Kirjoittaja Aihe: Mainoksen uhri...  (Luettu 5260 kertaa)

Toukokuu 12, 2020, 22:28:25 ip
Vastaus #30

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4080
Tuossa tänään ajellessa hoksasin että vaihteistohan toimiikin jotenkin jouheammin kuin ennen.
Vaihteensiirron tahmeus on, jos ei nyt kokonaan kadonnut, niin ainakin vähentynyt.

Vaihteistossa (moottorissa) oleva öljy on samaa merkkiä ja mallia kuin ennen lisäainetta?
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Toukokuu 12, 2020, 22:44:10 ip
Vastaus #31

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 598
Tuossa tänään ajellessa hoksasin että vaihteistohan toimiikin jotenkin jouheammin kuin ennen.
Vaihteensiirron tahmeus on, jos ei nyt kokonaan kadonnut, niin ainakin vähentynyt.

Vaihteistossa (moottorissa) oleva öljy on samaa merkkiä ja mallia kuin ennen lisäainetta?
Ei ole.
Aluksi käytin Castrolia ja siten siirryin Red Lineen. Sillä on ajeltu viimeiset 40000km.
Nyt on ollut sisällä Motonetin Motox jolla ajeaan vain tämän käsittelyn ajan ja sitten taas Red Line koneeseen.
Tosin voi olla, että koko vaihteensiirron liukkaustuntemus johtuu vain kylmästä toukokuusta ja sitä kautta jäykempänä pysyttelevästä öljystä.

Katsotaan siten kesemmällä saako vaihteita enää potkittua päälle ollenkaan.

Toukokuu 14, 2020, 22:21:07 ip
Vastaus #32

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4080
Hämmennetään vähän.
Xado


Legenda tietää kertoa, että se kestävä venäläinen poranterä, mistä koko homma sai alkunsa, oli kahden miehen työn tulos.
Sen takia on myös kahta eri ainetta...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Toukokuu 15, 2020, 07:30:36 ap
Vastaus #33

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 598
Hämmennetään vähän.
Xado

Legenda tietää kertoa, että se kestävä venäläinen poranterä, mistä koko homma sai alkunsa, oli kahden miehen työn tulos.
Sen takia on myös kahta eri ainetta...

Muistelen lukeneeni tästä jonkun artikkelin jo vuosia sitten jostain alan lehdestä. Netti- tai olisiko ollut ihan perinteinen paperilehti.

Tätä kilpailevaa tuotetta ei ole juuri meilläpäin mainostettu eikä siitä ole lähtenyt kehittymään samanlaista tunteita herättävää ilmiötä konemiesten keskuudessa kuin paremmin tunnetusta kipailijastaan.
Tästä johtuen siitä ei ole kertynyt myöskään kovin paljon käyttäjäkertomuksia joiden perusteella voisi muodostaa mielikuvaa tuotteesta.
Näissä asioissa on pakko turvautua mielikuviin, jotka totuuden nimissä ovat lähellä mielikuvitusta, koska tutkittua faktatietoa on tarjolla niukasti.

Aloitusviestissä mainitsin: Olen pitkään seurannut rvs-keskusteluja enkä ole etsimälläkään löytänyt mitään perusteltua moitetta.
Joku väittää kulutuksen pienenyneen ja rapinoiden vaimentuneen. Joku taas sanoo ettei vaikuttanut mitään mutta kukaan ei väitä, että olisi tehnyt tuhoja.


Ainakin omalla kohdallani kynnys siihen, että ylipäätään uskallan kaataa ylimääräisiä mömmöjä moottoriin on korkea. Kynnykselle kiipeämiseen yllyttää uteliaisuus. Mutta lopullisen reunan yli hyppäämiseen vaikuttaa yleisön reaktiot. Jos riittävän moni kertoo jo hypänneensä eikä käynyt kuinkaan niin se yllyttää hypäämään. Mutta jos joukosta huudeltaisiin myös varoittavia esimerkkejä vaurioista niin jättäisin hyppäämättä.

Mutta lopulta kuitenkin, kuten ketjun otsikkokin sanoo: "Mainoksen uhri..."
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2020, 09:27:04 ap kirjoittanut Juha Pohjamo »

Heinäkuu 27, 2020, 19:59:27 ip
Vastaus #34

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 598
No nyt kun on muutama tuhatta ajettu oikeilla öljyilllä niin pari havaintoa.

Se aiemmin mainittu vaihteiden sulavampi toiminta on sulavaa edelleen.

Ensin sanoin, että polttoaineen kulutuksessa ei ole havaittavaa eroa.
Perun varovasti väitettäni sen suhteen.

