Äänestys

Aiotko ottaa Covid19 rokotteen ?

ehdottomasti kyllä heti kun se on mahdollista
ehdottomasti en.
vähän epäilyttää ja otan ehkä myöhemmin
en ole päätäni vaivannut moisella ja jatkan linjallani

Kirjoittaja Aihe: Rokotteet.  (Luettu 5702 kertaa)

Joulukuu 29, 2020, 09:09:44 ap
Vastaus #15

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Saapa nähdä,miten vaikuttaa se,jos taloudessa on näitä
alkupään riskiryhmään kuuluvia-eli miten muut saman talon
henkilöt laitetaan jonotuslistalle.

t. Markku

Esmes lenssu rokotteen saa jos on itse tai talouteen kuuluu riskiryhmään kuuluvia. Luulis että samassa talouvessa asuva ei riskiryhmäläinen saa myös korona rokotteen? Tämän takiahan esmes hoitohenkilökunta saa korona rokotteen vaikkei kuuluisi riskiryhmään kun kipiät laitoshoijossa olevat saavat sen koronan vain hoitajilta tai muilta mahtollisilta ulkopuolelta tulevilta kontakteilta. Itekun eivät kykene reiveihin tai muihin laitoksen ulkopuolelle tartuntaa ottamaan.

Tuota juuri meinaan-kun terveyspiireillä-vai mitä ne nyt ovat-on jo olemassa
tuo lista,jonka mukaan ne lenssupiikit jaetaan-joten aika luonnikastahan olisi
samaa listaa nytkin käyttää,eikä haaskata aikaa ruudin uudelleenkeksimiseen...

Saapa nähdä,mikä sitten on käytäntö nyt.

t. Markku

Joulukuu 29, 2020, 10:18:10 ap
Vastaus #16

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Koronan aiheuttama into pestä käsiä, välttää ihmiskontakteja ja käyttää maskeja on laskenut kausi-infuenssaan sairastuneiden määrää ja sitä kautta kuolleiden määrään.

Lainaus uutisesta:
Julkaistu 01.04.2020
Kausi-influenssa on tänä vuonna ollut poikkeuksellisen vaisu. Silti asiantuntija arvioi Suomessa ainakin 500 ihmisen kuolleen tautiin meneillään olevalla kaudella. Moni riskiryhmään kuuluva ei ota rokotetta. Se näkyy niin, että tänäkin keväänä 200 000 rokotetta päätyy roskiin.
– Koronan kohdalla nämä hygieniasäännöt yskimisestä, etäisyydestä ja käsienpesusta ovat selvästi vähentäneet influenssan ilmaantuvuutta.
Influenssaan kuolee joka vuosi arviolta 500–2000 suomalaista

Influenssatartunnat lähes kadonneet Suomesta tänä vuonna. Tiedot perustuvat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tartuntatautirekisteriin.
Vuoden 2020 lokakuun alusta lähtien Suomessa on havaittu yhteensä 13 influenssa A - tai B-tapausta. Viime vuonna joulukuun alkuun mennessä tapauksia oli 750. Todettujen influenssatapausten määrä on siis romahtanut.
Tänä vuonna influenssatapausten huippuviikko oli helmikuun puolessa välissä, kun 10.2.–16.2. havaittiin yhteensä 1040 influenssa A - ja 215 influenssa B -tapausta.
Influenssakautta arvioidaan lokakuun alusta syyskuun loppuun. Vuosina 2019–2020 tällä aikavälillä todettiin lähes 12 500 influenssatapausta.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 29, 2020, 13:42:50 ip
Vastaus #17

jussi koskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • PJ
Ameriikas on kaikkia hörhöjä, resitentistä alakaen

Juu, mutta oli ainakin yksi huippuresitentti, josta suomalainenkin saa olla kiitollinen … kaatoi suuren ja mahtavan neuvostoliiton.  ;D
MOTO GUZZI Galletto 192 cc, 1958
MOTO GUZZI V50, 1977

Joulukuu 29, 2020, 15:07:51 ip
Vastaus #18

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mitehköhän ne hoitaa rokotukset käytännössä.
Jos kesään mennessä meinataan rokottaa kaikki halukkaat eli vissiin noin 3000000 kansalaista niin se tarkoittaa suuruusluokkaa 20000 rokotusta päivässä. Lisäksi ilmaisesti myös tehoste eli loppupelissä 40000 rokotusta per päivä.

