Kirjoittaja Aihe: KZ 250 1978 tietäjiä?  (Luettu 877 kertaa)

Elokuu 02, 2020, 11:26:03 ap
Luettu 877 kertaa

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 580
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Kyseessä ilmeisesti hyvin varhainen yksilö runkonumeron perusteella,kaksi yhteen vaimennin pyörän oikealle puolelle,puolavanteet: edessä levy-takana rumpu yhdistelmällä,yksivärisessä tankissa ei raitoja sivuissa vaan leveä yksivärinen raita keskellä päällä ,etulokasuoja samaa väriä kuin tankki& muoviset z250 sivuposket . Rekisteröity 1978 mutta etuputkeen stanssatussa runkonumerossa tutumman A sijaan KZ250E. Kaikki näyttää hyvin avaamattoman alkuperäiseltä ajan patinaa+ruuvinkantoja myöden,mittarinlukema pieni ja ruuvaamaton koska historiakin tiedossa 1 omistajasta(Ruotsissa johon alunperin vietykin)ja nyt vuorostaan päätynyt jälkipolven huomaan pölynkerääjäksi ilman kummempia ajo+elvytyshaluja mutta suojassa.


Museokatsastettu tuontivuonna aikoinaan ja suomen kilvissä jolloin myös halkeilleet alkuperäiset renkaat uusittu turvallisuus-syistä,siinä kaikki mainittavat muutokset tai ruuvaukset mitä tiedetään kertoa. Kysessähän klassinen ilmajäähdytteinen 2 sylinterinen twin,tässä vielä tuplakärjet,jotka nekin lienee yhä alkuperäiset ja lisätään siihen listalle mitä pistettävä tilaukseen.





Tämmöistä koostumusta tai E tyyppiä en ole löytänyt mistään nettilähteestä ja valmistenumero rungossa on yksinumeroinen.
viisi nollaa ja numero joka alle kympin.
Mitä tietoa löytänyt niin puolavanteissa alkupään 78-79 A malleissa pitäisi olla levyt edessä-takana,lokasuoja pitäisi olla krominen,tuplavaimentimet tai vasemmalle puolen yleensä käännettynä kuvissa,raidat tankissa sivulla ei päällä ja värikin oudon taivaansininen mutta maalattu sitä ei ole,piilopaikoista näytti saman värin.


Tiedetään,umpitylsä malli monien mielestä ja mopoksi luokiteltava kaikinpuolin,ehkäpä siksi just kiinnostaisikin vaikka mitään ei pitänyt ostaakkaan ..niinpä niin..mutta tämä vaikuttaisi kiinnostavalta yksilönä ja periaatteessa ehjänä vaatisi vain uuden akun+elvyttelyt Ruususen unestaan=läpikäynnin käytännössä.
Löytyykö tietäjiä valaisemaan päivää ja käsittääkseni näin pieni valmistusnumeroinen yksilö on jo sinällään löytö,kunnostuksen+taltioimisen arvoinen mallista riippumatta koska pikku z:kin valmistusmäärät japskityyliin hurjia.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 03, 2020, 21:31:14 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Elokuu 02, 2020, 20:24:31 ip
Vastaus #1

Martti Törmä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1280
Mitään en tiedä kyseisestä mallista, mutta onko Kawasakilla ollut vähän samanlaista kuin Tunturilla tai Suzukilla. Osia otetaan vähän sieltä sun täältä ja saman vuosimallin sisällä monenlaisia yhdistelmiä. Suzukeissa on kyllä tullut vastaan jos jonkinlaista eroa virallisiin kuviin.
Varmaankin alkuperäinen ja ehdottomasti säilyttämisen arvoinen. Kannatta luottaa itseensä ja niihin osiin mitä pyörässä on kiinni.