En ole koskaan pitänyt kirjaa kulutuksista, joten täsmällistä tilastoa ei ole.
Minulla on kuitenkin tapana nollata trippimittari aina tankkauksen yhteydessä ja sen näyttämän perusteella päätellä koska kannattaa hakeutua essolle.
Polttoaineen loppumisen varoitusvalo on syttynyt aiemmin 240km - 270km välillä riippuen ajosuoritteesta.
Matka-ajossa yleensä juuri siellä 270km kohdilla mutta harvoni yli.
Nyt kuitenkin viimeaikoina valo on matka-ajossa syttynyt vasta kun mittarissa on lähemmäs 300km ja esimerkiksi eilen oli jo 324km.
Ennen 270km lukemaa ei ole tainnut syttyä kertaakaan juhannuksen jälkeen.

Johtuuko sitten ainaisesta myötätuulesta tai iän myötä rauhoittuneesta kuskista vai mistä mutta jostain toimintamatkaan on tullut kymmenisen prosenttia lisää.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 27, 2020, 23:03:02 ip kirjoittanut Juha Pohjamo »

Heinäkuu 28, 2020, 16:01:04 ip
Vastaus #35

eero ikonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 24
Nappasin minäkin rvs-hyllystä mukaan vaihteiston lisäaineen 39 eurolla. Näyttää riittävän kolmeen öljylitraan eli laitan mössöt myös perään ja kardaaniin. Itse käytän vaihteistossa 85w140 öljyä Repan ehdotuksen mukaan. Kerron tuloksista myöhemmin. Moottori toimii hyvin ja puristukset on kohdallaan, joten siinä kohtaa säästin
Nyt on ainakin tonni tullut kilsoja rvs lisäyksen jälkeen. Ei ole vaihteisto muuttunut japanilaistyyppiseksi eli edelleenkään ei salli nopeita vaihtoja ei ylös- eikä alaspäin. Välivapaitakin löytyy ihan kuin ennenkin. Eli näillä kokemuksilla en ryhdy rvs-mannekiiniksi vaan vaihdan jatkossakin rauhallisesti käyttäen tarvittaessa vaihdepolkimen esipainamista vaihdon sujuvoittamiseksi

Heinäkuu 28, 2020, 17:39:44 ip
Vastaus #36

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4080
No nyt kun on muutama tuhatta ajettu oikeilla öljyilllä niin pari havaintoa.

Se aiemmin mainittu vaihteiden sulavampi toiminta on sulavaa edelleen.

Ensin sanoin, että polttoaineen kulutuksessa ei ole havaittavaa eroa.
Perun varovasti väitettäni sen suhteen.

En ole koskaan pitänyt kirjaa kulutuksista, joten täsmällistä tilastoa ei ole.
Minulla on kuitenkin tapana nollata trippimittari aina tankkauksen yhteydessä ja sen näyttämän perusteella päätellä koska kannattaa hakeutua essolle.
Polttoaineen loppumisen varoitusvalo on syttynyt aiemmin 240km - 270km välillä riippuen ajosuoritteesta.
Matka-ajossa yleensä juuri siellä 270km kohdilla mutta harvoni yli.
Nyt kuitenkin viimeaikoina valo on matka-ajossa syttynyt vasta kun mittarissa on lähemmäs 300km ja esimerkiksi eilen oli jo 324km.
Ennen 270km lukemaa ei ole tainnut syttyä kertaakaan juhannuksen jälkeen.

Johtuuko sitten ainaisesta myötätuulesta tai iän myötä rauhoittuneesta kuskista vai mistä mutta jostain toimintamatkaan on tullut kymmenisen prosenttia lisää.

270km-->324km on 20 prosentin kasvu... ;)
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Heinäkuu 28, 2020, 17:52:34 ip
Vastaus #37

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 598
270km-->324km on 20 prosentin kasvu... ;)
Yksittäisisestä tilastopoikkeamasta ei varmaan kannata vetää johtopäätöksiä.

Kuten sanoin, ennen se oli keskimäärin noin 270km ja "nyt lähemmäs 300". Siis kymmenisen prosenttia.
Ja yhtään en ota kantaa siihen mistä ilmiö johtuu.

ps.
Jotkut ovat kertoneet tyhjäkäyntikierrosten nouseen käsittelyn seurauksen ja tämän on oletettu johtuvan moottorin sisäisten kitkojen pienenemisestä.
Itse en tälläistä huomannut. Trumpassa sen luulisi tulevan esiin, koska tyhjäkäynti säädetään ihan perinteiseen kaasarityyliin ruuvilla vaikka ruiskukone onkin.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 28, 2020, 18:11:20 ip kirjoittanut Juha Pohjamo »