Kirjoittaja Aihe: Vuoto testi 2-tahtiin  (Luettu 1535 kertaa)

Maaliskuu 13, 2020, 14:33:32 ip
Luettu 1535 kertaa

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1590
https://www.youtube.com/watch?v=x-Jarx2od6I   jossain ehdottelin tätä ei nyt muista mihin

Maaliskuu 14, 2020, 21:10:36 ip
Vastaus #1

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 461
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Olen tehnyt tuota hommaa läpivuoto mittarilla jota käytin autoverstaassa. 2 tahtisessa tein lätkän pakoaukkoon kumitiivisteellä ja  imureikään  myös tulppa. Vanhasta sytytystulpasta  voi tehdä liitinkappaleen vuotomittarille  hitsaamalla siihen vastakappale . Sen jälkeen homma käyntiin,,,mäntä menee itsestään alas ja silloin näkee vuotomittarista prosenttuaalisen vuodon  jos epäilee stefoja tai moottorin kampikammion saumoja. Ne vuodotkin kuulee korvalla. Jos sitten haluaa testata sylinterin ja männänrenkaan vuotoja niin mäntä ylhäällä. Vuoto mittareita löytyy monen hintaisia ,myös aika halpojakin !!

Maaliskuu 14, 2020, 22:20:54 ip
Vastaus #2

Janne Ahonen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 20
Itse tässä askartelin tämmöisen virityksen kun haluaisin testata akselitiivisteiden ja lohkojen välitiivisteen tiiviyden ennen kuin laitan sylinteriä sun muuta paikalleen.



käyttötapa on siis näin, tulee ikään kuin sylinterin tilalle. Pohjassa on reikä kiertokangen yläosalle:



Elikkäs täsmäsovitettu testeri Minarelli P4:lle, eli tässä tapauksessa Raisun koneeseen.

Ilma pumppaillaan sisään tuosta kyljessä olevasta Schrader-venttiilistä, josta sen saa kätevästi poiskin. Sain tuon juuri valmiiksi ja huomenissa pääsee kierretiivisteen kovettua testaamaan testerin tiiviyttä. Ehkäpä vielä voisi tehdä jonkun systeemin lopputuloksen testaamiseen (siis sylinteri/kansi & mäntä paikallaan), mutta aloitetaan tällä nyt sitten. Turha jatkaa pidemmälle jos nyt jo vuotaa hullun lailla.

t. Janne
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 14, 2020, 22:24:20 ip kirjoittanut Janne Ahonen »

Maaliskuu 15, 2020, 09:38:21 ap
Vastaus #3

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 717
  • Kawasaki A 1 R
      Eikös toi onnistus silleen että pakotiivisteen tilalle sisäkumin pala ja tommonen kaasarin reikään ja kaikki
      tiiviydet kerralla. Nykyaikana olisin laittanut dikitaali mittarin ne on nyt halpoja ja nynyaikasia, niitä ymmärtää
       myös tulevat mopedistit.

Maaliskuu 15, 2020, 10:30:32 ap
Vastaus #4

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3124
Kerrohan Janne tuloksia ja lukuja, kun ehit.

Kokkeilematta ite ajattelen, että tuohon tarvittas vertailuluvut varmasti ehjästä ja virheettömästi toimivasta konneesta rinnalle, ja oikeestaan vielä imupumppu, että tulis testatuks stefat kumpaankiin suuntaan, ja ehkä mahollisuus pyörittää konetta samalla?  Ko jotenkii uskon, että ei oo pullo uuskaan kone stefoistaan?  Ennen stefojen keksimistähän akselitiivisteinä käytettiin sellasia labyrinttitiivisteitä, missä ei ollu hitaaseen vuotoon tiivistettä ollenkaan, mutta öljy ja ahdas kulkureitti kuitenkin toimivat tiivisteenä koneen käydessä.

Korostan vielä, että ei tuo edelläoleva epäily mihinkään kokemukseen perustu, vain kuvitteluun.  Ja sillä lailla vanhakantaiseen ajatteluun, että ihan kaikkea ei voi helposti mitata, tai ainakin pittää olla sitä vertailutietoa, mikä vielä pitäs olla samanlaisesta koneesta ja samalla mittarilla; esimerkiks sen kiertokangelle jätetyn tilan suuruus vaikuttaa paineen laskun nopeuteen.

