Kirjoittaja Aihe: Kuka konservoisi sivuvaunullisen Jawan vm53?  (Luettu 2178 kertaa)

Lokakuu 07, 2020, 18:45:54 ip
Luettu 2178 kertaa

Jaana Inki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2
  • Aina on mahdollisuus
Hei!


Omistan pappani minulle myymän Jawan. Se on odottanut jo vuosikymmeniä ja arvelin, että nyt jos koskaan todella alan etsiä sen laittajaa. Lähipiiristä ei löydy siihen hommaan osaajaa.
Toivon, että kaikki osat ovat tallella, koska joskus missä lienee nuoruuden kuvitelmissa, pyörä pantiin osiin mukamas, että sille itse osattaisiin tehdä jotain.
Asun Turengista - löytyykö jostain täältä läheltä tekemisen puutteessa olevaa taitajaa?


Jaana Inki
Jaana.inki@tuni.fi

Lokakuu 09, 2020, 11:00:49 ap
Vastaus #1

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3664
 Surullista ettei kukaan ole edes vaivautunut vastaamaan.

 Käytännössä lienee niin, että jawa-osaajat ovat harvassa ja ne ketkä osaavat, tekevät mieluummin omia juttujaan.
 Taitaa muutenkin olla niin, että Jawa ei jaksa innostaa "nykynuorisoa".
 Merkkiin on oltava oma kosketus ja se tarkoittaa sitä, että ikää on oltava 70v.   :P

 Auttaisin, jos osaisin.  anteex

 

Lokakuu 09, 2020, 11:40:01 ap
Vastaus #2

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1178
Luulenpa että tekijöillä intoa vähentää odotettavissa olevat kustannukset että ei kehtaa tarjota kun tulee niin kalliiksi, noi  on aikaa vieviä hommia ja omia hommia voi tehä kaikki illat ja viikonloput harrastuksena tunteja laskematta mutta jos vieraalle tehään niin tilanne muuttuu. Riippuu tietysti missä kunnossa osat on ja pitääkö siitä saada ajokuntonen vai näyttelykuntonen. Helpointa ja tod. näkösesti edullisempaa olisi ostaa valmis peli ja myydä osakasa harrastajalle mutta sitten se tietysti ei ole se oikea.

Lokakuu 09, 2020, 11:48:47 ap
Vastaus #3

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3833
Moro

En pysty Jaanaa auttamaan mutta jos on sellainen mahdollisuus että jakaa projektin vaikka niin että toinen tekisi rungon,tankin,lokarit ja toinen vaikka tekniikan esim. moottorin ja pyörät.
Ottakaa nyt joku yhteyttä Jaanaan tai voihan olla että sähköpostitse onkin oltu yhteyksissä,ihan senkin vuoksi yhteydessä ellei Jaana vaikkapa tiedä minkälaisia kustannuksia tässä syntyisi.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Lokakuu 09, 2020, 11:58:08 ap
Vastaus #4

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1312
Taitaa ensimmäinen kynnys olla tuo osina oleminen ja seuraavana konservointi, joka ei ole mikään helppo tie ainakaan museopyöräksi.
Osilla on taipumus ajan saatossa pikkuhiljaa kadota ja jos oikeaoppista konservointia tehdään, ei uutta kiiltävää voi patinaan liittää.


Riippuu paljon osien kunnosta, mutta sellainenkin mahdollisuus olisi, että osat laittaisi teknisen kunnostuksen jälkeen paikoilleen ja pyörä tulisi varmaan ajokuntoon sen näköisenä kuin sen osat on. Huomiota ainakin saa monin verroin enemmän kuin entisöity kiiltävä.


Jos on tarkoitus tehdä pyörästä alkuperäistä vastaava, se taitaa loppujen lopuksi olla työnä helpoin. Uutta osaa, jos niitä saa ja maalia plus tietysti aikaa ja rahaa.


Itse olisin varovainen tuossa Markun ehdottamassa osien jakamisessa eri osoitteisiin. Pitäisin vastuun koko kasasta yhdellä tekijällä, joka tietysti sitten tarpeen mukaan teettää varmoiksi tietämillään tahoilla tarvittavia töitä.


