Kirjoittaja Aihe: Takajousituksen ja -haarukan osat  (Luettu 1198 kertaa)

Helmikuu 03, 2020, 22:07:13 ip
Luettu 1198 kertaa

Ville Ropanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5
Oletteko teettäneet, ja jos niin missä, näitä osia, mitä sitten nimeltään ovatkin, holkkeja tms? Englanniksi ovat usein nimellä silent block.



Löytyvät tästä kaaviosta numerolla 23. Myös nuo numerot 6 ovat hieman vastaavat ja osin uusimisen tarpeessa.

--
Ducati 996, 749
Cagiva: Alazzurra 350, Super City 125
Aprilia: Pegaso 650, Tuareg 350, Pegaso 125, AF1 Replica, Sintesi, Futura, Futura II, Sport Pro
Gilera SP01

Helmikuu 04, 2020, 01:20:10 ap
Vastaus #1

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 587
En nyt paljon ymmärrä noista monoperistä, mutta kuvasta näyttäisi, että kuluvat osat tuossa on nuo 4kpl holkkeja numerolla 22. Valokuvan "akselit" näyttäisi kovakromatuilta ? Ainakin tuo vas. puoleisen luulisi olevan mitoissaan. Takahaarukan laakerointi on tehty niin, että jos se on oikein kasattu ja liikkuu oikeasta paikasta, itse haarukka tai sen akseli ei voi kulua. Ilmeisesti tuossa ne kuluvat osat on juuri nuo holkit n;o 6 (2kpl) ja n;o 5 (4kpl). Jos nuita on hankala saada varaosina, niin nuiden tekeminen on aivan normaalia sorvaus/koneistushommaa jollekin alan pajalle tai firaapelisorvarille. Saattaa helposti tietysti maksaa enemmän kuin valmiit osat. "Silentblock" on brittien suosima yleisnimi semmoselle kumiholkille/kumieristimelle, jossa on sisä ja ulkoputken väliin vulkanoitu kumi. Esiintyy esim perinteisten takaiskareiden kiinnityksessä ja joissakin pyörissä takahaarukan laakeroinnissa. Autojen alustoissa lukemattomissa paikoissa.

Helmikuu 04, 2020, 08:53:22 ap
Vastaus #2

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9611
Jos ei muualta löydy-niin sorvari löytää nuo
holkit kyllä pyörötangon sisältä.

Vähan paremmasta aineesta kun vielä tekee...

Mikä on ulkohalkaisija? Jos vaikka jossain iskunvaimentimen varressa
olisi sopivia aihioita?

t. Markku
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 04, 2020, 11:44:06 ap kirjoittanut markkukovasin »

Helmikuu 04, 2020, 09:50:48 ap
Vastaus #3

Jussi Kumpu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 887
  • S Vileenin sukulais-sielu.
Keinuakseliseen telikärryyn tehtiin varret hydraulisylinterin putkista, sorvarilla oli useita eri paksuisia tankoja varastossaan.Niissä on tuo kovapinnoite valmiina.
Jussi 044 7212497

Helmikuu 04, 2020, 14:55:40 ip
Vastaus #4

Tomi Silvo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 108
Moro


Jos mahdollista teetä uudet osat niin että saat niihin rasvanipat.  ( Tuareg ?)



[/size][size=78%]  [/size]

Helmikuu 10, 2020, 20:43:05 ip
Vastaus #5

Ville Ropanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5
Juu nämä ovat juurikin tuosta Tuareg 350:stä. Ja rasvanipat siellä olivatkin jo valmiina, ne löytyivät kaiken kuran ja moskan alta kun paikkoja putsailin, eli eivät ole olleet aktiivikäytössä edellisillä omistajilla varmaankaan vuosikymmeniin..


Tuon akselin (?) halkaisija on 18mm. Koitto Motoservicellä poiketessani tänään sain vinkin eräästä paikkakuntalaisesta verstaasta, josta noiden teettämistä kannattanee kysyä. Alkuperäisiä ei tosiaankaan ole saatavilla oikein mistään internetin tuntemasta paikasta, kaikki tarjoavat nollasaldoa. Harrastamisen hienoutta :)


--
Ducati 996, 749
Cagiva: Alazzurra 350, Super City 125
Aprilia: Pegaso 650, Tuareg 350, Pegaso 125, AF1 Replica, Sintesi, Futura, Futura II, Sport Pro
Gilera SP01

Helmikuu 10, 2020, 22:09:03 ip
Vastaus #6

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 655
Jonkin vehkeen männäntapit voisivat olla oikean kokoisia, vain pituus ehkä ei riitä.
Hydraulisylinterin männänvarsista ei minusta kannata alkaa tekemään. Niissä on kromipinta joka ei ole kovin vahva.
Karkaistuja nuo tapit näyttäisi olevan, eli sorvaamalla ja karkaisun jälkeen kivihionta, jos tekemään joutuu.