Kirjoittaja Aihe: Mainoksen uhri...  (Luettu 5703 kertaa)

Helmikuu 06, 2020, 15:45:11 ip
Vastaus #15

Ben Rydman

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 501
  • CeXi on parasta!
Vanhamoto-blogissa on kanssa vähän juttua rvs-kokemuksista:
https://www.vanhamoto.net/2017/06/rvs-kasittely-wagnerissa.html


Ja nyt on tulossa lisää kokemuksia meidän blogiimme seuraavassa jutussa: toiseen samanlaiseen Bemariin tehtiin samanlainen käsittely eli moottori, vaihdelaatikko ja perä - kuhunkin oma aineensa. Sama käsittely samanlaisessa pyörässä tuotti samanlaisen tuloksen kuin aiemminkin.
- bensankulutus tippui
- öljynkulutus tippui
- isoin muutos tuntuu vaihdelaatikossa, josta tuli japanilaisen kevyt toiminnaltaan
- perässä en osaa sanoa, miten tietäisin, onko se vaikuttanut jotenkin. Perä oli äänetön ennenkin ja on yhä
Kokemuksesta osaan nyt sanoa, että noissa K75 - Bemareissa käsittely kestää noin 70 000 km.
RVS on siis metallin lisäaine, ei öljyn. Sitä käyttää aika moni kilpakuski Suomessakin. Niillä viritysasteilla se tuo kuulema mitatusti muutaman lisähevosen, mutta tuskin missään normaalikoneessa mitään suuremmin havaittavaa teholisää.
Mutta joku kommentoi, että voiko olla haittaa? Voi, jollei sitä käsittelyä tehdä oikein. Silloin se voi jäädä sakaksi jonnekin koneen pohjalle ja ei saavuteta mitään hyötyjä, ennemmin haittaa.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 06, 2020, 15:50:04 ip kirjoittanut Ben Rydman »
Honda CX500 & BMW K75, vanhat prätkät yleensä ja tapahtumat kuvina -aiheinen blogi  http://www.vanhamoto.net/

Helmikuu 06, 2020, 15:54:11 ip
Vastaus #16

Ben Rydman

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 501
  • CeXi on parasta!
Tiedän: mainoksen uhri ja hyväuskoinen hölmö. Mutta silti houkuttelisi kokeilla.
Jos nyt talvihuollossa heittäisikin 100000km ajettuun trumppaan jotkut halvat MP-öljyt ja satsin rvs:ää
Ajaisi sillä sekoituksella sen 500-600km ja vaihtaisi siten oikeat ajoöljyt.
Ja niihin uusiin öljyihin toinen käsittely! Ekalla kerralla vaatii kaksi käsittelyä. Ensin vanhoihin öljyihin, ajoa joku muutama sata kilometriä, sitten toinen satsi uusiin öljyihin. Eka käsittely selkeästi irrottaa p*skoja koneesta, toinen käsittely puhtaassa koneessa tarttuu metalliin. Omissa pyörissä vaikutus on tosiaan ollut mitattavissa hyvin selkeästi, mutta toki erilaisia pyöriä kuin Trumppasi.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 06, 2020, 16:06:10 ip kirjoittanut Ben Rydman »
Honda CX500 & BMW K75, vanhat prätkät yleensä ja tapahtumat kuvina -aiheinen blogi  http://www.vanhamoto.net/

Helmikuu 06, 2020, 16:01:24 ip
Vastaus #17

Ben Rydman

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 501
  • CeXi on parasta!
Toisaalta, jos "ihmeaineet" oikeasti toimisi, niin miksi isot öljy-yhtiöt tekee edelleen moottori- ja muita öljyjä ilman niitä?
Itse asiassa on vastaavaa öljyä, mutta siinäkin korostetaan, että se ei ole öljyn lisäaine vaan metallin. Maailman paras öljy (tarkoitettu 1000+ -heppaisiin autoihin) lienee Tribodyn, jossa on vastaavantyyppistä ainetta seassa. Ko. öljy maksaa muistaakseni 142 €/3,7 litraa eli kallista on, eikä mikään normiauto vaadi niin hyvää öljyä. Yli tuhatheppaiset kyllä. Tässä linkki kotimaiseen ammattikorkeatutkimukseen öljyistä, jossa tuonkin öljyn voi havaita tosiaan olevan tuhat kertaa parempaa - mutta ei ehkä hinnallaan perustele käyttöä normivehkeissä. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/144947/Silfverberg_Jani_Marttila_Joni.pdf?sequence=1&isAllowed=y   <-- Esim. sivu 39!
Honda CX500 & BMW K75, vanhat prätkät yleensä ja tapahtumat kuvina -aiheinen blogi  http://www.vanhamoto.net/

