Kirjoittaja Aihe: Helkama Sport 1971  (Luettu 2451 kertaa)

Elokuu 08, 2020, 22:49:37 ip
Vastaus #30

heikki fors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 580
  • mc bloodsuckers
Tiedän, väärä topic mutta onko sama Heikki joka lähetti uuteen mopilistiin kuvia toiselle aukeamalle? Jos on niin kiitos.

sama mies

Elokuu 08, 2020, 23:23:56 ip
Vastaus #31

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1007
  • Osapuilleen kasassa....
Vaihda nyt ensin ne lootan öljyt siihen vaihteisto  öljyyn kun alkuperäinen Sachs öljy on se sae 80.
No se sen takia ku noi tunska ukot ajelee sen tietämättä niillä tehosekoittimillaan sillä mineraali yljyllään.
Se taaasen perustuu siihen halppis koneen malliin jossa kytkin pyörii siinä kampuran päässä.
Paska ratkiasu mutta näitäkin itäblokin maissa on tehty. se on semmone teho vatkain.
Lasken sen
 muurin väärälle puolen sijoittuvaksi.

Joskus taannoin noin kymmenen vuotta sitten ostin 4- lovisen saman oloisen alakerran ja ajelin sillä 1000, 1500 ja kahen tonnin
ajelut. Kyllä se vieläkin kunnossa on, Sanoisin jotta hirvee luottopeli, keskinopeus siinä viijenkympin paremmalla puolen.

Laittakaa ja kokeilkaa, sillähän se selviää.


Elokuu 09, 2020, 00:11:50 ap
Vastaus #32

Petri Nippala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1198
Mulla on Reguluksessa 60 cc pytty.Kaasari on porattu 13mm Sachs kaasari.Muuten vakio. Jumalaton vääntö verrattuna vakioon.Siitä saa tehtyä aikamoisen lentokoneen,jos vähän muuttelee sitä muutenkin.Ongelma on se,ettei kantta tule mukana.reguluksen pytty muokattiin vakiokannen kokoseksi ulkomitoiltaan,joten jäähdytys on olematon kuumalla kelillä.Jostain bongasin kannen erikseen.Maksaa samanverran kun se pytty/mäntä satsi.

Elokuu 09, 2020, 13:54:38 ip
Vastaus #33

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 251
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Ihan mielenkiinnosta, onko tossa sachsin 60cc pytyssä samat ajoitukset/kanava koot kuin vakiossa? Jos on niin sehän ei lisää huippunopeutta yhtään paitsi että voi ratastaa harvemmaksi lisäväännön avulla jolloin kulku vähän paranee. Tommonen pikkunen kakstahti pitäs kiertää lisää että sais nopeutta enemmän. Membran pytystä en tiijä mutta mäntäohjatusta 50cc saa lisää 20km/h pelkällä viilalla ilman että mitään tarttee vaihtaa, edes kaasuttimelle ei tartte tehä mitään. Kantta vähän oikoa ehkä. Eikä tarvi ees paljon ottaa.

Elokuu 09, 2020, 14:13:48 ip
Vastaus #34

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 9875
Moi!

Juu-nuo viilauksetkin tuli opeteltua kössipoikana.
Kyllä vieläkin muistan strategiset mitat...

Vaan se vääntö olisi mukavaa-ja sen kautta hiukan pitemmät
välitykset. Ei tuon nyt tarvitse kuin 50km/h kulkea huippuja-
mutta jos menisi silleen pingottamatta...

Se kanssa kiinnostaa,onko Erkkolan tehokkaammassa pytyssä millaiset
nuo sisäkalut.

Ja noita membrahommia en ole snaijannut koskaan.

t. Markku

Elokuu 17, 2020, 09:13:07 ap
Vastaus #35

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 9875
Tulipa testattua pienkonepensaa-viimeisen kerran-ainakin mopossa.

Kiinnihän tuo leikkasi-ei pahasti,mutta kumminkin. Joten
taidan tästälähin van sekoitella itse pensat.

Eilen nostin pytyn pois-männänrenkaatkin olivat osittain
kuin pienikuvioiset abs-anturit. Pytyssä kohtuukomea jälki...

Nyt taitaa alkaa pytyn tilaus-eli jos se 60cc pytty
menee suoraan paikoilleen,niin semmoinen.

