Kirjoittaja Aihe: Tunturi -67 moottorin VS 50 LF vääntö  (Luettu 2300 kertaa)

Joulukuu 29, 2020, 14:46:38 ip
Vastaus #15

Eino Turunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 165
Papan puhallinkone ei tarvitse isoja puristuksia toimiakseen.  Riittää kun puristuspaine on noin 7-8bar.


Tutkiskelin tuota mäntä hommelia, kun laitoin siihen uuden 38mm vakiopytyn ja Finmopolta Meteor-männän. Tuo uusi kiertokankihan on 12mm tapilla, alkuperäisen 10mm sijaan.Mittailin kun mäntä oli aivan yläkuolokohdassaan. niin männän reunahan tuli aivan sylinterin reunan kanssa tasalle. Alapään tiivisteenä on sellainen ohut paperitiiviste.Männän laki, kun on kupera, niin sehän tuli jo n. 1mm verran yli sylinterin reunan. Sylinterin ja kannen välissä on sellainen harmaa vähän paksumpi tiiviste. Onkos tuossa alkuperäisessä 10mm tapilla olevassa kiertokanki hiukan lyhyempi, kun varaosaluttelon mukaan näyttäs,että kannentiivistettä ei olisi ollenkaan?
Alakuolokohdassa mäntä kyllä aukaisi täydellisesti pakoaukon ja imukanavat molemmilta puolilta. Puristuspaineen mittasin vain pyörittämällä polkimesta, ilman pakoputkea ja mittari näytti "karvanverran" yli 6 bar.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 29, 2020, 14:54:03 ip kirjoittanut Eino Turunen »

Joulukuu 29, 2020, 17:29:07 ip
Vastaus #16

MarkkuRyhänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 74
Moi. Ota se paksu harmaa kannentiiviste pois ja tee ohuesta alumiinilevystä kannentiiviste. Alumiinin pitää olla pehmeää ja sen voi pehmentää kuumentamalla. Jos ei ole ohutta alumiinilevyä voi käyttää vaikka kokis-tolkkiä josta esim. saa sopivan paksuista ainesta kun pehmentää. Kannen tasopinnat pitää olla suorat. Ohkaisemmalla tiivisteellä saat kyllä jo kohotettua puristuksia. Männän asento yläkuolokohdassa vaikuttaisi kyllä olevan niin kuin pitääkin. Markku.

Joulukuu 29, 2020, 19:09:47 ip
Vastaus #17

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 512
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Vielä jos se imuaukkokin on kokonaan auki eikä mäntä peitä yhtään yläkuolokohdassa niin ne muut röörit vaikuttas olevan ok kun kerta kokonaan aukiaa. En pitäisi edes virityksenä jos modaa niissä missä ei näin aukea kun tehtaalla eivät ole tehneet niin kuin kuuluu. Ajoitusten muutos tai viilaus sivusuunnassa väännön kasvattamiseksi taitaa jo lipsua siihen viritykseen. Jos pytyn ylätaso ja kansi on suorat niin siinä kestää melkeinpä mikä vaan. Tiivistepaperi, maitotölkin kuve tai puhelinluettelon kansi. Noista kaikista oon aikoinani tehny. Moparin 440 magnum auton moottorissa on ihan mustasta pellistä kansipahvi ja spraykupari sumutettu päälle uuttuuttaan. Massatiivisteet on kieroille pinnoille. Joissain mopoissa on tosiaan alupellistä alunperinkin tai kilpa ajokeissa on kuparipellistä. Korkeapuristeisissa kupari lienee paras.

Joulukuu 29, 2020, 20:57:55 ip
Vastaus #18

Olavi Toppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 136
Nyt kuulostaa Eino hyvältä noin sen pitääkin olla. Meteorin mäntä on hyvä sillä saa ajoitukset oikein ilman isompaa kikkailua. Niillä Kiinan männillä joutuu aina kikkaileen. Niin kuin jo aiemmin kirjoitin tarvike kampuroissa on jotain eroja en ole viittinyt tarkemmin mittailla. Kiilaura saattaa olla hieman eri kohdassa kuin alkuperäisessä jolloin virtakentän kiinnitysreikiä joutuu viilaileen että saa sytytyksen kohdalleen. Jos hy vä tuuri käy ei tarvi tehdä mitään.Puristuspaineet näyttävät oikean tuloksen vasta kun olet käyttänyt konetta jonkun aikaa. Tänä aamuna viimeksi laitoin Suzukiin toisen pytyn ja mittasin paineet heti kun sain kasaan niin 6 kg (bar). Laitoin putken ja kaasarin kiinni ja käyttelin koneen lämpimäksi ja mittasin uudelleen niin 9,5 kg. Tunkan koneessa nousee myös en vain muista paljonko. Suzukin pannussa tuon3,5 kg. 70- luvun alussa tehtiin kansipahveja Tunturiin Sirkku tai Pulmu sokeripaketista niitä piti olla penkin alla aina pari varalta.

