Kirjoittaja Aihe: 3-D tulostusharjoitelma  (Luettu 1555 kertaa)

Syyskuu 29, 2020, 20:35:30 ip
Luettu 1555 kertaa

Martti Törmä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1340
Tämmöisen tulostin pukkasi. Design minun ja erään 3-D ammattilaisen. Osa on Suzuki TS125/TM125 magneeton koppa joita ei ehjiä tästä maailmasta montaa löydy.

Lokakuu 02, 2020, 07:37:17 ap
Vastaus #1

Martti Törmä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1340
Vielä en ole ehtinyt hiomaan ja maalaamaan. Tuo ei ole aivan samanlainen kuin alkuperäinen, sellaista ei varmaankaan saa edes tehdä.
Vaihdepolkimen akselin ympäristö on täysin omaa suunnittelua eli käytännössä viilasin osat alumiiniklimpeistä ja hitsari hitsasi Tigillä. Sen jälkeen viilasin uudestaan,pakkeloin, hioin ja maalasin. Valmis alumiinikoppa meni 3D-suunnittelijalle joka teki raakaversion printtausohjelmasta.
Ensimmäinen versio tulostettiin PLA-muovista. Sitten tutkittiin mitä muutoksia tarvitaan, lähinnä muutokset olivat printtausta helpottavia.
Kuvassa näkyvä versio on vähän joustavampaa ja lämpöä kestävää muovia joka toivottavasti on maalattavissa. Tähän sopii heittämällä alkuperäinen peltinen rattaansuoja.

Jos homma onnistuu edes kohtalaisesti, niin ei tarvitse tuhota vähiä alkuperäisiä koppia jos crossia ajelee TM125.llä. Eli jos kiinnostusta on, voin printauttaa lisää kohtuullista korvausta vastaan.

Lokakuu 02, 2020, 10:18:41 ap
Vastaus #2

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4710
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 02, 2020, 11:35:26 ap
Vastaus #3

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Hieno homma, totta tosiaan!

Noista mahollisista mallisuoja tai patenttikysymyksistä miulla on sellanen luulo, että ne koskee vain kaupallista valmistusta.  Jos ommaan käyttöön tekkee, ei siinä oo mittään rajotuksia vaikka kuin tarkan kopion lykkäis.  Mutta niiko sanoin, luulo, ei tieto on tää.  Käytännössä ei taija nuitten perrään kukkaa huuvella, vaikka mainostas ja myiskin.  Eikä ne mallisuojat tai patentitkaan oo ikuisesti voimassa, sitä en tiijä, jos mahollisen suojan omistaja ei ite enää tee kyseistä osaa, vapauttaako se oikeuvet muille?  Kai se jostain tuokin selviäis, esimerkiks internetin syövereistä, jos jaksas kaivaa?

- ihmettel taas äänee jaakkovaakko -

Lokakuu 02, 2020, 11:46:41 ap
Vastaus #4

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4710
K: Mitä patentti suojaa?
Patentti antaa yksinoikeuden keksinnön ammattimaiseen hyödyntämiseen ja siten oikeuden kieltää muilta keksinnön hyväksikäyttö. Patentin suoja koskee patenttivaatimuksissa määriteltyä keksintöä.
Keksintö voi olla esimerkiksi uusi menetelmä, laite, tuote tai tällaisen uusi käyttö. Yhdessä patenttihakemuksessa voi olla kaikkiin näihin ryhmiin kuuluvia vaatimuksia, kunhan niitä yhdistää yksi yhteinen keksinnöllinen ajatus.
Tuotevaatimus suojaa tuotteen esimerkiksi sen valmistus- tai käyttötavasta riippumatta. Menetelmävaatimus suojaa sekä siinä määritellyn menetelmän että tällä menetelmällä valmistetun tuotteen, olipa patentissa tuotevaatimusta tai ei. Jos tuote kuitenkin voidaan valmistaa jollakin muullakin menetelmällä, ei menetelmäpatentti voi estää tätä. Käytännössä voi olla hankala valvoa menetelmäpatenttia, jos lopputuotteesta ei näy, millä menetelmällä se on tehty.
Patentti on voimassa niissä maissa, joissa patenttia on haettu ja se on saatu. Suomessa patentin myöntää Patentti- ja rekisterihallitus (PRH). Myös Euroopan patenttivirastolla (EPO) on oikeus myöntää Suomea koskevia eurooppapatentteja. Patentti on voimassa rajoitetun ajan, yleensä korkeintaan 20 vuotta hakemuksen tekemispäivästä. Jotta patentti pysyisi voimassa, siitä on maksettava vuotuiset ylläpitomaksut eli vuosimaksut.



