Kirjoittaja Aihe: Empiirisen tutkimuksen tulos.  (Luettu 1503 kertaa)

Marraskuu 21, 2020, 20:18:48 ip
Vastaus #15

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1237
Aika suuri savustuksen syy on venttiilivarren tiivisteet, varsinkin ohc-voortissa.

Marraskuu 21, 2020, 21:20:17 ip
Vastaus #16

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3723
  • Moukka
Aika suuri savustuksen syy on venttiilivarren tiivisteet, varsinkin ohc-voortissa.
Kansi tuli jo laitettua, eli siellä on uudet kumit. Puristuspaineetkin on ihan ok ja tasaiset. Fuskaus tulee nyt noista ö-renkaista. Tyyppivika tuossa duratec moottorissa.

Marraskuu 22, 2020, 12:55:40 ip
Vastaus #17

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3723
  • Moukka
Palataanpa vielä aiheeseen.
 Tänä aamuna tuli herättyä taas ennen kukon laulua, ja virtaa oli heti aamusta oikein liiankin kanssa. No ajoin voortin vielä talliin ja ajattelin että jo nyt on perkele jos ei yhdestä voortin mosasta saa savutusta loppumaan.
 Kansi irti, öljypohja irti, kiertokankien pukit irti ja tyrkkäsin männät ylös. No männät oli tosi puhtaat eikä öljyrenkaat olleet jumissa. Sylinterit erinomaisessa kunnossa, kilometreihin nähden. Niinko itse männätkin. Hoonausjäljetkin vielä hyvin näkyvissä. Männänrenkaissa oli jo aika paljon päittäisvälystä, ja öljyrenkaat oli aivan kuoleentuneet. Niin että eiköhän se savutuksen syy ollut ihan tuossa? Mikä lie söi ne 8 tkm aikana, edellisestä katsastuksesta, jolloin päästöt oli vielä ihan ok? Nyt se oli joka tapauksessa jo melkoinen savu efekti lämpöisenä.
 Eli nyt en tiiä onko mäntien puhdistus tapahtunut tuolla kaupan litkulla vai sillä tärpätti huuhtelulla? Niin tai näin, mutta männät oli ainakin tosi puhtaat. Tilasin jo männänrenkaat, ja laitetaan uusilla renkailla mosa kasaan.  Männänrengassarja maksaa kokonaista 20 euroa. No pitäähän toki vaihtaa vielä kannentiiviste ja kansipultitkin.
 Mutta eiköhän nyt tokene. Ei antanut oma luonto periksi vaan piti ihan katsoa kumpi nyt antaa periksi, tuommoinen voorti mosa vai minä?

Marraskuu 22, 2020, 13:27:01 ip
Vastaus #18

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 324
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Päästöistä saa läpi tällä todistetusti. Hetken pysyy öljyt sisällä mutta muutaman tonnin jälkeen puhaltaa pakoputkesta pihalle. Tuo on niin jäykkää ettei kylmänä tule pullosta ku korkkiruuvilla.

https://images.esellerpro.com/3449/I/649/87/lrgCLO64450EN%20-%20Smoke%20Treatment%20450ml.JPG

Niinku sanoin joissain saattaa lämpö kuolettaa renkaiden ponnevoiman. Tai sitte ne vaan on paskat ne oem. Otitko alkuperäistä vastaavat vai paremmat tarvike? Olikos voortin renkaissa niinku ennen erillinen jousirengas? Siihen olisit rosteripellistä tehny lisä jousisuikaleen ja kasaan. Ase capriin tuttu teki ja toinen poras mäntään pienet reiät että paine pääsi kohottamaan ylintä männänrengasta tiiviimmin sylinteriin. Hullua? Tiijä häntä mutta myöhemmin oli sm kilpaveneilijän mekaanikkona.

Marraskuu 22, 2020, 14:21:15 ip
Vastaus #19

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3723
  • Moukka
Päästöistä saa läpi tällä todistetusti. Hetken pysyy öljyt sisällä mutta muutaman tonnin jälkeen puhaltaa pakoputkesta pihalle. Tuo on niin jäykkää ettei kylmänä tule pullosta ku korkkiruuvilla.

https://images.esellerpro.com/3449/I/649/87/lrgCLO64450EN%20-%20Smoke%20Treatment%20450ml.JPG

