Kirjoittaja Aihe: Kaksisylinterisen IC:n kipinälotto  (Luettu 2061 kertaa)

Helmikuu 13, 2020, 18:32:32 ip
Luettu 2061 kertaa

Martti Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2522
IC:n syttyvika tuntuu olevan tiukassa. Oikean puoleinen sylinteri siis pimenee välillä. Ostin pyörän viime kesänä ja oikea sylinteri ei käynyt. Sain sen pelaamaan putsailemalla paikkoja, mutta siinä ilmaantui vielä harvakseltaan pientä pätkimistä. Etenkin ajovalo päällä ajaessa se hiljeni välillä, mutta parkkivalolla alkoi taas käydä. Pitkälle toista tuhatta sillä kuitenkin ajoi käytännössä ongelmitta. Toissa viikolla alkoi kuitenkin parkkivalolla ja valottakin nykiä. Pian sen jälkeen oikea sylinteri hiljeni lähes kokonaan. Välillä sytyttelee vähän, välillä toimii melkein täydellisesti. Lataa hyvin, n. 7,5 volttia kun kaasua vääntää. Nyt olen:

-Kokeillut kolmella eri konkalla, useammalla puolalla, lukuisilla tulpilla. Myös varmasti toimivilla vasemman sylinterin palikoilla.
-Putsannut kaikki liitokset
-Vetänyt uuden piuhan kärjiltä puolalle
-Vaihtanut kärjet
-Ladannut akun ulkoisella laturilla
-Säätänyt jännitteensäätäjältä latausta
-Putsannut kommutaattorin
-Vaihtanut laturin puoleisen stefan

Kun kärkiä aukoo ruuvarilla virrat päällä niin kipinä tulee epäsäännöllisesti. Välillä hyvä, vahva, välillä ei lainkaan. Silloin kun ei tule niin kärkien välissä väläyttää punertavan kipinän. Kun pyörä oli ulkoisessa akkulaturissa niin kipinöi oikein hienosti. Sen jälkeen otin akkulaturin pois ja polkaisin. Hyvin kävi. Arvelin, että ehkäpä latausta nostamalla ja akun täyteen lataamalla korjaantuu. Parin tunnin latauksen jälkeen laitoin akun pyörään. Ei toiminut enää.

Raotin sylinteriä syksymmällä ja ihan kivalta vaikutti.

Ei ole imuvuotoja, nekin katsoin tarkkaan kuntoon. Ja kipinästä tässä on selvästi kyse.

Vasen sylinteri pelaa erinomaisesti.

Onko ajatuksia?

P.S. tiedän mikä on Vape. Toisessa pyörässä on ja pirun hyvin pelaa. Tähän en kuitenkaan laita, koska haluan opetella nuo alkuperäiset.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 13, 2020, 18:45:42 ip kirjoittanut Martti Korhonen »
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Helmikuu 13, 2020, 19:39:04 ip
Vastaus #1

Frank Nylund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 728

Moi Martti,


Joitain ajatuksia tuohon:


1. Kytke volttimittari puolan + puolelle ja tsekkaa että onko virransyötössä jossain jännitehäviö silloin kun tuo temppuilu alkaa.


2 Ookko kokeillut toisella tulpanjohdolla?


3. Ookko kokeillut toisella tulpanhatulla?


//Frank


Helmikuu 13, 2020, 19:54:22 ip
Vastaus #2

Martti Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2522
On kokeiltu eri tulpan johdolla ja -hatulla.

Voi olla, että huomenna vedän niin yksinkertaiset sähköt kuin vain voi ja rupean siitä miettimään. Mutta pitää mittailla tuosta plussasta ensteks. Sitä en ole nimittäin tehnyt.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Helmikuu 14, 2020, 09:01:27 ap
Vastaus #3

MarkkuRyhänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 40

Moi,

Olisiko sähkön tasasuuntauksessa häikkää?
Tuo akkulaturissa kiinni ollen toimiminen ehkä viittaa ongelman juurille?
Tämä vain oma päätelmäni!

t, Markku



Helmikuu 14, 2020, 10:35:05 ap
Vastaus #4

Martti Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2522
Mittasin nitä tulee puolalle saakka. virrat päälle laitettuna nelisen volttia, akkulaturissa kiinni ollessa noin viisi. Matkalle sitä siis jää. Ei kait siinä, nyt vaan selvittelemään mihin.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Helmikuu 14, 2020, 12:13:18 ip
Vastaus #5

Martti Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2522
Virtalukolta löytyi laitettavaa ja sain sen myötä paremmin virtaa puolalle. Nyt tuntuu pelaavan.