Elokuu 02, 2020, 22:30:50 ip
Vastaus #2

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 580
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Jaa-a,Kawasaki kumminkin mammuttimaisen suuri monialayritys jo tuolloin,tiedä voiko millään skaalalla verrata tunturiin tai soliferiin mutta senverta asia edistynyt jotta rahat ja tavara vaihtaneet omistajaansa tänään ehtoolla menipä sitten syteen& saveen tai taas sinne mustaan aukkoon.
Motobecane alias Velosolexin myyntirahat poltteli tuossa kirjahyllyn nurkalla ja häiritsi,johonkinhan kierrätettävään keräysmetalliin nekin oli "sijoitettava",eikö vaan?

Saman vuosimallin sisällä onkin monesti erilaisia yhdistelmiä mutta mitäs kun tuotanto ei vielä valmistusnumeron  mukaan oikein alkanutkaan ja 1 vuosimalli z250 kyseessä,saati tuo kirjain E:kään josta ei Aata saa ja siihen se on selvästi lyötynä KZ250 perään ennen nollajonoa,onko kenties kyseessä ns esisarjan pyörä ,joku esittelypyöräkö tms vaan miksi se päätyi yleensäkkään vientiin,myyntiin ja noin pienellä valmistusnumerolla vieläpä johonkin Ruotsiin kymmenistä vientimaista ?
Pistetään kohta kuvaa vaikka ei palvottu iso z olekkaan ;)  tai maallikon silmin kummemin eroa niistä lukemattomista  muista pikkuzetoista mutta ehkä jotakuta kiinnostaa tämmöisetkin ja saa innostumaan.
Toivottavasti mp tietoviisaita löytyy kommentoimaan,minusta jotenkin mielenkiintoinen tapaus historian-nälkään.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 03, 2020, 10:33:46 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Elokuu 03, 2020, 08:38:51 ap
Vastaus #3

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9730


Z-hän elää!

...sanoi justiinsa muuan vanha Z1000-Kawamies.

t. Markku

Elokuu 03, 2020, 16:20:33 ip
Vastaus #4

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 580
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
No joo,kamera kouraan ja zeta työnnetty ulos samoissa pölyissä kuin ostinkin,valitan.Pikkasen tutkiskelua ennen käynnistystä ja kärjet sai viilaa ensiapuna ,oikeanpuoleisten kärkien kipinöinnistä päätellen kondensaattorit menee vaihtoon nekin kärkien kera koska palaneet+kuluneet .
Akku on nyt uusi,tässähän ei poljinta ole ollenkaan vaan ollaan täysin sähkön varassa ellei työntely kiinnosta.
Bensahana kaipaa huomiota, joko uusimista tai uusia sisuskaluja=vuotaa eikä sulkeudu luotettavasti. Vaihdepolkimen juuresta pukkaa öljyä,sama vakiovika johon tuon Gt kanssa tulikin jo perehdyttyä eli tiiviste vuotaa tässäkin.
Ketjut kiristin ja siinäpä se,kaikki toimii ja takahaarukan rasvanipasta voidetta sisään,samoin kuiviin ketjuihin liukastetta.
Helppo projekti näköjään tulossa,käy pehmeän nätisti nytkin,jopa tyhjäkäynti löytyy,vaikka huoltamatta ja pienen lenkin heitin jotta sai kelata vaihteet,jarrutella,kytkimen tomintaa tutkia ja yleensäkkin testata toimiiko kaikki miten pitääkin,toimii,pääosin normaaleilla huolto-osilla pärjätään elvyttelyssä.


Tarkoitus oli viedä mökille tuon siellä olevan kilvettömän AR piikin lailliseksi ja vähän vahvemmaksi korvikkeeksi kunhan ensin läpikäy mutta tämä taitaa olla aivan liian hyvä ja erikoinen yksilö taustaltaan semmoiseen kinttupolkujen koluamiseen.
Puunailun+läpikäynnin jälkeen tuumittava tarkemmin mitä tekee asian kanssa.
Tässä ei isommin talvipuuhastelua taida ollakkaan kuin max jouluun :) noin perstuntumalta,mitäs tehdään keskitalvella+keväällä?Ei ainakaan hiihdetä.