jaakkovaakko

Maaliskuu 15, 2020, 22:41:18 ip
Vastaus #5

Janne Ahonen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 20
Toki kaikki saa testattua tuolla tavoin, että pakopuoli tukkoon (+tulppa tietty) ja paineistus kaasarin paikalta. Nyt kuitenkin oli ideana testata kampikammio ennen kuin laitan loput kamat paikalleen. Näin menetellen säästyy purkamiselta jos jotain suurta vuotoa löytyy. Varmaankin testaan noinkin, kunhan sellainen aika tulee että kaikki on kasassa. Analogisesta viisarimittarista voi tietysti olla montaa mieltä, mutta itse elektroniikan parissa päivätyökseni puuhailevana tykkään nykyään yksinkertaisista ratkaisuista. Tässä kuitenkin lähinnä tarvitsee katsoa paineen muutosta ajan suhteen, ja siihen viisari voi olla havainnollisempi kuin numerot, eikä tarvitse paristoja. Tuohonhan voi helposti vaihtaa minkä vaan 1/4" putkikierteelle tulevan mittarin jos siltä alkaa tuntua, tai jopa paineanturin jolla logittaa paine tietokoneelle jos haluaa hienostella. Tässä vaiheessa vaan tuo ei tunnu tarpeelliselta,

Aloitusviestissä linkitetyn videon perusteella moottori voisi olla hyvinkin tiivis, jos kaikki on kunnossa. En tosiaan oikein tiedä mitä odottaa. Tämä on sellaista kokeilevaa tiedettä ja itse haluaisin vaan katsoa mitä tapahtuu. Ehkä siitä sitten vähän oppii. Tottahan on että 2T-moottorin ei tarvitse olla staattisesti täysin tiivis, lähinnä kai vaan sen verran ettei seos ennätä kampikammiossa käydessään liikaa muuttua. Sitäkään en osaa sanoa mitä suuruusluokkaa painevaihtelu kampikammiossa on moottorin käydessä. Veikkaan että akselitiivisteet kestävät enemmän ylipainetta kuin alipainetta. Ylipainehan painaa tiivisteen huulet akselia vasten.

Testeri vaikutti hetken jo hyvältä testerin testissä, 30 min testillä lattarautaan kiinnitettynä ja kumipalalla tiivistettynä paine ei muuttunut juuri lainkaan että olisi selvästi voinut sanoa sen laskeneen. Kuitenkin ehkä 45 min kohdalla paine tipahti radikaalisti ja totesin että painemittarin liitos vuotaa. Näemmä itse tehdyt kierteet olivat sen verran sopivat että kierretiivistettä ei juuri ollut mennyt kierteiden väliin. Laitoin nyt sitten kierretiivistettä myös sisäkierteille. Ellei tuo auta niin pitää kokeilla juoksevampaa tiivistettä.

Raportoin kyllä tuloksista, onhan tämä ihan mielenkiintoista tiedettä :)

t. Janne

Maaliskuu 15, 2020, 22:59:46 ip
Vastaus #6

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3124
Hieno asenne siulla Janne!  Ja tuosta jo saamastas tuloksesta; oisin voinu lievästi laittaa vetoa että silmissä häviää paine, ei ne niin tiiviitä voi olla.  Onneks ei ollu vedosta kyse...

Noin eppäilin myös, että ulospäin pittää stefat enemmän ko sissäänpäin.  Taas käynnin kannalta, jos ne vuotaa ulospäin, ne vuotaa valmista seosta ulos, mutta seoksen suhde (siis ilman ja bensan suhde) ei siinä tapauksessa muutu, ja se pitäs näkyä tehon häviönä, kun täytös jää vajaammaks.  Sen sijaan jos vuoto on sisäänpäin, sinne menee pelkkää ilmaa, ja seos jää laihaks.  Mikä pahimmoillaan ilmenee kiinnileikkaamisena tai reikänä männässä.

Jatka kokeita, tässä ollaan yläportailla; tieto tiedon itsensä vuoksi!  Aivan toista kuin vaihtaa vaan sokkona niin kauan uusia osia että toimii.

kannustaapi Jaakko

PS.  Nättiä työtä tuo sinun painemittarin adapteri, hatunnosto sillekin!

Maaliskuu 16, 2020, 01:13:29 ap
Vastaus #7

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 461
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Niin tiivistä moottoria ei ole että paine ei laskisi . Vuotomittauksessa hyväksytään  5-15 % se se toimii 2-4 tahtisissa. Täysin tiivistä ei siis ole olemassakaan  !!

