Kirjoittaja Aihe: -75 papan hyytyminen moottorin lämmettyä  (Luettu 689 kertaa)

Heinäkuu 28, 2020, 13:01:23 ip
Luettu 689 kertaa

Ville Kärkkäinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3
Vihdoin ja viimein sain entisöidyn papiksen rekisteröityä omiin nimiin ja katsastettua. On se mukava fiilis, kun 1975 mallin mopoon tuli tekninen osa numerolla 001  ;D


Nojoo, sitten tähän "mystiseen" ongelmaan. Ensimmäisellä kerralla, kun lähdin ajamaan konttorille, niin matka hyytyi puoleen väliin omaa ajattelemattomuuttani. Tankki oli hiekkapuhallettu ja maalattu. Olin unohtanut kunnolla hulmuttaa sen puhtaaksi. Tämä johti siihen, että toinen unohdus eli bensansuodatin jäi pois tohkeissani ja kaasari sai tarpeekseen hiekasta. Ei muutakuin koriin taluttaen ja kaasarin irroitus ja kunnollinen puhdistus. Kasaan ja uusi yritys. Sain sattumalta kyydin pakettiautolla konttorille ja sieltä lähdettyäni n. 2-3 kilometrin kohdalla päästin kaasusta irti risteyksessä ja uudestaan kaasua väännettäessä ei puhunut mitään vaan mooasi ja sammui. Siinä sitten odottelin ja ajattelin että antaa koneen jäähtyä. 10 minuutin kuluttua mopo lähti käyntiin ja sain ajettua 500m, kunnes sama ilmiö. Nyt 5min jäähdyttelyä ja pääsin ehkä 100m taas  sitten päeteenpäin. Siitä pätkien kotiin alamäkeä ja mopo turvallisesti talliin.


Bensaa se saa hyvin, mutta selkeästi jokin (konkka, kärjet?) koneen lämmettyä pettää. Selasin topikkeja läpi ja yleisin vaihdettu asia näyttää olevan konkka ja kärjet erilaisissa käyntihäiriöissä. Mopo on täysin vakio alkuperäisellä koneella mikä on ollut tehtaalla rungossa kiinni (runko- ja moottorinnumerot täsmäävät aman kyselyssä). Kun mopo käy hyvin, se jaksaa viedä 90kg erittäin hyvin ja lähtee paikoiltaan myös ilman kytkimen luistatusta. Ja tämähän malli oli Maxi kahdella vaihteella ja polkimilla.


Ehdotuksia/ajatuksia/mietteitä?


Tämä on muuten ensimmäinen viestini tänne foorumille, joten kiitos kaikille, jotka jaksavat lukea/vastailla tähän  :D


EDIT: sen verran vielä tuli mieleen, että yksi ilta unohdin bensahanan auki asentoon, niin aamulla oli läikkä tallin lattialla bensaa. Normaalia ylivuotoa? Koho ja luisti liikkuvat hyvin kaasarissa, vaikka alkuperäisiä ovatkin.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 28, 2020, 13:03:37 ip kirjoittanut Ville Kärkkäinen »

Heinäkuu 28, 2020, 23:04:58 ip
Vastaus #1

Kari Viitanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 67
Kondensaattori kannattaa vaihtaa, myös vanha sytytyspuola saattaa temppuilla, kärjet kyllä toimivat jos vaan aukeavat. Uusilla kärjillä yleensä lähtee laakista käyntiin. Kaasuttimessa taitaa olla kohon neulaventtiili kulunut jollei se sulje bensan tuloa. Millainen koho? metallinen ontto koho saattaa vuotaa sisäänsä bensaa eikä sulje bensan tuloa. Muovinen koho toimii luotettavammin.

Heinäkuu 28, 2020, 23:29:56 ip
Vastaus #2

Ville Kärkkäinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3
Kondensaattori kannattaa vaihtaa, myös vanha sytytyspuola saattaa temppuilla, kärjet kyllä toimivat jos vaan aukeavat. Uusilla kärjillä yleensä lähtee laakista käyntiin. Kaasuttimessa taitaa olla kohon neulaventtiili kulunut jollei se sulje bensan tuloa. Millainen koho? metallinen ontto koho saattaa vuotaa sisäänsä bensaa eikä sulje bensan tuloa. Muovinen koho toimii luotettavammin.


Koho on alkuperäinen muovinen musta BING. Veikkaan jopa alkuperäiseksi, joten neula saattaa hyvinkin olla kulunut liian holoksi. Pitääpä tilata se. Samalla avasin tänään magneeton puolen ja kärkiväli oli 0,2mm. Liian pieni? Muistelen, että pitäisi olla 0,4mm?


Konkkaa epäilen myös alkuperäiseksi kolvauksen perusteella ja luulen että se on rutikuiva sisältä, joten sekin tilaukseen.


Kärjet olivat kuin uudet ja varmuudeksi raapaisin hienolla paperilla vielä pinnat. Oikeastaan kaikki näyttää alkuperäiseltä tuossa (kuvaa en saa liitettyä, kun liian suuri), joten se puolakin voisi olla hyvä tilata/uusia samalla.


Katsotaan mitä mopo sanoo näiden operaatioiden jälkeen. Pirun makia tuolla on kyllä kruisailla, kun toimii, ei voi muuta sanoa  ;D

Heinäkuu 29, 2020, 06:42:28 ap
Vastaus #3

jarkko heikkilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 332
Kohokammion kansi on se osa joka kannattaa myös vaihtaa.    Eli, sen tiivistepinta on kulunut jonka tietysti voi yrittää elvyttää..
Konkkavikaanhan tuo viittaa.  Voihan sitä käynnissä yrittää vilkuilla räpsiikö kärjet voimakkaasti.    Puolat on alkuperäisenä todella kestäviä ja hyvin harvoin rikki.    Tulpaksi champion niin pitäisi toimia. 

Kärkiväli 0,40 on hyvä.    Syttyennakkoa noin 2mm ja tarkistus ajotuslampulla.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 29, 2020, 06:46:33 ap kirjoittanut jarkko heikkilä »

Heinäkuu 29, 2020, 10:12:31 ap
Vastaus #4

Ville Kärkkäinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3
Kohokammion kansi on se osa joka kannattaa myös vaihtaa.    Eli, sen tiivistepinta on kulunut jonka tietysti voi yrittää elvyttää..
Konkkavikaanhan tuo viittaa.  Voihan sitä käynnissä yrittää vilkuilla räpsiikö kärjet voimakkaasti.    Puolat on alkuperäisenä todella kestäviä ja hyvin harvoin rikki.    Tulpaksi champion niin pitäisi toimia. 

Kärkiväli 0,40 on hyvä.    Syttyennakkoa noin 2mm ja tarkistus ajotuslampulla.


Kiitos ajatuksista. Sytkäpuola on tosiaan orkkis made in germany -malli ja ulkoisesti kuin uuden näköinen. Helppohan tuo on sitten jälkikäteen vaihtaa, jos ei nyt sitä vaihda. Itsellä on tällä hetkellä NGK, mutta voihan tuon Championin tuosta testiksi laittaa. Kohokammion kansi voisi tietysti samalla uusia, koska kyllähän sekin kuluu..


Kiitos jo tähän mennessä mielipiteistä ja vastauksista. Informoin miten asian kanssa kävi ja tuliko mopo kuntoon.

Heinäkuu 29, 2020, 16:07:36 ip
Vastaus #5

Esa Järvinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 68
Tankinkorkin ilmareikä tukossa