Tietäjiä ei vissiinkään ole tai ainakaan ole ilmaantunut ,täytynee ottaa ja kysellä esim kawasakin Z kerhosta UK:sta ,ruotsin tai ehkä suomenkin maahantuojalta niin luulisi jotain tietoa löytyvän.

Tässäpä parit kuvat sivuilta,rungon numerosta kuin moottorinkin jossa löytyy A lisäksi se E kirjainkin ja 9 viimeisenä numerona kuten tuossa yksinäisenä runkonumerossakin.
Runko kuin moottorinumerothan ei kuulu käsittääkseni olla pareina samat tehtaalta jos ns numbers matching yksilöistä puhutaan?


Tämäpä tästä ,esiteltyä tuli ja seuraavia löytöjä odotellessa.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 04, 2020, 15:44:01 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Elokuu 04, 2020, 07:55:48 ap
Vastaus #5

Pentti J Anttila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 276
Moottori näyttäsi olevan 1980 - mallsiesta  Z250-A2:sta. Ainakin Kawasaki Model Recognitionin mukaan. Muuten se ei sitä muistuta ollenkaan. Eikä muutenkaan 1978 mallia. Z250 tuli vasta -79 mallivuodelle, mutta erinäköisenä. Joten ei tämä passaa 78 tehdyksi -79 malliksikaan. Outo peli.

-Kawasaki Z1 900 -73 (72)
-Kawasaki H1D 500 -73
-Yamaha DT 125 Trail -74
-Tunturi Super Sport -77
-Kawasaki KE 125 -77
-Yamaha DT 125 MX -78
-Yamaha RD 250 LC -81
-Kawasaki ZX750E -84
-Kawasaki ZR1100 -93

Elokuu 04, 2020, 08:09:07 ap
Vastaus #6

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1092
tiedän yhden tapauksen missä katsastuskonttorilla merkittiin suomen papereihin alkuperäinen rekisteröintipäivä väärin mutta jos tässä on ruotsin paperit tallella ja niissä  myös 1978 niin ei sekään sitten ole mahdollinen syy ihmetyksen aiheisiin

Elokuu 04, 2020, 09:16:33 ap
Vastaus #7

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 580
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Tässä on tämä ylipääsemätön ongelma taas kerran kun asiasta ehkä parhaiten tietävät tämän yksilön osalta ovat tuolla yläkerran orkesterissa,siis 1 omistaja ja ensimmäinen suomi omistaja jolta niitä Ruotsin papereitakin ehkä löytyisi+tietoa mutta perikunta lupasi etsiskellä mitä laatikoista löytyy kunhan menevät paikkoja raivaamaan ja siivoamaan.
Ruotsin rekisteritunnus on tiedossa.
1978 vai -79,tarkoitetaan varmaan rekisteröintivuotta tässäkin tapauksessa ja milloin niitä seuraavan vm yksilöitä tulee missäkinpäin myyntiin olipa kyse autosta tai mp:stä ellei peräti näistä ollut vuosimallia-78,en tiedä kun netin hakutulokset  antaa sekavan lopputuloksen.
Silti runkonumero ei sovi noihin raameihin mitä tuossa annetaan alhaisimmaksi -79 lähtönumeroksi,kirjainkin väärä, mutta moottorin-numero passaisi tuon mukaan nippanappa taasen 80-malliin ,riippuen miten tarkkoja nämä lähdeteokset on ja onko niissäkin ristiriitoja,mutta mikään ei viittaa ettei nämä olisi olleet yhdessä jo tehtaalta tai tälle olisi tehty muutenkaan yhtään mitään muuta kuin öljyt vaihdettu joskus.
Tankin nostin pois ja tankin alla sama maalisävy ajan hankaumineen.Toinen puola on vaihdettu uudeksi,toinen yhä alkuperäinen mutta molemmat vaihtuu uusiin samanmoisiin tässä samalla,piiilon jäävät ja Gt:hen tullut tilattua ylimääräisiä jotka arvoiltaan tähänkin passeleita.

