Kirjoittaja Aihe: Paiolin keulaputket.  (Luettu 822 kertaa)

Maaliskuu 26, 2020, 15:00:47 ip
Luettu 822 kertaa

Hannu Jarva

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9

Kromi sisäputket 28x2,5 saumaton hydrauliikan johdinputki?Onko kellään kokemusta, kiinostais kokeilla.En saanut vielä vastausta kromauksen
hinnasta.

Maaliskuu 26, 2020, 17:29:56 ip
Vastaus #1

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 533
Kyllähän siitä tehtyä saa, alapäähän sisäpuolinen sokkaura ja yläpäähän sisäkierre.

Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x3 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Solifer-Suzuki pv -88.
Honda px 50.
Jupiter 50 -61.

Maaliskuu 26, 2020, 18:05:59 ip
Vastaus #2

Janne Ahonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 21
Ei ole mustasta raudasta kokemusta, mutta vastaavasta haponkestävästa tarkkuusteräsputkesta on kyllä tullut teetettyä muutamat putket. Johonkin kokeilemaani alaputkeen 28 mm ulkomitta (olivat aika tarkasti tasan 28 mm, mikrometrin kanssa mitaten) oli vähän liian suuri, mutta viritin putken pylväsporakoneeseen parilla POM-kartiolla ja laakerointiyksiköllä alapäähän (sorvi joo olisi parempi mutta enpä ainakaan vielä omista sellaista) ja hioin nauhan ja mikrometrin kanssa nysväten pois sellaiset 0,03 mm, jolloin putki alkoi liukua ihan kivasti alaputkeen. Yllättävän kauan sai hinkata, mutta ihan ok tuosta tuli. Poistettava materiaalimäärä oli niin pieni ettei pieni epämääräisyys työstömenetelmän takia ulkomitassa näy missään tai vaikuta esim. tiivisteen toimintaan. Tietenkin toinen vaihtoehto olisi ollut muokata alaputkia, mutta koska niitä on vähemmän helposti saatavana uusia, päätin hioa sisäputkia.

Niistä tuli toiminnallisesti kyllä ihan hyvät, mutta tietenkin värisävy on "vähän" eri kuin kromatussa. Toisaalta en ollut vailla kovin suurta ulkonäöllistä tarkkuutta, kuhan vaan toiminnallisesti kestävät. Eivätpähän ruostu vaikka "pintaan" tulisikin joku naarmu.

t, Janne

Maaliskuu 26, 2020, 18:16:52 ip
Vastaus #3

Hannu Jarva

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9

Kyllä mutta kun tämä putki on St 37.4 elikkä ei mitään seosterästä.Kestäähän se valtavat bar. paineet mutta ajattelin putkien nurjahdus kestävyyttä.
Mikä välys on ala ja yläputkella?

Maaliskuu 26, 2020, 19:48:02 ip
Vastaus #4

Janne Ahonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 21
Sanoisinpa että tuskin mekaanisesta kestävyydestä tulee käytännössä ongelmaa, tuskinpa ne originaalitkaan mitään superterästä on. Taitaa lähinnä pyöreä muoto olla se, mihin lujuus pohjautuu. Vannomatta toki paras. :)

Sitä mikä välys alkuperäisissä neitseellisissä sisä- ja alaputkissa on, en osaa kyllä sanoa. Jos jollain on neitseelliset alkuperäiskappaleet ja sopivat mittausvälineet, niin olen kyllä itsekin kiinnostunut tarkoista mitoista. Ehkä jotain voisi päätellä siitä, mitä akselitiivisteille sanotaan akselin mitan toleranssiksi. Tuolla mainitaan akselin mittatoleranssiksi h11: https://www.etra.fi/fi/tiivisteet-kone-ja-laitetiivisteet-e620/akselitiivisteet-e6210/akselitiivisteet-nbr-e621001. Suomeksi se tarkoittaa että sisänimellismitaltaan 28 mm akselitiivisteen akseli saa olla korkeintaan 0,13 mm alle nimellismitan: https://www.tribology-abc.com/calculators/iso_shafts.htm. Eli kolmansin sanoen sisäputken ulkomitta pitäisi olla välillä 27,87-28,00 mm, jotta akselitiiviste toimii luvatusti.

t. Janne

Maaliskuu 27, 2020, 17:38:56 ip
Vastaus #5

Pentti Vaherkoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 530
Digitönärillä mitattuna Ideal etupään sisäputki on 27.95mm. Tuollainen 2.5mm seinämällä oleva putki kyllä kestää aivan hyvin. Halvinta olisi kokeilla tehdä tuosta happosesta hydrauliikkaputkesta ilman mitään kromauksia. Jos pelittää hyvin, niin senkin voi sitten kromata.

Huhtikuu 12, 2020, 16:05:32 ip
Vastaus #6

Hannu Jarva

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9

Vielä noista keulaputkista,onkohan niissä alunperin ollut "ohjaustanko kromaus"vai kovakromaus.Epäilen että tuo ensimmäinen.Entisöinti virmassa
sanottiin että ei kestä normaali kromaus tulee naarmuja ja sanomista.Vein koepätkän kovakromaukseen sen jälkeen hioin hienolla hiomapaperilla ja
kiillotin lumppulaikalla,kyllä se kiiltää,pohja täytyy hioa paremmin.

Huhtikuu 12, 2020, 19:16:09 ip
Vastaus #7

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 533
Hydrauliputkissa on kovakromaus eli ei se tavallinen kestä. Joskus turun kovakromauksesta kyselin vanhojen putkien uudelleen pinnoitusta ja noin 70e / putki olis kustantanut eli ruosteenpoisto, ruostekolojen täyttö ja uudelleen kovakromaus.




Mutta ohan noita ehjiä keuloja netis kaupan nyt jatkuvasti, mullakin monta keulaa jo varastossa kun aiemmin niitä ei ollu myydä kellään mutta nyt saa puoli ilman.
Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x3 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Solifer-Suzuki pv -88.
Honda px 50.
Jupiter 50 -61.