Kirjoittaja Aihe: Suzuki GS125S 1985 Projekti  (Luettu 1749 kertaa)

Syyskuu 16, 2020, 23:46:10 ip
Vastaus #15

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 5558
  • MC Debit
K5:llä minäkin kurvailin. Kulkihan se ihan ok kun sattui toimimaan, mullakin se oikea pytty vaan heitti huilimaan vähän väliä. Monenmoista spekulaatiota syistä oli silloin ja on nytkin. Pyörä on tallessa joten voi parhaita 30+ vuoden aikana syntyneitä teorioita testailla vaikka eläkkeellä sitten ;D
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Syyskuu 20, 2020, 21:13:51 ip
Vastaus #16

Juho Mäki-Petäjä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Äänenvaimennin oksensi olemattomat sisukalunsa. Tei sinne uudet 22mm ohutseinäputkesta johon porailin reikiä sekä villaa käärein ympärille.
Tuli hiljanen että kehtaa jatkaa koeajelua.


Kaasari alkoi temppuilla. Rötää keskialueella. Otin auki ja siellähän oli ruostevettä kohokammiossa. Pitää käydä Tuontitukussa hipistelemässä kiinankaasareita, joku 26-28mm olis varmaa passeli.

Syyskuu 22, 2020, 20:55:52 ip
Vastaus #17

Antti Poutiainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 63
Onkohan tää foorumi kuollut?No monologi jatkuu:Hain tänään MC Scatterilta ketju/rataspaketin ja öljynsuodattimen. Laitoin ne paikalleen, herkistin takajarrun ja nappasin tankin paikoilleen ja 5L 98E:tä tankkiin. Bensahana oli jumissa mutta pikkusen suostuttelua Knipexeillä niin lähtihän se. Ja napista kertalaakilla tulille. Vähän seosruuvin säätöä ja johan popottaa nätisti. Koeajolle ilman kytkinvaijeria ja hyvinhän se vetää. Kerran alkoi kaasari tulvia mutta sitten sekin asettui.Nopeusmittarikin toimi, kierroslukumittari ei. https://youtu.be/mkA_g6j-D24https://youtu.be/JSCGxJi3Qhk


Seuraas tota mun kasariunelma eli Rg125 projektia .. tää iski mun silmään kun joku muukin piikkiä laittelee.

Syyskuu 22, 2020, 22:00:04 ip
Vastaus #18

Juho Mäki-Petäjä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Pitääpä seurailla.


Tänään työreissulla satuin vahingossa paikkaan josta löytyi kiinalainen Mikuni kopio erittäin edullisesti. On hitusen pienempi, nimellismitaltaan 24mm(vanha 28mm). Mutta tolla pääsee kokeileen.


Tein 10mm alumiinilevystä adapterin. Suizan kannessa on 60mm pulttijako ja tossa kinukissa 48mm ja eikä ole ns kurkun keskilinjalla.


Syyskuu 24, 2020, 19:42:13 ip
Vastaus #19

Juho Mäki-Petäjä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Ohos. Kiinasta tuli paketti salamannopeasti.


Sieltä tuli tankinkorkki, virtalukko ja ohjauslukkosarjat


Kytkinkahva katkaisijoineen sekä oikean puolenkatkaisinpaketti.


Sekä uusi keinonahkainen istuinpäällinen. Sen sopivuus on vielä testaamatta

Syyskuu 26, 2020, 23:50:47 ip
Vastaus #20

Juho Mäki-Petäjä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Kaasarijumppa jatkuu. Korvauskaasuttimella tuntui toimivan paremmin mutta lämmettyään alkaa rötäämään.
Sisuunnuin ja paikkasin orkkiskaasarin kohokammion uudelleen kemiallisella metallilla. Nyt tuntu hetken toimivan mutta sitten loppu bensa.


No samalla kun tankki oli tyhjä, putsasin ja huolsin bensahanan.
Sitten ravistelin tankin sisältä roskat pois. 10l bensaa sisään ja eikö PERKELE se alkanut vuotaa. Benahanan vieressä neulareikä stöpynyt joka aukesi kun ravistelin roskat ulos.