Lokakuu 09, 2020, 12:10:06 ip
Vastaus #5

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4731
Osina oleva sivuvaunujawa ja konservointi.

Lyhyt oppimäärä termeistä

Konservointi:
Konservointi tarkoittaa ajoneuvon käsittelemistä siten, että sen säilyminen turvataan ja ajoneuvo kunnostetaan siten, että sen tekniikkaan ja ilmiasuun tulleet ajoneuvon käyttöympäristön ja käytön aikaansaamat muutokset säilyvät merkkeinä ajoneuvon elinkaaresta. Konservointitekniikoilla pyritään säilyttämään nimenomaan suomalaista ajoneuvo- ja käyttöhistoriaa jälkipolville.

Konservoidusta ajoneuvosta pitää olla konservointisuunnitelma sekä selvitys konservoinnista ja sen toteutuksesta sekä mahdollisimman täydellinen historiikki, josta selviää, miksi tämän ajoneuvon kunnostaminen konservointitekniikoilla on ajoneuvohistorian kannalta tärkeätä. Konservoinnissa työmäärä on moninkertainen verrattuna entisöintiin.


Museoreisteröinti:
Museoajoneuvoksi hyväksymiseen ei riitä, että ajoneuvo on tarpeeksi vanha. Minimi-ikävaatimus on 30 vuotta ajoneuvon valmistusvuoden päättymisestä. Hyväksymisehdot määrittelee laki: siis iän lisäksi myös, se että ajoneuvo on säilynyt alkuperäisen kuntoisena tai se on entisöity tai konservoitu asianmukaisesti.

Alkuperäiskunnolla ymmärretään, että ajoneuvo on säilytetty rakenteeltaan ja ulkoasultaan yksityiskohtia myöten alkuperäisenä, siis lähes sellaisena kuin se valmistuslinjalta tullessaan on ollut. Ajoneuvon korin, moottoritilan ja tavaratilan on oltava puhtaat. Maalausten ja muiden pintakäsittelyjen on oltava alkuperäistä vastaavassa kunnossa. Korin ja tavaratilan sisustusmateriaalien on oltava puhtaat ja ehjät. Ruostevaurioita ei museoajoneuvossa saa olla, mutta vähäiset käytön jäljet hyväksytään.


Ajopyörä:
Se on sitten ihan mitä vaan ilman rajoituksia.


Joten mitä halutaan. Se olisi ensimmäinen kysymys.
Toinen, kiinteästi ekaan kysymykseen vaikuttava kysymys on, että paljon on budjetti.


Sen verran voin budjetista kertoa, että minulla oli rakennusprojekti, jossa ehjästä, siististä ja toimivasta tehdiin ns. mutterientisöinti tallin perälle odottelemaan museoiän täyttymistä.
Moottoriin vaihdettiin sytytystulppa ja vent.kopan tiiviste, ei muuta.
Mutta muuten joka ikinen osa käytiin läpi ja maalattiin tai puhdistettiin.
Renkaat, ketjut, rattaat, pyöränlaakerit ja pahvilaatikollinen uusia irto-osia.
kustannus oli n. 5000€ + aihion hankintahinta.

Nyt on nosturilla toinen pyörä, josta tehdään oman näköinen ilman rajoja.
Jännä juttu, että siinäkin lopulliset kustannukset on n. 5000€+aihion hankintahinta.
Molemmat projektit oli / on sellaisia, että pyörien nuoresta iästä johtuen kaikki osat löytyi melko helposti, kohtuuhintaan hiiren klikkauksella.

Koskaan en ikinä tekisi toiselle osakasasta moottoripyörää, koska tulisi aivan liikaa ilmaista työtä.
Ei jokaista tuumausta ja osan etsintää varmaakaan voii veloittaa 15€/h+veroluontoiset maksut.



Joten purettu sivuvaunuJawa voi olla kustannuksiltaan muutaman tonnin peli tai sitten se maksaa 15 000€ tai enemmän.
ihan millaista lopputulosta halutaan.


