Kirjoittaja Aihe: Suzuki GS125S 1985 Projekti  (Luettu 1755 kertaa)

Syyskuu 11, 2020, 23:08:48 ip
Luettu 1755 kertaa

Juho Mäki-Petäjä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Ensimmäinen moottoripyöräprojekti tuli noudettua naapurikunnasta.


Seissyt ainakin 25v. Kone pyörii ja osa sähköistäkin toimii. Moottorissa oli onneksi 4l moottoriöljyä ja männänpäällä desi.

Tässä on erikoisuutena moottorin edessä oleva ”alakate” sitä ihmeteltiin porukalla kunnes kyljestä löytyi kulunut tarra. Siitä näki taskulampun valossa tekstit: Kuopion MOTO Varuste ja toisessa tarrassa Speeding-Design Jukka Riekkinen

Nyt tarvis apuja tiedossa ja osissa.


Löytyskö joltain sähkökaavio?


Varaosatarpeita:
Takaiskarit
Penkki
Oikea krominen ”kauhukahva” penkin alle
Virtalukko avaimella(tai avain 483)
Etukate
Jotkin passaa varmaan muistakin esim RG:stä.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 28, 2020, 20:32:12 ip kirjoittanut Juho Mäki-Petäjä »

Syyskuu 13, 2020, 00:12:07 ap
Vastaus #1

Rauno Perämäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 267
Uusi venttiilit ennen kuin ajat. Noissa on vaarana että venttiili katkeaa jossain vaiheessa ja rikkoo koko yläkerran.

Syyskuu 13, 2020, 09:22:51 ap
Vastaus #2

Juho Mäki-Petäjä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Jaa vai sellasta ongelmaa. Pitääpä perehtyä lisää.


Purin eilen penkin, tankin ja osan katteista. Pesin koko komeuden kahteen kertaan kunnon ammattilaslaadun liuotinpesuaineella ja tiskiharjalla. Vanteet putsasin vielä vannehapolla. Johan tuli puhdas peli.
Takavanteessa on tummia läiskiä, ilmeisesti ketjuöljy imeytynyt hapettumiin.

Syyskuu 13, 2020, 23:19:33 ip
Vastaus #3

Juho Mäki-Petäjä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Kaasarin perusteellisen putsauksen, kohokammion ja kohon paikkauksen, sekä uuden starttireleen jälkeen tää piru hörähti nätisti käyntiin. En olis uskonut ku kaasari oli niin täynnä hapettumaa ja syöpymiä.
Öljy nousee kanteen reippaasti.


https://youtu.be/bn-bsQpPwq4

Syyskuu 14, 2020, 20:48:24 ip
Vastaus #4

Juho Mäki-Petäjä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Onkohan tää foorumi kuollut?No monologi jatkuu:Hain tänään MC Scatterilta ketju/rataspaketin ja öljynsuodattimen. Laitoin ne paikalleen, herkistin takajarrun ja nappasin tankin paikoilleen ja 5L 98E:tä tankkiin. Bensahana oli jumissa mutta pikkusen suostuttelua Knipexeillä niin lähtihän se. Ja napista kertalaakilla tulille. Vähän seosruuvin säätöä ja johan popottaa nätisti. Koeajolle ilman kytkinvaijeria ja hyvinhän se vetää. Kerran alkoi kaasari tulvia mutta sitten sekin asettui.Nopeusmittarikin toimi, kierroslukumittari ei. https://youtu.be/mkA_g6j-D24https://youtu.be/JSCGxJi3Qhk

