  kuten Solifer Silvakin oli.  Mustangin tehtaalla on tehty myös Monarkeja  joitain malleja Mustangin nimellä !!
Olen samaa mieltä.
Noilla Ruotsin ja Norjan mopeditehtailla on tehty samoista palikoista vaikka kuinka monenlaista kokoonpanoa.
Tuossa näyttäisi olevan Monarkin lamppu sellaisessa keulassa, jota ei ainakaan noista linkkien kuvista tullut vastaan.
Ei myöskään Mustangin kuvissa ollut tuota lamppua, mutta epäilen silti että tuo kokonaisuus on joskus kaupasta ostettu.

Tammikuu 23, 2020, 12:13:04 ip
Vastaus #14

Eino Turunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 104
Näyttäisi, että tuossa kuvan Mustangissa saattaisi olla tyyppikilpi paikallaan.Olisi mielenkiintoista tietää, että millä tyyppinumerolla se on mahdollisesti Suomessa tyypitetty?Vuonna -59 on ainoastaan tyypitetty (09102) Mustang 596/49 malli. Tuo kuvan malli juuri poikkeaa moottorin ja keulan osalta tuosta mallista. Ilmeisesti tuo Mustangi ei löytänyt Suomesta ostajakuntaa ainakaan tyypitettyjen mallien vähäisyyden perusteella. Vuosien -58-64 vain tuo yksi malli.


Mutta niinkuin aiemmin todettiin, kokoonpanothan saattoi olla mitä vain......