Mallioikeus tarkoittaa sitä, ettei kukaan saa ilman mallioikeuden haltijan lupaa käyttää hyväksi mallia. Mallin hyväksikäyttämistä on muun muassa mallin mukaisen tai sen sisältävän tuotteen valmistaminen, tarjoaminen, markkinoille saattaminen, käyttäminen, maahantuonti, maastavienti taikka varastoiminen näihin tarkoituksiin.
Mallioikeus on hakemuksesta voimassa 5 vuotta ja se voidaan uudistaa neljästi aina viideksi vuodeksi kerrallaan. Enimmäissuoja-aika voi siis olla 25 vuotta.
Auton osat. Mallisuoja ei Yhdysvalloissa ole koskenut auton varaosia. Euroopan komissio on esittänyt, että mallisuoja ei Euroopassa koskisi moniosaisen tuotteen osaa, jota käytetään tuotteen korjaamiseen sen alkuperäisen ulkoasun palauttamiseksi.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 02, 2020, 11:50:35 ap
Vastaus #5

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5651
  • MC Debit
Hienoa toden totta! Hyvä kun ei olla tyystin jämähdetty entiseen aikaan :)

Veikkaanpa, että jos Suzuki firmana olisi nähnyt tuottoisaa bisnestä vanhojen tessujen makneetonkopissa niin luultavasti tekisivät niitä itse. Muovinen korvike ei ole keneltäkään pois. Ja tuohon tulostusmalliin on oikeudet sen tekijällä tai teettäjällä, joka voi mallillaan tehdä mitä tykkää. Etenkin jos se ei ole suora kopio alkuperäisestä. Luulen ma.

Sitten voisi mennä kulmat kurttuun jossain päin, jos tuossa lukisi Suzuki, tai osassa olisi se ässälogo tai alkuperäinen varaosanumero. Mutta jos nämä siitä puuttuu niin aika selvillä vesillä ollaan. Luulen ma :)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2020, 11:54:11 ap kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Lokakuu 02, 2020, 18:55:15 ip
Vastaus #6

Martti Törmä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1340
Ei lue Suzuki missään, ei Made in Japan, eikä ole varaosanumeroa. Vaihdeakselin ympäristöstä yritin tehdä hiukan vahvemman kuin alkuperäinen.
Magneetto-osa on 2mm. korkeampi kuin originaali, tulostusteknisistä syistä, ei tarvita niin paljon tukimateriaalia kun koppa on lähes suora sisäpuolelta magneeton kohdalta. Oli näin toimittuna pari-kolme tuntia nopeampi tulostaa. Lisäksi alimmainen rattaansuojan kiinnitysreikä ei ulotu syvyyssuunnassa niin pitkälle kuin alkuperäinen, jälleen syynä tulostus, koska tukimateriaalia menisi koko kopan pohjapinta-alan alueelle vain yhden reiän ympärystän takia ja tulostusaika pitenisi huomattavasti.
Ensimmäistä versiota jossa korjauksia ei ollut, tulostettiin 17 tuntia.

Lokakuu 02, 2020, 19:48:37 ip
Vastaus #7

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4710
Ei lue Suzuki missään, ei Made in Japan, eikä ole varaosanumeroa. Vaihdeakselin ympäristöstä yritin tehdä hiukan vahvemman kuin alkuperäinen.
Magneetto-osa on 2mm. korkeampi kuin originaali, tulostusteknisistä syistä, ei tarvita niin paljon tukimateriaalia kun koppa on lähes suora sisäpuolelta magneeton kohdalta. Oli näin toimittuna pari-kolme tuntia nopeampi tulostaa. Lisäksi alimmainen rattaansuojan kiinnitysreikä ei ulotu syvyyssuunnassa niin pitkälle kuin alkuperäinen, jälleen syynä tulostus, koska tukimateriaalia menisi koko kopan pohjapinta-alan alueelle vain yhden reiän ympärystän takia ja tulostusaika pitenisi huomattavasti.
Ensimmäistä versiota jossa korjauksia ei ollut, tulostettiin 17 tuntia.

3D-tulostuksen hyviä puolia, että pystyy helposti muokkaamaan alkuperäistä.