Mikäs nyt eteen? Ameriiikassa myyvät tankin pinnotusaineita. Saako Suomesta?
Tankki on lommoton ja muuten siisti, uuttä ei löydy varmasti mistään.

Syyskuu 27, 2020, 08:17:40 ap
Vastaus #21

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9872
Kyllä tuossa kaksikomponenttimaalikin pelaa-
vaikka Inerta.

Pari...kolmekin kertaa hölsköttelet sopivan ohuen maalin pitkin
tankin sisäpintoja-ja hananreikään,jos on kierre siellä-
sopiva tulppa,ettei mene piikaseksi se hanan reikä-eli tukkoon
maalista.

Ohuelti kannattaa hölsvätä siksi,että jos laittaa liian paksulti j liian paksua tököttiä-saattaa
haljeta se pinnoite kuivuessaan. Kokemusta on siitäkin...

On tuohon oikein omatkin paikkausaineet ja ainakin kauppanimikkeet-
vaan eivät mahda tuosta Inertasta-tai vastaavista-paljoakaan erota.

t. Markku

Syyskuu 27, 2020, 09:02:10 ap
Vastaus #22

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3671
Moro

Tina on hyvä paikka-aine kun kyseessä kai on peltinen tankki.Maalit ei kärsi kuin pieneltä alalta ja on helppo toimenpide.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Syyskuu 27, 2020, 09:14:55 ap
Vastaus #23

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9872
Juu-ja jos se reikä on siellä hanan luona-ei ehkä näy
mihinkään se tinalla korjaus.

Kunhan vaan ei kävisi niin,että kun alkaa tökkiä sitä reiän kohtaa-
kohta onkin edessä jo sormenmentävä reikä-tai useampikin reikä...

Semmoisessa tuo Inertakonsti on etevä,että aika harsoinenkin tankki
saattaa korjaantua aika helposti pitäväksi. Tinaus taasen on "ammattimaisempi" tapa korjata.

t. Markku

Syyskuu 27, 2020, 10:53:58 ap
Vastaus #24

Juho Mäki-Petäjä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Joo tinalla aattelinki ton paikata nyt ensalkuun. Toi tankki on niin ärsyttävän muotoinen että sisälle ei näe mitään. Jollain endoskoopilla sinne voi tihirustaa.

Yllättäen Kiinasta sais uutta tankkia. Mutta postikulut on kovat.
Muutenkin kiinalaiset tekee paljon osia noihin kun niitä tehdään siellä uusia 150cc mallina

Syyskuu 27, 2020, 10:58:14 ap
Vastaus #25

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3449
Kertaanpa vanhat omat kokemukset tankin sisäpuolen käsittelystä.

Viime vuostuhannella jaavaa entistelin, -61 mallin kolmepuolikas kyseessä.  Pensatankki oli pistemäistä syöpymää täynnä alaosaltaan ja sisäpuolelta melko ruosteessa.  Ulkopuolen sain hiotuksi kromauskuntoon.  Silloin kaupattiin sellasta amerikkalaista ihmeainetta tankin sisäpintaan, muistaaksein sitä sai Helsingistä kivijalkakaupasta, joka myi Harikoita ja niitten romppeita.  Sieltä ostin sellasen sarjan, missä tuli aineet ruosteenpoistoon (fosforihappo?), huuhtelun jälkeiseen veden poistoon (tenu?) ja sitten sisäpinnan käsittelyyn, millä sinne tuli sellanen muovimainen valkoinen pinta.

Ohjeitten mukasesti homma onnistui, nätti pinta oli tankissa sisäpuolella, ja nätti oli päältäkin kromauksen, maalauksen ja raidoituksen jälkeen.

Muutaman vuoden ajeluitten jälkeen tankki alkoi vuotamaan.  Syyksi paljastui etureunan toisen korvakkeen juureen syntynyt murtuma.