Ei kellään ole joutilasta mäntineen hyllyyn jäänyt? Vaan saahan
sen kaupastakin.

t. Markku

Elokuu 17, 2020, 12:46:37 ip
Vastaus #36

Petri Nippala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1198
Kyllä se menee suoraan paikalleen mutta pakoaukon turpamutteri ei käy kun se törö on isompi halkasijaltaan.
Ostin satsin Mc scatterilta.Siinä on tosiaan vaan mäntä ja pytty.79e. Niihin myydään 17mm bingiä kaasariksi.Alkuperänen pakoputki ja äänenvaimennin ovat osoittautuneet liian ahtaiksi.Täytyy hankkia 32mm käyrä ainakin.Kantta saa niihin ruotsista ja maksaa samanverran,kuin pytty ja mäntä.

Elokuu 18, 2020, 19:00:48 ip
Vastaus #37

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 9875
Tänään ruuvailin kiinni Erkkolan pytyn,uuden männän ja
puristavamman kannen.

Kyllä on vääntöä nyt aika lailla paremmin.

Mutta edelleen käynnistyminen "välilämpöisenä" huonoa-
ja ei voi johtua pyttyosista,koska ovat eri vehkeet vallan.

Myös sytytysosasto on uutta-puola,konkka,kärjet. Ihan laatuosia
vieläpä.

Kaasaria pyörittelin-on hyvinkin hyvä-nyt myös putsattu ja kiinteä suutin 57
kiinni. Sillä kiertää,kunhan käynnistyy. Laippakin oikaistu ja tiivisteet kunnossa.

Tulppia kokeiltu neljää...viittä merkkiä ja useita lämpöarvoja-en usko kipinävikaan
ollenkaan. Vaan heikosti käynnistyy keskilämpimänä.

Joten-jo taas epäily edellisen rempan tasosta-miten stefat ja lohkon tiiviste?

Sinne tuo nyt taitaa viitata. Menee syksympään-mutta on tuo vekkuli masiina-
kun herää-meno on voimallista...

t. Markku

Elokuu 18, 2020, 23:10:05 ip
Vastaus #38

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 251
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
60cc pytyissä melko yleisesti kai käytetään luokkaa 16mm kaasuttimia ainakin muissa merkeissä ja bingin 17mm jota ilmeisesti laitetaan 60cc sassiin on pääsuutin 75 kokoa uutena. Niin että älä polta reikää mäntään tai anna leikata kiinni alamittaisen vakiokaasuttimen 57 suuttimen kanssa. Tulitko katsoneeksi irti ollessa kun kukaan ei vastannut että onko 60cc paljonkin eri ajoitukset? Jos ajoitukset ei eroa 50cc vakiosta niin ei se kierroksiakaan sen enempää ota vaikka vääntö kyllä lisääntyy. Jos ei kierrä enempää niin ei kulekaan kovempaa. Pelkällä lisä väännöllä tosin voit välittää harvemmaksi jos kulkua hakee.

Ainakin hyllyssä oleva minarelli v1 60cc olympia/DR pytyssä ei ajoitukset juuri eroa 50cc vakiosta mutta kairaamalla joku kehui että 11/42 väleillä menis 65 huippua. Täytyy kairata ku ehtii, harvoin tosin uutta on tullu viilattua mutta eipähän ole ennen minua kukaan pilannut sitä.

Elokuu 19, 2020, 06:33:04 ap
Vastaus #39

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 9875
Moi!

Tuo on ihan 50cc pytty  38mm halkaisijalla-puhallinmallin ja luultavasti juuri
Erkkolasta. Reiät ihan eri kokoluokkaa kun vakiopytyssä-
ja ilman membroja.

Kun sen saa välikuumana käyntiin-tuuppaamalla nyt ainakin-
niin veto ja käynti on laadukasta-eikä sitten sammu
kuumanakaan omin päin. Vetää ja kiertääkin.

Joskus nuo ovat kyllä melkoisia yksilöitä...

t. Markku

Elokuu 19, 2020, 09:19:53 ap
Vastaus #40

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 251
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Ok. Jääny vaan jostain mieleen että Erkkolassa olis 60cc pytty. Ehkä tosta alla olevasta myyntilausekkeesta. Ei minullakaan lähtenyt 65cc autisalla varustettu solifer 5-speed -73 koskaan polkemalla käyntiin, ei kylmänä eikä kuumana. Nauroivatkin minulle ja mopolleni. Eivät nauraneet enää kun käynnistyi. Ainakaan ne kenestä ajoin ohi, kuten pv suzuki 80cc, suzuki ts 125 jolla tosin ajoi hyvin lihava poika.

https://www.finmopo.fi/sachs-puhallin-41mm-60cc-sylinterisarja-esimerkkola-p-2131.html
« Viimeksi muokattu: Elokuu 19, 2020, 09:25:33 ap kirjoittanut Mika Malinen »

Elokuu 19, 2020, 09:49:47 ap
Vastaus #41

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 9875
En miekään ole varma,onko tuo Erkkolasta-mutta voisi olla
siitä varhaisimmasta mallista. Puhallinpytty kumminkin,
kun oli se kuupan kara siinä pytyn kyljessä. Liki ajamaton kannu jopa.

