Minä sain kerran ajatuksen että pistän ledin kun sen jännitteenkesto on elastisempi ja laitoin piiriin tasasuuntaajan . En ajatellut tuota että kun noissa vanhoissa mopoissa ei rajoitu voltit muuten kuin kaasukahvasta niin ilostakaan ei tullut pitkäinen. Se etu ledivalo oli sellainen jossa ei ollut suojalasia päällä ja aluksi näytti hyvältä mutta kun kaasuttelin aika reippaasti niin etuvalosta rupesi nousemaan savu . Sammutin moottorin ja rupesin tutkimaan lamppua niin siinä oli vielä pienet liekitkin jäljellä Otin vielä selvää tuosta jännitemittarilla ilman lamppua niin voltit noisi yli 23.n voltin taysikaasu päällä. Syynä syttymiseen oli ledin heiveröinen virrankulutus joka päästi voltit nousemaan liian ylös !
Tuli tossa mietittyä, jos sepittäis tasasuuntaajan lisäksi vielä jännitteensäätimen ja ledipolttimot, mahtaasko sillon kestää? En oo kummemmin tähän tutustunut niin siksi kysyn..
Kyllä varmasti kestää, siinä on sitten henkselit ja vyö.
Taakse on helppo asentaa LED-poltin. Itse asensin vain pari lediä ja etuvastuksen sille.
Tietysti jos löytää sopivalla kannalla olevan 12 Voltin polttimon, se on hyvä lähtökohta.
Voi olla tarpeellista asentaa yksin sarjadiodi ledin turvaksi. Vaikkapa 1N4001. Kestää muistaakseni 50 V takajännitteen.
Jos 12voltinpolttimo ei syty mopon jännitteellä, pitää tehdä pieniä trimmauksia.
Ensin vaan polttimon kannasta kolvilla johdot irti ja kanta auki.
Niissä joita olen avannut on yhdellä printillä 5 lediä kahdessa haarassa.
Molemmilla haaroilla on oma etuvastus, joka on erilainen.
Se jossa on 2 lediä, syttyy jo 4 voltin paikkeilla, toinen 3 ledin sarjakytkentä vasta 6 voltilla.
Nyt kun juotat hyppylangalla 3 ledin sarjasta yksi led oikosulkuun, niin sinulla on 6voltin led-poltin.
Senjälkeen vain asennelma takaisin kantaan ja johdot juottamalla kiinni.
Ledit kestää pienen takajännitteenkin, joten en kytkenyt diodiasarjaan.
Olis vain hukkaantunut puolisen volttia siihenkin.