Ja tankin sisäpuolella se paksu muovitettu pinta; ei voi hitsata eikä edes juottaa enää.  Asetoonilla olisi saanut liuotettua sen tökötin pois sieltä tankin sisältä, vaan melkonen operaatio olisi ollut sekin.  Ja tankki oli melko nätissä maalissa ja kromissa, juovatkin melko mallikkaat.

Eli jos päätyy tankin pinnottamiseen sisäpuolelta tai vaikka Inerta-maalaukseen, kannattaa ne korvakkeet ja hanan juuren kunto varmistaa ennen sitä sisäpuolen pinnoitusta.

Jawan tankkihan on sellaista satula-mallia, niinkuin kaikissa moottoripyörissä ennen nykyisiä aisa-runkoja, joiden väliin tankki menee nykypyörissä.  Ja meni ihan ennen vanhaan ennen noita satulamallin tankkeja.  Siis Jawan tankki menee runkoputken kahtapuolta alas, tankissa sellanen tunneli tai tila sille putkelle siellä alla.  Irrotin korvakkeet nätisti, tein ohuehkosta pellistä sitä tunnelia vastaavan kappaleen, siihen hitsattiin six-days malliset eli kumiholkeille tilaa jättävät korvakkeet siihen sisäpeltiin, ja se pelti muistaakseni sikafleksillä tankkiin kiinni, kun se vanhan korvakkeen vuotokohta oli ensin korjattu jollain tankin paikkuuseen tarkoitetulla kemiallisella metallilla tai vastaavalla.  Hyvä siitä tuli, vaan oli työläs.  Vieläkin ihmettelen, että oli sitä joskus virtaa kintaassa...

Mitäkö tarkoitin?  Vain sitä, että ennen sisäpuolen päällystämistä millä hyvänsä menetelmällä olisi hyvä olla korvakkeet ja muutenkin tankki kunnossa.

Jaakko

Syyskuu 27, 2020, 11:39:33 ap
Vastaus #26

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 599
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Juhon työterveyshuolto eikä eukkokaan tietäessään innostuisi milläämuotoa ajatuksesta tinailla bensatankkia jossa vielä lähiaikoina ollut bensaakin ellei tyhjäämisen jälkeen nestemäisessä niin kaasumuodossa ainakin melkoisen pitkään... ::)
tarttee olla raju kolvi tai muuten avittaa alitehoista jonkinmoisella liekinheittimellä tinauskohdan saamiseksi sopivaan lämpötilaan noin isossa metallikappaleessa...
Eiköhän vaikkapa Toriin tms ilmoittelu/seurailu johda aika nopsaankin löytöön käytetystä ja löytyy moisia varmaan Ebaystakin etsien EU alueelta niin ei tulleja eikä osto+toimituskulutkaan hirveitä liene.
Jo vissiin liian huonolle orkkiskaasarille samat toimenpiteet vanhan sedän neuvona,ehjiä kooltaan oikeanmoisia löytynee ja ellei niin pistät kuule tuuningtyyliin ennemmin pikkasen isomman kuin pienemmän...höh..niin ei kakistele kone pihatien kiskaisussa mutta kuski saattaapi kunnon kylätien revityksen jälkeen kakistella happikatoaan ;)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 28, 2020, 12:07:04 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Syyskuu 27, 2020, 15:25:02 ip
Vastaus #27

Juho Mäki-Petäjä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Mulla on 80W ja 150W juotoskolvit. Kyllä niillä lämpöö saa ilman liekkiä.


Kunhan tulee Kalajoelle asiaa niin haen uuden Mikuni kopion

Syyskuu 27, 2020, 17:46:13 ip
Vastaus #28

Hermanni Nieminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 58
Joko sie oot kysyny Kurikasta mitö tuosta pyörästä on vielä jäljellä...

https://www.motomaster.fi/suzukigs125.htm

Syyskuu 27, 2020, 19:01:20 ip
Vastaus #29

Juho Mäki-Petäjä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Joko sie oot kysyny Kurikasta mitö tuosta pyörästä on vielä jäljellä...

https://www.motomaster.fi/suzukigs125.htm

Tullut purkuun 2005... No yrittänyttä ei laiteta. Pistin kyselyä