Kirjoittaja Aihe: Suzuki R museorekisteröinti  (Luettu 602 kertaa)

Kesäkuu 30, 2020, 17:11:42 ip
Luettu 602 kertaa

Osmo Hyvärinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 34
  • Markalla saa ja mankilla pääsee!
Hei!


Olisin aikeissa ostaa Suzuki R:n joka on muuten täysin alkuperäisessä kuosissaan, mutta vain pieniä käytön ja iän tuomia jälkiä löytyy, kuten tarroissa muutamia kulumia, pari naarmua, äänenvaimennin on hieman ruttaantunut ja tankin/rattilukon avain luonnollisesti kadoksissa.
Aikomukseni olisi museoida ko. pyörä ja haluaisin pitää tuon normaalit vuosikymmenten tuomat käytönjäljet ja pienet puuteet, kuinka tämä onnisuu museointia ajatellen?
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2020, 17:16:22 ip kirjoittanut Osmo Hyvärinen »
Ajetaan niin lujaa että kaljunkin tukka hulmuaa!

Suzuki DR350 -90
Suzuki R50 -84
Husqvarna WR 250 -95
Yamaha XJ 550 Seca -81
Suzuki GSX 750 -81
Honda XL 250 -83
Kawasaki S2 350 -72
Suzuki RM 125 -86
Honda "Chopper" Monkey -92
Suzuki LS Bobber -93
Tusina crossipyöriä.. ja paljon muuta..

Kesäkuu 30, 2020, 17:16:21 ip
Vastaus #1

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9623
Se on noista tarkastajista kiinni-kuinka pahana ne nuo jäljet
näkevät.

Avaimien puute...no siihen en osaa sanoa. Tosin jos vehe on jo normaalissa kilvissä-ei se
rekisteröinti ainakaan konttorilla sitten lopahda siihen. Tosin ei ne koskaan ole multa avaimista
ja lukoista mitään kysyneet.

Ruttu putkessa on jo ehkä vakavin vamma-näkyykö pahasti?

Mutta jos museotarkastajat ovat sitä mieltä,että käy jälkineen
museoajoneuvoksi-silloin kirjataan,että käytön jälkiä näkyy...ehkä
yksilöidäänkin ne jäljet.

kannattaa pyytää tarkastajaa vilkaisemaan hiukkasen etukäteen sitä mopoa.
Niillä on silmää noille asioille!

t. Markku

Kesäkuu 30, 2020, 17:20:21 ip
Vastaus #2

Osmo Hyvärinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 34
  • Markalla saa ja mankilla pääsee!
Se on noista tarkastajista kiinni-kuinka pahana ne nuo jäljet
näkevät.

Avaimien puute...no siihen en osaa sanoa. Tosin jos vehe on jo normaalissa kilvissä-ei se
rekisteröinti ainakaan konttorilla sitten lopahda siihen. Tosin ei ne koskaan ole multa avaimista
ja lukoista mitään kysyneet.

Ruttu putkessa on jo ehkä vakavin vamma-näkyykö pahasti?

Mutta jos museotarkastajat ovat sitä mieltä,että käy jälkineen
museoajoneuvoksi-silloin kirjataan,että käytön jälkiä näkyy...ehkä
yksilöidäänkin ne jäljet.

kannattaa pyytää tarkastajaa vilkaisemaan hiukkasen etukäteen sitä mopoa.
Niillä on silmää noille asioille!

t. Markku

Kiitos vastauksesta!
Täytynee kääntyä jonkun tarkastan puoleen kunhan asia on ajankohtainen..
Klommo äänenvaimentajassa on tosiaan se suurin ja näkyvin asia, joka nyt ei sinänsä ole iso asia korjatakkaan..mutta, olisi vain toisaalta mukava pitää nuo pienet kolhut, josta paistaa se riemu ja ilo jonka mopo on aikoinaan nuorille kuskeilleen antanut! :)
Ajetaan niin lujaa että kaljunkin tukka hulmuaa!

Suzuki DR350 -90
Suzuki R50 -84
Husqvarna WR 250 -95
Yamaha XJ 550 Seca -81
Suzuki GSX 750 -81
Honda XL 250 -83
Kawasaki S2 350 -72
Suzuki RM 125 -86
Honda "Chopper" Monkey -92
Suzuki LS Bobber -93
Tusina crossipyöriä.. ja paljon muuta..