« Viimeksi muokattu: Lokakuu 09, 2020, 12:11:47 ip kirjoittanut Petri Behm »
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 09, 2020, 13:18:32 ip
Vastaus #6

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3762

Lokakuu 10, 2020, 07:47:08 ap
Vastaus #7

Heikki Valtokari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 92
.
Toinen, kiinteästi ekaan kysymykseen vaikuttava kysymys on, että paljon on budjetti.[/b]

Sen verran voin budjetista kertoa, että minulla oli rakennusprojekti, jossa ehjästä, siististä ja toimivasta tehdiin ns. mutterientisöinti tallin perälle odottelemaan museoiän täyttymistä.
Moottoriin vaihdettiin sytytystulppa ja vent.kopan tiiviste, ei muuta.
Mutta muuten joka ikinen osa käytiin läpi ja maalattiin tai puhdistettiin.
Renkaat, ketjut, rattaat, pyöränlaakerit ja pahvilaatikollinen uusia irto-osia.
kustannus oli n. 5000€ + aihion hankintahinta.

Nyt on nosturilla toinen pyörä, josta tehdään oman näköinen ilman rajoja.
Jännä juttu, että siinäkin lopulliset kustannukset on n. 5000€+aihion hankintahinta.
Molemmat projektit oli / on sellaisia, että pyörien nuoresta iästä johtuen kaikki osat löytyi melko helposti, kohtuuhintaan hiiren klikkauksella.


Jotenkin tuntuu että Itäpyörään saa käytettyjä osia halvemmalla, 1000€ -2000€ saa jo aikamoisen kasan käytettyjä osia, tosin vaatii tietenkin työtä ja etsimistä. Minun mielikuva on että vanhat osat on usein jopa parempi kun uustuotanto kaukomaan osa. Enkä jollain käyttöentisöinnillä saisi alkuperäisimmän lopputuloksen? Eli siinä jamassa kun se on käytössä ollut.

Lokakuu 10, 2020, 09:08:18 ap
Vastaus #8

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4731

Jotenkin tuntuu että Itäpyörään saa käytettyjä osia halvemmalla, 1000€ -2000€ saa jo aikamoisen kasan käytettyjä osia, tosin vaatii tietenkin työtä ja etsimistä.


1000-2000€ saa ison kasan käytettyjä ja uusia osia, mutta ennen kuin ne osat on etsittynä, tilattuna, noudettuna, kunnostettuna, puhdistettuna, maalattuna kiinni moottoripyörässä, niin kuinka paljon olisit valmis veloittamaan siitä asiakasta?
1€/h
5€/h
10€/h
15€/h
+ yhteiskunnan maksut.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 10, 2020, 09:39:58 ap
Vastaus #9

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10335
Tuossa Petri laittoi tärkeän pointin-eli tuon
työn hinnoittelu-ja se,tehtäisiinkö se myös
yhteiskunnallisesti kestäväksi.

Joku eläkeäijä-jolla on etenkin aikaa-tekisi
sen ehkä hintaan 10e/h (hämäränä). Mutta
tuskin verollisena-ja niin,että on vakuutukset ja muutkin kunnossa.

Kymppi olisi jopa halpa tuntiveloitus mukavasta hommasta-tuota voisi
osin tehdä jopa kikynä,jos vapaaehtoisesti tekisi. :laugh:

Mutta pahoin pelkään,että niitä pelkkiä kymppejäkin kertyy jonniimoinen nippu,
ennenkuin tuo olisi valmiina...

Nythän on niin,ettei tuon Jawan kunnosta osaa kai kukaan pyörää
näkemätön tietää-etenkään niistä koneen ja sähköjen asioista.
Voi olla hyvä-voi olla olemattakin.

Koneen rakentajia täältä kyllä löytyy-ja hyviä. Joten kannattaisi
ehkä se pata antaa semmoiselle erillishommana?

Ja siihen työn tasoon palataksemme-ajokuntoon kohtuukuluneena ei liene kovinkaan
valtaisa ponnistus-pientä paikkamaalailua ja semmoista-ehkäpä jokunen
uuden mallin ruuvi sinnetänne naamioituna jne.

Mutta tuo konservointi papillisella tavalla-ei kiitoksia. Sehän on isompi offensiivi
kuin reipas entisöinti.