Kyllä täälläkin joku sen Erkkolan pyttyasian  tarkasti tietää?

Mutta aukot olivat selvästi runsaammat kuin tuossa varmuudella
vakiopytyssä.

Mankkupuoli ei ole kostea käynnisysyritysten jälkeen-mutta
koneen sisäpuolen tilaa ei näe-vaan eipä tuo kyllä ylenmäärin savuta.

Kaipa se syksyllä auki laitetaan-ja isompi eturatas kanssa.

t. Markku

Elokuu 20, 2020, 16:07:30 ip
Vastaus #42

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 9875
Rupesin stefan vaihtoon-vaikka ei varmaa olekaan,
että se vika niissä on.

Joo-ja olinpa unohtanut,että Sachsissa pitää se kytkimen
iso ratas irrottaa,että uuden saa paikalleen-ja unohdinpa senkin,
että siinä on oma kierteensä ulosvetäjälle- eli taitaa olla M27x1,5 ..

Noe ihän semmoista vetäjää mulla enää ole-sinne jäi mopokerholle
kun arvelin,että tuotakaan en enää tarvitse.  Mutta eipä niitä ole myynnissäkään-
aainakaan kotimaan osatoimittajilla.

Jahs..pitää kait etsiä lainaan jostain-teettää nyt ei sentään kehtaa. Tai kone irti
ja Lahteen-siellä se ulosvedin varmaan on vieläkin.

t. Markku

Elokuu 23, 2020, 10:56:10 ap
Vastaus #43

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 9875
Nythän on Sassi heittäytynyt ongelmaksi-sähköt kunnossa,
pytty+mäntä+kansi vaihdettu,molemmat stefat vaihdettu-
ja ei vaan käynnisty.

Eikä yhtään Forten osaa koko myllyssä.. :laugh:

Ei edes pensahuikalla suoraan tulpanreikään synny elämää.

Eli taitaa mennä pata halkaisuun-ei enää keksi muuta paikkaa,jossa
ongelma nyt luuraa. Jos mistään ei halkeamaa nääs löydy-keskitiiviste se alkaa
olla se viimeinen epäillyksenalainen. Niin aina-vaivalloisin paikka...

Kaasaria en kumminkaan epäile-onhan tuo yksi parhaimmista mopokaasareista-
eikä edes väljä.

Eipä se ole kuin pikkuisen vaivannäköä-vaikka tuo sassilaisen kytkin
on taattua sakutekniikkaa-monimutkainen ja pyllymäinen purkaa ja kasata.
Vaan siitä on nyt kerran jälleen selvitty-joten onnistuu jatkossakin.

Mistä olette hommanneet kiertokangen pronssihelan? Ainakaan noilla
mopo-osakauppiailla on aukko sorttimenteissa. 12mm tappihan tuossa-ja öljyreiät
vaakatasossa... Onko kellään ylimääräisiä pakkiin jäänyt?

t. Markku

Elokuu 27, 2020, 16:54:14 ip
Vastaus #44

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 9875
Kurkistin tänään peiliin ja kas-otsassahan luki : Mäntti.

Meinaan-kun tutkin sitä sassin pyttyä,jonka leikkaamisen jälkeen poistin moottorista-
niin sielläpä alakantissa oli se tiiviste sievästi kiinni-ja kun laitoin uutta pyttyä-
en katsonut lainkaan kunnolla,etteipä siellä saumassa ollut tiivistettä
sitten ollenkaan.

No eihän se kone käy,jos pytyn alalaippa vuotaa reippaasti-sen harmahtavan
pölläyksen oikein näkikin,kun ryypytti ja polkaisi-sieltä se puhalsi
lohkon ja pytyn välistä.

Mäntti mikä mäntti. :laugh:

Kun saan sen tulossa olevan kiertokangen helan paikalleen-niin luulenpa,että
seuraavassa kasauksessa se tiiviste ei enää unohdu-ja koneesta tulee soiva peli
kertalaaksista..

t. Markku