Kirjoittaja Aihe: MZ ES 250/0 tms. kaasutin  (Luettu 437 kertaa)

Lokakuu 17, 2020, 17:48:07 ip
Luettu 437 kertaa

Juha Kirveslahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 38

Moi


Mulla ES 250/0:ssa  alkuperäiseen imuputkeen holkitettuna (35mm) 250/1 kaasutin. Toimii ajossa ihan ok, muttei täydellinen.
Luistissa vähän jälkiä ja tyhjäkäynnin säätö vähän epämääräistä. Ehkä tilaan uuden luistin, mutta myös sopiva/toimiva muu kaasutin
kiinnostaisi vaihtoehtona.
Luotettava tieto kiinnosta tai järkevän hintaisesta hyvästä sopivasta yksilöstä voisi kaupatkin tehdä.
Laite on vm 60 varsin autenttinen täydellisellä historialla, mutta tuskin museoidaan.
Ja vielä tuli mieleen ehdotukset takajarrun etu ja taka vipujen/boorien liitokseksi vaikkei otsikkoon tullut.
Kiitoksia rohkeista ehdotuksista.       

Lokakuu 18, 2020, 07:34:23 ap
Vastaus #1

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10037
Mulla ratkesi Mitsin käyntiongelmat kun tilasin sakemanneilta
Bingin. Päälle ihan saman näköinen kuin se alkuperäinen,mutta
toimi. Ei se ilmainen ollut -päälle satasen maksoi+postit.

Isomman suuttimen jouduin vaihtamaan. Satakieli todella lauloi sillä kaasarilla.

Booreja ehkä voisi elvyttää poraamalla siihen akselin ja vivun saumaan
jokusen pikkureiän ja teräslangan pätkät "kiiloiksi".

Mutta onhan siinä riskit jarruvehkeitä noin korjata,koska nuo osat saanee
uutenakin lähes lahjaksi-ainakin sakemanneilta.

t. Markku
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 18, 2020, 08:46:38 ap kirjoittanut markkukovasin »

Lokakuu 18, 2020, 08:42:23 ap
Vastaus #2

Juha Kirveslahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 38

Juu


Bing voisi olla vaihtoehto, sopivaa ei vaan heti sattunut silmiin tai ei ollut nro hengissä. Voin tietenkin tilata imukaulankin ja sitten tod.näk. joutuu kohdistaan pytyn aukkoon jne. varmaan kulkukin paranee.
"Alkuperäiset" jarruvivut on tietenkin helpoin ratkaisu ja jos parempaa ei ole tiedossa päädyn niihin kai ne varovaisella käytöllä kestää.


Lokakuu 18, 2020, 08:49:49 ap
Vastaus #3

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10037
Onko tuossa se oudonmallinen kantikas
ja sivullepäin vängätty kurkku?

No kurkkuja ja kaasareita myy monikin firma-ei kestänyt
kuin viikon niin jo posti toi. Maksupuoli hoitui ihan pankkisiiirtona
kun ei ollut noita visoja ja paypalleja.

Kannattaa ehkä katsoa useamman firman tarjontaa-hintaeroja on.

Saatavilla on myös alkuperäisen kopioita-ne ei paljoa maksa-mutta joillain
on ollut pikkusen ongelmia niiden kanssa. Bing on rautaa-vaikka on aluminiumia! :laugh:

t. Markku

Lokakuu 18, 2020, 08:57:40 ap
Vastaus #4

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 771
  • Kawasaki A 1 R
   Jarruvivut ensin tarkastetaan onko ongelma vivussa tai alselissa, yleensä on vivussa sen jälkeen menään johonkin ladon taakse ja siellähän niitä on joskus hyvinkin käyttämättömiä mutta ruosteisia, ei niitä tarvitse niksmannilta tilailla on niitä meilläkin .

Lokakuu 18, 2020, 09:12:41 ap
Vastaus #5

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10037
Hehe.. No juu. Mutta sakemannilla ne
on nätisti nettisivuillaan.

Omat kokemukset viimeaikoina ovat vähän viittoilleet,
ettei niin "helppoja" osia taida edes olla,että niitä
nurkan takana kasapäin ruostuu.

Jopa niin,että ihan ihmettelyn puolelle on mennyt,kun ei mitään
meinaa enää kotimaasta löytyä.  Mitsiin toki saattaa löytyä.

Kauan on siitä,kun ladon takaa olen mitään löytänyt-kyllä joku on
kerennyt ennen. Tyhjää ja autiota pruukaa olla latojen takana.. :laugh:

Ennen oli kaikki paremmin.

t. Markku

Lokakuu 18, 2020, 09:16:47 ap
Vastaus #6

Juha Kirveslahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 38



Pytty on 250/0 pyöreällä aukolla ja imukaula samoin, mutta holkitettu 250/1 (35 mm kaasarin kiinnitykselle).
Siksi 35 mm kiinnitys on ensisijainen. Miksei 38 mm kin tule kysymykseen EHKÄ. Saahan aukkoja moodattua.
Toimivaksi pitää kuitenkin tulla ettei myöhemmin tarvi konstailla usein.

Lokakuu 18, 2020, 09:22:28 ap
Vastaus #7

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10037
Kummin päin se kaasari kiinnittyy? Meneekö kaasarin kärsä
sinne imukurkun sisään?

Vaiko justiinsa päinvastoin?

No nettiin kun laitat kuukkeliin haun vaikkapa :  MZes250 vergaser     -niin alkaa kaasarinkuvat vilkkua!

t. Markku

Lokakuu 18, 2020, 17:37:45 ip
Vastaus #8

Juha Kirveslahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 38



Noista vivuista vielä. Olisin toivonut löytäväni täysleveellä booritusella sopivat vivut. Voi olla ettei löydy.
Nuo peltiset heppoisia uutena ja vanhana. Käytetyt usein vääntyneitä rautalangalla ruuvilla tai hitsillä lukittuja jne., toki voin ostaa
ruosteiset suorat täysin ehjällä boorilla (tyyliin sopivat) ehkä jopa uuden hinnalla.
Kaasari kiristetään klemmarilla imukaulan päälle. Katselin noita vielä useasta paikasta ja jostain syystä sopivaa en hokannu.
Hommaan uuden luistin niin saan ehkä hyvän alkuperäisen kaasarin ja  sitten toinen hyväksi todettu tai arvailtu varuiksi kevättä varten.
Tiedosta ja hyvästä arvauksesta saa kiitoksen ja hyvästä tavarasta käyvän hinnan.