Syyskuu 15, 2020, 20:21:52 ip
Vastaus #5

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 599
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Eeeei,kyllä täällä jokunen vielä sinnittelee kotosalle linnoittautuneena valtaisan wc paperiröykkiön takana ;)
Jaa-a,mc scatterilta,sieltä minun synnyinkotiseuduilta siis ja sielläpäin tietty varmaan tämä rojektikin.
Tokko ne venttiilitkään nyt yhtäkkiä päättää hajota mistä varoiteltiin jos tähän asti kestäneet, ehkäpä varoituksessa perääkin,kertokoot kuka näiden kanssa enempi touhunnut mutta vaihtaako joku ehjiä venttiilejä etukäteen ns varmuuden vuoksi..en tiedä ja onhan niitä saatettu jo vaihtaakkin jos tarvetta ilmennyt?
Paikkailuista kohoista vähän huonoja kokemuksia mutta enpä kyllä mikään tinuri,enempi tunari jolla tärisevä käsi eikä muovikohojen liimailukaan onnistunut yhtään paremmin,vuosihan ne piankin taas ja haperoa tahtoi koho olla paikkakohdan ympäristöstäkin useinkin vaan toivottavasti siellä onnistuu paremmin mutta uudetkaan ei paljon maksa kuten ei korjaussarjakaan jos yhtään tarvetta ja epäilyttää.
Kiinanpojilta löytyy ebaysta myös passeleita korvauskaasareita kaikenmoisia syöpyneen orkkisen tilalle ellei museopeli tulossa ja varmaan parempia käytettyjä löytyy helpostikkin.
125cc:lla hyvä aloitella ja mikäpä parempi kohde kuin joku tämmöinen mitä elvytellä.
Kirjoittele tulemaan vaan, kyllä täällä muutkin kuin minä varmaan tunnustaa lukevansa mutta onhan se turhauttavaa tuo yksinpuhelu,tiedetään,semmoista se tahtoo täällä välillä olla jos aihepiirin kohde ja kokoluokka suurelle yleisölle "väärä"
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 15, 2020, 20:34:10 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Syyskuu 15, 2020, 21:49:47 ip
Vastaus #6

Juho Mäki-Petäjä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
No pitihän se arvata että naapurikylän ”hullu” on hereillä. Hajit multa sen Rigan moottorin ja osia.


Joo en löytänyt vielä enempää infoa venttiileistä, mutta hajotkoon jos hajoaa. Sitten korjataan.


Kaasarin korjaus on kyllä ihan tilapäinen kunnes löytää jostain paremman. Mutta sen syöpymän määrän nähtyään kukaan ei uskois että mopedi pelaa kuin junan vessa. En oikeen minäkään.  ;D

Syyskuu 16, 2020, 08:52:10 ap
Vastaus #7

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5558
  • MC Debit
Joo, kyllähän nämä pikkupyöriäkin koskevat jutut luetaan ainakin täälläpäin :)

Aika vieras on tuon mallin Suiza mulle, joten enpä mokoman suhteen osaa paljon kommentoida. Kaverilla oli ”silloin joskus” X4-malli, samaa ikäluokkaa mutta vanhahtavamman näköinen ja 2-sylinterinen ja kakstahti. Sitten oli niitä Gammoja ja TS:iä, mutta tuollaisia en muista yhtäkään.

Hyvin säilyneen näköinen, just passeli projekti kun ei tarvitse alkaa harsosta tekemään. Kohon juottamisessa kannattaa muistaa että se on aika tarkka vekotin ja juotoksen tuoma lisäpaino saa sen uimaan syvemmällä. Samoin jos siinä on lommoja, niin saattaa mennä syvemmälle uppeluksiin kuin se on suunniteltu. Eihän siinä kai muuta, kunhan vaan jotenkin kelluu, mutta erilainen ”uppouma” pitää huomioida bensan pinnan korkeutta säätäessä.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Syyskuu 16, 2020, 10:26:39 ap
Vastaus #8

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 599
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Usko tai älä mutta täällä propellipään mini Riga käy,kukkuu ja kumartaakin tarvittaessa ja ajeltu useat kauppareissut kovasti huomioita herättäen,kiitos osaltaan niiden sinun stellan irto-osien ja kokonaisen varamoottorin joka suurinpiirtein tyynyn alla jemmassa  ;D
Tarttee nyt pöpötartunnan ohella varoa jo ettei lähde talli,tölli ja pällikin varoitellun myrskytuulen mukana,eikä siis minimopollakaan mitään asiaa kylille,ei tarkene.
Nyt ehtii GS:llä kuule vielä syyslunssan hommata nopsemmin kuin koleassa tallissa Adamien alla maaten.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 17, 2020, 09:42:37 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Syyskuu 16, 2020, 15:53:17 ip
Vastaus #9

Juho Mäki-Petäjä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Koho oli rutussa. Lienee jää tms painanu ruttuun toisen kellukkeen. Lisäksi se falskasi pikku reiästä. Painoin paineilmalla kohon muotoon ja pudotin pikkutipan tinaa siihen.
Edelleen, koko kaasari on niin totaalisen syöpynyt että ihme että se edes käy. Uusi tulee kun aika on.