Niinku sanoin joissain saattaa lämpö kuolettaa renkaiden ponnevoiman. Tai sitte ne vaan on paskat ne oem. Otitko alkuperäistä vastaavat vai paremmat tarvike? Olikos voortin renkaissa niinku ennen erillinen jousirengas? Siihen olisit rosteripellistä tehny lisä jousisuikaleen ja kasaan. Ase capriin tuttu teki ja toinen poras mäntään pienet reiät että paine pääsi kohottamaan ylintä männänrengasta tiiviimmin sylinteriin. Hullua? Tiijä häntä mutta myöhemmin oli sm kilpaveneilijän mekaanikkona.
Tilasin ihan perus setin. Jos poika köröttelee tuolla voortilla vuoden pari, niin eiköhän sen elinkaari ala jo olemaan siinä? Ainakin meidän huushollissa. Ei niissä ole erillistä jousirengasta. Kattelin niitä kiertokangen laakereita ja ne näytti niin hyville että eipä antanut aihetta alkaa uusimaan niitä.
 Noissa duratec moottoreissa on semmosia tyyppivikoja että öljyrenkaat jää jumiin, tai sitten ne kuoleentuu tyystin. Onhan siellä voinut olla karstaakin renkaiden alla, ja se on syönyt ne renkaat? Tai mitä liekään, mistäpä näistä tietää? Ne renkaat oli joka tapauksessa loppu.
 Nyt ne männät oli kumminkin tosi puhtaat, eikä tarvii alkaa putsaamaan niitä yhtään. Ei kai siinä muuta kun viskaa uudet renkaat mäntiin ja moukaroi moottorin nippuun.
Ja noihin koneisiin suositellaan 5w 30 öljyä, joka on aivan lirua. Jos on yhtään väljää koneessa, niin varmasti antaa savumerkkejä. Aika usein näkee noita tupruttalevia voorteja, volvoja, saappeja ja mazdoja, joissa on tuo sama duratec kone.
 Onneks noihin on moottorin osat halpoja. Työ tietenkin maksaa jos joutuu pajalle viemään laitettavaksi. 5 tuntia tehokasta meni kun otti männät pihalle, ja ainakin 8 tuntia tehokasta kun laittaa takasin nippuun.

Marraskuu 22, 2020, 15:59:46 ip
Vastaus #20

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5602
  • MC Debit
Hyvä kun on taas tulossa kuntoon, toivottavasti ihailtava sitkeys palkitaan. Senverran tässä oion että ei Saabeissa mitään voortin moottoreita ole ollut veenelkku-kajakkikaksikon jälkeen. Ainakaan bensakoneita. Keeämmä osti Saabin silloin joskus 90-luvulla ja sitten alettiin sotkemaan ooppelin osia, toki silti ainakin 9-5 mallissa oli loppuun asti puhtaasti Saab-sukuinen moottori. Tuossa uudemmassa 9-3:ssa (2003 eteenpäin) jollainen mullakin nyt on, on ooppelinsukuinen moottori, kakslitrainen tasapainoakselilla ja kuuden litran öljytilavuudella. Sylinterinkansi ja etenkin moottorinohjaus ahtimineen on Saabin omaa käsialaa.

Uudemmat dieselit on jotain samoja kuin mitä on fiiateissa, ja jotain isuzun tekeleitä on kai vähän vanhemmissa.

Ei sillä, kyllä ne Saabitkin joskus savuttaa, jopa nämä uudemmat nelitahtiset :)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 22, 2020, 16:03:23 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Marraskuu 22, 2020, 18:19:09 ip
Vastaus #21

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3742
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Marraskuu 22, 2020, 18:27:11 ip
Vastaus #22

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3723
  • Moukka
Hyvä kun on taas tulossa kuntoon, toivottavasti ihailtava sitkeys palkitaan. Senverran tässä oion että ei Saabeissa mitään voortin moottoreita ole ollut veenelkku-kajakkikaksikon jälkeen. Ainakaan bensakoneita. Keeämmä osti Saabin silloin joskus 90-luvulla ja sitten alettiin sotkemaan ooppelin osia, toki silti ainakin 9-5 mallissa oli loppuun asti puhtaasti Saab-sukuinen moottori. Tuossa uudemmassa 9-3:ssa (2003 eteenpäin) jollainen mullakin nyt on, on ooppelinsukuinen moottori, kakslitrainen tasapainoakselilla ja kuuden litran öljytilavuudella. Sylinterinkansi ja etenkin moottorinohjaus ahtimineen on Saabin omaa käsialaa.

Uudemmat dieselit on jotain samoja kuin mitä on fiiateissa, ja jotain isuzun tekeleitä on kai vähän vanhemmissa.

Ei sillä, kyllä ne Saabitkin joskus savuttaa, jopa nämä uudemmat nelitahtiset :)
Juu saattaa olla että muistan väärin tuon saapin moottorin osalta. Aika monesta autosta löytyy tuo voortin duratec. Ainakin voortista, mazdasta ja 50 sarjan volovoista, joissa on 1.8 tai 2.0 bensamoottori. Sinällään ihan yksinkertainen peruspata. Paitti noi männänrengas ongelmat joita tulee herkästi lyhyessä kaupunkiajossa, kun karstottuvat.

