Kirjoittaja Aihe: Asiallinen ketjuöljy?  (Luettu 1116 kertaa)

Lokakuu 17, 2020, 10:50:00 ap
Vastaus #15

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
silloin kun o-ketjut tuli niin kaverit meinas että ei tarvii  voidella ja lähtivät norjaan käymään niin kiirunassa oli ketjut loppu ja piti laittaa uudet

silloin kun oli ketjupyörä niin vedin joka toisen - kolmannen tankkauksen jälkeen mielummin yötä vasten ketjuspraytä ketjuihin kerran kesässä kiristys ja kestää 30-40 tkm

yötä vasten siksi että kun ketju on lämmin ja saa olla rauhassa niin ei hirveesti roisku sitten seuraavassa ajossa

Lokakuu 17, 2020, 11:05:35 ap
Vastaus #16

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mutta noin yleisestiottaen nuo nykyiset tiivistetyt ketjut tuntuvat kestävän yllättävän hyvin yllättävän vähällä huolenpidolla ainakin matka-ajoa.

Pienenä kevennyksenä tuli mieleen, että paremmin ne tuntuvat kestävän kuin kardaani yhtä huonolla huolenpidolla:

https://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=126027.0
Toi emännän Drag-queen oli kuitenkin vain 48000km ajettu kun kardaani löi tyhjää.

Lokakuu 17, 2020, 11:10:35 ap
Vastaus #17

velipuukka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
silloin kun o-ketjut tuli niin kaverit meinas että ei tarvii  voidella ja lähtivät norjaan käymään niin kiirunassa oli ketjut loppu ja piti laittaa uudet

silloin kun oli ketjupyörä niin vedin joka toisen - kolmannen tankkauksen jälkeen mielummin yötä vasten ketjuspraytä ketjuihin kerran kesässä kiristys ja kestää 30-40 tkm

yötä vasten siksi että kun ketju on lämmin ja saa olla rauhassa niin ei hirveesti roisku sitten seuraavassa ajossa

Just noin hoidan minäkin ketjuja. Jos vielä vaihtaa eturattaan jossain 25 000km nurkilla, pääsee helposti yli 40 000km, myös 140 heppaisella pyörällä.

Lokakuu 17, 2020, 11:18:48 ap
Vastaus #18

Marko Mauriala 2

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joku aika sitten oli muistaakseni Bike-lehdessä joku vertailu ketjuspraysta. Ite oon sekakäyttäny Castrol, Crc ja XL-moto ketjusprayta, riippuen siitä mikä purkki käteen ekana osuu. Noista en osaa kuitenkaan sanoa mikä parasta. Hyvin peittävä ketjusuoja osaltaan pitää ainakin lahkeen puhtaana. Pesuun oon käyttäny ketjuharjaa ja valopetroolia.

Lokakuu 17, 2020, 12:55:37 ip
Vastaus #19

Peter Rumjantzeff

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Honda suosittelee 80W-90 vaihdelaatikkoöljyä, sitä on tullut käytettyä vaikka eihän se kovin kauaa pysy. Biltemasta olen ostanut aina sellaisen pienen polkupyöräketjuöljypurkin, joka sopii just hyvin yhteen koloon tonniäffän satulan alla, siihen olen sitten laittanut. Niitä ketjuspraypurkkeja voitin vuosi sitten arpajaisista mutta käyttämättä ovat jääneet. Sitä niitten vaseliinia ei tahdo saada irti ketjun kyljistä eikä vanteesta millään. Olen aina putsannut ketjut kyljistä, jäähtyvät paremmin. Kyljissä jos on sellainen parin millin vaseliinitöhkä, niin varmasti nostaa ketjun lämpöä.

Keskituella laitan ensin yhden kierroksen keskelle, ja sitten O-renkaiden rakoon. Siitä Motonetin moottorikelkan primerpumpusta olen ajatellut silloin tällöin väsätä ketjurasvarin. Pumppu kiinni johonkin siihen stongan hollille lähistöön, joku parin desin purkki sinne kolmioluolaan piiloon, ja letku pyörän läpi ketjulle. Sitten vaan pari pumppausta silloin tällöin, ei ole suuri vaiva. Semmoinen pumppu taitaisi itse asiassa sujahtaa just kivasti siihen kolmioiden keskiputkeen, olisi sitten siinä virtalukon alla. Museokatsastuksessa saattaisi saada ehkä hämmentyneen katseen :) Do not use when starting.
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(4), CBR1100XX. Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Honda CBR1000F SC24 1990

Lokakuu 17, 2020, 13:34:58 ip
Vastaus #20

velipuukka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mun käyttämät ketjusprayt (Motorex, Castrol) irtoavat vanteesta WD 40:llä varsin helposti.