Jaa'a ? Paha on rasti-auttaa tekisi mieleni minunkin -vaan kun Jawa-tuntija en ole.,
joten saattaisin sotkeutua semmoiseen,mikä ei onnistukaan toivotusti?

Olisiko ehkä mahdollista muille auttamishenkisille laittaa vaikka jokunen kuva
pyörästä/osista-silloin tajunta olisi heti laajempi?

t. Markku

Lokakuu 10, 2020, 09:41:00 ap
Vastaus #10

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3833
Moro

Tämä ei liity aiheeseen pätkääkään ja pitäähän joka jutun ainakin vähän rönsyillä.
Naapurin kanssa oli puhetta syylarista kun hän ei ollut sellaista netistä löytäny niin aloin haeskelemaan sellaista,auto johon jäähdytin tulee on MB W201 190 TD 2,5 automaatti,luulis että löytyy helpostikkin mutta ei,alkuperäisiä löytyis nahti 900 €.Syylari on nyt tilauksessa.No naapurin kaverilla on Sierra diesel sen tietoja en muista ja lupasin siihen suuttimia haeskella,en löytänyt kuin alkuperäisiä jotain 450 € / kpl,no eihän siihen sellasia voi ostaa kun auton arvo ehjänä on ehkä vajaa tonni,auto muuten olisi kai päältä ja sisältä siisti n. 100 000 ajettu,ihan normaali voorrttin kestoikä.
No sen verran tämä liippaa aihetta että jos on yhtään "utelias" haeskelemaan netistä osia niin ei siitä sitä 10 € / tunti voisi veloittaa mikä voisi olla maksimi veloitus harrastajalle tunnilta mutta olisko sitten se haku netistä sitä 1 € / tunti luokkaa.

Toivottavasti Jaana löytää tekijän Jaavalle,se oikea kunnostus tapa voisi olla että kasaa pyörän sellaisena kuin ne osat nyt ovat tietysti teniikka kunnostaen tai asiahan on yksinomaan hänen oma asiansa,voineeko Lauri kertoa mitä ovat keskustelleet.

Tehdään se talkoilla jos Jaana innostuu että pyörä laitetaan ihan uuteen uskoon,mä voisin lasikuulapuhaltaa ne osat mitkä sopivat mun kaappiin,ken tekee jotain muuta.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Lokakuu 10, 2020, 09:47:41 ap
Vastaus #11

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10335
Vaan tuohan on kaimalta hieno ehdotus-joku on aina hyvä
jossain puuhassa-joten tuo onnistuu varmaan noinkin.

Kunhan vaan pitää paletin kasassa ,että on tiedossa,missä mikäkin osa seilaa.

Maalaukset-mikäli tehdään-olisi varmaan syytä tehdä yhdessä
paikassa ja samalla maalisekotteella-tulee muuten kuin se sukupuolettoman
aatteen lippu tuosta pyörästä...

Sitten se loppukasaus-sekin sitten omana projektinaan. No-tuota ajatustahan voi
kehitellä!

t. Markku

Lokakuu 10, 2020, 10:56:35 ap
Vastaus #12

Heikki Valtokari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 92
Kaikkihan riippuu siitä missä ja miten pyörää on säilytetty. Mun isoisän -64 tunska oli osilta lähes täydellinen 3200 km ajettu, säilytetty lämpimässä. Uudet renkaat yms.. ostin kasan osia ja maalautin..

Lokakuu 10, 2020, 11:37:45 ap
Vastaus #13

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3833
Moro

Tai jos se maalataan useassa paikassa niin jos on joku esim. auton värinumero ja kunnon maalari niin ei siinäkään ole ongelmia.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Lokakuu 10, 2020, 11:53:47 ap
Vastaus #14

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3664
 Olis mukavaa, kun Jaana itse ottaisi kantaa aiheeseen.

 Poijaat on jo yhteistuumin tekemässä kiiltokuvapyörää, mutta mä oisin vahvasti sitä mieltä, että jos aihio on edes kohtuu hyvä, niin ensin hyvään tekniseen toimintakuntoon ja sitten vasta miettimään mahdollista entisöintiä.    Vaikka toisaalta, sitähän tuo -konservointi- juuri taitaa tarkoittaa.

 Mielellään luettaisiin miten projekti etenee... kuvien kera.