Kesäkuu 30, 2020, 19:04:56 ip
Vastaus #3

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4020
Museoajoneuvon konservointi

Konservointi tarkoittaa ajoneuvon käsittelemistä siten, että sen säilyminen turvataan ja ajoneuvo kunnostetaan siten, että sen tekniikkaan ja ilmiasuun tulleet ajoneuvon käyttöympäristön ja käytön aikaansaamat muutokset säilyvät merkkeinä ajoneuvon elinkaaresta. Konservointitekniikoilla pyritään säilyttämään nimenomaan suomalaista ajoneuvo- ja käyttöhistoriaa jälkipolville.

Konservoidusta ajoneuvosta pitää olla konservointisuunnitelma sekä selvitys konservoinnista ja sen toteutuksesta sekä mahdollisimman täydellinen historiikki, josta selviää, miksi tämän ajoneuvon kunnostaminen konservointitekniikoilla on ajoneuvohistorian kannalta tärkeätä. Konservoinnissa työmäärä on moninkertainen verrattuna entisöintiin. Konservoitavan ajoneuvon iäksi SAHK suosittaa vähintään 50 vuotta, mutta erityistapauksissa siitä voidaan poiketa.

http://www.sahk.fi/15

Autopuolen ohjeistusta pikaisesti haettuna, mutta eiköhän MP-puolelta Google löydä tietoa.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Kesäkuu 30, 2020, 19:47:04 ip
Vastaus #4

Osmo Hyvärinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 34
  • Markalla saa ja mankilla pääsee!
Museoajoneuvon konservointi

Konservointi tarkoittaa ajoneuvon käsittelemistä siten, että sen säilyminen turvataan ja ajoneuvo kunnostetaan siten, että sen tekniikkaan ja ilmiasuun tulleet ajoneuvon käyttöympäristön ja käytön aikaansaamat muutokset säilyvät merkkeinä ajoneuvon elinkaaresta. Konservointitekniikoilla pyritään säilyttämään nimenomaan suomalaista ajoneuvo- ja käyttöhistoriaa jälkipolville.

Konservoidusta ajoneuvosta pitää olla konservointisuunnitelma sekä selvitys konservoinnista ja sen toteutuksesta sekä mahdollisimman täydellinen historiikki, josta selviää, miksi tämän ajoneuvon kunnostaminen konservointitekniikoilla on ajoneuvohistorian kannalta tärkeätä. Konservoinnissa työmäärä on moninkertainen verrattuna entisöintiin. Konservoitavan ajoneuvon iäksi SAHK suosittaa vähintään 50 vuotta, mutta erityistapauksissa siitä voidaan poiketa.

http://www.sahk.fi/15

Autopuolen ohjeistusta pikaisesti haettuna, mutta eiköhän MP-puolelta Google löydä tietoa.
Varmasti aikalailla samaa protokollaa noudatetaan sitten MP:nkin osalta.. eli taitaa olla helpompi entisöidä.. ei tuossa kuitenkaan ihan mahdoton homma ole.. toki se aina jossainmäärin maalaushommiksi tahtoo mennä ja se vie aikaa ja rahaa.. mutta täytyy tuumata asiaa rauhassa, että mille tiellä sitä sitten lähtee.
Ajetaan niin lujaa että kaljunkin tukka hulmuaa!

Suzuki DR350 -90
Suzuki R50 -84
Husqvarna WR 250 -95
Yamaha XJ 550 Seca -81
Suzuki GSX 750 -81
Honda XL 250 -83
Kawasaki S2 350 -72
Suzuki RM 125 -86
Honda "Chopper" Monkey -92
Suzuki LS Bobber -93
Tusina crossipyöriä.. ja paljon muuta..

Heinäkuu 01, 2020, 07:27:37 ap
Vastaus #5

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9623
Eikö sitten olisi ihan sopivaa ostaa tuo mopo-ja ajella
semmoisenaan?

Se vaiva ja kulunki,mikä tuohon museointiin tai konservointitouhuun
menee-niillä rahoilla ajelee normaalivakuutuksella aika pitkät siivut.

