Kirjoittaja Aihe: Tunturi 1965  (Luettu 744 kertaa)

Maaliskuu 20, 2020, 06:21:59 ap
Luettu 744 kertaa

Heikki Valtokari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sain tuommoisen tunskan. Se on ihan ok kunnossa, paitsi maalaus ja jotain pientä piste osaa puuttuu ( kuvasta puuttuva ketju ja moottorisuoja mulla on). Olen purkanut atomeiksi paitsi moottorin jolle on tehty ehkä 5 v sitten kone remppa ja mopo on ollut sisällä. Öljyt on kirkkaat ja mäntä näytää ajamattomalta. Tuo on maalattu jollain alkyydimaalilla ja todella huonosti. Onneksi oli maalattu myös kromi/alumiini osia ja ne on maalin alla hienossa kunnossa. Tankokin oli maalattu! Alla lähes täydellinen kromi. Soodapuhalluksella tuo vanha väri irtoaa, runko saa hiekkapuhalluksen . Mikähän on tuo punaisen värisävy, entä harmaa? Entä miten tuo muovilokari/ketjusuoja pitäisi maalata? Myös kaasu/kytkin kahva pitäisi maalata, onkohan sama harmaa?

Ne sähkösinkityt osathan on aika hyvin ruosteessa, ne saavat uuden sähkösinkin kunhan ehdin viedä ne.

Ajattelin pistää museorekkariin. Tuolla on ajettu viimeksi ehkä 1975 ja säilytetty viimeiset 30 vuotta lämpimässä sisällä, tankki nyt on sisältä melko ruosteessa ja on uimassa sitruunahapossa, tarvii vähän tinatakin korkin vierestä. Tankki saa POR15 käsittelyn.

Mistähän löytäisi kuvia siitä miltä tuo on alunperin näyttänyt? En tiedä miten tarkkaa museorekisteröinti on mutta onko sillä väliä jos korvaa suorapäisen ruuvin kuusiokannalla?

Niin jos käy nysväämään niin sylinterin vois ottaa irti ja hiekkapuhaltaa jäähdytysrivat ja vetästä jotain maalia pintaan? Mikähän siinä on ollut alkuperäinen pintakäsittely? Ja pestä kannen ultraäänipesurissa? Tarviiko kannentiiviste vaihtaa jos sen purkaa? Vai miten tuo on tehty, mulla ei ole mitään manuaaleja tuosta moposta. Olen ottanut valokuvia sitä mukaan kun olen purkanut ja irroitetut osat on omissa pusseissa.

Edit: pääsen hiekka/soodapuhaltamaan / maalaamaan ite ja mulla on kaikenlaista työkalua tosin en ole Tuntureiden kanssa ollut tekemissä ja olen huomannut että parempi kysyä kun käyttää voimaa!

EdIt 2: kaasarin meinasin kans purkaa ja pestäultaäänipesurissa..
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 20, 2020, 10:03:45 ap kirjoittanut Heikki Valtokari »

Maaliskuu 20, 2020, 07:51:43 ap
Vastaus #1

Heikki Valtokari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niin olen saanut selville että Harmaa on RAL 7035 puolikiiltävä. Onko tätä myös kahvojen osissa? Alkuperäistä Punaista en tiedä, olisi tarkoitus viikonloppuna vetästä epoksi pohjamaali.

Maaliskuu 20, 2020, 10:08:09 ap
Vastaus #2

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Maaliskuu 20, 2020, 10:27:17 ap
Vastaus #3

Heikki Valtokari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos, oli liian helppoa, mä en löytänyt kun yritin etsiä sävyä en maalia.

Tosin RAL sävy helpottaisi niin saisin paikallisesta kaupasta.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 20, 2020, 10:30:30 ap kirjoittanut Heikki Valtokari »

Maaliskuu 20, 2020, 14:45:47 ip
Vastaus #4

Akseli Zitting

• *
  • Jäsentiedot Poissa
On tainneet värikoodit hävitä tunturi foorumin kanssa bittiavaruuteen? kun en enää itsekään löydä, no tuli tallennettua ne koneelle joten tuosta saa vapaasti tulkita mitä nuo sitten tarkoittaa:

Pappa vm. 1963-1965
sininen: VW LL 5 K
punainen: Sikkens Piaggio 3645 p1/2, toinen vaihtoehto AH9 Nissan Dark red
harmaa: Harmaa PPG EFT 70925
beige: Glasurit 7*04*13.00 E-22VOC3.5 CPU 7041300 (vihreän harmaa)
Glasurit 9*06*26.00 E-22VOC3.5 CPU 9062600 (harmaa/valkoinen)

Toinen vaihtoehto pappa 1965
Punainen: Peu EJZ
Harmaa: Fiat 626/Y

Ama ry galleriasta löytyy kuvia -> [size=78%]https://get.google.com/albumarchive/103903944225016590520/album/AF1QipNfhczArRsocUG4whnM-L6siKYi33NLcB-oxJE0[/size]
muoserekisteriin nyt saa mitä vaan tarkastajasta riippuen, netti täynnään niitä väärillä osilla kasattuja museopelejä
kannentiivisteen voi mielellään vaihtaa aukaisun yhteydessä toimii varmaan vanhallakin jos ei halua investoida vajaa 2e uuteen ja samalla voi laittaa sen supersportin ohuen tiivisteen eikä sitä paksua puhallinmallin tiivistettä niin antaa pikkusen lisävääntöä
"Idiootin ja rautakangen ero on se, että rautakankikin taipuu joskus"

Maaliskuu 21, 2020, 06:55:10 ap
Vastaus #5

Heikki Valtokari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos, pitääpä käydä kyselemässä maaleja.

Maaliskuu 24, 2020, 10:00:14 ap
Vastaus #6

Heikki Valtokari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tankissa on ehkä 30 reikää. Ostan tankin jos joltain semmoin löytyy.

tänään kello 07:44:20
Vastaus #7

Heikki Valtokari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Viimein saapui paperi tärkeä pompin ilmaan kuin vailla järkeä.. AMA lähetti todistuksen alkuperästä, kuten tiesin on tässä vielä alkuperäinen moottorikin. Osat on maalarilla, paketti sinkitykseen lähtee tänään ja uusia osia on tilattu. Eiköhän tuo ennen kesää toimi? Enpä jaksa kuvia laittaa kun se on tänne vähän turhan konstikasta; eli kuvien pienentäminen..