Joulukuu 29, 2020, 22:13:42 ip
Vastaus #19

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 512
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Niin, se oli sitä ruskeaa johon oli ne pienet 1kg vaaleat sokuripaketit kääritty?

Joulukuu 29, 2020, 23:21:18 ip
Vastaus #20

Kari Viitanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 76
Kannen tiivistettä käytetään vain tiivistekannessa. Kannattaa tarkistaa kansi jotain suora pintaa vasten ja katsoa paistaako päivä tiivistyspinnasta. Mikäli tiivistepinta ja neljä kantavaa kohtaa kannessa ovat samalla tasolla, tiivistettä ei tarvita. Näin kertoi Reunasen Pentti aikanaan, kahdenlaisista kansista pappa tuntureissa.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 29, 2020, 23:24:27 ip kirjoittanut Kari Viitanen »

Joulukuu 30, 2020, 06:42:18 ap
Vastaus #21

Eino Turunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 165
Niin, se oli sitä ruskeaa johon oli ne pienet 1kg vaaleat sokuripaketit kääritty?
Kuinka se oli kestävää tuo kansipahavi materiaali? Eikö se ollu aika paloherkkää materiaalia ko muori aikanaan sytytteli uunia niilä ja kummasa oli parempi pahavi? Muistelin, että eikös se tuo Sirkku ollu sitä sepelinpala- ja Pulmu suussa sulavampaa sokeria vai oliko se toisinpäin?.....

Pitääpäs tarkistaa tuo tiivisteen tarve,....



p.s Eikös ne Sirkut ja Pulmut kuitenkin -70 luvulla ollu pakattu ihan semmosiin kilon kartonkipakkauksiin ja oliko joskus entivanhaan ne topat sitten kääritty paperiin..... ;)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 30, 2020, 06:46:38 ap kirjoittanut Eino Turunen »

Joulukuu 30, 2020, 09:18:33 ap
Vastaus #22

jarkko heikkilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 337
Super-sportin ohut peltitiiviste käy pappaan.   Pitäisi löytyä helposti.

Uudemman mallin kansia on kyllä kahdenlaisia, mutta kyllä ne omat ainakin suoria oli..
Palotilan koko on eri.   Pienempi on osanumerotaan 350.1.10.201.8   saa vielä uutenakin, mutta voi olla ihan missä moottorissa vain alkujaan paikoillaan.

Huhu kertoo, ettei niissä tuota tiivistettä ole ollut vanhoissa moottoreissa, mutta usein sellainen sieltä löytyy.   Oisko tullut sitten ongelmia..
Kaikkihan ei tuota tiivistettä laita, mutta pitää olla tasot kyllä virheettömiä.
Tunturin alkuperäisen männän pituus oli 52,5mm.   -63 joutuivat hidastamaan kulkua joten sinne vaihdetiin 55mm pitkä mäntä.   
Nykyään kaikki ovat noita 52,5mm jolla se vääntää ja kulkeekin sen 40km/h.   Mutta, on ollut myynnissä meteor mäntiä jotka ovat tomoksen moottoriin.Niiden pituus on 50mm.  Tällä imuajoitus tulee liian suureksi, eli tällä kiertää, mutta ei vedä alhaalta ollenkaan, mikä tekee 2 vaihteisesta aivan tuhnun.


Joulukuu 30, 2020, 09:22:58 ap
Vastaus #23

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1367
Einespakkauksesta saa leikeltyä hyviä kannentiivisteitä.
Makaroonilaatikko tuulensuojaan, sitten ruokalepo ja lopuksi asentamaan....jos jaksaa.

Joulukuu 30, 2020, 09:29:07 ap
Vastaus #24

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10426
Juu-piirtelee tiivisteen mallin siihen
aluminiumiin-ja kovaa pintaa-puuta tai muovia vasten-
lyö hiukkasen ylisuurella nahkapaskalla ne reiät-ja pienillä käyräteräisillä
kynsisaksilla saa sen sisäreiän somasti leikattua...

Käy se kaljatölkkikin raaka-aineeksi. Voi vain joutua useamman raaka-aineen ensin
valmistelemaan...Väsyy siinäkin puuhassa helposti.

t. Markku

Joulukuu 30, 2020, 10:29:13 ap
Vastaus #25

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 512
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Jaa, en tunne tunturin historiaa läpikotaisin mutta se taisi kulkea ennen 1963 vaan vähän paremmin ja sekös muita valmistajia vitutti. Tuskin sillä moottoripyöriä vielä ohiteltiin. Oon enämpi tomos miähiä ollu vaikka -69 sportti on ollukin joskus.