17 tuntia on just sen verran, että laittaa alkuillasta koneen tulille, niin kappale on valmis aamukahvin jälkeen... :)
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 21, 2020, 00:43:36 ap
Vastaus #8

Juha Koivurova

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 42
Entäpä jos tekisi valamalla.  PLA-tulosteen jos pakkeloi niin se riittää valumalliksi.  "Kaiken voi kopioida valamalla, eri asia kannattaako se." Tuossa alkuperäinen ja siivoamaton uustuotanto valu.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 21, 2020, 00:45:44 ap kirjoittanut Juha Koivurova »

Lokakuu 21, 2020, 04:46:29 ap
Vastaus #9

Tero Kivimäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2176
  • Museoajoneuvotarkastaja
Tuossa myös valamalla valmistettuja.

Lokakuu 21, 2020, 07:08:31 ap
Vastaus #10

Martti Törmä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1340
Entäpä jos tekisi valamalla.  PLA-tulosteen jos pakkeloi niin se riittää valumalliksi.  "Kaiken voi kopioida valamalla, eri asia kannattaako se." Tuossa alkuperäinen ja siivoamaton uustuotanto valu.

Valaminen kyllä kiehtoo, mutta kuka niitä tekee ja millä hinnalla. Kaksi tulostetta jo on, toinen melkein valmiiksi pakkeloituna. Muutamia osia saa uusvaluina maailmalta ainakin ajoittain. Esimerkiksi Honda CR125 1981-82 kytkinpuolen koppa jossa vesipumpun pesä, Honda TL125 eturattaan suoja ym.
Varsinkin 80-lukuisten crossi ja enduropyörien vesipumpun ympäristöt ovat ongelmallisia, ehjiä osia on vaikea löytää. Samoin eturattaan suojat ja magneeton kopat. Joka näitä pyöriä kunnostaa, joutuu varmaan jossain vaiheessa samoihin talkoisiin kuin minä. Tämä minun harjoitelma tuli aivan sattumalta ajankohtaiseksi, aivan muiden asioiden ohessa tapasin 3D-mallintajan joka teki tämän mallinnuksen vaihtokauppana.
Minulla oli TS125 koppa josta puuttui iso palanen, sahasin sopivan muotoiset palaset haljenneesta Kawasaki KE125 lohkosta, viilasin oikeaan muotoon ja vein hitsarille. Hitsauksen jälkeen oli yhtä kova viilailu ja pakkelointi että sain muodon mieleiseksi. Sen jälkeen tehtiin mallinnus jota korjattiin ensimmäisen tulosteen jälkeen. Nyt minulla on ehjä alumiinikoppa,yksi viimeistelemätön PLA-koppa ja jostain paremmasta muovista tehty koppa.

Jos meinaa ajaa Suzuki TM125.llä niin muovinen magneeton koppa olisi varmaan parempi vaihtoehto kuin alumiininen. Kirjahyllypyörään alukoppa.

Lokakuu 21, 2020, 07:50:14 ap
Vastaus #11

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 717

Valaminen kyllä kiehtoo, mutta kuka niitä tekee ja millä hinnalla. Muutamia osia saa uusvaluina maailmalta ainakin ajoittain. Esimerkiksi Honda CR125 1981-82 kytkinpuolen koppa jossa vesipumpun pesä, Honda TL125 eturattaan suoja ym.
Varsinkin 80-lukuisten crossi ja enduropyörien vesipumpun ympäristöt ovat ongelmallisia, ehjiä osia on vaikea löytää. 
Tuttu Hollannista juuri kyseli Hondan crossipyörän kytkinkotelon valattamista mutta valimo täällä sulki ovensa kesäkuussa.
Ei se kuvan mukaan ihan helpoin valettava olisi ollut, paljon koneistettavaa pintaa.
Mistähän noita voisi maailmalta katsella ja kysellä ?

Lokakuu 21, 2020, 14:08:00 ip
Vastaus #12

Juha Koivurova

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 42
Jos näkisi kopan niin voisi vähän paremmin tietää.  Eri menetelmillä valamalla saa ihmeitä aikaan.  Ja myös eri materiaalista.  Yleisimmät nyt ovat sinkki seokset ja alumiiniseokset.  Osan muoto ja muut vaatimuksethan sen määrittelee mitin tehdään. On myös huomioitava valussa tuleva kutistuminen joka on luokkaa 0,5-2%.  Käytännössä se on luokkaa 1%.  Monia osia voi kasvattaa tarvittavilta osin, ei kaikkia.  Tuo R35 koppa oli testivalu.  Siinä ei juuri suuria koko poikkeamia tullut.  Koneistettaviin pintoihin jätetään yleensä työstövara luokkaa 2-4mm.
Tuossa kuvaliitteessä pikkuhilppeitä.  Kuka Tunnistaa?