Kirjoittaja Aihe: Vuosimalli selville tyyppikilvestä  (Luettu 1284 kertaa)

Maaliskuu 23, 2020, 18:15:31 ip
Luettu 1284 kertaa

Heikki Salmén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 253
  • Återfallsgubbe
Saako tyyppikilvestä selville vuosimallin, tai edes sen milloin mopo on tyypitetty Suomeen?

Minulle ajautui Husqvarna mopo jonka tyyppikilvessä on toisella rivillä 08083 ja pakoputkessa SF08083, mutta ei se ainakaan vuoden -83 mallia ole vaan paljon vanhempi.

Maaliskuu 23, 2020, 18:46:59 ip
Vastaus #1

esa kakkuri

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 103
Se 08..... on tyypitys vuosi. Eli voi olla 1958 tai jokusen vuoden uudempi. Eikös se näin ollut. 83 sen vuoden järjestysnumero tyypitykselle.

Maaliskuu 23, 2020, 18:48:00 ip
Vastaus #2

Jani Kaasalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 582
VARAOSIA MYYTÄVÄNÄ: www.janikaasalainen.fi

Lisää varaosia myytävänä: https://www.huuto.net/haku/sellernro/1218281

Maaliskuu 23, 2020, 20:01:02 ip
Vastaus #3

Heikki Salmén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 253
  • Återfallsgubbe
Kiitos paljon! Näin ne asiat selviää.

Nyt pitäisi sitten alkaa "jalostaa" 62 -vuotiasta mopoa oman maun mukaiseksi.

Maaliskuu 24, 2020, 13:39:52 ip
Vastaus #4

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 425
Husqvarnoista en mitään tiedä, mutta kotimaisissa on isokin ikähaitari samalla tyyppikatsastuksella olevia mopoja 5 vuotta ainakin. Jos ei tekniikka eikä paino muuttunut, niin ei niitä uusien tarrojen takia tyypitetty vuosittain.

Maaliskuu 24, 2020, 17:35:42 ip
Vastaus #5

Ari Holmström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 477
  • VMPK jäsen 1898
Naps
Mopedisi taitaa olla muutenkin ajankohtainen. Tyypityksistä katseltu ja on tämmöinen:
08083    HUSQVARNA                    CORONA 3842/48
Tyypitetty  16.7.1958                               
Välitys   16.2    
Tilavuus      48                                  
Rengaskoko 2.50-20                                
Moottori HVA 50

Solifer "valontuoja"

Maaliskuu 24, 2020, 21:14:52 ip
Vastaus #6

Heikki Salmén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 253
  • Återfallsgubbe
Joo, niinhän se on.

Tänään rekisteröintikatsastettu. Puran ensiksi osiksi ja sitten katson mitä teen. Museomopoa tästä ei tule.

Toivottavasti kukaan ei ala vääntämään mitään vitsijuttuja, liian vakava asia siihen.

Maaliskuu 25, 2020, 09:11:38 ap
Vastaus #7

ismo mielonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 113
Ainoa vakava asia minulle on se, et jos sä sen jotenkin tuunaat ominpäin omaan makuun niin otan osaa. Sääliksi käy Coronaa. Ihmetellen toivotan menestystä.  ;D

Maaliskuu 25, 2020, 11:22:06 ap
Vastaus #8

Heikki Salmén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 253
  • Återfallsgubbe
Museopyöriä ja mopoja on tullut tehtyä vuosien mittaan yli 20 kpl. Alkaa alkuperäisyys välillä vähän nyppiä.

Tästä puutteellisesta, tosin ajokuntoisesta, aihiosta teen oman maun mukaisen customin. Sellaisen jota Ruotsissa harrastetaan aika paljon. Sveegut eivät ole niin ryppyotsaisia harrastamisensa kanssa. Tosin Ruotsin säännökset sallivat harrasteajokkeihin muutoksia ilman että se vaikuttaa esim. vakuutuksiin.

Se mikä minuakin nyppii, on että muutamat lyövät tämän ikäisiä projekteja surutta romulavalle.

Maaliskuu 29, 2020, 17:40:43 ip
Vastaus #9

Heikki Salmén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 253
  • Återfallsgubbe
Aukaisin Husqvarnan moottorin. Aika kulunut useasta kohdasta, esimerkiksi kytkinkori on aika finaalissa. Osia löytyy Ruotsinmaalta, mutta hintaa tulee koneremontille yli suunnittelemani budjetin.

Mitenkä ne määräykset menevät, jos vaihtaa tilalle samankokoisen ja -tehoisen toisen merkkisen moottorin? Olisi aika lailla edukkaampi ratkaisu, kun ei mitään museomopoa olla rakentamassa. Niin ja jos vielä vaihtuu polkimet jalkatappeihin samalla. Tehtyhän näitä on, mutta kun haluaisi olla edes suurin piirtein hyväksyttäviä ratkaisuja tekemässä.

Maaliskuu 31, 2020, 10:52:47 ap
Vastaus #10

Heikki Salmén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 253
  • Återfallsgubbe
Vastaan itselleni, kun asia selvisi ystävälliselle paikalliselle katsastusasemalle soittamalla.

Moottorin voi vaihtaa saman kokoiseen ja -tehoiseen, vaikka 2t ->4t. Tärkeää on säilyttää kokonaisvälitys samana, ettei kulje liian kovaa.

Nyt arvellaan yhden kaverin kanssa että täyttöhitsataanko kytkinkori vai vaihdetaanko kone.

Sähköstartillinen nelitahtikone houkuttaisi ja kuten ruotsalaiset sanovat: "alltid retar det någon", eli saisihan siitä keskustelua aikaan. Kokonaiskustannukset lienevät aika lailla samat.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2020, 10:57:06 ap kirjoittanut Heikki Salmén »

Maaliskuu 31, 2020, 10:57:20 ap
Vastaus #11

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9592
Eipä siinä maailmanluokan katastrofeja synny,
jos koneen vaihdat.

Meneekö likikään samoihin kiinnityksiin?...Meinaan
että saa sen alkuperäisen koneen-tai samanlaisen ehjemmän-
joskus vaikka paikalleen pienehköllä vaivalla,jos niin haluaa.

Jarruvermeet-polkimen-joutunet tusaamaan-
vaan ei sekään iso homma liene.

t. Markku