Kirjoittaja Aihe: BOSCH magneetto  (Luettu 775 kertaa)

Kesäkuu 16, 2020, 21:26:01 ip
Luettu 775 kertaa

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 673
Löytyykö keneltäkään joutilaana BOSCH BA1f 2-syl. magneettoa.
P: o5oviiskakskuus4726

Kesäkuu 16, 2020, 22:20:37 ip
Vastaus #1

Jari_Koivisto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 361
  • AJS R10
Terve,


Bosch ZAV magneetto löytyy ja FFVn kuoret.


T Jari
040 - 5894966

Kesäkuu 16, 2020, 22:32:07 ip
Vastaus #2

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 673
Täytyisi olla noilla tunnuksilla mitä laitoin.

Kesäkuu 16, 2020, 23:12:14 ip
Vastaus #3

Jami Ylinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 307
Hmm.. eikös BA1 ole 1 sylinterisen magneeetto, ainakin Boschin merkinnät menee niin. Moniko asteinen tuo magneetto tarvis olla?

Kesäkuu 17, 2020, 06:56:28 ap
Vastaus #4

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 673
Sen ainoan minkä olen nähnyt on varustettu kahdella tulpan johdolla. Onko niin ollut alun perin, en tiedä. Boschin rungoista kun voi olla se toisen lähdön paikka vaikka merkintä viittaa yksisylinteriseen. Se moottori on kuitenkin toiminut tuolla magneetolla.
Tämä tulee boxer-moottoriin jossa yhtenäinen kampikammio eli sytyttää samaan aikaan molemmissa.
Asiantuntijat väittää että pelkkä yhtenäinen liukurengas ei riitä vaan pitää olla kaksoiskäämitys ja jaettu liukurengas(pitkittäin).
Jos normaalisysteemi, kipinä oikaisee suorinta reittiä eli vain toiseen tulppaan. Onko näin todellisuudessa, en tiedä.
Onko tuollaista kaksoiskäämitettyä magneettoa olemassakaan, sitäkään en tiedä.

Kesäkuu 17, 2020, 23:37:37 ip
Vastaus #5

Tatu Keränen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3237
Sen ainoan minkä olen nähnyt on varustettu kahdella tulpan johdolla. Onko niin ollut alun perin, en tiedä. Boschin rungoista kun voi olla se toisen lähdön paikka vaikka merkintä viittaa yksisylinteriseen. Se moottori on kuitenkin toiminut tuolla magneetolla.
Tämä tulee boxer-moottoriin jossa yhtenäinen kampikammio eli sytyttää samaan aikaan molemmissa.
Asiantuntijat väittää että pelkkä yhtenäinen liukurengas ei riitä vaan pitää olla kaksoiskäämitys ja jaettu liukurengas(pitkittäin).
Jos normaalisysteemi, kipinä oikaisee suorinta reittiä eli vain toiseen tulppaan. Onko näin todellisuudessa, en tiedä.
Onko tuollaista kaksoiskäämitettyä magneettoa olemassakaan, sitäkään en tiedä.

Siis onko kyseessä 2-t moottori? Ei muuten yhtenäinen kampikammio merkkaa samanaikaista kipinää.

Kyllä se juuri noin on, että kipinä iskee vain siihen tulppaan, josta se pääsee helpommin kulkemaan. Sen voi kokeilla vaikka normi sytytyspuolalla. Kytke samaan johtoon kaksi tulpaa, ja laita toiseen pienempi kärkiväli. Kipinä iskee vaan yhdessä tulpassa.  Normi magneetto ei toimi 2-t boxerissa. Tuplakipinämagneetto vaatii sen erikoisen toisiokäämin, jossa molemmat kääminpäät tulevat ulos tulpanjohdoille,  ja sellainen rakenne on esim. 2-syl Archimedes moottorissa, tosin siinä on vauhtipyörämagneetto, mutta toimintaperiaate on sama. Tuplakipinämagneeton liukurenkaassa on kaksi kosketinsektoria, jotka molemmat osuvat samaan aikaan vastakkaisten pickuppien kohdalle. Periaatteessa siis sama kipinä menee molempien tulppien läpi, samalla iskulla.

2-syl. boxer moottori varmaan käy tuollaisella BA1f magneetollakin, mutta vaan toisella sylinterillä.

Bosch magneetoissa on monesti valmiina tehty se toisen tulpanjohdon paikkakin, mutta se on tehtaalla tulpattu irto kannella, jos tyyppinumerossa on nro 1.  Veikkaan, että joku on "tehnyt" 1-syl. Boshista 2-syl mallin, lisäämällä toisen pickupin, mutta se ei vielä riitä tuplakipinä sytytykseen.

Onko se alkuperäinen magneetto olemassa, vai mistä tuo tyyppitieto on tullut? Eikö olisi paras korjata se alkuperäinen Bosch, jos se on tallessa?

Bosch BA2F magneetto minulta löytyisi.

Kesäkuu 18, 2020, 06:21:42 ap
Vastaus #6

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 673
On 2-tahti boxer, merkki tuntematon, saattaa olla ruotsalainen.
Siinä ainoassa jonka olen nähnyt, on tuo 1f magneetto ja se on ollut käynnissä.
Onko käynyt yhdellä vai molemmilla, ei ole tiedossa.
Toinen pick-up siinä on itse tehdyn näköinen eli lienee jälkiviritys koko magneetto.
Mutta mikähän lienee se alkuperäinen ollut tyypiltään ja onko ollut Bosch ?
Onko sinulla Tatu tietoa millä tunnuksella tuollainen kaksoissytytykselle tarkoitettu, esim. Bosch on ?
Taitaa olla aika harvassa moottorit joissa tuollaista käytetään, tämäkin on 100 vuotta vanha.
Jotenkin tuntuu että tuon 1f mallinen magneetto on liian uusi tuohon.
Koska noita BA sarjan magneettoja on tehty ?

Kesäkuu 18, 2020, 16:18:07 ip
Vastaus #7

Tatu Keränen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3237
Ei tuo BA-Boschin vuosimalli kauas heitä, jos moottorin vm. on ~1920, samaa aikakautta ovat molemmat .

Jos moottori on Ruotsalaista tekoa, niin Bosch tai SEM magneetto siinä on ollut, edes Husqvarnan JAP moottoriin eivät ruotsalaiset ole kelpuuttaneet Britti magneettoja ;D SEM magneettotehdas on perustettu 1916.

En osaa äkkiseltään sanoa, mikä magneettotyyppi tuollaiseen moottoriin olisi sopiva. Yhden kerran aikaisemmin, 20v aikana, on kyselty vastaavaan moottorityyppiin magneettoa, ja ei oota piti tarjota silloinkin. 2-t boxerin vauhtipyörämagneettoja sitävastoin on muutama tullut korjattua.

Kyllähän tuollaisesta BA1 tai BA2 magneetosta tekee tuohon sopivan magneeton, mutta se ei ole ihan "vartin homma"

Tältä näyttää tuplakipinämankun liukurengas ja puola, kaikkea sitä miljoonalaatikosta löytyykin :o

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 18, 2020, 16:37:46 ip kirjoittanut Tatu Keränen »