Kirjoittaja Aihe: Moottorin lohkojen tiivistys.  (Luettu 2089 kertaa)

Helmikuu 08, 2020, 10:48:24 ap
Luettu 2089 kertaa

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3557
 Ei kai tää sovi -entisöinti- nimen alle, sen paremmin ku muuallekaan.
 Tekniikka-osiota odotellessa...

 Nomutta. Pitäs lyödä moottori nippuun ja kysyn viisaammilta; käytättekö lakkaa / siliconia paperitiivisteen tukena, vaiko ihan kuiviltaan ?
 Jotku käyttää pelkkää tiivistemassaa, jotkut pelkkää paperitiivistettä.

 Onko "oikeaa tapaa" olemassa ?

Helmikuu 08, 2020, 10:56:38 ap
Vastaus #1

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 9843
Jos siihen se paperitiiviste kuuluu alkujaan-niin
kannattaa laittaa jo erilaisten välyksien takia-
ja nykyään aina hiukan sipissut olen mustaa liimaa-se tuntuu
istuvan tiiviimmin kuin vaikkapa sininen tiivisteliima.

Jos pelkällä liimalla kasaa-kiristää ensin ihan kevyesti lohkot...ja tunnin..parin päästä
lopulliseen tiukkuuteensa. Silloin yleensä pitää hyvin.

Liima on siitä hyvä,etä se tiivistää myös ne pienemmät kolhut ja jäljet
tiivistepinnoissa. Joskus kannattaa myös "käsikalvaa" poranterällä tötterölleen
nousseet pultinreiät tiivistepinnassa...

t. Markku

Helmikuu 08, 2020, 10:59:05 ap
Vastaus #2

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4230
Jokainen tapa on oikea... ;D

Itse kurkkaan mitä korjausmanuaali sanoo aiheesta.
Esim. Ducatin staattorin puoleinen lohko pelkällä tiivisteliimasilikonimassalla.

Mutta ohjeen mukaan, joka ei tarkoita sitä, mitä sieltä purettaessa löytyy.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Helmikuu 08, 2020, 23:56:40 ip
Vastaus #3

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3423
Mites paperitiiviste, laitatteko kuiviltaan?  Miun isäukko neuvo aina moottorinpesuaineella tai öljyllä kostuttammaan tiivisteen ennen paikalleen laittoa.  Isäukko kuoli vuonna 1970, että on voinu paperitiivisteen raaka-aineet sen jälkeen osin muuttua...

Johonkii kasattavvaan konneeseen oli alkuperänen, mutta melko vanhaa varastoa oleva keskitiiviste löytynny jostain.  Jos sen ois kuiviltaan laittanu ohjareihin, niin takuuvarmasti ois menny rikki; oli paperi kuivuessaan kutistunu sen verran mitoissaan.  Maltoin olla rikkomatta, ja laitoin jokskuu aikaa likkoomaan pesupetrooliin, ja sitte vielä öljysin notkealla öljyllä, ni meni ehjänä paikalleen.  Vaan on tuostakin kokemuksesta jo hyvinkin 10 vuotta, kun ei viime aikoina oo oikein tullu mittään asennuksen tapasta tehdyks... eikä sen puoleen just paljon muutakaan.

jv

Helmikuu 09, 2020, 08:13:08 ap
Vastaus #4

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 9843
Niin-kai niitä tapoja on.

Mutta jos vaikka lohkosta puhutaan-ihan hitusen sipasen
liimaa tiivisteen kummallekin puolelle-kun ei tarvitse toivottavasti ihan heti availla.

Muualle sitten harkinnan mukaan. No nuo mun ikivanhat rysät ovat
yleensä niin kolhuilla,että eihän ne ilman liimaa edes litkuja
sisällään pitäisi..

t. Markku

Helmikuu 09, 2020, 10:45:56 ap
Vastaus #5

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5547
  • MC Debit
Kyllä minä öljyllä tai jopa vaseliinilla sipaisen uudet tiivisteet asennusvaiheessa. Isä näin neuvoi 80-luvulla kun oli ekassa isommassa rempassani asennusvalvojan ominaisuudessa. Jotenkin tuntuu, että näin toimien tiiviste ”kyllästyy” eikä ime varsinaista moottoriöljyä sitten... tai jotain. Pitääpä kysäistä mikä tuossa oli ajatuksena.

On siinä sekin että pysyyhän se vaseliinista tahmea tiiviste paremmin paikallaankin asennusvaiheessa. Esim Sportsterin ensiövedon koppa on varmaan yli puoli metriä pitkä, 30cm korkea, tiivistepinta jotain 6-8mm leveä ja kourallinen varttituuman ruuveja pitämässä sitä kiinni. Vaihdepoljin tulee siitä läpi, enskaketjun kiristäjä pitää siinä asennusvaiheessa asetella oikein, lisäksi kytkinvaijeri ja kytkimen irroitussysteemi ovat myös kopassa kiinni. Helpottaa paljon jos edes se tiiviste ei yritä koko ajan pudota paikaltaan.

Liimaa en laita koska tiiviste menee rikki jos joutuu kopan jostain syystä irroittamaan. Tuo oli liimattu ja oli kyllä tiukkaa tavaraa. Koppa oli jumissa, irtos kyllä kun löysäsin ruuvit ja vedin kytkinkahvasta, mutta jos olisi ollut vaikka kytkinvaijeri poikki niin olisi sitä ihmetellyt. No tää oli sellaisella sikakovalla liimalla että tiiviste lähti veistellen semmoisina 1x2 mm paloina. Sopiva liima olisi ollut, no, sopivampi :)
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Helmikuu 09, 2020, 10:57:42 ap
Vastaus #6

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1110
usein oon laittanu liimaa sitä vanhanaikaista ruskeaa toiselle puolelle jotta asennus onnistuu ja sitten myös saa auki kun tiiviste jää toiselle puolelle kiinni tai sitten pelkkää tiivistemassa eikä paperia, niin kun kaikki tietää sitä pitää laittaa tosi vähän ettei tursua väärin paikkoihin mutta riittävästi

Helmikuu 09, 2020, 11:03:42 ap
Vastaus #7

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 9843
Jos se paikka siinä koneessa tosiaan on semmoinen,että sitä
pitää välillä-tai melko usein-aukoa,niin silloin toki kannattaa
funtsia se liiman laatu yms.

Mutta lohkon väliin nyt kannattaa mielestäni aina ihan pikkiriikkisen laittaa-vaikka
olisi se paprutiivistekin. Mutta-järkeä käyttäen,ettei mene vaikkapa öljyreiät tukkoon.

Priimat tiivistepinnat yleensä pitävät sillä paperitiivisteelläkin,
jos se on niin suunniteltu...ja kiristys menee oikein.

t. Markku

Helmikuu 12, 2020, 14:35:52 ip
Vastaus #8

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 574
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Paperi tiivisteeseen hyvälaatuista  tiiviste massaa !!

Helmikuu 12, 2020, 15:08:06 ip
Vastaus #9

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3423
Ja vyö saattaa katketa tai henkselit irrota, varmempi olla molemmat?