Ja silloin ei tarvitse juurikaan kysellä,miten joku prikka missäkin tuossa
ajopelissä kuuluu olla...

t. Markku

Heinäkuu 01, 2020, 08:34:33 ap
Vastaus #6

Heikki Salmén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 253
  • Återfallsgubbe
Kuulostaa siltä, että nuo vähäisen käytön jäljet, kenties putken lommoa lukuunottamatta, eivät museointia estä. Sanoisin, että mieluummin päinvastoin. Nykyisin arvostetaan sitä, että eletty elämä on sopivasti näkyvillä. Konservointi on ihan toinen juttu, eikä käsittääkseni tähän tapaukseen sovi.

Avaimet saa teetettyä Auto-Avain nimisessä firmassa Helsingin Kalliossa. Teetin omaan Suzuki RV50 -projektiini siellä avaimet. Tarvitaan vain se lukon päälle stanssattu numerosarja. Itse soitin sinne, kerroin numrosarjan ja mopon mallin ja avaimet tulivat postiennakolla tänne Joensuuhun.

Heinäkuu 01, 2020, 14:13:29 ip
Vastaus #7

Tero Pääkkönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 149
Uudet ohjauslukot avaimineen maksaa 10-20€. Saa jopa motonetistä. Uskoisin ainakin vahvasti, että motonetin malli löytyy myös ärrästä.

Heinäkuu 01, 2020, 20:31:54 ip
Vastaus #8

Osmo Hyvärinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 34
  • Markalla saa ja mankilla pääsee!
Eikö sitten olisi ihan sopivaa ostaa tuo mopo-ja ajella
semmoisenaan?

Se vaiva ja kulunki,mikä tuohon museointiin tai konservointitouhuun
menee-niillä rahoilla ajelee normaalivakuutuksella aika pitkät siivut.

Ja silloin ei tarvitse juurikaan kysellä,miten joku prikka missäkin tuossa
ajopelissä kuuluu olla...

t. Markku
No toki, mutta ensinnäkin haluan ensikosketuksen museorekisteröintiin ja toisekseen se tuo itselleni mukavasti lisäarvostusta laitetta kohtaan, varsinkin jos tuon ihan entisöinnin kautta sitten museoi. Raha,aika ja vaiva kuuluu asiaan ja niitä en laske näissä harrastuksissa ennen kuin on taskut ja pää tyhjät. :)



Kuulostaa siltä, että nuo vähäisen käytön jäljet, kenties putken lommoa lukuunottamatta, eivät museointia estä. Sanoisin, että mieluummin päinvastoin. Nykyisin arvostetaan sitä, että eletty elämä on sopivasti näkyvillä. Konservointi on ihan toinen juttu, eikä käsittääkseni tähän tapaukseen sovi.


Avaimet saa teetettyä Auto-Avain nimisessä firmassa Helsingin Kalliossa. Teetin omaan Suzuki RV50 -projektiini siellä avaimet. Tarvitaan vain se lukon päälle stanssattu numerosarja. Itse soitin sinne, kerroin numrosarjan ja mopon mallin ja avaimet tulivat postiennakolla tänne Joensuuhun.
Okkei, kiitokset vinkistä, täytyy kysellä sieltä!



Uudet ohjauslukot avaimineen maksaa 10-20€. Saa jopa motonetistä. Uskoisin ainakin vahvasti, että motonetin malli löytyy myös ärrästä.
Tämä olikin jo varasuunnitelma B, mutta ensin yritän säilyttää alkuperäisen lukon ja nyt näyttäisi siltä että eräästä ärrän raadosta saisinkin ärrän oman lukon avaimineen niin sekin on sitten yhtenä vaihtoehtona.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 01, 2020, 20:37:17 ip kirjoittanut Osmo Hyvärinen »
Ajetaan niin lujaa että kaljunkin tukka hulmuaa!

Suzuki DR350 -90
Suzuki R50 -84
Husqvarna WR 250 -95
Yamaha XJ 550 Seca -81
Suzuki GSX 750 -81
Honda XL 250 -83
Kawasaki S2 350 -72
Suzuki RM 125 -86
Honda "Chopper" Monkey -92
Suzuki LS Bobber -93
Tusina crossipyöriä.. ja paljon muuta..