Olisihan tuon voinut nopeamminkin hoksata tehdä, mutta kun toisessa pyörässä olevat Vapen vehkeet on pelanneet niin mahottoman hyvin, ettei ole tällaisia perusasioitakaan päässyt oppimaan! Toisin sanoen kehno harrasteväline.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Helmikuu 14, 2020, 14:06:14 ip
Vastaus #6

Martti Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2522
...ja ennen aikojani iloitsin. Ei se oikein vieläkään. Alkuun kävi hyvin, sitten alkoi vähän pätkiä ja sitten enemmän. Mutta parempi kuin aamulla.

Säädin latauksen 7,4-7,5 tuntumaan ilman valoja.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Helmikuu 14, 2020, 16:30:19 ip
Vastaus #7

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 956
Varmaan olet tulpat vaihtanu....ja vielä keskenäänkin

Helmikuu 14, 2020, 16:37:46 ip
Vastaus #8

Martti Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2522
Ettei vain iloitsemisen tuomitseminen ennenaikaiseksi olisi ollut harkitsematonta. Vaikka aluksi vielä nykikin niin kävin kuitenkin vähän ajelemassa. Hyvin toimi. Niin hyvin, että saatan jopa huomenna ajella sillä töihin.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Helmikuu 14, 2020, 22:00:49 ip
Vastaus #9

Risto Nieminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 126
Oliko virtalukossa pohjalla olevat kärjet, jotka avain painaa kiinni kunnossa ja onko avaimen kyljessä olevissa urissa vielä syvyyttä. Minulla nämä virtalukon kärjet aiheutti epämääräisiä käyntihäiriöitä ja kulunut avain pahensi tilannetta. Puhdistin kärjet ja taivutin niitä siten, että kontaktipinnat osuvat paremmin vastakkain. Lisäksi viilasin moottorisahan teräketjuviilalla avaimen lovia syvemmiksi. Nämä paransivat tilannetta huomattavasti.

Virtalukon kytkentäruuvien ja johdinliuskojen niitatut liitokset voivat myös olla löystyneet. Niitä voi ehkä onnistua kiristämään varovasti vasaroimalla. Monet nykyisin myynnissä olevat uudet virtalukot on aika huonolaatuisia. Uralin virtalukkoja on myös saatavilla, mutta niiden kytkentä on erilainen kuin IC:n lukossa.

Helmikuu 15, 2020, 12:33:38 ip
Vastaus #10

Martti Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2522
Putsailin ja varmistin tuon lipareen eilen. Muutenkin katsoin että virtalukolla on kontaktit kunnossa. Ja hienosti toimi eilen kun kävin ajelemassa. Ei kertaakaan jättänyt tahtia välistä.

Tänään polkaisin käyntiin niin taas pätki ja runsaasti. Ajelin Saabilla töihin. Ei ole aina helppoa olla iloinen IC-mies.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Helmikuu 15, 2020, 13:32:33 ip
Vastaus #11

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3335
Moro

Jaa Saabilla räntäsateessa kunnei ne toimineet Pirkkalassakaan pari viikkoa sitten  :D
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Helmikuu 15, 2020, 13:57:29 ip
Vastaus #12

Martti Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2522
Moro

Jaa Saabilla räntäsateessa kunnei ne toimineet Pirkkalassakaan pari viikkoa sitten  :D

Aivan en nyt ymmärrä, mutta reilun pari viikkoa sitten ajelin IC:llä ränsateessa ensin Mouhijärveltä Tampereelle ja sitten Tampereen ja Kangasalan väliä kohtalaisella menestyksellä. Arvelin pätkimisen ehkä johtuvan kosteudesta. 2.2., eli kaksi viikkoa sitten sunnuntaina alkoi sitten edetä jo niin huonosti, että jäi pyörä telakalle ja Saab varalle! (Oli se Saabkin jo yhtenä päivänä tien varressa pelti auki.)

Menee vuoden tärkein ajokausi hukkaan kun ei pyörä pelaa! Ehkä kuitenkin se lyhin eli kesäkausi menee hyvin.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 15, 2020, 13:59:33 ip kirjoittanut Martti Korhonen »
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Helmikuu 15, 2020, 15:24:47 ip
Vastaus #13

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3335
Moro

Olen tossa kavereiden kuullut heittävän herjaa saabisteille asiasta kun Pirkkalassa testailevat noita hävittäjiä ja joutuivat pitämään räntäsateen takia taukoa kun Viggenit eivät toimineet räntäsateesa no ei se ihan niin ollut mutta kuitenkin voi herjana autoonkin rinnastaa.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Helmikuu 15, 2020, 16:03:15 ip
Vastaus #14

Martti Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2522
No nyt mää tajusin. Mietin jo, että oletko sattunut ajamaan perässä ja tunnistamaan silloin kun Saab sammui liikenneympyrässä räntäsateessa Pirkkalassa. Mutta se oli viime vuoden puolta.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.