Molemmissa noissa kuvien pyörissä myös levyt edessä+takana,kromattu etulokasuoja ja raidoitettu tankki +pyrstö ja tuplaputket vielä tuolloin käsittääkseni.Myöskään väriksi ei sovi mikään noista annetuista vaihtoehdoista ja tämä outo sininen löytyy piilopaikoista,sivukoteloiden takaakin täysin saman sävyisenä kuten tankin päällä/alla jossa näkee myös niitä normaaleja hankautumia ym kulumia eikä alta näy mitään muuta väriä kuten ei etulokarin maalinaarmujen altakaan.
Etulokari on peltiä,maalamaton ruostepilkkuinen sisäpuolelta eikä päällyspuolen naarmjen alta paista kromi.Takalokari mustaa muovia.
Oikeapuolen sivukotelon sisäpuolella vanha tussimerkintä 173-2,kuten näkyy maalipinta on vanhaa ja samaa sävyä kuin näkyväkin puoli eikä mikään vihjaa jälkikäteen maalatuksi saati miksi joku jälkikäteen tussaisi moisia uudelleenmaalauksen päälle?
Sivukotelon sisäpuolella näkyy myös,kunhan sormella putsasin likoja pois,muoviin tehdas-stanssattu z250A merkintä ja 2 osainen numerosarja joka lie osanumero sekä made in Japan sekä R
Mikäli joku maalaamista vaativa vahinko käynyt olisi kait luultavasti maalattu aikansa"normaalina"myyntivärinä olleseen z sävyyn tai ostettu valmiiksi maalattu osa vahinko-osan tilalle eikä moinen temppu ainakaan ole tehty tässä rakentelumielessä saati arvon-nousua ajatellen pienessä hinnat alkaen perus zetassa. Ruotsissa piisaa valikoimaa pilvin pimein valmiiksi harvinaisiin merkkeihin+malleihin.

Jotenkin avaimena outouksiin tuntuu minusta olevan juurikin selvä,virallinen ja tunnistettava valmistenumero:9.
Mitä vielä löytyykään tai löytyisi,kaikkea pienempää outoutta en tunnista kun en asiantuntija näiden(kään) kanssa eikä semmoisia pikkujuttuja näe kuvistakaan mihin yrittää tätä verrata,puhumattakaan teknisistä mahdollisista eroavaisuuksista nippelitasolla.
Outo on mutta niin on kuule kuskikin 8)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 04, 2020, 16:18:09 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Elokuu 05, 2020, 10:35:12 ap
Vastaus #8

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 580
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Hollannista ensi-apu huolto-osat 3 päivässä..wau..jos olisin tilannut jotain tavaraa suomesta ja kalliimmalla niin oisko mahtanut tulla samassa ajassa?
Uudet puolat kiinni,tuossa lepää uusi kärkipari,uusi konkkapari,öljynsuodatin,tulpanhatut ja samalla tuli Denson tulpatkin jotka ruuvasin jo kiinni ennen kuin ikuistin tämän kameralla,kaikissa paketeissa lukee Made in Japan joten kyllä laatuosiakin uutena vielä löytyy,niin paitsi alkuperäistä tai jonkun muun valmistamaa tuommoisen näköistä tarvikeilmansuodatinta joka merkillistä.
Yhden NOS säilymän löysin netistä Australiasta,tuommoiset pyöreät sata euroa postikuluineen eli niillä tekee rahaa jos laatikollinen nurkkiin unohtunut esim jollain Kawa dealerilla.
Ilmesesti niitä ei kysytä eikä siis valmisteta enää ,tottahan vastaavan voi värkätä uudella suodatinmateriaalilla noihin vanhoihin raameihin sovitettuna tai kehittelee tyystin toisenmoisen sinne koteloon,ei se vaikera juttu ole.
Korjatusta maalipinnasta etulokarista vielä kuvaa,tokko olisi vieläpä väärällä värisävyllä paikkailtu jos juuri maalauttanut koko pyörän,näin maalaisjärjellä ajatellen.
Tuli myös huolto-ohjekirja A malliin joka ohut vihkonen ja todellakin vain tarpeelliset huoltotoimenpiteet selostettuna,ei varsinainen korjauskäsikirja.
painettu 1978 marraskuussa mutta ei tämäkään tuonut mitään valaistusta tuohon numerojuttuun,huoltohommiin kylläkin.