Marraskuu 22, 2020, 19:43:07 ip
Vastaus #23

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5602
  • MC Debit
Moro

Paitsi että taita olla ollut.   https://en.saabblog.net/2020/03/02/saab-and-the-six-cylinder-rumors-and-truths-1/

Niinnojoo, onhan Saabeihin soviteltu tehtaan(kin) toimesta monenmoisia moottoreita mutta meinasin nyt noita yleisesti yleisillä teillä liikkuvia.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Marraskuu 22, 2020, 22:12:18 ip
Vastaus #24

Viljo Lahma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 684
  • Allegro con moto
Omien empiiristen tutkimusten tuloksena vaihdoin savuttavaan G-astraan männärenkaat Tuomon tapaan. Loppui savutus, olisi vaan pitänyt vaihtaa myös hydrauliset venttiilipainimet. Nyt se sitten naputtaa...
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

eilen kello 06:58:29
Vastaus #25

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10101
Hyvä kun on taas tulossa kuntoon, toivottavasti ihailtava sitkeys palkitaan. Senverran tässä oion että ei Saabeissa mitään voortin moottoreita ole ollut veenelkku-kajakkikaksikon jälkeen. Ainakaan bensakoneita. Keeämmä osti Saabin silloin joskus 90-luvulla ja sitten alettiin sotkemaan ooppelin osia, toki silti ainakin 9-5 mallissa oli loppuun asti puhtaasti Saab-sukuinen moottori. Tuossa uudemmassa 9-3:ssa (2003 eteenpäin) jollainen mullakin nyt on, on ooppelinsukuinen moottori, kakslitrainen tasapainoakselilla ja kuuden litran öljytilavuudella. Sylinterinkansi ja etenkin moottorinohjaus ahtimineen on Saabin omaa käsialaa.

Uudemmat dieselit on jotain samoja kuin mitä on fiiateissa, ja jotain isuzun tekeleitä on kai vähän vanhemmissa.

Ei sillä, kyllä ne Saabitkin joskus savuttaa, jopa nämä uudemmat nelitahtiset :)

Mutta Triumphin konetta oli 99-mallissa...

t. Markku

eilen kello 08:28:57
Vastaus #26

Risto Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 299
Hyvä kun on taas tulossa kuntoon, toivottavasti ihailtava sitkeys palkitaan. Senverran tässä oion että ei Saabeissa mitään voortin moottoreita ole ollut veenelkku-kajakkikaksikon jälkeen. Ainakaan bensakoneita. Keeämmä osti Saabin silloin joskus 90-luvulla ja sitten alettiin sotkemaan ooppelin osia, toki silti ainakin 9-5 mallissa oli loppuun asti puhtaasti Saab-sukuinen moottori. Tuossa uudemmassa 9-3:ssa (2003 eteenpäin) jollainen mullakin nyt on, on ooppelinsukuinen moottori, kakslitrainen tasapainoakselilla ja kuuden litran öljytilavuudella. Sylinterinkansi ja etenkin moottorinohjaus ahtimineen on Saabin omaa käsialaa.

Uudemmat dieselit on jotain samoja kuin mitä on fiiateissa, ja jotain isuzun tekeleitä on kai vähän vanhemmissa.

Ei sillä, kyllä ne Saabitkin joskus savuttaa, jopa nämä uudemmat nelitahtiset :)

Mutta Triumphin konetta oli 99-mallissa...

t. Markku


Niin oli, siinä kromipuskurisessa, joka menikin sitten pilalle kun siihen alettiin niitä kumeja laittaa puskuriin. Trumpin kone ei tainnut kehuja kerätä?

eilen kello 08:34:16
Vastaus #27

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10101
Ei se varmaan auton koneena niitä maineikkaampia ollut-ei se
13/70 mallinkaan kone mikään kestävyysihme ollut.

Tosin aika harva brittikone silloin kehuja kestävyydestään sai.

Mutta pirusti niilläkin ajettiin-ja kun muisti välillä öljyäkin lisäillä... ;D

t. Markku

eilen kello 08:51:01
Vastaus #28

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5602
  • MC Debit
Juu, en ole tainnut riumppikoneisen ysiysin pellin alle koskaan kurkata. Museossa joskus nähnyt, tai kokoontumisissa ehkä, mutta vähemmän niitä oli liikkeellä silloin 90-luvun alkupuolella kun Saabiharrastuneisuus oli mulla kovimmillaan. 1973 vai 74 tuli Saabin oma B-moottori, se on hyvä kone, semmoinen mulla oli vuoden 1980 ysisatkussa, ja H-kone vuoden 1982 ysiysissä. Kaasuttimilla molemmat, satkussa jopa kaksin kappalein. Ysitonnisen 16-venttiilinen oli samaa sukua myös.

Kestäviä moottoreita nuo ruotsalaiset olivat, aikalaisikseen ainakin.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

eilen kello 09:03:09
Vastaus #29

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10101
No mullahan oli Saab 90...yhdellä pässinmunalla.

Laitoin korjaussarjan ja säädin korvakuulolla. Hyvin kulki. pensan
kulutuskin laski roimasti-sitten pääsi jo n. 8 litralla satasen.

Iskarien vaihtokin tuli tehdyksi-helppo homma. ei tarvinnut edes tunkilla nostaa-siitä vaan maassa maaten
ruuvaten vanhat pois ja uudet kiinni. Ei mennyt aikaa paljoakaan.

Poliisit kerran aukoivat päätä nastarenkaista-kysyivät,että onko nämä piikkisiat edes lailliset.
No jouduin vastaamaan,että en tiedä-että kaveri ne mulle poliisien varikolta polisisaabin vierestä
mulle hankki. Eivät jatkaneet aiheesta sen enempää... ;D

t. Markku