Kirjoittaja Aihe: Tekniset määräykset  (Luettu 1486 kertaa)

Marraskuu 19, 2020, 21:15:13 ip
Luettu 1486 kertaa

KariRatilainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 369
1959 vuoden pyörä rakenteilla. Mitkä näistä varusteita pakolliset. Varmaan löytyy jostain kun tarpeeksi etsii, mut kysympähän täältä.
Pitkät valot, nopeusmittari jos on niin mittarin valo , jarruvalot, töötti. Mùut merkkivalot.
Hyvähän noi on olla mut en viitsisi laittaa mitään ylimääräistä. Kiitos
Kolistimenmäen pärtsärit.

Marraskuu 20, 2020, 09:07:10 ap
Vastaus #1

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1237
http://www.harrika.fi/wiki/images/4/43/KatsastajankasikirjaVersio20-1-.pdf


Tuolta löytyy päivämäärät, koska varuste on tullut pakolliseksi.

Marraskuu 20, 2020, 10:20:02 ap
Vastaus #2

KariRatilainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 369
Eipä montaa pakollista vehjettä tarvita. Pitkät ja lyhyet valot, äänimerkinantolaite. Peili vasemmalla. Takavalo punainen. Kiitos tuosta linkistä.
Kolistimenmäen pärtsärit.

Marraskuu 20, 2020, 12:09:59 ip
Vastaus #3

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 982
Taakse punainen heijastin myös, ellei takavalossa sitä ole!
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Marraskuu 21, 2020, 11:28:49 ap
Vastaus #4

Tatu Keränen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3249
Jarruvalo pitää olla myös riittävän iso pinta-alaltaan. Aikanaan just -59 Jawan katsastin ja siitä väännettiin, että onko se alkuperäinen peltikopallinen jarruvalo riittävän iso. Katsastajan mielestä ei ollut. Meinasi että ne on aikanaan jo maahantuoja vaihtanut isompaan, kokomuoviseen malliin.

Marraskuu 21, 2020, 12:44:56 ip
Vastaus #5

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 982
Ja vasta 67 on jarruvalo tullut pakolliseksi!  ::)
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Marraskuu 21, 2020, 13:28:38 ip
Vastaus #6

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1237
Tuon jarruvalon kanssa varmaan pätee sama kuin muissakin, saa poistaa, jos on rinnakkaismalli ilman.
Jaavassa on tainnut olla jarruvalo alkuperäisvarusteena jo 50-luvun puolella, joten se pitää olla, vaikka olisikin pakkovuotta aikaisemmin otettu käyttöön.


Onnellisena otin turvavöiden käyttöpakon tultua 71:stä pikkufiiatista vyöt pois ja kerran ilman katsastinkin. Toisella katsastuksella inssi vaati vyöt laittamaan takaisin, koska ne oli uutena olleet sen vuoden kusiaisissa. Piti käydä hajottamolla, kun oli orkkisvöistä sävelletty jo ihan muuta.

Marraskuu 21, 2020, 16:51:10 ip
Vastaus #7

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 982
Kun lähti autojuttuihin rönsyämään, niin tartunkin siihen:
Onko lampunpesimien kanssa sama juttu, esim Saabissa ja Volvossa pitää olla museoleimalla nekin?
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Marraskuu 21, 2020, 18:53:32 ip
Vastaus #8

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5602
  • MC Debit
Kyllä ne museovehkeessä kuuluu olla, vakiovaruste ja aika oleellinen juttu muutenkin, näitä ”saabismeja” joita ei 70-luvun alussa monessa muussa autossa nähty. 
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Marraskuu 22, 2020, 09:21:22 ap
Vastaus #9

Ari Nieminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1029
Käytin katsastuksessa vm 52 mallisen paperittoman pyörän . Ei otettu kärrystä pois , ei katsottu valoja, ei laitettu käyntiin , ainoastaan rungon numero katsottiin ja kaikki oli siinä

Marraskuu 22, 2020, 09:43:40 ap
Vastaus #10

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1237
Käytin katsastuksessa vm 52 mallisen paperittoman pyörän . Ei otettu kärrystä pois , ei katsottu valoja, ei laitettu käyntiin , ainoastaan rungon numero katsottiin ja kaikki oli siinä
Noin se yleensä menee, vaikka ei pitäisi.
Vieraan pyörän käynnistäminen ja koeajo ovat haasteellinen juttu, saati sitten jälkipuinnit, jos sattuu jotakin.

eilen kello 08:33:19
Vastaus #11

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3752
Pikku Zündapp mopedissa ei ollut kuin lyhyet valot, poliisi ei meinannut millään uskoa  että näin on.


L&K.

eilen kello 08:43:15
Vastaus #12

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10101
Harvinainen tapaus!

Joskus 70-luvun alussa nuo minun mopojeni välovärkit ovat muistini
mukaan viimeksi poliiseja kiinnostaneet-nykyään vetävät suunnilleen lippaa ja
toivottavat: "Turvallista matkaa"!

Mutta jarruvalot laitan nykyään kaikkiin museopyöriinikin,joilla meinaan useammin
kuin kerran postilaatikolle ja takaisin/kesä ajella. On ne kokemukset nääs noista
jarruvalottomista liian hyvin muistissa vielä...

t. Markku
« Viimeksi muokattu: eilen kello 11:49:57 kirjoittanut markkukovasin »

eilen kello 09:58:19
Vastaus #13

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3752
Minulla on kaksi peiliä joka pyörässä, se oikeanpuoleinenkin on tarpeen.
Tässä iässä jos kääntää päätä niin ohjaustankokin kääntyy.


L&K.

eilen kello 12:00:25
Vastaus #14

Heikki Valtokari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 88
Käytin katsastuksessa vm 52 mallisen paperittoman pyörän . Ei otettu kärrystä pois , ei katsottu valoja, ei laitettu käyntiin , ainoastaan rungon numero katsottiin ja kaikki oli siinä
Noin se yleensä menee, vaikka ei pitäisi.
Vieraan pyörän käynnistäminen ja koeajo ovat haasteellinen juttu, saati sitten jälkipuinnit, jos sattuu jotakin.
Ei tarvi rekisteröintikatsastuksessa käynnistää. Se on nimensä mukainen tapahtuma jossa tarkastetaan että laite täyttää lait ja määräykset. Ja on varustettu tarvittavilla laitteilla.