Kirjoittaja Aihe: Tiger -84 Välien vaihto?  (Luettu 576 kertaa)

Heinäkuu 14, 2020, 22:01:11 ip
Luettu 576 kertaa

Jimi Koivisto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 116
Mietin kun tossa tigerissä on menohaluja niin perkuleesti mutta välit ei riitä mihinkää. Kuinka vaikuttais jos vaihtais vakio välit 11-42 vaikkapa 12-39? Vääntöä piisaa kun on 14mm kaasari edellisen omistajan toimesta asennettu.
Tunturi Maxi -72
Tunturi Tiger -84

Heinäkuu 14, 2020, 22:53:47 ip
Vastaus #1

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 594
Kokeile pienentää ensin takaratasta esim 36.



Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x4 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Solifer-Suzuki pv -88.
Honda px 50.
Jupiter 50 -61.

Heinäkuu 14, 2020, 23:17:42 ip
Vastaus #2

Jimi Koivisto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 116
Tunturi Maxi -72
Tunturi Tiger -84

Heinäkuu 14, 2020, 23:57:41 ip
Vastaus #3

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1172
Yhtä eturattaan piikkiä vastasi ainakin ennen vanhaan kolme takarattaassa.

Heinäkuu 15, 2020, 08:08:51 ap
Vastaus #4

Jimi Koivisto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 116
Yhtä eturattaan piikkiä vastasi ainakin ennen vanhaan kolme takarattaassa.
Eli se olis perjaattees sama väli jos laittais 14-42 eikä 12-36
Tunturi Maxi -72
Tunturi Tiger -84

Heinäkuu 15, 2020, 16:00:11 ip
Vastaus #5

anttikmäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 215
Tuohan on helppo todentaa laskemalla laskut 14jaettuna 42 ja 12 jaettuna 36. Lopputulema 0,33333 molemmissa eli vastaa täysin samaa välityssuhdetta.  Tyyppikilven i -luku tosin muuttuu eli kokonaisvälitys suurimmalla vaihteella versus kampiakseli - takapyörä. Joskus muinoin virkavalta tarkasteli tätä hakiessaa onko välityksiä rassattu;) Ja jos oli, sattoi tulla pikavoitto

Heinäkuu 15, 2020, 23:06:51 ip
Vastaus #6

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1172
Tuohan on helppo todentaa laskemalla laskut 14jaettuna 42 ja 12 jaettuna 36. Lopputulema 0,33333 molemmissa eli vastaa täysin samaa välityssuhdetta.  Tyyppikilven i -luku tosin muuttuu eli kokonaisvälitys suurimmalla vaihteella versus kampiakseli - takapyörä. Joskus muinoin virkavalta tarkasteli tätä hakiessaa onko välityksiä rassattu;) Ja jos oli, sattoi tulla pikavoitto
Tyyppikilven i-luku on yhtäkuin välityssuhde kampuralta takapyörälle. Ei se mihinkään muutu, jos rattaita vaihdetaan niin, että jakolaskun tulos pysyy samana.
Ja vaikka muuttuisikin, taitaa nykyään nopeus ratkaista eikä välitys.
Vai onko se vaan uudemmissa, joissa vanhanmallista tyyppikilpeä ei enää ole.

Heinäkuu 16, 2020, 09:58:28 ap
Vastaus #7

anttikmäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 215
Sehän nyt on itsestään selvää ettei i -luku muutu jos ketjuvälitys pysyy samana. Lähinnä tarkoitin jotta jos alkaa "suurta" vääntöä käyttään hyväksi nopeuden lisäämiseksi eli ketjuvälitystä muuttamaan nopeuden lisäämiseksi. Eivät taida nykyvirkavallan edustajat tietää mitä tuo vanhan kilven i-luku tarkoittaa ja miksi se on ilmoitettu. Liittyy rakentelliseen nopeuteen joka nykyvehkeisä on suurempi kuin näissä "pappa" -aikojen mopedeissa.