Kirjoittaja Aihe: Tunturi Mikro  (Luettu 810 kertaa)

Heinäkuu 30, 2020, 10:58:20 ap
Luettu 810 kertaa

Sami Pokki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2
Terve arvon Tietäjät! Apuja hiukan kaipailen wanhan Mikron korjaamisessa, kun nämä ei ole itselle juurikaan entuudesta tuttuja.


Löytyi 1980 luvulla isoäidinisän navetasta ja ollut sittemmin meillä suojassa koko ajan. Välillä ajettukkin, tosin ainoastaan itse joskus -90luvulla, sittemmin vain lämmitelty silloin tällöin tai pieniä pätkiä ajettu. Mopo on täysin originaali, eikä sillä ole ajeltu vissiin 500 kilometriä enempää. Kuvissa likainen mutta kunnollisesti on hyvässä iskussa. Mutta, että saisin sen täyteen "loistoon" tarvitsisin apua parissa asiassa.
- Takajarrupalat, mistä löytyisi?
- Kaasukahvasta lohjennut metallipala irti, siitä kohdasta missä vaijeri on kiinni kahvassa - löytyykö tähän mistä/mistään uutta osaa?
- Käynnistyskahva muovi on lohjennut ja kaipailisin tähän uutta kahvaa, sama kysymys kuin yllä.
- Moottori kun lämpenee alkaa se pätkiä ja lopulta sammuu - kaasaria olen säätänyt ja letkuja puhdistanut ja bensat vaihtanut eikä tunnu auttavan - mitä seuraavaksi?
Edit; onko tämmöinen vekotin nykyään minkä arvoinen?


T.SamiP
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 30, 2020, 11:05:26 ap kirjoittanut Sami Pokki »

Heinäkuu 30, 2020, 17:41:06 ip
Vastaus #1

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 596
Noita putkahtelee myyntiin nyt aika tiheään, onko arvoa, no sen voi jokainen määritellä itse.
Maailmalla sama laite tunnetaan puch maxi -nimellä ja kaikkia osia saa esim puchshop -liikkeestä joka toimittaa myös suomeen, rahtikulut noin 20e.



Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x4 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Solifer-Suzuki pv -88.
Honda px 50.
Jupiter 50 -61.

Heinäkuu 30, 2020, 18:45:28 ip
Vastaus #2

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5556
  • MC Debit
Ihan sympaattisen oloinen härveli.

Lämpimänä pätkimisen ”perinteinen” syy on sytytyspuola, johon kuumetessa tulee katkos. Vaikea todeta muuten kuin kokeilemalla varmasti ehjää puolaa tilalle.

Noista kaipaamistasi osista jos otat lähikuvan ja laitat ostoilmoituksen niin saattaa löytyä käytettyjäkin. Upouusi osa patinamopossa voi pistää silmään muuten ;) Luultavasti tuossa on käytetty samoja osia kuin monessa muussa ehkä yleisemmässäkin pelissä, tavallinen ilmiö noihin aikoihin.

Jos ei tuolla ole ajettu kuin joitain satoja kilometrejä, saattaa jarrukengissäkin olla vielä pintaa, eli jos ei pidä niin voi olla putsaus- ja säätöjuttukin vaan.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Elokuu 01, 2020, 20:42:10 ip
Vastaus #3

Sami Pokki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2
Kiitos vinkeistä, aloitampa tonkimaan uusia osia :)

Syyskuu 25, 2020, 16:53:04 ip
Vastaus #4

Juho Mäki-Petäjä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 26
Mulla on kans tollanen. Ostettu 1990 vanhalta mummelilta.


Kaasari on säädetty väärin nykybensoille. Se 12mm Bing ei toimi 52 suuttimella. Kesällä varsinkin vetää rajusti laihalle ja ylikuumenee.  Mulla on 56 suutin ja on kuin eri mopo.


Se muovinen käynnistyskahva on mullaki poikki, oli jo silloin 1990.


Ketjusuojat meni hukkaan ja niitä tarvis.

Syyskuu 25, 2020, 17:19:25 ip
Vastaus #5

Hannu Harjulahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1891
Panepa kuvia noista osista, niin katson niitä sitten tallista !

Syyskuu 27, 2020, 08:07:07 ap
Vastaus #6

Antti Logren

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 44
Tää mikrohan on edelläkävijä tekniikassa kun tässä on upside down keula!  :)