Syyskuu 16, 2020, 17:26:56 ip
Vastaus #10

Peter Rumjantzeff

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 138
Kyllä noita siinä 1987 tienoilla silloin tällöin maaseudulla näki. Olivat sellainen budjettipiikki silloin, en muista oliko.
Meidän kylällä Koillis-Savossa pyöri yksi uusi tuollainen koulukaverilla. Oma neljä vuotta vanha CB125TD oli sellainen välimalli tuon, ja kaksitahtisten välissä. Tuo on kestävä peli.

Torilla taas myynnissä yksi CB200 Twin Star. Moottori kävisi suoraan 125-Hondaan, ulospäin täysin identtinen. Välillä miettinyt, että laittaisi 200cc Twin Star-moottorin CB125TD-Hondaan, ja isot tuplakaasarit. Kirnuaisi varmaan jotain 25hv, pyörisi ympyrää nykynelaripiikkien ympärillä ;D
Olen toki aina puhtaan alkuperäisen entisöinnin kannalla, mutta välillä kiva leikkiä ajatuksella.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 16, 2020, 17:36:17 ip kirjoittanut Peter Rumjantzeff »
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(4), CBR1100XX. Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Honda CBR1000F SC24 1990

Syyskuu 16, 2020, 18:58:55 ip
Vastaus #11

Marko Mauriala 2

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 131
Mielelläni näitä luen, vaikkei itselläni ole mitään  muistikuvaa ko. vekottimesta tuolta ajalta. Kirjoittele vaan raporttia, kun homma etenee...

Syyskuu 16, 2020, 20:02:10 ip
Vastaus #12

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4270
Junnuna muistelen, että ko. Suzuki oli kova peli, kun siinä oli digitaalinen vaihdenäyttö mittaristossa...
Toki meillä muilla oli RD jamahaa ja MBX håndaa ja ei se Suzuki kerennyt mukana...Mutta meillä ei ollut digitaalista vaihdenäyttöä... ;D
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Syyskuu 16, 2020, 20:36:38 ip
Vastaus #13

Jouni Huutoniemi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 67
Kyllähän sitä tuollaisella tuli kevariajat kurvailtua. Niin kun Petri sanoi että ei mikään raketti, mutta eipä muutakaan ollut alle laittaa ;D

Venttiili homma on mahdollinen, täältä ainakin suositus asian tarkistamiseen. 
Maksoivat muuten silloin vuonna kivi & kilpi maahantuojan tiskillä 1000mk kappale.
Toivottavasti näin netti aikakaudella on hinnat ihmillisemmällä tasolla? Ainakin nyt on vaihtoehtoja osien etsintään enemmän!

Syyskuu 16, 2020, 21:25:46 ip
Vastaus #14

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 599
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Taatusti vireämpi kuin mun 1 piikki, 1973 CB125 K5 ... ???
Siinä oli erikoisominaisuutena lepuutusmoottori ,toinen pytty nimittäin pimeni säännöllisesti teki mitä teki sillä tietämyksellä mitä omaksuin,eikä siitä oikein mitään vikaa löytynyt  mitä koitettiin tutkia+pähkiä, kuuttakymppiä pääsi kaasu pohjassa eikä twininäkään satasta mitenkään heittäen rikottu jos ollenkaan.
2t kevareista ei näkynyt kuin perävalot seuraavaan mutkaan,sitten ei enää mitään muuta johtolankaa reitistä kuin sininen savuvana mitä seurata.
Nyttemmin tiedän tai paremminkin olen kuullut että tyyppivikana olisi ollut jo muutaman vuoden vanhana kumikurkkujen vuotoa aiheuttaen moista murhetta mutta mysteeriksi silloin jäi oisko ollut tuo syynä ,
kaipaamaan en pahemmin jäänyt tuota siltikään.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 17, 2020, 09:41:24 ap kirjoittanut Petri J Kokko »