Voisi kuvitella että valtakunnassa ei ole terkkarikapasiteettiä normaalin toiminnan päälle käsitellä tuollaista määrää ihmisiä.
Hoidetaakohan rokotuksia massavaiheessa samaan tyyliin kuin koronatestauksia. Eli drive-in pisteissä sarjatulella.

Joulukuu 29, 2020, 15:12:20 ip
Vastaus #19

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Täytyypä pikahankkia rokottajan pätevyys-ja
sitten tarjoudun rokottamaan kaikki VMPK:n palstaa lukevat. 8)

Enkä minä paljoa halua-hiukan toimintatonneja,päivärahat ja kilometrikorvaukset.

t. Markku

Joulukuu 29, 2020, 15:19:32 ip
Vastaus #20

Mika Malinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"

Enkä minä paljoa halua-hiukan toimintatonneja,päivärahat ja kilometrikorvaukset.

t. Markku

Juu, kirjekurssille vaan äkkiä tai maksat tarpeeksi raholoita jollekin niin lähettävät paperit pätevyydestä kotiin. Suomessa sairaanhoitajilla ja terveydenhoitajilla on oikeus rokottaa kun suorittavat ensin näytön jonkun jolla on jo pätevyys valvomana.

Joulukuu 29, 2020, 16:27:47 ip
Vastaus #21

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Riittäsköhän toeminta Suomen muavoemien rokotuskohtien esipuhistajan kokemus tuohon piikityshommaan?

Olin Karkialammen sotilassaeraalassa toesen lääketieteen ja kirurkijan erikoessotamiestoverin  kanssa kysseisessä tehtävässä, kun uusija alokkaeta rokotettiin armeijan kulukutauteja vastaan. Alussa myö puhistettiin piikin paekat molempiin käsivarsiin, pakaraan, niskaan ja isojen varpaetten kynsiin alle, vuan sitten ne kielti meiltä ne ylimiärästen paekkojen puhistukset, kun siellä toemepijehuoneessa jotkut alokasjermut pyörtyilivät jo ennen piikitystä.

Sen armeijakaverin nimmee en nyt muista, mikkeliläenen se kuitennii oli, vieläkö ies elänöö? Sen kanssa kulettiin monesti yhessä öeseen aekaan Mikkelin kapakoessa, sillon jos jonpikunpi ei sattunu olemaan yöpäevystysvuorossa.

Ps.
Piti ihan kaevoo sotamiespassi esille ja tarkistoo se että oun sitä minnäe näköjään suanu oman osani Karkialammen sotasaeraalan rokotevaraston seerumiloesta. Liekkö kettään muita ollu siellä sammaan aekaan piikitettävänä?

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 29, 2020, 19:22:20 ip kirjoittanut Pentti Eskelinen »

Joulukuu 29, 2020, 20:19:52 ip
Vastaus #22

Eero Nikkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 Olin 3 vuotta myöhemmin piikillä.
 5 piikkiä tuli ku liukuhihnalta.
 Yhet kankkuihin, yhet olkapäihin ja varoiks vielä rintalihakseen yks.
 Seuraavat 4 päivää meni varuskuntasairaalassa kovassa kuumeessa...  :P

Tosta covidista varmaan pääsen nauttimaan aika alkupäässä, kun on kaikki lastentaudit ja pari muutakin, enkä ole enää notkea nuorukainen.  :P

Joulukuu 29, 2020, 21:11:33 ip
Vastaus #23

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Miekii olin aikoinaan Karkialammen veksissä pyyhkimässä n. 300 alokkaalta takapuolta....

Sitten toisillemme kanyylejä laiteltiin kämmenselkään.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 29, 2020, 22:11:00 ip
Vastaus #24

Taito Nuutinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Triumph T100ss,Nimbus 19??
Sehän on tuo Eskelisen Pentti kyllästetty enempi ku faaraon muumio tahi painekyllästetty lankku..min oon saannu yhden poliorokotteen ja senkin suoraan iskiashermoon..viikkoon en pystyny kävelemään..sen jälkeen en oo muita piikkejä ottanu ku puudutuspiikkejä ikeniin..