« Viimeksi muokattu: Elokuu 05, 2020, 21:09:50 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Elokuu 05, 2020, 16:46:55 ip
Vastaus #9

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 580
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Tässä tuo huolto-opas ja tyyppi,runko+moottorinumerot mitä käsittää.Jos tässä mun Z:ssa olisi A tuon E tilalla niin sarjanumerothan näyttää alkavan tässä opuksessa ihka 1 valmistuneesta mutta mikäli jollain on tämmöinen twin vuodelta 78-79 niin voisiko kertoa mikä hänen pyörässään on tuo runkonumeron alkuosan kirjain tai kirjaimet niin voisi verrata ja miettiä ?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 05, 2020, 21:10:51 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

eilen kello 07:26:17
Vastaus #10

Pentti Vaherkoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 530
Laitoin googleen hauksi Kawasaki Z250E ja tuli vastaan tällainen.


eilen kello 12:07:05
Vastaus #11

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 580
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Wau!! Nuo ovat nähneet toisensa ollessaan peräkanaa linjalla nuorina ;D   Kuva ois ollut kiva nähdä täsmääkö se tämän ulkonäköön miten ja moottorinumero? Tuossa on saatu vuosimalliksi 80- mutta rekisteröity paljonkin myöhemmin naapuriin.
Tämä minun pistetty papereihin -78 mallisena jollaisia muuten netistä yhden(monista)löytämäni Kawasaki Z historiikin mukaan on ollut olemassa,Z250A Europa tyyppinä.
jos semmoinen on ollut tai ei mutta hyvä kysymys on yhä mikä on E malli,yhtään kuvaa en ole löytänyt tai muutakaan infoa?
loogisesti A:sta vuosi vuodelta tyyppi E:hen kestää aika monta vuotta jos 78/79 aloitetaan mutta A ei muuttunut aikapäivään kuin rinnakkaismalli  B:ksi pinnapyörineen+rumpujarruineen joten eikö E:ssä olisi pitänyt olla jo jos jonkinmoisia parannuksia jotka tuli A:hankin,esim kärjetön sytytys?
Import ja=tarkoittaa tuossa että pyörä  ns jälkituotu jostain Ruotsiin,mistähän ja onkohan tämä sininenkin Z myös  jälkituotu Ruotsiin käytettynä kuten punainenkin?
Nämä enempi toisarvoisia nippelitietoja ja monet ihmettelee mitä väliä?
Historiaa kiinnostavaa tonkia ja selvistäkin asioista löytyy monesti paljon sivujuonteita ynnä outouksia, kuten tämäkin, jotka kiinnostavia näin jälkikäteen olipa omia,kaukana jossain tai naapurin tallissa.
Miksi edes ylipäänsä tuoda käytettynä moinen massavalmistajan pikkupyörä ulkomailta runsaudensarvi Ruotsiin jossa myytiin uusiakin A malleja,hyvä kysymys.

Kiitos valaisevasta tiedosta,muitakin E tyyppisiä siis on ainakin olemassa mutta mihinköhän niitä vietiin,koska ja paljonkohan tehtiin jos oma kirjain+sarjanumerokin ?Kun nettiä selaillut niin vastaan on tullut kuvia Kork Ballingtonin maailmanmestaruuden kunniaksi tehdystä z250 erikoisversiostakin...se taitaa olla nykyään melkoinen harvinaisuus ja onkohan peräti jollain suomessa tallissa moinen?
« Viimeksi muokattu: eilen kello 22:19:32 kirjoittanut Petri J Kokko »