Kirjoittaja Aihe: Kawasaki H2 JA H1 tuoreöljypumppujen tunnistaminen  (Luettu 801 kertaa)

Maaliskuu 21, 2020, 16:24:24 ip
Luettu 801 kertaa

Kari Sairanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 307
Hoi
Mistä tunnistaa triplekawojen esim.  vm. 1972 H2:n ja H1:n toreöljypumput toisistaan pumppuja avaamatta?? Päältä katsottunahan pumput ovat identtisiä!!
Onko joku ulkoinen merkintä tms. jossakin kohtaa pumppua??
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 23, 2020, 11:15:25 ap kirjoittanut Kari Sairanen »

Maaliskuu 21, 2020, 18:37:38 ip
Vastaus #1

velipuukka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 325
Mitään en tiedä, mutta olen ollut siinä uskossa, että sama pumppu molemmissa.

Maaliskuu 23, 2020, 12:09:07 ip
Vastaus #2

Kari Sairanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 307
Hoi
Pumput ovat ulkoa identtisiä ja menevät heittämällä ristiin H1 ja H2 lohkojen kesken. Sitten tulee mutta, eli niissä on sisäisiä eroja.
Mielessäni on kristallinkirkas kuva keväältä 1974 kun kunnostin aihiosta oman H2:n liikenteeseen. Edellinen omistaja oli kaatunut pyörällä ja tuoreöljypumpun säätöakseli oli katkennut kaasukahvan liikkettä seuraavan "säätösektorilevyn" alta.
Hyllyssä oli H1:n pumppu ja otin siitä säätöakselin, se on lähes identtinen mutta, siinä oleva epäkesko joka säätää pumpum männän liikkeen pituutta kaasunkahvan asennosta riippuen on erilainen, eli suurempi H2:n moottori saa hiukan enemmän voiteluainetta kuin pikkuveli H1 samalla kaasukahvan asennolla.Ratkaisin ongelman sillä että säädin tyhjäkäyntimerkin kohdan hiukan ohi, elikkä seoksen rikkaamalle. Tarkkaan ottaen täydellä kaasulla tämä rikastus ei enää toimi, mutta ongelma on kuitenkin harvoin esillä, varsinkin pitkäaikaisesti.

Pumppu ja H2 750 cc Kawa ovat pelanneet moitteetta tämän jälkeen kaikki 45 edellistä kesää, huh ompa aika kulunut vauhdilla!! Aina on kuitenkin ollut mielessä, että heti kun sattuu löytymään originaali akseli niin ostan sen. Nyt olisi pumppu tarjolla mutta kumpikaan, ostaja eikä myyjä, ole varmoja onko kyseessä H2 vai H1 pumppu!!
Auttakaa nyt tietäjät!! eli onko esim. sektorilevyssä tms. paikassa jokin ulkoinen merkki josta pumput tunnistaa.   

Maaliskuu 23, 2020, 15:00:55 ip
Vastaus #3

Jarmo Halonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 15
Kyllä minulla lukee h2-1 tai h2-2 pumpuissa, siinä levyssä eli kaiketi se on se sektorilevy.

Maaliskuu 23, 2020, 15:58:06 ip
Vastaus #4

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 256
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Maaliskuu 26, 2020, 11:38:02 ap
Vastaus #5

vesa kaunisto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8

Hei


Jos kysymystä laajennetaan pumpun avaamisella, ruuveilla ja muttereilla sekin on koottu. Ratkaisu löytyy kulmavaihteen akselin urituksesta.
H2 on harvemmassa uria kuin H1 vastaavassa. Pumpun männän nopeus on suurempi samalla kampiakselin nopeudella.
H2A pumpun tuotto suurempi 3000rpm kohdalla ja asia on hoidettu epäkeskonokan profiililla.
Tämän erinomaisen pumpun tunnistaa sektorilevyn merkinnästä.




Vesa
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 28, 2020, 14:15:58 ip kirjoittanut vesa kaunisto »

eilen kello 09:47:43
Vastaus #6

Kari Sairanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 307
Hoi
Kiitos vastauksista. Tuo Vesan kuva on uudemmista malleista, vahemmat H2 ja H1 pumput ovat kaksiosaisia, niissä on ilmeisesti lisätty alunperin kaksisylinteristen pumppuun yksi lisämäntä.En ole purkanut rinnakkain auki vanhaa H1 ja H2 pumppua ja vertaillut kulmavaihteen hammaslukuja, uskon että ne ovat samoja, eroa on vain epäkeskoakselissa.
Oheisessa kuvassa pitäisi olla 750cc H2:en pumppu, mutta uskon että kyseessä on 500cc H1:en pumppu, koska sen sektorilevyssä, eikä muuallakaan ole minkäänlaista tyyppimerkintää. Selitys tälle on mielestäni se että, kun H1 tuli markkinoille 1969 ei tuotannossa ollut kuin yksi triplemalli, joten pumppujen sekaannuksesta ei ollut pelkoa. Kun H2 tuli markkinoille 1972 niin silloin piti pumpput merkata sekaannuksen välttämiseksi, ja varsinkin kun rinnalle tuli muutkin pienet triplemallit.
Onko jollakin lukijalla varmasti 1972 mallinen 750cc H2 Kawa alkuperäisellä öljypumpulla, (=kuvassa oleva vanha malli) niin voisitteko ystävällisesti katsoa onko siinä merkintä H2-1 tai H2-2 kuten Jarmo tuolla aiemmin totesi?
Hei Jarmo, onko sinulla nuo eri merkinnöillä olevat pumput ulkoisesti samannäköisiä, kuten kuvassa, ja tiedätkö minkä vuosimallin pyöristä ne ovat??