Joulukuu 29, 2020, 22:33:10 ip
Vastaus #25

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Sehän on tuo Eskelisen Pentti kyllästetty enempi ku faaraon muumio tahi painekyllästetty lankku..min oon saannu yhden poliorokotteen ja senkin suoraan iskiashermoon..viikkoon en pystyny kävelemään..sen jälkeen en oo muita piikkejä ottanu ku puudutuspiikkejä ikeniin..

Se varmaan liäkintäluutnantti Toeviaenen kahto että minnoon vielä niin lapsi, justiisahhan olin vasta 20 täättäny, että piti pistee kaikki mahollist lapsihalavaaksen-, kouristamisen-, kurkkumätimisen- ja sikotauvinestopiikit ennenkun seleviin armeija-aejan kunnijalla läpi. ::)

Vuan sittempä en ou tarvinnukkaa kun -74 hevosruiskullisen penisilliiniä perskannikkaan, ja tottakae muutamija kuoletuspiikkejä ikeniin hampaehin restauroentiin yhteyvessä.

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 29, 2020, 22:41:21 ip kirjoittanut Pentti Eskelinen »

Joulukuu 30, 2020, 09:24:07 ap
Vastaus #26

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa

t. Markku

Juu, kirjekurssille vaan äkkiä tai maksat tarpeeksi raholoita jollekin niin lähettävät paperit pätevyydestä kotiin. Suomessa sairaanhoitajilla ja terveydenhoitajilla on oikeus rokottaa kun suorittavat ensin näytön jonkun jolla on jo pätevyys valvomana.

Eiköhän pätevöitymiseksi jo riitä kun ktsoo viikon uutisia-siellä
rokotetaan joka ilta ja joka kanavalla. Kyllä siitä oikeat otteet äkkiä
oppii.

Ja onhan tuo rokottaminen kuin fakiiri Kruumblummin ihmeteko-tämä
kun työnsi hehkuvan rautanaulan sammakon persiiseen yhtään itse kipua tuntematta...

t. Markku

Joulukuu 30, 2020, 10:07:59 ap
Vastaus #27

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
No rokotuksessa on vain yksi tärkeä sääntö, pitää vähän imaista jotta näkyy ettei ole verisuonessa. Se kohdan pyyhkiminen on vähän niin ja näin, diabeetikkona ei tavi kuin pistää eli normi hygiana riittää, tosin ei pistetä lihakseen.

Joulukuu 30, 2020, 10:40:31 ap
Vastaus #28

Mika Malinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
No rokotuksessa on vain yksi tärkeä sääntö, pitää vähän imaista jotta näkyy ettei ole verisuonessa. Se kohdan pyyhkiminen on vähän niin ja näin, diabeetikkona ei tavi kuin pistää eli normi hygiana riittää, tosin ei pistetä lihakseen.

On toinenkin tärkeämpi sääntö. Injektio ruutassa ei saa olla ilmaa. Pitää poistaa ennen pistoa. Jos luiskahtaa kuitenkin suoneen vaikka aspiroidaan (=vetästään takaspäin) taikka se unohtus niin pistettävä ei kuale. Ilmaa suoneen ja henki pois.

Tästä syystä en tule Markulle Orimattilaan enkä Henrylle rokotettavaksi. Sen vois vaikka itekin pistää vaan sitä tekoa ei saa kirjattua järjestelmään eli ei ole virallisesti tapahtunut. Oon harjoitusmiälessä lihaspistoksia itteeni tökkinyt aikoinaan.

Joulukuu 30, 2020, 11:36:26 ap
Vastaus #29

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
No tuo ilmakin on suhteellinen määrä ku aikoinaan makasin sairaalassa veritulpan liotuksessa niin letkuun tuli melkein metrin ilmakupla ja sehän kanyyli tais olla laskimossa. Painoin punasta ku hokasin niin hoitsu vaan sano et ilmaa pitää olla paljon enempi, siinä koputteli letkua ja homma jatkui. Toki rokotteesta pitää ottaa ilmat pois.