Automaatti sm -75 solikan pieni viilaus auttoi niin että siihen aikaan yli satakiloinen setämiäs pääsi isotkin mäet ylös kuin lentämällä vaan ennen hyytyi ja nopeus tippui 30km/h tai alle. Saa ne ajoitukset piloille tai vetoalueen jos yrittää tai tekee väärin tai sitten se paranee ajettavuus ja nopeus ilman näkyviä muutoksia päällepäin. Monissa koneissa on rajoitettu tehoa yksinkertaisilla asioilla. Jos tunturissa välityksellä, männällä, kaasuttimella ja pakoputken holkilla niin muissa kuten uudemmissa jeepin 5,7 hemi ja briggs strattonin 5hp moottoreissa kaasuläpät ei aukea kokonaan. Varmuuskerroin nääs ja ettei vaan sattuis mitään. Viilasin linkkua ni alkaa aukeemaan kaasuläppä kokonaan stratton minimopossa.

Joulukuu 30, 2020, 12:37:18 ip
Vastaus #26

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1019
  • Osapuilleen kasassa....
Kunnostin ja koeajoin nuo kuvan Tunturit. Täysin alkuperäis kuntoisia. Hain ne savuriihen perukoilta.
Olivat laitetut säilöön sinne joskus 80-luvun alussa. Poruutin kummatkin ja laittelin ajokuntoiseksi.
Omistaja alkuunsa mietti myös entisöintiä. Kerroin niitä jo olevan varmasti riittävästi, näin ollen jätti asian onneksi sikseen.

Järjestämässäni Keski-Suomen mopoviikonloppu tapahtumassa pelit oli esillä. Pappiksella ajettiin noin sadan kilometrin
ajolenkki. Veti hyvin ja pysyi kulkupuoleltaankin hyvin mukana. Mukana oli myös -58 kuivakytkin/planeettapyörä vaihteinen Zyny.
Uskokaa tai älkää moni nyky vakio mopo ei sitten ollutkaan ihan noiden tasoa veto/kulkupuoleltaan.

Mielestäni toi -62 pappis oli -67 sporttiin (3-vaihteinen) verrattuna huomattavasti pirteämpi.

Ahvenanmaan safarilla ajeltiin takavuosina viikonloppu, siellä ne viilatut tunkat menivät tasaisella noin 55 km/h olevaa nopeutta.
Mutta ei sen kummemmin.

Joulukuu 30, 2020, 14:27:27 ip
Vastaus #27

Jimi Koivisto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 225
Super-sportin ohut peltitiiviste käy pappaan.   Pitäisi löytyä helposti.

Uudemman mallin kansia on kyllä kahdenlaisia, mutta kyllä ne omat ainakin suoria oli..
Palotilan koko on eri.   Pienempi on osanumerotaan 350.1.10.201.8   saa vielä uutenakin, mutta voi olla ihan missä moottorissa vain alkujaan paikoillaan.

Huhu kertoo, ettei niissä tuota tiivistettä ole ollut vanhoissa moottoreissa, mutta usein sellainen sieltä löytyy.   Oisko tullut sitten ongelmia..
Kaikkihan ei tuota tiivistettä laita, mutta pitää olla tasot kyllä virheettömiä.
Tunturin alkuperäisen männän pituus oli 52,5mm.   -63 joutuivat hidastamaan kulkua joten sinne vaihdetiin 55mm pitkä mäntä.   
Nykyään kaikki ovat noita 52,5mm jolla se vääntää ja kulkeekin sen 40km/h.   Mutta, on ollut myynnissä meteor mäntiä jotka ovat tomoksen moottoriin.Niiden pituus on 50mm.  Tällä imuajoitus tulee liian suureksi, eli tällä kiertää, mutta ei vedä alhaalta ollenkaan, mikä tekee 2 vaihteisesta aivan tuhnun.
Kuinkahan hyvin tuo meteori pelittää Tigeris? Mulla oli vähä alaväännöttömyyttä vanhalla väljällä "tehomännällä" niin ostin tuon meteorin..
Tunturi Maxi -72
Tunturi Tiger -84

Joulukuu 31, 2020, 06:37:21 ap
Vastaus #28

jarkko heikkilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 337
Jos sylinteri on muuten vakio niin ei se hyvin toimi.    En kuitenkaan tarkoittanut, että kaikki meterorit on noita 50mm mittaisia joissa imuhelma on lyhyt.Se männän pituus vain kannattaa mitata ennenkuin lätkäisee kiinni vakio moottoriin.

Tammikuu 18, 2021, 21:50:00 ip
Vastaus #29

Jimi Koivisto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 225
Jos sylinteri on muuten vakio niin ei se hyvin toimi.    En kuitenkaan tarkoittanut, että kaikki meterorit on noita 50mm mittaisia joissa imuhelma on lyhyt.Se männän pituus vain kannattaa mitata ennenkuin lätkäisee kiinni vakio moottoriin.
Moro, pytty on ilmeisesti Puch Monza- mallinen ja jonku verran viillattu. Viime kesänä sillä tehomännällä pelitti, kun vaan sai käymään. Nyt on 15mm bingi ja tuo mäntä, tilasin Finmopolta josta sanottiin että on käytetty lukuisissa koneremonteissa ilman ongelmaa.
Tunturi Maxi -72
Tunturi Tiger -84