Lokakuu 17, 2020, 13:47:43 ip
Vastaus #21

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Siitä Motonetin moottorikelkan primerpumpusta olen ajatellut silloin tällöin väsätä ketjurasvarin. Pumppu kiinni johonkin siihen stongan hollille lähistöön, joku parin desin purkki sinne kolmioluolaan piiloon, ja letku pyörän läpi ketjulle. Sitten vaan pari pumppausta silloin tällöin, ei ole suuri vaiva. Semmoinen pumppu taitaisi itse asiassa sujahtaa just kivasti siihen kolmioiden keskiputkeen, olisi sitten siinä virtalukon alla. Museokatsastuksessa saattaisi saada ehkä hämmentyneen katseen :) Do not use when starting.

Mie tein semmoisen ja ei siitä tullut oikein hyvä.
Jos ketjurasvaria haluaa, niin kannattaa ostaa valmiina.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 17, 2020, 14:42:08 ip
Vastaus #22

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Engelsmannit osasivat ennen tuonkin paremmin. Vetivät
koneen huohotusputken siihen eturattaan päälle. Hyvin
oli ketjut rasvassa aina.

Kaikkein ihmeellisintä oli,että ketjut olivat rasvassa ympäristöineen
niissäkin briteissä,jossa systeemiä ei edes ollut. :laugh:

Sota-Monarkissa ketjun rasva otettiin ensiövedon takapäässä
ylhäällä olevasta reiästä säätöruuvin ja ketjuille johdetun
pikkuisen putken avulla.

t. Markku

Lokakuu 17, 2020, 14:57:18 ip
Vastaus #23

matti pöysä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Putolinea ketjujen keittoon löytyy, 24 € purkki.
Bohus R, 040 5516664

Lokakuu 17, 2020, 15:09:11 ip
Vastaus #24

Kai Vuori

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Harleyssa oli vielä -80 luvulla toisioketjulle rasvari. Letku öljypumpulta suoraan ketjulle, säätö pumpun kyljestä. Se oli omasta fillarista eliminoinut joku edellisistä omistajista.
Cobrra nemo 2 on nyt käytössä, joka toisen/sillon kun muistaa, tankkauksen jälkeen vartin kääntö kotelosta ja taas mennään.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 17, 2020, 15:12:49 ip kirjoittanut Kai Vuori »

Lokakuu 18, 2020, 15:29:43 ip
Vastaus #25

Marko Mauriala 2

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Bike-lehden numero 5/2020 rasvatestistä nappasin tuon kuvan...

https://flic.kr/p/2jWCfKP
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 18, 2020, 15:37:07 ip kirjoittanut Marko Mauriala 2 »

Lokakuu 20, 2020, 20:50:18 ip
Vastaus #26

Timo Murtonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Harleyssa oli vielä -80 luvulla toisioketjulle rasvari. Letku öljypumpulta suoraan ketjulle, säätö pumpun kyljestä. Se oli omasta fillarista eliminoinut joku edellisistä omistajista.
Cobrra nemo 2 on nyt käytössä, joka toisen/sillon kun muistaa, tankkauksen jälkeen vartin kääntö kotelosta ja taas mennään.

Kyllä tuo systeemi oli tarkoitettu ensiövedon ketjua varten. Ainakin -83 vuoden shovelheadissa. Omasta tulpattu, kun ensiöketju on vaihtunut remmiin.

Lokakuu 21, 2020, 04:26:53 ap
Vastaus #27

Kai Vuori

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Lokakuu 21, 2020, 04:29:17 ap
Vastaus #28

Kai Vuori

• *
  • Jäsentiedot Poissa
On se ensiövoitelun nippakin useinmiten tulpattu. Ei järkevää imaista ensiöstä öljyä kytkinpaskoineen takas moottoriin. Ensiössä roiskuu oma öljynsä.

Lokakuu 22, 2020, 08:27:19 ap
Vastaus #29

Timo Murtonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kappas, sitä aina välillä luulee jotain tietävänsä mutta huomaakin olevansa väärässä. Kiitos Kai täsmennyksestä.