Kirjoittaja Aihe: Männän tunnistus  (Luettu 1334 kertaa)

Tammikuu 03, 2021, 12:33:25 ip
Luettu 1334 kertaa

jari elo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 169
Mihin vehkeeseen mahtaa sopia?
Suurin halkaisija tönärillä mitattuna 81,5 mm, korkeus 76 mm,  tapin paksuus 20,5 mm..
Päällä merkinnät 8144 ja 0.020
Tekijänä Mahle.

Tammikuu 03, 2021, 13:03:18 ip
Vastaus #1

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10296
Paljonko mitta tapin keskeltä männän laen kanttiin? Eli
se keskiökorkeus?

t. Markku

Tammikuu 03, 2021, 13:14:23 ip
Vastaus #2

vesa vuorela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 471
  • Master of sparks
Lämpölevyt viittais vesijäähdytykseen/autoon... T:Vesku

Tammikuu 03, 2021, 13:32:46 ip
Vastaus #3

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10296
Mitat viittaisivat vanhoihin Fordeihin. Mutta niissäkin (esim. Cortina) tappi oli n. 20,64mm.

Ja männän pää mieluummin tasainen. Mutta jos tuo onkin virimäntä! 8)

t. Markku

Tammikuu 03, 2021, 16:30:55 ip
Vastaus #4

jari elo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 169
Paljonko mitta tapin keskeltä männän laen kanttiin? Eli
se keskiökorkeus?

t. Markku

36 mm männän ylälaitaan + 3 mm patti.

Tammikuu 03, 2021, 18:11:39 ip
Vastaus #5

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10296
No-tonnisen Anglian mäntä
vakiona 80,95mm  Keskiökorkeus 38,96 ja mäntä n. 77 mm pitkä.

Tappi 20,64mm.  Mutta on tasapäinen mäntä.

Sama mäntä myös 1200 Cortina.

t. Markku

Tammikuu 03, 2021, 18:30:53 ip
Vastaus #6

jari elo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 169
Läheltä liippaa, mutta ei ihan täsmää mitat. Tämä on käyttämätön mäntä. Jonkun pyörän mukana joskus tuli varaosalaatikossa.

Tammikuu 13, 2021, 23:31:59 ip
Vastaus #7

reijo järviluoma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 24
Kyllä se vahvasti näyttää anglian 020" männältä, kuin myös muilta  mitoiltaan, kuten Markku  jo aikaisemmin totesi.  Ylimmässä kuvassa näkyy jonkun kyläsorvarin tekemä aineen poisto, ei tuollaista jälkeä tule tehtaan sorvarilta.  Oma arvaus on että tuota mäntää on joskus aikoinaan sovitettu johonkin sivuventtiilikoneeseen, mutta sitten esim, liiian paksun ristitapin takia ei sopinutkaan. Tuollaisia  mäntä virityksiä näkyi  aina silloin tällöin n. 25-30v  sitten  ollessani töissä Koneistus- Mäkysellä Lapualla. Noita  virityksiä ei nykyään tule juuri koskaan vastaan enää. Anglian mäntää käytettiin aikoinaan esim. 1300cc Escortin koneessa, jossa on suora kansi ja palotila männässä. Eskossa ei puristukset juuri nousseet vaikka olis höylännyt  kannesta 2 mm pois, muuten kuin männät vaihtamalla.
Terveisin
RJ

Tammikuu 14, 2021, 09:32:05 ap
Vastaus #8

jari elo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 169
Kiitos asiantuntijoille tunnistamisesta!
Itellä ei foordia ole joten jos joku tarvitsee niin tämän saa noutaa
Hyvinkäältä. Voin postittaakin.

Tammikuu 14, 2021, 09:51:57 ap
Vastaus #9

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10296
Auton mäntiä on aina sovellettu muihin moottoreihin.

Itse olen laittanut mm. 850- Fiatin männän 250cc Royaliin,
Peugeot 404 männän 501 OSL NSU:hun, Folkkarin mäntä
oli valmiiksi Albin Monarkin koneessa-sen muutin Laverdan
männäksi jne...

Kaksitahtiseenhan homma on jo vaikeampi ,jos mäntää ei vaan löydy.

t. Markku

Tammikuu 14, 2021, 10:21:45 ap
Vastaus #10

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 429
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Ei se kakstahtisessakaan niin vaikea ole. Minullakin oli tunturin pytyssä soliferin mäntä. Niitä on mäntiä vissiin maaliman sivu sorvissa madallettu puristuskorkeutta ja hurjimmat lyhentäny rautasahalla helmasta pois. Jos liki sattuu ni porattu vähän isommaksi että mahtuu liikkumaan.

Tammikuu 14, 2021, 10:38:13 ap
Vastaus #11

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10296
Juu-Soliskan mäntä on keskiökorkeudeltaan suunnilleen
n. 3mm isompi.

Kaksitahtisessa-isossa- nuo autonmäntien lukitustappien puute
masentaa-eikä ne muutenkaan oikein meinaa sopia helman muodon takia.

t. Markku

Tammikuu 14, 2021, 10:40:06 ap
Vastaus #12

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10296
Kyllä tuo kuvan mäntä saattaa olla tehtaankin tekosia.

En nyt muista,mikä tuo männänlaen muotokoodi oli-mutta
tuollaisia "lättähattumäntiä" on ainakin kahta versiota käytössä.

t. Markku

Tammikuu 14, 2021, 11:00:23 ap
Vastaus #13

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 429
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Juu-Soliskan mäntä on keskiökorkeudeltaan suunnilleen
n. 3mm isompi.

Kaksitahtisessa-isossa- nuo autonmäntien lukitustappien puute
masentaa-eikä ne muutenkaan oikein meinaa sopia helman muodon takia.

t. Markku

Oikeestaan tarkoitin että siinä tunturin pytyssä oli kolmas ylösvirtauskanava imuaukon yläpuolella ja männässä olis pitäny olla reikä kuten tunturin männässä oli. Tomoksen männässä ei sitä ollu enkä viittiny ruveta poraamaan, siis mäntää. Toisaalta auton mittari näytti mopetille huippua 95km/h että riitti sekin. Laakereita ja mäntiä syövä moottori.

Toisessa topicissahan oli just juttua tosta männän korkeudesta että kikkailemalla sillä ei tartte pyttyä nostaa että aukot on auki ja mopo toimii just niin kuin se on tarkoitettu.

Tammikuu 14, 2021, 22:13:18 ip
Vastaus #14

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3760
Ulkomailta löytyy firmoja jotka tekevät männän kuin männän jos jonkunlaista mallia on.
Kaveri teetti vuosia sitten kaksi mäntää johonkin vanhaan puutarhajyrsimeen. Hintaa niille
kylläkin tuli.


L&K.