Helmikuu 06, 2020, 21:08:28 ip
Vastaus #18

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 609
Ja niihin uusiin öljyihin toinen käsittely! Ekalla kerralla vaatii kaksi käsittelyä. Ensin vanhoihin öljyihin, ajoa joku muutama sata kilometriä, sitten toinen satsi uusiin öljyihin. Eka käsittely selkeästi irrottaa p*skoja koneesta, toinen käsittely puhtaassa koneessa tarttuu metalliin. Omissa pyörissä vaikutus on tosiaan ollut mitattavissa hyvin selkeästi, mutta toki erilaisia pyöriä kuin Trumppasi.
Trumppa ei syö toistaiseksi lainkaan öljyä. Redlinen 20W-50 pysyy hyvin sisällä ja kone on hämmästyttävän puhdas sisuskaluiltaan.
Viime talvena kun avasin kytkimen niin koneen sisäkaluja sormella pyyhkäistessä sormeen ei jäänyt muuta kuin öljyä. Ei ollenkaan perinteistä mustaa mönjää.
Mutta juoma sille kyllä kelpaa senkin edestä. Rauhallisessakaan matka-ajossa ei pääse alle viiden litran. Ja mekaaniset raksutukset ovat voimakkaat. Ovat aina olleet.

Se mitä rvs:tä uskaltaisin odottaa olisi ehkä lievästi laskenut polttoaineen kulutus ja toivottavasti edes vähän vaimenevat raksutukset.
Mutta ennenkaikea se, että kone pysyisi nykyisessä kunnossa vähän kauemmin.

Helmikuu 07, 2020, 07:23:05 ap
Vastaus #19

Martti Törmä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1309
Joskus aiemminkin oli RVS.stä keskustelua. Silloin kerroin omia kokemuksia.
Pojalla oli VW Golf 2-litraisella koneella ajokilometrit luultavasti n. 400000km, mittarissa about 210000.
Auto söi öljyä n.1,5-2L/1000km ja savutti kuin Wartburg. Käsittely tehtiin näin, ensiksi pesevä aine vanhojen öljyjen sekaan ja 30km rauhallista ajoa tasakaasulla.Sitten uudet öljyt ja RVS sekaan, taas rauhallista ajoa n.60km.
Lopputulos oli että öljyn kulutus putosi huomattavasti, muistaakseni 0,5L piti lisätä jonkin ajan kuluttua olisko ajoa ollut takana 2-3000km.
Oliko syynä pesevän aineen irtisaamat männänrenkaat vai RVS.n aikaansaama tiivistyminen sitä ei voi tietää. Ainakin paskasta autosta tuli vähemmän paska.
Tarina löytyy kyllä tältä sivustolta jostakin,itse en viitsi nyt hakea ja kilometritkin on jo pitkälti unohtuneet.

Helmikuu 07, 2020, 09:01:23 ap
Vastaus #20

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4270

Oliko syynä pesevän aineen irtisaamat männänrenkaat vai RVS.n aikaansaama tiivistyminen sitä ei voi tietää..


Veikkaan, että männänrenkaat.
Noin suurta öljynkulutusta savuttamista ei mikään nanoaine korjaa tai sitten sen pitäisi rakentaa sinne moottoriin melko huomattavia kerrostumia lisää tavaraa kuluneiden osien päälle.

RVS ei myöskään vaihda venttiilivarren kumia uusiin...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Helmikuu 08, 2020, 07:15:04 ap
Vastaus #21

Ben Rydman

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 501
  • CeXi on parasta!
Ja niihin uusiin öljyihin toinen käsittely! Ekalla kerralla vaatii kaksi käsittelyä. Ensin vanhoihin öljyihin, ajoa joku muutama sata kilometriä, sitten toinen satsi uusiin öljyihin. Eka käsittely selkeästi irrottaa p*skoja koneesta, toinen käsittely puhtaassa koneessa tarttuu metalliin. Omissa pyörissä vaikutus on tosiaan ollut mitattavissa hyvin selkeästi, mutta toki erilaisia pyöriä kuin Trumppasi.