Maaliskuu 19, 2020, 13:12:50 ip
Vastaus #8

Janne Ahonen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 20
Pieni väliaikatieto: Testerin testaus onnistui nyt, jätin sunnuntai-iltana testiin 1,5 bar paineen. Maanantaina iltapäivällä paine oli vähentynyt ainoastaan ehkä viisarin paksuuden verran. Eilen iltapäivällä paine näytti pysyneen suunnilleen samana, eli paineen laskussa kyse lienee ollut vaan ilman jäähtymisestä. Näin ollen testerin yläosa voitaneen todeta hyväksi.Tästä käy ilmi sellainen vaikeus, että hyvin pientä vuotoa on vaikea luotettavasti todeta paineen alenemismenetelmällä, koska lämpötilan lasku yms. ympäristöolosuhteiden muutos muuttaa mittarin näyttämää painetta.

Kunhan saan ruuvit lyhennettyä pinnapulttien kierteisiin sopivaksi, pääsen itse asiaan. Varmaankin viikonloppuna. M7x1,0-kierteiset ruuvit eivät tunnu olevan ihan kamalan yleisiä, mutta onneksi niitä kuitenkin oli saatavissa.

t. Janne

Maaliskuu 19, 2020, 14:37:47 ip
Vastaus #9

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 382
Jos kiinnostaa, niin kartingmoottorit testattiin vesisaaviin upottamalla. Laipat aukkoihin, painetta ja jos mittarissa näytti nopeaa laskua, niin mylly upoksiin. Kohta näki, kumpi puoli valskasi. Ja kyllä ne upotettiin sytkävehkeet paikallaan, ei ne  kastumisesta saa hajota.

Maaliskuu 20, 2020, 21:42:19 ip
Vastaus #10

Janne Ahonen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 20
Noniin, nyt on sitten ruuvit lyhennetty ja ensimmäiset testit tehty.

Pumppasin paineeksi joku karvan vajaa 0,55 bar ja 30 min kuluttua paine oli laskenut hiukan yli 0,45 bar:iin. Ehkä joku 0,08-0,09 bar paineen lasku tuossa tuli puolen tunnin aikana. Itse olisin aika valmis sanomaan, että "hyvä se on", mutta mitä sanoo muu raati?

t. Janne

Maaliskuu 21, 2020, 07:50:56 ap
Vastaus #11

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3430
Moro

Kyllä varmaan käy hyvin kampikammion tiiviyden suhteen kun sillä paineen laskulla ei ole ihan noinkaan pitkää aikaa laskea,ehkä millisekuntteja,en nyt muista missä rajoissa paine kampikammiossa vaihtelee mutta varmasti on hyvä.Tietysti voit vielä rakentaa pumpun alipaineen saavuttamiseksi niin saa sen toisenkin suunnan testattua.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Maaliskuu 21, 2020, 10:05:22 ap
Vastaus #12

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1021
Eipä kyllä ole tullut mieleenkään, että noin tarkkoja mittauksia pitäisi mopossa tehdä.
Aina ajatellut, että uudet stefat uusien laakereiden kanssa takaa tiiviyden.

Maaliskuu 27, 2020, 19:41:20 ip
Vastaus #13

Janne Ahonen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 20
Eihän sitä tosiaan varmaan olisikaan tarvinnut tehdä mittauksia, mutta kun tässä on ensimmäistä kertaa tekemässä kasausta niin mielellään haluaisi varmistella että suunnilleen on mahdollisuudet onnistua. Tuskinpa sitä enää jaksaa joka kerta varmistella jos on samaa tehnyt useamman kerran onnistuneesti. Tein vielä sunnuntaina toisenkin puolituntisen testin ja vuoto oli vieläkin pienempi, joten kaikki lienee ok.

Näin jälkiviisaana voisi todeta että olisi varmaan kannattanut hommata -1…+1 bar mittari, niin olisi voinut testata kummankin suuntaisella paineella. Schrader-venttiili ei kyllä ole yhteensopiva alipaineen kanssa. No seuraavaan versioon sitten pitää laittaa parempi mittari, jota meinasin käyttää nyt vielä "lopputestissä" kun laitoin tuloksista rohkaistuneena yläkerran paikalleen. Bilteman jarrunilmauskannusta saa muistaakseni -0,7 bar alipaineen. Ei mikään tyhjiö mutta varmaan oikeaa suuruusluokkaa.

t. Janne

Maaliskuu 27, 2020, 20:19:27 ip
Vastaus #14

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3430
Moro

Varmaan sellasella DIY ejektorillakin sais riittävän alipainee,eli letkun vaikka sisältä 15 mm kylkeen reikä ja siitä puhalluspistooli läpi jonkin matkaa letkuun ja ilmaa perään niin aika hyvin imee sellanenkin systeemi.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going