Se mitä rvs:tä uskaltaisin odottaa olisi ehkä lievästi laskenut polttoaineen kulutus ja toivottavasti edes vähän vaimenevat raksutukset.
Mutta ennenkaikea se, että kone pysyisi nykyisessä kunnossa vähän kauemmin.
Tee kuitenkin ohjeen mukaan, vahva suositus. Yksi satsi vanhoihin öljyihin, muutama sata kilometriä, sitten toinen satsi uusiin öljyihin ja ajoa seuraavaan öljynvaihtoväliin. Samoin aineen laittamisessa ohjeen mukaan eli muistaakseni lämpimään koneeseen ensin puolet, sitten tyhjäkäyntiä muistaakseni 15 minuuuttia ja sitten loput aineet sisään - ja heti perään ainakin puoli tuntia ajoa.
Honda CX500 & BMW K75, vanhat prätkät yleensä ja tapahtumat kuvina -aiheinen blogi  http://www.vanhamoto.net/

Helmikuu 13, 2020, 16:52:11 ip
Vastaus #22

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 609
No niinhän siinä kävi, että Motonetistä tarttui mukaan öljykannu halpaa motskariöljyä ja RVS-purkki.
Kerron sitten kevväämmällä tuliko hevosvoimia lisää vai räjähtikö koko keksintö.

Helmikuu 18, 2020, 08:35:50 ap
Vastaus #23

Jussi Kumpu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 882
  • S Vileenin sukulais-sielu.
Taidan FJ:n kilkattelijaan tehdä saman tempun.
Jussi 044 7212497

Maaliskuu 24, 2020, 16:14:28 ip
Vastaus #24

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 609
No niinhän siinä kävi, että Motonetistä tarttui mukaan öljykannu halpaa motskariöljyä ja RVS-purkki.
Kerron sitten kevväämmällä tuliko hevosvoimia lisää vai räjähtikö koko keksintö.

Noniin, RVS-satsi kaadettu koneeseen (kahdessa erässä, kuten ohje sanoo) ja esimmäinen lenkki ajettu. Tämän perusteella nyt ei osaa sanoa juuta eikä jaata. Tutkimukset jatkuvat....

Huhtikuu 27, 2020, 18:47:28 ip
Vastaus #25

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 609
Ajelin muutamana päivänä yhteensä pari sataa kilometriä silloin kun kaadoin litkut koneeseen.
Tässä tuli vaan kolmen viikon ajotauko sattuneesta syystä.
Onkohan ne nanopartikkelit nyt sakkana öljypohjassa ajamattomuuden takia?

Ohje kylläkin sanoo, että alun sekoittumisvaiheen jälkeen moottoria saa sammutella normaalisti.

Toukokuu 01, 2020, 21:55:41 ip
Vastaus #26

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 609
Ajelin muutamana päivänä yhteensä pari sataa kilometriä silloin kun kaadoin litkut koneeseen.
Tässä tuli vaan kolmen viikon ajotauko sattuneesta syystä.
Onkohan ne nanopartikkelit nyt sakkana öljypohjassa ajamattomuuden takia?

Ohje kylläkin sanoo, että alun sekoittumisvaiheen jälkeen moottoria saa sammutella normaalisti.

Käänsin pyörän pari kertaa hetkeksi kyljelleen molemmin puolin. Kai ne sieltä lähtivät liikkeelle jos olivat pohjalle painuneet.

Toukokuu 09, 2020, 20:14:03 ip
Vastaus #27

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 609
Alkaa olla 600km ajettu RVS:t sisässä. En ole huomennut toistaiseksi mitään vaikutusta mihinkään.
Tuo trumpan 865 kone on sellainen raksuttaja, että siinä ei varmaan ihan helposti edes huomaa jos jotain pientä hiljenemistä olisikin tapahtunut.
Öljyä ei ole kulunut tähänkään asti ja polttoaineen kulutuksesta en osaa sanoa mitään. Jos kulutus jonkun desin olisikin muuttunut niin se hukkuu normaaliin hajontaan. Tankillisella pääsee edelleen 230-270km riippuen missä ja miten ajaa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 09, 2020, 21:22:22 ip kirjoittanut Juha Pohjamo »

Toukokuu 12, 2020, 13:31:37 ip
Vastaus #28

eero ikonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 32
Nappasin minäkin rvs-hyllystä mukaan vaihteiston lisäaineen 39 eurolla. Näyttää riittävän kolmeen öljylitraan eli laitan mössöt myös perään ja kardaaniin. Itse käytän vaihteistossa 85w140 öljyä Repan ehdotuksen mukaan. Kerron tuloksista myöhemmin. Moottori toimii hyvin ja puristukset on kohdallaan, joten siinä kohtaa säästin

Toukokuu 12, 2020, 21:07:58 ip
Vastaus #29

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 609
Tuossa tänään ajellessa hoksasin että vaihteistohan toimiikin jotenkin jouheammin kuin ennen.
Vaihteensiirron tahmeus on, jos ei nyt kokonaan kadonnut, niin ainakin vähentynyt.